Gå til innhold

Eget rom, 2 år.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta vår sover i vår seng. I perioder rører hun masse på seg, både jeg og pappan ligger "anspent" på sida for det er så liten plass. I andre perioder sover hele gjengen ganske bra.

Men nå er jeg gravid igjen. Vi flytter snart til nytt hus, der får jenta et fint eget rom. Men hvordan få henne til å sove der? Frem til nå har hun fått pupp i senga og så tar evt. pappan over til hun sovner, men som regel sovner hun med puppen i munnen. Det tar i perioder over en time før hun sovner, andre ganger tar det ikke 10 minutter engang.

Synes det er viktig å prøve å få gode rutiner på plass snart, ellers blir det jo helt kaos når babyen kommer. Det vi gjør nå er å gi kveldsmat, bytte til pysjamas, dempe lyd og lys, roe aktiviteten.. I senga synger jeg en liten stund og sier god natt.

Er det mulig å venne henne til å sove på eget rom på en rolig og god måte? Drømmen er å gi pupp i en stol der, så lese nattahistorie mens hun er i senga og så sovner hun. Men realiteten med egen seng var at hun gråt til hun kasta opp noen få ganger før jeg tenkte at det er bedre å heller sove i vår seng da.

Det gikk greit å ligge ved siden av, men så fort jeg gikk ut av rommet begynte hun å gråte. Jeg gikk inn, sa at det er natta, nå skal hun sove. Og så ut igjen. Hun vræla.

Råd?

Tenkte på å kjøpe en seng som vi begge kan ligge i frem til hun sovner. Men det løser jo lite mtp babyen. Mannen min jobber endel på kveldstid, så innen babyen blir født bør jenta sovne rimelig fort på kveldene.

Anonymkode: b8155...04d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi gjorde faktisk det samme her til hun fylte to, hun sovnet i vår seng for vi hadde samsova alle tre og hun sovnet med puppen i munn. 

Vi kjøpte en 120 seng til rommet hennes. Lot henne få ha puppen en stund til, før vi avvente (brått med soyasaus på puppen) . Nå er det fortsatt litt styr med innsovning, men hun sover alene på rommet sitt. Det er også behagelig at det er to som ligger i sengen siden den er såpass stor. Hun liker sengen sin. 

Det forutsetter selvsagt at du kan gå ut av rommet etter hun har sovna da.. 😊

Ingenting galt i å bli der til hun sovner, hun må føle seg trygg først. En toåring er fortsatt ganske liten. Nå som jenta mi er 3,5 er det lettere å kommunisere, og jeg sier at jeg bqre skal rydde litt eller vaske opp eller noe annet, men at hun bare kan si ifra hvis det er noe. Så pleier hun ofte å sovne.. 

Anonymkode: d42e3...b2b

Skrevet

Vi sitter inne på rommet til han sovner. Må ofte holde hånden til han har sovnet. Å gå ut mens han er våken, fører bare til hysterigrining. 

Anonymkode: 15692...cf6

Skrevet

Skulle ikke ventet i 2 år..

Anonymkode: c5af1...ea7

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...