Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Starta på vgs i dag. Det gikk greit, kom ikke i klasse med de jentene. Men jeg er fortsatt nervøs for andre skoledag selv om klassen min består av hyggelige elever. På onsdag starter den ordentlige timen. Starter med gym og da må man jo dusje!! Jeg hater å dusje foran de andre jentene.. ikke pga jeg hater kroppen min, men jeg synes det er ubehagelig. Tidligere på barneskolen og ungdomsskolen fikk jeg lov til å dusje og skifte i lærergarderoben.. men jeg vet ikke om jeg kan få lov til det på vgs.. har en mannlig kontaktlærer og jeg synes det er utrolig flaut å snakke med mannlige lærere om slike ting.. har sånn velkomstsamtale med kontaktlærer i morgen. Bør jeg si det til han da? Hva bør jeg gjøre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei, ja synes du absolutt skal ta det opp med kontaktlærer! Si det som det er, og hva du fikk lov til tidligere. Du kan be om å gå i dusjen fem min før de andre evt. Det gjorde jeg.
Vi skulle hatt egne avlukker, men skolen henger vel litt etter. Jeg likte heller ikke å dusje foran noen av jentene, jeg liker privatliv.

😊 håper du får en fin uke☀️

Anonymkode: 34079...e03

• Liker 5
Skrevet
8 timer siden, Hei004 skrev:

Hei. Starta på vgs i dag. Det gikk greit, kom ikke i klasse med de jentene. Men jeg er fortsatt nervøs for andre skoledag selv om klassen min består av hyggelige elever. På onsdag starter den ordentlige timen. Starter med gym og da må man jo dusje!! Jeg hater å dusje foran de andre jentene.. ikke pga jeg hater kroppen min, men jeg synes det er ubehagelig. Tidligere på barneskolen og ungdomsskolen fikk jeg lov til å dusje og skifte i lærergarderoben.. men jeg vet ikke om jeg kan få lov til det på vgs.. har en mannlig kontaktlærer og jeg synes det er utrolig flaut å snakke med mannlige lærere om slike ting.. har sånn velkomstsamtale med kontaktlærer i morgen. Bør jeg si det til han da? Hva bør jeg gjøre?

Ja, det bør du absolutt si. Best å gjøre det FØR første gymtime enn at du skal begynne med eget opplegg senere. Hvis du synes det er vanskelig å si det, kan du sende mail eller sms. 
Eventuelt kan du henvende deg til en rådgiver eller helsesykepleier og si fra der. 

Lykke til😊

Anonymkode: 78da2...c50

• Liker 4
Skrevet

Si det. Jeg fikk alternativ undervisning i gym på vgs. Jegvar umotivert, dårlig i ballspill osv, og vi hadde gym med en annen klasse som jeg ikke kjente. Jeg likte det ikke. Lærerne skjønte det etter hvert selv da, at det beste nok var om jeg gjorde noe helt annet, og også brukte en annen dusj. Men det gikk så lang tid før jeg fikk tilbudet. Jeg burde bare sagt fra med en gang. 

Anonymkode: 65ad0...434

• Liker 1
Skrevet
8 timer siden, Hei004 skrev:

Tror ikke du skal bekymre deg , 90 prosent dusjer ikke etter gym på Videregående, har ei som var russ i år og en som begynner i 2 på VGS, ingen av dem har dusjet etter gym,og det gjelder for stort sett alle

Anonymkode: 7affa...b64

• Liker 5
Skrevet

Det å ikke være komfortabel med å være naken og dusje forran andre er helt normalt, vil tro du er langt ifra den eneste i klassen som synes det er ubehagelig. 

Dusjet selv aldri etter gym på ungdomsskolen eller videregående, om en var så uheldig å bli svett av skolegym så var det bare å vaske seg med klut inne på toalettet. 

Nå har jeg lagt meg til en mer gi faen holdning når jeg er i garderobe/dusj på badeland ol.

• Liker 3
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror heller du bør begynne å lære deg at man ikke får spesialbehandling for alt. Å dusje i fellesdusj er helt normalt. Hva om alle jentene skulle ha sine fem minutter egentid i garderobe og dusj? Da hadde hele gymtimen gått med til dette. 

Jobb heller med problemene dine enn å unngå alt. 

Anonymkode: 580fe...25a

Hva mener du med spesialbehandling? Synes bare det er ukomfortabelt å dusje foran de andre jentene. Er ikke noe galt i det. Har snakket med kontaktlærer nå og hun sa de skulle få fikset det. Tidligere har jeg fått brukt en dusj som er inne i den samme garderoben bare at den er ved toalettet. Er ikke noe galt i å spørre om man kan få en egen garderobe? 

Skrevet

Trodde ikke det var lov å dusje nå pga korona? 

Anonymkode: 0df05...f7f

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Trodde ikke det var lov å dusje nå pga korona? 

Anonymkode: 0df05...f7f

Håper det er sant

• Liker 1
Skrevet

Her fikk vi beskjed fra skolen om at ungene ikke skal dusje etter gym på grunn av korona, og da gjelder vel det over alt. 

Anonymkode: 58847...197

Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her fikk vi beskjed fra skolen om at ungene ikke skal dusje etter gym på grunn av korona, og da gjelder vel det over alt. 

