Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er førstegangs fødende og har termin snart har hvert på kontroll. 

Og hadde en kort samtale om fødsel og barsel tiden, ble fortalt at det ikke er sikkert jeg og samboer for et egen rom. 

Jordmor på helsestasjon har sagt ifra starten av svangerskapet at at vi for et eget rom.

pga ptsd, angst og vi skal ha en lang barselopphold på sykhuset på grunn av jeg har blitt utsatt for overgrep flere ganger og må nok ha hjelp med amming. 

Jeg trodde de var informert om alt men tidligvise tar de ikke hensyn.

Jeg har vel krav på et eget rom? hva tenker dere?

Skal snart på ny kontroll igjen og skal ta det opp. 

Anonymkode: f3808...c9a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har vel ikke noen krav på noe, men du kan forklare situasjonen din og spørre dem igjen. Hør med jordmoren du nevner fra helsestasjonen om dette feks er noe dere må søke om. 

Anonymkode: c1f9c...dc5

• Liker 26
Skrevet

Det kommer jo an på kapasiteten. Du kan få en anbefaling på at du skal prioriteres, men det er vanskelig å garantere plass. Er det flere med behov for enerom når du kommer inn for å føde, så er det ikke sikkert det er ledig rett og slett. Altså jeg måtte ligge på gangen i påvente av ledig plass på barsel. Det var veldig fullt da jeg fødte mitt andre barn. 

Anonymkode: dc295...611

• Liker 20
Skrevet

Du får garantert plass om du legger deg inn på et privat sykehus og betaler for oppholdet selv. 

"Behandles" du offentlig så har du ingen garantier for noe som helst og må ta til takke med det du får. Slik alle dessverre må. Både barn som dør fordi de ikke får livsnødvendig medisin fordi politikerne sier de ikke er verdt prisen og du som ikke får enerom.

Anonymkode: 0211c...23b

• Liker 10
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du får garantert plass om du legger deg inn på et privat sykehus og betaler for oppholdet selv. 

"Behandles" du offentlig så har du ingen garantier for noe som helst og må ta til takke med det du får. Slik alle dessverre må. Både barn som dør fordi de ikke får livsnødvendig medisin fordi politikerne sier de ikke er verdt prisen og du som ikke får enerom.

Anonymkode: 0211c...23b

I Norge finnes ikke privatsykehus for fødsel. 

• Liker 3
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer jo an på kapasiteten. Du kan få en anbefaling på at du skal prioriteres, men det er vanskelig å garantere plass. Er det flere med behov for enerom når du kommer inn for å føde, så er det ikke sikkert det er ledig rett og slett. Altså jeg måtte ligge på gangen i påvente av ledig plass på barsel. Det var veldig fullt da jeg fødte mitt andre barn. 

Stemmer nok det :( håper du ikke ventet lenge ❤️ Jeg kan fint dele rom hvis jeg må! men jeg vet ikke hvordan jeg blir etter en fødsel og er litt redd for at det kan trigger frem gamle sår og da er det godt å ha sitt eget rom. 

Skrevet

Jeg opplevde at sykehuset (Haukeland) strakk seg veldig langt for at jeg skulle få enerom.  I utgangpunktet hadde de ingen, men rtddet ut og laget til et rom som egentlig ikke var i bruk.

Fastlege skrev et kort brev om overgrepshistorikk og at jeg får angst av å sove sammen med fremmede. 

Anonymkode: 6b9b3...315

• Liker 10
Skrevet

Du har ikke krav på det. Innstill deg på at du må på rom med andre og at barnefar må hjem. 

Anonymkode: 361c8...8c1

• Liker 5
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har ikke krav på det. Innstill deg på at du må på rom med andre og at barnefar må hjem. 

Nei da barnefar kan vare med på hele barseloppholdet 👍 så lenge han holder seg til regler. 

• Liker 1
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg opplevde at sykehuset (Haukeland) strakk seg veldig langt for at jeg skulle få enerom.  I utgangpunktet hadde de ingen, men rtddet ut og laget til et rom som egentlig ikke var i bruk.

Fastlege skrev et kort brev om overgrepshistorikk og at jeg får angst av å sove sammen med fremmede. 

Anonymkode: 6b9b3...315

Så bra 😁 👍 skal kontakte fast legen imorgen og spørre om hun kan ordne det. 

Takk ❤️ 

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei da barnefar kan vare med på hele barseloppholdet 👍 så lenge han holder seg til regler. 

Ting snur fort nå for tiden, ingen vet hva som skjer neste dag. Så er greit å være forberedt på det, forhåpentligvis skjer det ikke 🙂

• Liker 6
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ting snur fort nå for tiden, ingen vet hva som skjer neste dag. Så er greit å være forberedt på det, forhåpentligvis skjer det ikke 🙂

Er litt redd for det 😅 krysser fingrene for at det går bra🤞

Skrevet

På Kalnes har de bare enkeltrom. De har også egen seng til far. Jeg har søkt meg dit. Blir litt å kjøre, men definitivt verdt det!

Anonymkode: 2deb3...f09

• Liker 2
Skrevet

Har du vurdert hjemmefødsel? 
Med din historikk med ptsd og angst kan det være en god løsning. 

Du har da mulighet for å ha en kjent jordmor som har fulgt deg gjennom hele svangerskapet (du kan ta alle svangerskapskontroller hos henne), du er hjemme i ditt eget trygge hjem, safe space, jordmoren hjelper deg med ammeveiledningen og kan komme på daglige barselbesøk i tiden etter fødsel. 

