AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #1 Skrevet 17. august 2020 Hei. Jeg høres sikkert ut som en forferdelig person mtp hovedinnlegget, men lurer på hvordan jeg skal håndtere denne saken. Vi er 6 venninner i venninnegjengen som kom sammen via skolen, alle sammen 36 år gamle. Men, hun ene venninnen er et menneske jeg ikke har lyst å være rundt lenger. Selvsentrert, manipulerende, bruker folk for alt hun trenger og får hele selskapet til å handle om seg selv hver gang vi samles. Hun gjør for det meste kun det som gagner henne selv. Orker ikke å være i samme rom som henne mer. Heldigvis flaker hun ofte, så veldig vanskelig å forholde seg til. Veldig upålitelig. Krever samtidig veldig mye i egne vanskelige perioder, uten at hun noen gang bryr seg når andre har det tungt. Synes bare ikke hun er noe bra menneske å være rundt, kort sagt. Ingen andre er noe særlig fan av henne heller, men Ingen har ikke lyst å være de som fryser folk ut heller. Tenker nå at jeg må slutte å gå i samme anledninger der hun skal (går ikke, for fokuset er på henne uansett). Men, jeg liker å stelle i stand sosiale ting også, men ofte ender jeg opp med å ikke gidde når sjansen for at hun kan bli med er der. Det Er jo sykt kjipt og går jo utover hele vennegjengen. Det jeg lurer på er om det er lov å invitere de andre, men ikke henne. Er det noen har vært i samme situasjon her? Resten er veldig flotte og ordentlige folk med bra verdier. Anonymkode: 4c7ad...0c6 3
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #2 Skrevet 17. august 2020 Der meste er "lov", men hva med å snakke med henne først? Du kan risikere å være den som blir fryst ut av de fem andre jentene dersom dere har en "venninnekode" på at man ALDRI fryser ut noen. Du nevner at de har bra verdier... hva sier de andre venninnene eksakt om dette? Hvilken person ønsker du å være? Hvordan ønsker du at andre skal være mot deg? Anonymkode: 60539...426 23
Mr&Ro Skrevet 17. august 2020 #3 Skrevet 17. august 2020 Ooohhh,,, farlig,,,,. Hvis du inviterer til fest og ikke inviterer hun du ikke vil ha der skal jeg love deg at hun som ikke fikk komme vi bruke det mot deg. Snakk med resten av venninnene dine før du gjør noe som garantert vil slå tilbake på deg. 10
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #4 Skrevet 17. august 2020 Mye bedre om du gir henne en sjanse til å korrigere seg før du går til så drastiske tiltak. Anonymkode: 91ca4...8aa 23
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #5 Skrevet 17. august 2020 Ts her. Dette har vart i mange år, har sagt litt ifra om noe, men hun er bare sånn. Veldig overfladisk, og surfer fra gjeng til gjeng etter dem hun synes er kulest. Har ikke lyst å ta det opp i vennegjengen egentlig heller, for da blir det en «greie» og baksnakking og det er jo heller ikke så hyggelig. Har snakket med et par under to øyne, som sier jeg ikke skal bry meg. Men jeg gjør jo dessverre det. Jeg bryr meg kanskje litt ekstra for det er meg hun «stikker i» med ulike små kommentarer hele veien, så tror at det er derfor også at jeg føler litt ekstra på det. Skulle ønske jeg bare ikke gadd å bry meg, men nå sitter jeg jo her og gidder ikke å invitere på noe sosiale lag mer på grunn av henne, føler meg for gammel for å være rundt folk som det. Anonymkode: 4c7ad...0c6 1
