Gå til innhold

Dere med små barn, hvordan får dere til nok søvn?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nå burde jeg allerede ha sovnet. Men liker virkelig å få et par timer alene uten barn. Men jeg trenger mer søvn også. Skal opp 0630.

Hvordan får dere nok søvn? Når går du til sengs og sovner? Når står du opp?

Anonymkode: 4f92e...573

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Legger meg 22.00. 1 åringen sovner 7 og vokner igjen mellom 05.30-06.30. Får da altså 6,5-7,5 timer per natt. Er man jo i underskudd må man legge seg tidlig da. I permisjon sov jeg ofte på dagtid når barnet sov dupp. Man må prioritere søvnen. 

Anonymkode: 18f87...ce1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi legger oss kl 22.. Både hverdag og helg. Og småfolket våkner en gang mellom 05-05:30. 

Vår sovner som regel rundt kl 20, så da er det to timer "egentid" for den som har vært leggeansvarlig. 

Vi legger annenhver dag. Den som da IKKE legger, har "fri" fra ca kl 18 (da begynner kveldsbad og mat og tannpuss og bokstund og heile sulamitten). 

Man må jo bare komme seg i seng, selv om det er kjipt. Spesielt når det også er i helgene. Savner veldig å kunne sitte oppe om lørdagskvelden.. 

Anonymkode: 80c9b...5d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unngår å ha husarbeid igjen å gjøre på kvelden, bretter feks klær på stua mens ungen leker og "hjelper til". Hun liker også å hjelpe å vaske, få da en sprayflaske med vann og en klut. Da får jeg noen timer egentid etter barnet sovner. I helgene sover vi foreldrene ut hver sin morgen. 

Anonymkode: 8f40a...71f

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå burde jeg allerede ha sovnet. Men liker virkelig å få et par timer alene uten barn. Men jeg trenger mer søvn også. Skal opp 0630.

Hvordan får dere nok søvn? Når går du til sengs og sovner? Når står du opp?

Anonymkode: 4f92e...573

Ja her har fitbiten min nettopp vært frekk nok til å påstå at jeg bør sove mer...
Hmf...
Og da beordrer den meg til tannpuss kl 21.15 med mål om å være i drømmeland en gang etter 21.45. 
Den har et poeng, virker som om jeg faktisk må legge meg så tidlig for å få nok søvn når vi må opp i 6.30 tida. 
Har pleid å bli i 22-23 tiden... Er veldig tøft å skulle finne senga bare 1-2 timer etter ungene har lagt seg ja, dæven.

Anonymkode: 9e8d8...547

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Legger meg 22, selv om det er for sent 😅 Står opp 5.30 for å rekke alt før barnehage og jobb.

Anonymkode: 298dd...f2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får ikke nok. Så enkelt er det. Kronisk b-menneske med to stk a-mennesker under 3 år i hus. La meg før kl 22, men har fortsatt ikke sovnet. 

Anonymkode: d9394...ce5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som legger dere tidlig er forbildene mine! Jobber hardt med å bli et a-menneske. Needless to say that I’m failing!

Anonymkode: d7b15...5c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk barn med ett annet b-menneske og var så heldig å få fiks ferdige b-menneske babyer 😆

Anonymkode: ba6a8...114

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er eldste 9 år og ikke i seng før kl 2030-21 ca. Så da er det sjeldent vi voksne rekker i seng før nærmere 23, hvilket er alt for sent når klokka ringer kl 6 🙄 Heldigvis har vi barn som sover godt på natta, og minstejenta som snart fyller et år er syvsover på morgenkvisten. Eldste og mellomste står opp selv i helgene med fri iPadbruk frem til vi andre står opp.

Det var lettere å få til skikkelig døgnrytme når vi bare hadde et barn - med tre stykker og aldersforskjell på 8 år mellom eldste og yngste er det rett og slett vanskelig synes jeg.

Anonymkode: 82084...91d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er egentlig A-menneske, og i hvert fall ikke B-menneske, for jeg er skikkelig kveldstrøtt, barn eller ikke. Men likevel sitter jeg oppe for lenge om kvelden. Prioriterer alenetid over søvn. 

Akkurat nå er jeg i permisjon med baby, og er heldig og kan "sove når babyen sover" på dagtid. Så akkurat nå får jeg tilnærmet nok med søvn OG kan sitte oppe litt på kvelden. Men jeg har nettopp vært igjennom perioden med nyfødt uten døgnrytme og med kveldsuro fra sånn omtrent det øyeblikket storesøsteren sovnet for kvelden, og storesøster som kom hoppende når babyen sov som best utpå morgenkvisten. 

Sånn til vanlig, når jeg ikke er i permisjon, er Fitbiten tydelig på at jeg må skjerpe meg på sovingen. 

Anonymkode: 46b10...d3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får ikke nok søvn. Ikke i nærheten. Før jeg fikk barn sov jeg minst 10 timer i døgnet. Nå er jeg hendig om jeg får 6. Ikke rart man får rynker og poser under øynene

Anonymkode: 0dfe6...e52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.8.2020 den 15.05, addict skrev:

Legger meg såklart tidligere 😊 mellom kl 21 og 22. Står opp kl 06.

Det funker dårlig når ungen ofte ikke sovner før 23 😞 Og så må man likevel opp 6. Og vil gjerne ha bittelitt egentid på kvelden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det funker dårlig når ungen ofte ikke sovner før 23 😞 Og så må man likevel opp 6. Og vil gjerne ha bittelitt egentid på kvelden. 

Da må du selvfølgelig prioritere bort egentid. Klokka er halv 12 på natta og du sitter på kvinneguiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger meg mellom kl 21 og 22. Barnet sovner ca 1930. Har som regel 1-2 oppvåkninger på natten enda. Våkner for å starte dagen ca 0530.

Får alt for lite søvn. Blir periodevis smågal men har også blitt vant til det.. Barnet kan plutselig sove en hel natt igjennom 1-2 ganger i mnd og den natten lever jeg leeeenge på.

Anonymkode: 1c054...bea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger oss i senga ca. kl.21.30. Ser på tv frem til 23. Står opp alt fra 06 til 07.30.

Barna legger seg kl.19.30 og 20.30. De sover natta igjennom. 

Fungerer helt greit, selv om jeg veldig gjerne skulle hatt minst 8 timer hver natt. #b-menneske.

Anonymkode: 9b919...371

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...