Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en baby på 9 måneder. Er 34 år. Vet allerede at vi ønsker veldig et søsken selv om det er tidlig å tenke på dette allerede nå😅. Hva mener dere er den beste aldersforskjell på søsken? Når bør vi begynne prøvingen igjen? Kan jo ikke vente for lenge med neste prøverunde mtp alder også😊 

Anonymkode: 89a1e...26a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

mener 5 er den beste aldersforskjell og det gjør også mange andre jeg kjenner. Blir svært lite sjalusi, du har tid til å fokusere på «et barn om gangen», føler ikke at de vokser så fort opp da de ikke er så nær på alder, den ene kan hjelpe litt, osv.

Skrevet

Fødte for en drøy mnd siden, og vi har allerede snakket om det. Begynner nok å prøve om 6-7 mnd

Anonymkode: 8913a...6d1

Skrevet

Fødte i juli 2019 , vi prøver igjen nå 🙂

syns du skal gjøre det som føles best for deg ☺️

Anonymkode: 582b1...1b4

Skrevet

Det finnes ingenting som heter Den Perfekte Aldersforskjellen. Seriøst. 

Det kommer helt an på hva dere selv ønsker. Det er ulemper og fordeler med både stor og liten aldersforskjell, og hva dere anser som en ulempe og en fordel kan være noe annet enn hva andre synes. 

Vi hadde opprinnelig planlagt to års forskjell, men fant det hele så krevende at vi ikke orket tanken på å få en til så tidlig. Så nå har vi tre år mellom våre, og for OSS er det mye bedre. Andre foretrekker to år, for å bli fortere ferdig med småbarnstiden - men vi hadde altså dødd om vi skulle håndtert en baby på det tidspunktet.. 

Søskenforholdet kan være like godt uansett aldersforskjell. Og like dårlig - tette søsken kan bli arge konkurrenter og ikke tåle synet av hverandre, de også, det er ingen automatikk i at liten aldersforskjell betyr like interesser og godt vennskap. 

Biologisk anbefales det at kvinner har minst 3 år mellom hver fødsel, for det er best for kroppen. Men det er jo ganske vanlig å ikke ha det også. Det er også vist at gutter lider litt om de får småsøsken når de er yngre enn tre år - men igjen, det er ikke akkurat en showstopper. 

Anonymkode: cf75c...091

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Biologisk anbefales det at kvinner har minst 3 år mellom hver fødsel, for det er best for kroppen. Men det er jo ganske vanlig å ikke ha det også. Det er også vist at gutter lider litt om de får småsøsken når de er yngre enn tre år - men igjen, det er ikke akkurat en showstopper. 

Det stemmer ikke, anbefales 18 måneder mellom hver fødsel. Så blir gravid igjen 9 måneder etter. 

Anonymkode: 1850c...927

Skrevet

Vi brukte lang tid på førstemann og begynte derfor prøvingen da barnet var rundt 1,5 år. Så her blir det 2 år og 3 mnd mellom barna. Jeg er i uke 39 så babyen kan komme hvert øyeblikk. Jeg gruer meg faktisk litt fordi toåringen har kommet i verste trassalder. Hadde jeg visst hvor mye en toåring krever så ville jeg hatt minst 3 år mellom barna. Men igjen - jeg vet om flere som har 1-2 år mellom barna og det funker veldig bra, samtidig som at større aldersforskjell har sine utfordringer. Tror det blir utfordrende uansett. Det er 6 år mellom meg og min bror og det er altfor stor aldersforskjell etter min personlige erfaring.

Anonymkode: d086b...3ff

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Det stemmer ikke, anbefales 18 måneder mellom hver fødsel. Så blir gravid igjen 9 måneder etter. 

Anonymkode: 1850c...927

Dette er feil - det anbefales å vente 18 måneder etter fødsel med å bli gravid igjen. Dette fordi tettere graviditeter har økt risiko for både mor og barn. 