Caeruleus Skrevet 17. august 2020 #6 Skrevet 17. august 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ts her. Dette har vart i mange år, har sagt litt ifra om noe, men hun er bare sånn. Veldig overfladisk, og surfer fra gjeng til gjeng etter dem hun synes er kulest. Har ikke lyst å ta det opp i vennegjengen egentlig heller, for da blir det en «greie» og baksnakking og det er jo heller ikke så hyggelig. Har snakket med et par under to øyne, som sier jeg ikke skal bry meg. Men jeg gjør jo dessverre det. Jeg bryr meg kanskje litt ekstra for det er meg hun «stikker i» med ulike små kommentarer hele veien, så tror at det er derfor også at jeg føler litt ekstra på det. Skulle ønske jeg bare ikke gadd å bry meg, men nå sitter jeg jo her og gidder ikke å invitere på noe sosiale lag mer på grunn av henne, føler meg for gammel for å være rundt folk som det. Anonymkode: 4c7ad...0c6 Du kan ikke si i fra "litt" - du må nok snakke ordentlig med henne om det. Det er ganske sannsynlig at hun ikke ser seg selv godt, og at hun kanskje ikke kommer til å gjøre det etterpå heller, men da har iallfall DU prøvd å gjøre det på en god måte. Jeg har hatt noen sånne samtaler, og det har gått begge veier;) Ellers kan du også prøve å bryte mønsteret når dere er sammen - ikke la henne ta så stor plass, men prøve å styre samtalen - avbryte når hun snakker for mye og spørre andre om noe. Planlegg gjerne litt på forhånd, ha noen spørsmål/avledninger klare. 11
Hr. Aktiv Skrevet 17. august 2020 #7 Skrevet 17. august 2020 Klarer ikke dere damer å si fra på en skikkelig måte face to face? Det virker som det må baksnakkes, hintes og ties ihjel. Det kommer ingenting godt utav det. Blir bare masse bråk og styr. Ja jeg vet det kan være litt ekkelt å ta opp et slikt tema, men det står mye mere respekt av det enn det å mobbe folk ut. For det er akkurat det dere gjør. Dere mobber henne ut vel utfrysing. Ved å ta opp ting face to face kan være ubehagelig, men gjøres dette på en skikkelig måte kan det jo være at hun endrer seg selv istedet for å få alle pigger ut pga. utfrysing. 4
Silva Pluvialis Skrevet 17. august 2020 #8 Skrevet 17. august 2020 (endret) 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mye bedre om du gir henne en sjanse til å korrigere seg før du går til så drastiske tiltak. Anonymkode: 91ca4...8aa Det tenker jeg også. Med mindre man blir utsatt for mishandling (fysisk, psykisk og/eller seksuelt) eller er utsatt for en psykopat så bør man kunne snakke sammen. Ekte venner er ærlige med hverandre (med forbehold, er man i en toxic-relationship så er det bedre å gå uten å konfrontere). Endret 17. august 2020 av Uatskillelig
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #9 Skrevet 17. august 2020 Har vært i samme båt, men vi var flere som følte oss "fanget" under vår vennines terrorvelde. Til slutt bare fasa vi henne ut. Det var ikke noe å "snakke om" fordi dette var slik hun opererte. Manipulerte, nedsnakka oss, psyka oss ut, negga oss over flere år. Har fortsatt komplekser over ting hun sa "som venn" i tenårene. Alt skulle handle om henne hele tiden. Hvis det ikke gjorde det, ble hun sint og ville sabotere eller ta igjen på noe vis. Hvis vi inviterte flere inn i "gjengen", så ble hun først mest venn med de (tok de "mer inn" i varmen enn oss..for deretter å komme til oss og si at vi måtte slutte å henge med disse folks fordi en eller annen løgn. Hun kunne for eks si at hun hadde sett de gjøre suspekte ting osv, og at hun visste bedre enn oss siden hun kjente de bedre osv. Det var noe HELE tiden og vi alle var bare brikker i hennes spill. Så ja.... jeg tror at hvis dere er flere som er enige så kan det være lurt å fase ut ja. Men hvis du er alene om det så... Har du forsøkt å, når du og de andre er sammen, å si for eks "vet dere.....jeg blir rett og slett utslitt av X. jeg orker ikke mer" osv Anonymkode: 20d6b...a3d 5
