Gå til innhold

Kan hun ha vert utro ?

Gjest Anonym Bruker

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym Bruker

Historisk tilbakeblikk:

Til min store overaskelse  hevdet hun med   sansynleghet  å vera  gravid i 3 mnd , og hadde forlengst  bestilt time hos legen for undersøkelse der hun fekk bekreftet en dag   i beg. av desember  dette året at hun var i inne i sin  12 svangerskapsuke .   Eg reagerte  med vanntro, og sjokk ettersom hun ikkje  hadde nevnt eit ord om dette .    For å skåne henne i en sårbar situasjon forsøkte eg å ta det hele med fattning, og ikkje lage noe oppstyr.  

Sjølv om samlivet var inne i en slags krise innenfor dette tidsromet  misstenkte eg henne aldri for å vera utro, og  dette sjølv om  hun også  noe motvillig lenge hadde vist liten,og ingen  intrs. for  sex.       Nå har eg heller  ikkje  så god forstand, og oppdatering på dette med eggløsninger hos kvinner,  og når det er  økt sjanse for  en kvinne kan bli gravid o.s.v.    Andre uken i begynnelsen av sept. dette  året . var eg imidlertid bortreist på kurs m/ kursbevis  i jobbsamanheng, og  begynte etterhvert å synes det vera nokså samanfallende med 12 svangerskapsuken.   

Årene har gått, og har aldri konfronterte henne med denne hendelsen ettersom eg aldri hadde noen  indikasjoner på at hun hadde eit utenomekteskapeleg forhold.     En periode eg jobbet mye, og  økonomien var presset som eneforsørger ,og det  endte med eit psykisk kolaps, og perioder m/ sykemeldinger.  

Spørsmålet:    Hvor stor er  sansynlighet for at  ein kan   fastslå med rimleg trygghet  graviditetstidpunktet   ?       

Endret av Anonym Bruker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med å ta en farskapstest? Vet ikke om det er mulig å gjøre dette uten at hun får vite det, men jeg ville undersøkt muligheten om jeg var så usikker som du tydeligvis er.
Når det gjelder graviditetstidspunktet må nesten andre og mer kompetente svare på.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å spørre om hun husker hvor dere var og hva dere gjorde når hun ble gravid? Si du tenker mye på at du var borte på kurs i den aktuelle perioden og at det plager deg at du ikke får kabalen til å gå opp.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når var termin? Da kan vi nogenlunde regne tilbake på det

Anonymkode: 759a4...acd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan vel få DNA av barnet når det er født? Trenger vel ikke å si noe til hun om at du er skeptisk? Hvis det faktisk er ditt barn så er det kanskje ikke så gøy med misstanker om utroskap

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer veldig an på hvem man spør, hvordan man regner og hvor nøyaktig man er. Men som regel regnes svangerskap fra første dag av siste mens, mens man faktisk ikke har blitt befruktet før to uker etterpå, ved eggløsning. (Men alle mulige individuelle variasjoner) Så til det du egentlig lurer på, er det stor sannsynlighet for at når hun sa 12 uker, var fosteret bare 10 uker gammelt. 

Samt andre måter å si det på, du har kanskje sett noen benevne seg som 12+6 gravid, altså 12 uker og 6 dager. Som jo nesten er 13 uker, men likevel kan sies enklere som 12 uker. 

Sååå, mange muligheter her, men hvis du faktisk er bekymret er jo beste løsningen for alle parter at det tas DNA-test for å fastsette farskap. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ta en test av deg og barnet og send til et privat laboratorie, så får du fred. Mor trenger ikke vite noe. Jeg ble gravid i en periode der vi hadde lite sex, og min ex lurte faktisk på om han var far, uten å si noe. Jeg ble forbannet da han endelig sa det fordi vi enkelt kunne løst det med en DNA-test (jeg visste selvfølgelig at han var far, men hadde forståelse for usikkerheten).

Jeg vet at noen kvinner går helt av skaftet om en mann antyder usikkerhet rundt farskap, men jeg mener det er er ærlig sak. Er du mann kan du ikke vite 100% sikkert (om da barnet ikke er veldig lik far, eller man har bodd isolert på en hytte), så enkelt er det, så får vi damer bli så fornærmet vi vil.

Anonymkode: e20fe...124

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en prat med henne, si hva du føler, som du skriver over. Si at du ønsker en farskapstest.

Anonymkode: f1fb1...d79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andre her sier, at da hun var i uke 12, var ikke fosteret 12 uker. Mitt svangerskap stemmer ikke på kalenderen, akkurat den måneden var syklusen lengre. Tidlig ultralyd stadfestet alder på fosteret, tilsynelatende har sperm hengt igjen og ventet på egg. Jada, det er bare én mulig far og han ønsket test. Jeg ble ikke muggen for det. I ditt tilfelle hadde jeg brukt privat test. Koster noen tusen, men du kan sende inn spytt eller annet fra barnet og deg selv og slippe å lure. Usikkerheten slipper nok ikke så lett taket når den først har satt seg. Lykke til!

Anonymkode: 64b7c...5b5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er derfor kidsa må lære mer om befruktning i skolen. 