Anonymkode: 3482a...2f2

• Liker 4
Skrevet

Fordeler og ulemper med alle aldersforskjeller. Men barn på 1-2 år er ganske krevende, man løper etter hele tida. Noen familiemedlemmer har akkurat 2 år mellom sine, og vi ser at det er slitsomt, eldste hadde ikke altfor mye språk og forståelse, eller ro i kroppen det første året til lillebror. 
Selv har vi 2 år og 8 mnd mellom. Vår eldste forsto da vesentlig mye mer, vi fikk kortere tid med to bleiebarn og trengte ikke søskenvogn. Jeg synes 2,5-3 år mellom er supert. Kjenner mange som har det. 

Anonymkode: e324c...dfa

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fødte for en drøy mnd siden, og vi har allerede snakket om det. Begynner nok å prøve om 6-7 mnd

Anonymkode: 8913a...6d1

Hvorfor vil dere gjøre noe så egoistisk? Er ikke babyen dere har nå god nok, siden dere ikke vil fokusere fullt og helt på han/henne? 

Anonymkode: b0091...853

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor vil dere gjøre noe så egoistisk? Er ikke babyen dere har nå god nok, siden dere ikke vil fokusere fullt og helt på han/henne? 

Ta deg sammen! Hvis du skal tenke slik, så er det aldri rom for det neste barnet. Barnet ditt vil alltid kreve oppmerksomhet. Hva med tvillinger? Burde du ta abort når du vet du venter tvillinger fordi kun oppmerksomheten blir delt? Nei, nå er du på luggeføre.

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har en baby på 9 måneder. Er 34 år. Vet allerede at vi ønsker veldig et søsken selv om det er tidlig å tenke på dette allerede nå😅. Hva mener dere er den beste aldersforskjell på søsken? Når bør vi begynne prøvingen igjen? Kan jo ikke vente for lenge med neste prøverunde mtp alder også😊 

Tja, tror ikke det er noen perfekt alder, men det blir kanskje lettere for dere foreldre om barnet er litt eldre. Dersom dere prøver nå, vil deres første barn være rundt 2 år når dere får det neste barnet. Dette kan være en fin alder. Venter dere ett år til, så vil det vise enda mer forståelse, men samtidig har kanskje barnet blitt vant til å være enebarn? Dette avhenger nok av hvordan barnet deres er, og det finner dere først ut av når dere får det neste barnet. Prøv når det føles riktig ut for dere. Jeg skjønner dere ikke vil vente for lenge nå som du er 34 år. Kjør på :) 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Hemoglobin skrev:

Ta deg sammen! Hvis du skal tenke slik, så er det aldri rom for det neste barnet. Barnet ditt vil alltid kreve oppmerksomhet. Hva med tvillinger? Burde du ta abort når du vet du venter tvillinger fordi kun oppmerksomheten blir delt? Nei, nå er du på luggeføre.

Å gå gravid krever ofte mye av en kvinne. Man risikerer å bli skikkelig dårlig. En liten baby trenger moren sin. Risikerer at amming går rett vest ved ny graviditet. Det er egoistisk å få to så tette! Det er heller ikke anbefalt av helsepersonell. 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Å gå gravid krever ofte mye av en kvinne. Man risikerer å bli skikkelig dårlig. En liten baby trenger moren sin. Risikerer at amming går rett vest ved ny graviditet. Det er egoistisk å få to så tette! Det er heller ikke anbefalt av helsepersonell. 

I dette tilfellet er også pappa tilgjengelig. Ja, barnet trenger mamma, men det er ikke noe problem for baby å være med pappa også. Barna er tilpasningsdyktige, og så lenge mor ikke har en veldig krevende hverdag, så skal det absolutt være mulig å få to (relativt) tette. 

Skrevet

Begynte å prøve når minste var 2 og fødte når han var 3,5. Mistet en gang i uke 10 i mellom der. 