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #10 Skrevet 17. august 2020 Her må du nesten se på hva det er hun stikker deg med i kommentarer, og spørre henne hånlig neste gang det skjer hvorfor hun er såååååå opptatt av dette med deg og si at det hun stikker deg med er ikke hennes sak da det er ditt liv. Og så ler du og rister på hodet mens du går på kjøkkenet eller noe. Noe lignende av dette. Si noe hun ikke forventer å høre fra DEG, og husk, DET MÅ VÆRE UNDER PÅSYN FRA ALLE DE ANDRE I GJENGEN. Slik at hun blir kraftig irettesatt av DEG. De andre vil antagelig bli musestille, og hun vil føle seg grundig irettesatt. Er du heldig så stopper drittoppførselen, begynner hun å syte, ja da har du belegg for å kutte henne ut, og de andre vil skjønne hvorfor. På denne måten kan dere ha en mulighet til å forbedre vennskapet. Noen mennesker lar det ikke sige inn om du behandler de somaspeløv. De må ha KRASS beskjed. Om du syns dette blir vanskelig, allier deg med en av de du stoler mest på, at hun skal backe deg med å si feks: Ja, jeg er helt enig med deg ts. Det er unødvendig av XXX å si slikt og holde på slik når vi alle liksom skal være gode venner og støtte hverandre. Anonymkode: 5b924...15a 5
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #11 Skrevet 17. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ts her. Dette har vart i mange år, har sagt litt ifra om noe, men hun er bare sånn. Veldig overfladisk, og surfer fra gjeng til gjeng etter dem hun synes er kulest. Har ikke lyst å ta det opp i vennegjengen egentlig heller, for da blir det en «greie» og baksnakking og det er jo heller ikke så hyggelig. Har snakket med et par under to øyne, som sier jeg ikke skal bry meg. Men jeg gjør jo dessverre det. Jeg bryr meg kanskje litt ekstra for det er meg hun «stikker i» med ulike små kommentarer hele veien, så tror at det er derfor også at jeg føler litt ekstra på det. Skulle ønske jeg bare ikke gadd å bry meg, men nå sitter jeg jo her og gidder ikke å invitere på noe sosiale lag mer på grunn av henne, føler meg for gammel for å være rundt folk som det. Anonymkode: 4c7ad...0c6 Finn noen som er kulere enn dere som hun kan henge med. Inviter til dølle ting som "krasjer" med noe som hun kommer til å syns er mer attraktivt. Bli lite kul, rett og slett. Anonymkode: 763f1...5a3
AnonymBruker Skrevet 18. august 2020 #12 Skrevet 18. august 2020 Er så glad jeg ikke har noen venninnegjeng lenger. Slippe å forholde seg til dramaqueens, som alle gjenger har. Anonymkode: 7d6b4...84f 7
AnonymBruker Skrevet 18. august 2020 #13 Skrevet 18. august 2020 Greit nok at man bør ta en prat før noe gjøres, men skal det virkelig være nødvendig? Burde ikke folk forstå slike opplagte ting selv? Har hun 0 selvinnsikt? Jeg tror de fleste av oss kan se sider ved oss selv som kanskje kan være et problem og prøver å korrigere oss selv. Jeg vet jeg en sjelden gang kan avbryte når folk snakker (fordi jeg bare MÅTTE nevne noe som er relatert til hva som ble sagt, selv om jeg ikke MÅ det og kan nevne det etterpå). Jeg vet også at jeg kan "falle ut" hvis noen bruker 100 år på å komme til poenget og jeg da virker uinteressert, men der føler jeg at det ligger mer på den andre som skal få med alle detaljer i historien...Jeg kan være dårlig på å ringe folk og svare på meldinger osv..Uansett så ser jeg disse tingene selv og prøver å korrigere meg selv..Dessuten så tror jeg ikke helt at sånne folk klarer å ta til seg kritikk, uansett hvor saklig det fremlegges. Anonymkode: f15d5...0f5 7
AnonymBruker Skrevet 18. august 2020 #14 Skrevet 18. august 2020 Utfrysing og utestenging er mobbing i mine øyne. I hvert fall om ikke den det går ut over ikke aner hvorfor det skjer og dermed ikke har fått mulighet til å korrigere. Det må være ille å bli utsatt for noe slikt helt ut av det blå og særlig av de man betrakter som sine venner. Anonymkode: 98e24...e6b 5