Noe av det viktigste å legge til rette for ved fødsel er hormonet oksytocin, det gjør at fødselen går fremover. 
«Motgiften» til oksytocin er adrenalin, og det er ikke ukjent at man drar inn på sykehuset med gode rier, som så stanser opp når man kommer inn på sykehuset og det stress det medfører. (Fremmed sted, fremmede mennesker i hvite uniformer, vaktskifter, nye mennesker å forholde seg til og som blir byttet ut, koronarestriksjoner ++.) 
Når fødsel stanser opp så øker risikoen for intervensjoner og det i seg selv øker risiko for komplikasjoner (igangsetting, riestimulerende, stresset baby, og i ytterste konsekvens keisersnitt.) 

For en som har ptsd så vil stressystemet bli utløst veldig mye raskere enn for de som ikke har ptsd, og adrenalin vil bli en enda større risikofaktor. 

Om de vil «snuse» på hjemmefødsel og kjenne på om det er noe for deg, så kan jeg anbefale siden til Jordmor Kristina, på hjemmefodsel.no. Hun skriver godt og du kan lese mange mange fødselshistorier hun har vært med på :) 

• Liker 5
Skrevet
18 minutter siden, Venja said:

Du har da mulighet for å ha en kjent jordmor som har fulgt deg gjennom hele svangerskapet (du kan ta alle svangerskapskontroller hos henne), du er hjemme i ditt eget trygge hjem, safe space, jordmoren hjelper deg med ammeveiledningen og kan komme på daglige barselbesøk i tiden etter fødsel. 

Noe av det viktigste å legge til rette for ved fødsel er hormonet oksytocin, det gjør at fødselen går fremover. 
«Motgiften» til oksytocin er adrenalin, og det er ikke ukjent at man drar inn på sykehuset med gode rier, som så stanser opp når man kommer inn på sykehuset og det stress det medfører. (Fremmed sted, fremmede mennesker i hvite uniformer, vaktskifter, nye mennesker å forholde seg til og som blir byttet ut, koronarestriksjoner ++.) 
Når fødsel stanser opp så øker risikoen for intervensjoner og det i seg selv øker risiko for komplikasjoner (igangsetting, riestimulerende, stresset baby, og i ytterste konsekvens keisersnitt.) 

For en som har ptsd så vil stressystemet bli utløst veldig mye raskere enn for de som ikke har ptsd, og adrenalin vil bli en enda større risikofaktor. 

Om de vil «snuse» på hjemmefødsel og kjenne på om det er noe for deg, så kan jeg anbefale siden til Jordmor Kristina, på hjemmefodsel.no. Hun skriver godt og du kan lese mange mange fødselshistorier hun har vært med på :) 

Støtter dette! Siste fødselen min var en hjemmefødsel og det er den desidert beste avgjlrelsen jeg har tatt. Det var noe av det aller vakreste jeg noensinne kan oppleve, ekstremt spirituelt og magisk kontra sykehusfødsel som var stressende og skummelt for det meste av tiden.. 

Anonymkode: afb08...fe8

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, Venja skrev:

Ts har snart termin, hun skal i tillegg ha forsterket barsel. Hjemmefødsel tenker jeg er helt utelukket her. 

Dessuten burde hjemmefødsel bli forbudt, helt hinsides at folk risikerer livet til sitt eget barn. Skammelig. 

• Liker 10
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts har snart termin, hun skal i tillegg ha forsterket barsel. Hjemmefødsel tenker jeg er helt utelukket her. 

Dessuten burde hjemmefødsel bli forbudt, helt hinsides at folk risikerer livet til sitt eget barn. Skammelig. 

Forsterket barsel er nettopp en av fordelene med hjemmefødsel, der du får oppfølging av samme kjente jordmor. Bor jordmor nærme nok kan man få flere barselbesøk daglig, med 24/7 telefonmulighet, til den samme, kjente trygge personen. 

Når det gjelder risiko, så er det forsket på dette. 

https://sykepleien.no/2015/02/tryggest-fode-hjemme

• Liker 2
Skrevet
10 minutter siden, Venja skrev:

Forsterket barsel er nettopp en av fordelene med hjemmefødsel, der du får oppfølging av samme kjente jordmor. Bor jordmor nærme nok kan man få flere barselbesøk daglig, med 24/7 telefonmulighet, til den samme, kjente trygge personen. 

Når det gjelder risiko, så er det forsket på dette. 

https://sykepleien.no/2015/02/tryggest-fode-hjemme

Enhver oppegående person forstår at det er risiko ved hjemmefødsel. Du vet at det kan skje mye uforutsett under en fødsel? Mange hadde vært død hadde de ikke vært på sykehus under fødsel (selv om det ikke var kjente risikoer). 

• Liker 3
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke hvis mor ligger på flermannsrom. Det er kun hvis mor har enkeltrom/hotell at far får overnatte.

Anonymkode: 8cd3e...5ec

• Liker 6
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker said:

Enhver oppegående person forstår at det er risiko ved hjemmefødsel. Du vet at det kan skje mye uforutsett under en fødsel? Mange hadde vært død hadde de ikke vært på sykehus under fødsel (selv om det ikke var kjente risikoer). 

Det finnes utallige studier som viser at risikoen for komplikasjoner er langt lavere ved hjemmefødsler. 

Anonymkode: afb08...fe8

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...