Anonymkode: 91d1d...792

Skrevet
Akkurat nå, Hemoglobin skrev:

I dette tilfellet er også pappa tilgjengelig. Ja, barnet trenger mamma, men det er ikke noe problem for baby å være med pappa også. Barna er tilpasningsdyktige, og så lenge mor ikke har en veldig krevende hverdag, så skal det absolutt være mulig å få to (relativt) tette. 

Gå imot alt av råd fra profesjonelle. Risikere å ødelegge for eldstemann. Jeg forstår ikke hva som går i hodet på slike folk. 

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gå imot alt av råd fra profesjonelle. Risikere å ødelegge for eldstemann. Jeg forstår ikke hva som går i hodet på slike folk. 

Det er ikke slik at det er enighet mellom alle profesjonelle. Det finnes heller ingen ensidig forskning som viser at det er direkte skadelig med to tette. Det kan gå begge veier, og selv om det å få to tette kan være negativt i noen tilfeller, så betyr det ikke at det direkte ødeleggende for verken den ene eller andre. 

Det er utfordringer med søsken, selv ved eldre barn også. 

• Liker 1
Skrevet

Fødte september 2019 og mannen har egentlig lyst til å prøve igjen nå, men jeg syns det blir for tett hvis det klaffer med en gang, så hun er under 2 år når det kommer en til. Jeg ønsker å starte prøvingen igjen til neste vår, så det forhåpentligvis blir mellom 2,5 og 3 år mellom dem. 

Tok 1 1/2 år fra vi startet prøvingen med første til jeg ble gravid med barnet vårt, mistet 2 ganger, så man kan jo aldri planlegge helt, men jeg vil heller ha litt større aldersforskjell enn litt for liten :)

Nå starter barnet vårt i barnehage, og jeg gleder meg til å ikke være gravid og komme i gang med den nye hverdagen med barnehage og alt det medfører :) 

Anonymkode: 53b8c...ed8

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fødte september 2019 og mannen har egentlig lyst til å prøve igjen nå, men jeg syns det blir for tett hvis det klaffer med en gang, så hun er under 2 år når det kommer en til. Jeg ønsker å starte prøvingen igjen til neste vår, så det forhåpentligvis blir mellom 2,5 og 3 år mellom dem. 

Tok 1 1/2 år fra vi startet prøvingen med første til jeg ble gravid med barnet vårt, mistet 2 ganger, så man kan jo aldri planlegge helt, men jeg vil heller ha litt større aldersforskjell enn litt for liten :)

Nå starter barnet vårt i barnehage, og jeg gleder meg til å ikke være gravid og komme i gang med den nye hverdagen med barnehage og alt det medfører :) 

Anonymkode: 53b8c...ed8

Jeg trengte så veldig det pusterommet mellom nr 1 og nr 2.. Det var himmelen å få være MEG igjen, ikke bare Mamma. Gå på jobben, i jobb-klær, snakke om jobb-ting.. Og så komme hjem, og vite at jeg kom til å få litt egentid etter at avkommet var i seng, ikke måtte rett hjem og så ha en baby der.. Så inderlig godt å etterhvert kunne levere ungen til overnatting hos besteforeldrene, og få et helt døgn alene bare jeg og mannen. Så to tette så vi bare ikke fungerte for oss, vi trengte å få hodet over vannet igjen før vi orket begynne med en til. 

Skrevet

Vel, her er frøkna 15 mnd, og vi har akkurat startet med prøving på nr 2. Jeg håper det går relativt raskt denne gangen, og at hun får søsken til neste år, når hun er 2 år. Hun har allerede begynt å teste en del grenser, og det blir garantert ikke noe bedre, men det får vi ta etterhvert. 

Jeg mener at 2-3 år er en god aldersforskjell, men samtidig så ser jeg utfordring med alderen. 

Vi brukte 4 år på å få første, var 25 når vi begynte å prøve, så er jo redd for det samme igjen, er 30 nå. Tar det tid så kan det hende vi gir oss, og lar det være med et barn.

Anonymkode: 3c36c...1f5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...