Anonymkode: 58847...197

Hva er årsaken til det? Badeanlegg og treningssentre er jo åpen, og der dusjer man jo?

Anonymkode: a72c0...dc1

Skrevet

Jeg må si meg enig i at du rett og slett skal bli vant med å dusje sammen med andre jenter. Du lager egentlig et problem ut av ingenting.

Det blir fort normalt å gjøre det og da slipper du å måtte oppføre deg annerledes fra resten av gjengen. Det at alle bortsett fra deg gjør det kan bli et større problem i langt sikt.

Og du har ingen grunn til å bekymre deg. Du gjør ingenting galt av å dusje på skolen. Det må ikke være ditt problem hva ei annen tilfeldig jente mener om kroppen din, det endrer jo ingenting. Det er heller hun som må skjerpe seg da.

Det handler ikke bare om dusjen i videregående skolen; i det lange løp er det mye lettere å ikke bry seg så mye om hva de andre tenker. Har du selvtillit, så får de tenke hva de vil, og vanligvis vil de se det du gjør som naturlig og være greie mot deg uansett. Jeg skulle heller ønske jeg visste dette senere selv, så mye hadde vært så mye bedre og enklere.

Men om du heller vil slitte med og tenke på dette hele videregående skolen, så prøv å snakke med læreren for all del... 🙄

Anonymkode: 88c86...37c

• Liker 9
Skrevet

Gym uten å dusje? Gross.

Anonymkode: 3d3c0...3b7

• Liker 8
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gym uten å dusje? Gross.

Anonymkode: 3d3c0...3b7

Ingen dusjer etter gym... 

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg må si meg enig i at du rett og slett skal bli vant med å dusje sammen med andre jenter. Du lager egentlig et problem ut av ingenting.

Det blir fort normalt å gjøre det og da slipper du å måtte oppføre deg annerledes fra resten av gjengen. Det at alle bortsett fra deg gjør det kan bli et større problem i langt sikt.

Og du har ingen grunn til å bekymre deg. Du gjør ingenting galt av å dusje på skolen. Det må ikke være ditt problem hva ei annen tilfeldig jente mener om kroppen din, det endrer jo ingenting. Det er heller hun som må skjerpe seg da.

Det handler ikke bare om dusjen i videregående skolen; i det lange løp er det mye lettere å ikke bry seg så mye om hva de andre tenker. Har du selvtillit, så får de tenke hva de vil, og vanligvis vil de se det du gjør som naturlig og være greie mot deg uansett. Jeg skulle heller ønske jeg visste dette senere selv, så mye hadde vært så mye bedre og enklere.

Men om du heller vil slitte med og tenke på dette hele videregående skolen, så prøv å snakke med læreren for all del... 🙄

Tidligere* skulle det stå.

• Liker 1
Gjest heimebane
Skrevet

Det er bare å bli vant til å dusje i fellesdusjer, akkurat som det bare er å bli vant til andre ting man frykter. Om man ikke engang har noen komplekser med kroppen sin er det hvertfall ingen grunner til å frastå.

Du har alt å tjene på å normalisere kroppen først som sist. Da vil du slutte å tenke på det.

Skrevet

Jeg har vokst opp i svømmehall (drev med idrett i tillegg til å ha en mor som elsker å gå der) og det har vært noe av det mest givende i forhold til selvsikkerhet rundt kropp. Noe av det viktigste vi som foreldre kan gjøre er å normalisere nakne (ekte) kropper, og å gå rundt naken hjemme når det er naturlig og å ta med barna i svømmehall hvor de får se ekte nakne kropper og venne seg til nakenhet er utrolig viktig.

Når det er sagt er det jo litt vanskelig med skolesituasjonen at det kan utvikle seg ukultur i garderoben, selvom jeg ikke opplevde det noengang selv hva gjaldt kropp. Jeg har erfaring med at de folk så rart på var de som ikke dusjet, da man syntes det var ganske ekkelt. Men kan jo ha skjedd noe der på 10 år. Jeg skjønner jo at når du ikke har vent deg til nakenhet i garderober fra før så kan det føles voldsomt. Tror jeg ville sagt i fra til kontaktlærer at du tidligere har hatt en slik løsning, at du vil prøve å dusje som normalt, men at det er mulighet for at du gjerne vil ha alternativ om det blir for vanskelig og be om å kunne ha en dialog på dette. Og så ville jeg hatt gym, forsøkt å dusje som vanlig sett an resten av gruppen. Sansynligvis er det ingen som bryr seg om deg når alle står der og skifter/dusjer, folk er jo stort sett opptatt av sitt eget. Hvis du smiler, prater og oppfører deg naturlig er det ingen som tenker på kroppen din. Dessuten, da blir du ikke hun som er annerledes fordi hun ikke vil dusje i vanlige garderoben.

Anonymkode: e0bf7...1cd

• Liker 2
Skrevet

Nå er det på tide å innføre felles garderobe for gutter og jenter. 
Det vil få bukt med mye tabuer. 

Skrevet
Akkurat nå, Frekkulf skrev:

Nå er det på tide å innføre felles garderobe for gutter og jenter. 
Det vil få bukt med mye tabuer. 

Ikke faen. Tenåringsgutter i et rom fullt av jenter? Hell to the no 

Anonymkode: ba564...11d

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...