Anonymkode: b3738...c53

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke du skal la den ene uken du var borte tippe deg av lasset når det gjelder et eventuelt farskap eller ikke for èn uke trenger ikke nødvendigvis ha så mye å si i svangerskapssammenheng selv om man lett kan få det inntrykket når man leser inne på forumet for Prøvere med flust av overskrifter som at "vi MÅ ha sex i dag fordi jeg har eggløsning" osv osv. Jeg har to barn selv og ingen av de ble laget samme dagen som eggløsningen visstnok skulle være. Sædceller kan overleve overraskende lenge i kvinnen når miljøet i kjeden er lagt til rette for det og det gjør jo naturligvis kroppen hver bidige måned fordi kroppens evolusjon er å bli gravid. Eggløsning og menstruasjonssyklusen er også sårbar for påvirkning av andre faktorer, både hormonelle og utenforstående. Jeg hadde i mange år et så stressende forhold til svigermor at mensen ikke kom i den perioden den skulle hvis det var planlagt at de skulle komme på besøk. De bodde langt unna og var gjerne hos oss en ukes tid når de først kom og det til tross for at jeg var en av de som gjerne kunne stille klokka etter EL og mens. Denne syklusen er høyst sårbar og for de aller fleste ikke til å stole 100% på, det er jo tross alt en grunn til at "sikre perioder" ikke er ansett som en sikker prevensjonsmetode. Hvis dere hadde sex mot slutten av uken før du dro kan selve befruktningen fint ha skjedd påfølgende onsdag da hennes eggløsning inntraff selv om dere ikke hadde sex den datoen eller uken i det hele tatt. Også må du ta i betraktning at et svangerskap ikke regnes på samme måte som det meste annet vi er vant til som flere her har påpekt. Selv for oss som går gravide kan denne utregningen bli forvirrende, selv når man har vært gjennom det tidligere 😉  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sædceller kan overleve i dama en hel uke, så om dere hadde sex en uke før eggløsning så kan det gjøre henne gravid. Eggcellen lever bare ett døgn.

Anonymkode: 566d5...9fd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym Bruker

Har vel forlengst   følt at denne hendelesen har vert vanskeleg å fordøye, men  valgt å la tvilen komme henne til gode ,og  lagt  denne hendelsen bak oss.    Ingen tvil om at samlivet fekk ein allvorleg "knekk" og ved fleire anledninger  stått  ved tærskelen til å avslutte forholdet, men omsynet til de 2 andre barna har gått foran.    Hun hevdet   at hun valgte å holde graviditeten skjult av frykt for hvordan eg kom til å reagere, og kanskje ville foreslå at hun tok abort.    

Eg har i ettertid sett på denne hendelsen som en direkte konsekvens av dårleg  kommunikasjonen, og konsekvensen av hva  dårleg kommunikasjon kan føre til.         Det føles sjølvsagt heilt uakseptabelt å holde en graviditet skjult overfor   partneren til han  sjølv måtte  oppdage det.    

Barna er forlengst blitt voksne, og de har  forlatt barnerommet, og etablert seg sjølve.     Har  vel omsider ikkje sådd tvil om hvor de hører hjemme, og er glad for at farsrollen  har  hvert til uvurderlig støtte for dem under  hele oppveksten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mangler du å se likheter? 

Har det på samme måte i min familie, ei vi er usikre på om er biologisk. Vi er voksne nå, men det har for pappa alltid vært en usikkerhet på den. Totalt ulik oss andre på alle måter, men igjen veldig lik mammas familie. Pappa mener at han jobbet ekstremt mye overtid og borte i 6 mnd. Mamma mener at søster ble laget den første natta pappa var hjemme igjen fra de 6 mnd. Pappa mener det ikke stemmer veldig med søsters fødselsdag. 

Likevel er det ingen som tester ut dette. Til og med min søster vet at det er en usikkerhet om henne nå. 

Anonymkode: b7196...8b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men er ikke første svangerskapsuke regnet fra siste mens første dag?

Anonymkode: 5e78b...6aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke sikker på om jeg ville anbefalt farskaps test, det vil jo gi noen andre komplikasjoner også.

Visst du i dag lever i et etablert forhold hvor du elsker ungene og glad i kona så tror jeg en farskaps test ville satt deg i et større dilemma om den skulle slå uheldig ut. Da får du mange nye ting du må ta stilling til, vil forholdet til barnet bli det samme, forholdet til kona vil definitivt ikke bli det samme, skal barnet selv få vite det, barnet vil plutselig ha svar på hvem den biologiske faren er, det kommer plutselig inn en ny mann som dere alle må forholde dere til, det blir starten på "race to the bottom"

Stiller seg annerledes med farskaps-test om dere ble sammen på grunn av hun skulle ha barn og du var usikker på om du var faren, eller et one night stand eller lignende.

Forstår heller ikke hvorfor det er mange som på liv og død aldri skal tilgi utroskap (sier ikke at TS ikke gjør det) Seksualdriften er en av de sterkeste drifter mennesker har, den kan av og til rote med hjernen slik at du kan finne på urasjonelle ting. Det virker som vi kan tilgi det aller meste bortsett fra utroskap. Sier ikke med dette at jeg aksepterer utroskap, men det finnes ganger det kan være mer rasjonelt å tilgi.

Kan opplyse at jeg er mann.

Anonymkode: 98854...9d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Likevel er det ingen som tester ut dette. Til og med min søster vet at det er en usikkerhet om henne nå.

Stakkars... Eg hadde testet. Og var jeg moren ville jeg tvunget de til å teste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.8.2020 den 9.45, Carrot skrev:

Hva med å spørre om hun husker hvor dere var og hva dere gjorde når hun ble gravid? Si du tenker mye på at du var borte på kurs i den aktuelle perioden og at det plager deg at du ikke får kabalen til å gå opp.

Tror ikke det er noen suksess å snakke om dette nå. Da risikerer han at hun spør hvorfor han har gått slik i mange år? I denne situasjonen er nok det greieste at han ordner med test i stillhet.

Anonymkode: 5037b...b50

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...