AnonymBruker Skrevet 18. august 2020 #15 Skrevet 18. august 2020 De andre venninnene i gjengen kommer nok til å se DEG som problemet og drittkjerringen om du bare gjør dette sånn helt uten videre. Er dere en gjeng, så er dere en gjeng, og om du fryser ut én, risikerer du at de andre tar sympati med henne, og at det plutselig er DU som blir frosset ut av gjengen av alle de andre. Anonymkode: cbd18...409 3
AnonymBruker Skrevet 18. august 2020 #16 Skrevet 18. august 2020 Med en sånn personlighet er det nok ingen vits i å ta det opp med henne. Bare fas henne ut. Er de andre i gjengen enig med deg og like lei henne? Vil alle bli kvitt henne, så gå sammen. Hvis de andre bare driver og feiger ut eller unnskylder henne, så må du finne deg en annen vennegjeng. Anonymkode: 78535...dca 1
got2go Skrevet 18. august 2020 #17 Skrevet 18. august 2020 Stakkars deg som lar en person styre deg så veldig. Klarer du virkelig ikke å være i samme rom som hun når det er flere der, og du ikke trenger å forholde deg til henne? Da har du store problemer ass. 4
AnonymBruker Skrevet 18. august 2020 #18 Skrevet 18. august 2020 Har du prøvd å ha sex med henne? Sex løser de fleste problemer. Anonymkode: 61910...e59 2
AnonymBruker Skrevet 18. august 2020 #19 Skrevet 18. august 2020 Ts her. Takk for tilbakemeldinger, dere. Ser det er litt delte meninger, men opplever at dere som har opplevd noe av det samme forstår hvor vanskelig det er med en sånn venninne i gjengen. Jeg må bare si at jeger en veldig inkluderende person generelt, det skal veldig mye til for at det å slutte å inkludere noen er noe jeg ønsker. Men vil bare ikke være rundt hun her mer, synes ikke hun er noe hyggelig og heller ikke for gruppen. Jeg mener ikke total «utfrysning» heller, men bare om det av og til er lov å invitere resten uten henne, hvis det er jeg som inviterer.. Ønsker ikke legge tanker eller handlinger på andre heller, og andre skal få invitere henne dersom det er ønskelig (men kanskje at jeg da dropper å komme). Anonymkode: 4c7ad...0c6 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2020 #20 Skrevet 18. august 2020 Min erfaring med en sånn i vennegjengen er at det er vanskelig å endre en person. Og at det ofte er en bakenforliggende grunn til at personen er som den er. F.eks. kommer ofte oppmerksommhetsbehovet fra et behov for bekreftelse/usikkerhet. Som igjen kan komme av en oppvekst som manglet nødvendig trygghet. Og sånt er det ikke så lett å gjøre noe med. Jeg har endt med å velge å ikke invitere til enkelte ting, selv om kanskje hele resten av gjengen er invitert. Jeg har da gjerne vært åpen med de andre om hvorfor jeg ikke inviterer. Både for at jeg vet vi ser det samme bildet, og jeg ønsker jo ikke at de skal snakke med henne om selskapet uten å tenke seg om. (Det er grenser mellom å ikke invitere og å gni det inn, liksom.) Hun har jo masse andre venner å gjøre ting med, og velger jo gjerne å ikke komme dersom noe mer spennende dukker opp. Likevel passer vi litt på at vi ikke ekskluderer henne helt. Vi tror nemlig at hun trenger oss litt. Og at "de andre kulere" kanskje egentlig ikke er så nære og trygge som oss likevel. Vi stiller derfor ofte opp hvis hun inviterer, og inviterer kanskje også til ting der hun ikke vil oppleves som så slitsomt å ha henne tilstede. (Som å gå ut og spise på en hverdag, og så drar alle ganske raskt hjem etterpå. Istedenfor på den festen der det blir hele kvelden.) Jeg synes det er helt innenfor å velge bort noen man ikke er SÅ nære med, når man inviterer til noe. Det blir for dumt å ikke orke å invitere til noe, bare fordi ALLE i vennegjengen må med hver gang. Anonymkode: 09d1f...7d4 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå