Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ser nå i en tråd det samme som jeg har sett tidligere her på forumet: BI får ekstremt mye hat. 

Hva er det som forårsaker en slik mangel på respekt ovenfor Norges best rangerte handelshøyskole?

Kan noen forklare?

Anonymkode: cf9a9...76b

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser nå i en tråd det samme som jeg har sett tidligere her på forumet: BI får ekstremt mye hat. 

Hva er det som forårsaker en slik mangel på respekt ovenfor Norges best rangerte handelshøyskole?

Kan noen forklare?

For BI blir ansett som høyreorientert HØØØØIRREEEEEEEEEEEEEE blå-blå bastion, og det med rette. Selve symbolet på alt som er galt med kapitalismen idag. 

Folket liker ikke blå-blå.

http://www.pollofpolls.no/?cmd=Stortinget&do=snitt&yw=202008

JUST - DONT - LIKE - YOU ( BI ). 🤣

Også er dere private. Det holder med NHH-ere som allerede er høye på pæra, så en del føler at man ikke trenger BI i tillegg. Ellers er BI et ganske rart fenomen i de tre skandinaviske landene. Jeg vet ikke om noe skole av BI sitt nivå i Danmark eller Sverige.

Kjenner du til noen private høyskoler i Danmark eller Sverige som har over 20.000 studenter? Det er ganske rart at vi i Norge har BI-fenomenet. Jeg kjenner som sagt ikke til lignende tilfeller i Danmark og Sverige.

Vi har i tillegg Høyskolen Kristiania og Bjørknes - de er private de også, så der kan du slenge på ytterliggere 12.000 ++ studenter. Nå har jeg ikke engang nevnt mange andre små, private skoler. Jeg nevnte bare "gigantene" som er BI , Kristiania og til dels Bjørknes på høyskole- og universitetsnivå.

Anonymkode: 8200b...0bf

• Liker 6
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Også er dere private. Det holder med NHH-ere som allerede er høye på pæra, så en del føler at man ikke trenger BI i tillegg.

Hmm, så merkelig... Du tror altså at det er mindreverdighetskomplekser som utløser dette hatet?

• Liker 6
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hmm, så merkelig... Du tror altså at det er mindreverdighetskomplekser som utløser dette hatet?

😂

Anonymkode: f4fe5...70a

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan noen forklare?

De har dårlig karakterer og pappa har betalt skolepengene slik at sønnen får skoleplass. I tillegg er det enkelt å få gode karakterer på BI sammenlignet med NHH. Pappa bruker sitt nettverk for å skaffe meg jobb også.

De som har gått på BI og ikke har ressurssterke foreldre gjør det dårlig karrièremessig.

Anonymkode: 21f46...fe7

• Liker 15
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De har dårlig karakterer og pappa har betalt skolepengene slik at sønnen får skoleplass. I tillegg er det enkelt å få gode karakterer på BI sammenlignet med NHH. Pappa bruker sitt nettverk for å skaffe meg jobb også.

De som har gått på BI og ikke har ressurssterke foreldre gjør det dårlig karrièremessig.

Anonymkode: 21f46...fe7

Dette må være det dummeste jeg har lest i hele dag, og det sier ikke lite.😂😂😂

Anonymkode: ad745...f74

• Liker 9
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken rangering har du sett på? En BI har laget selv? Nhh er høyere enn BI.... Logisk nok for alle andre enn deg

https://www.mastersportal.com/ranking-country/19/norway.html

Anonymkode: c2183...dad

Og hva slags «rangering» mener du dette er?

Tipset er å forstå referansene man prøver å bruke i en diskusjon. Dette ser særdeles dumt og pinlig ut for ditt vedkommende.

• Liker 1
Skrevet

Har personlig ikke så mye hat mot BI generelt, men folka som går der...

Har ved et par anledninger havna på fest med BI-gjenger, og makan til selvopptatte, arrogante snobber har jeg aldri sett før eller siden.

Dette gjelder selvsagt bare noen få, men når det er min eneste selvopplevde kontakt med BI-folk er det lett å skjære alle over en kam. 

Anonymkode: a98c9...136

• Liker 2
Skrevet

Der jeg jobber ansetter vi heller ingen fra BI, det blir fra laveste hylle. Vi søker øverste.

Svært få som går der for å bli noe, kunne faget.

Anonymkode: fbfef...8dd

• Liker 1
Skrevet

Fordi folk uttaler seg om BI akkurat som du gjør her "best rangerte". 

Selv har jeg kjøpt meg en master jeg trengte i voksen alder på BI, og jeg hater slett ikke skolen, det var grei skuring og jeg ville aldri kunne verken komme inn eller fått bra karakterer på NHH. Jeg vet godt at det ikke er noe jeg trenger å være så altfor stolt av, og jeg skryter ikke av å ha gått akkurat der. Jeg skammer meg heller ikke, altså, det er bare vanlig.

Anonymkode: d3390...c1e

• Liker 1
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan noen forklare?

Mener bestemt at studentene/foreleserne ved NHH er i en divisjon høyere, men BI er et helt greit sted å tilegne seg kunnskap.

• Liker 1
Skrevet

Jeg studerte ved BI for mange, mange år siden. De var det eneste som hadde akkurat det jeg ville studere. Hvordan det er i dag, vet jeg ikke.

Anonymkode: c0e9a...b82

Skrevet

Det er vel fordi de ikke vet bedre. Mange har den oppfattelsen at på BI går det kun sosser fra beste vestkant som kjøper seg en utdanning da de ikke klarer å komme inn på noe annet. 

Og ja, de finnes. Jeg har ledd litt for meg selv når jeg ser unge studenter går i dress på skolen eller på eksamen. Men faktisk er flertallet helt "normale" folk. Hverken jeg eller de jeg ble kjent med på BI hadde dårlig karakterer fra vgs eller foreldre som betalte for studiene, ei heller sosser. 

Undervisningen og lærerene har god kvalitet. BI har en av landets høyeste strykprosent det første året, så med mindre man har en klisterhjerne så må man faktisk jobbe for å få et greit resultat. Jobbmulighetene etterpå er gode og veldig mange arbeidsgivere er positive til studenter fra BI. 

Anonymkode: a4a67...261

• Liker 2
Skrevet

Det er mye kjekke gutter der ihvertfall 🤷‍♀️

Anonymkode: 52569...a00

Skrevet

de utdanner alle klyse-yrkene

Anonymkode: 41919...ebf

Skrevet

Begynner å bli lenge siden BI var en skikkelig sosse-skole. Ut i fra det jeg har observert i senere år ser BI ut til å ha høy status i enkelte innvandrermiljøer og blant folk fra "landet" som drømmer om livet i hovedstaden. Med andre ord, det er helt vanlige folk som utgjør hovedvekten av studentmassen. For øvrig er det lite negativt å si om skolen, foruten at det finnes gratis alternativer som er like bra, særlig på bachelornivå. 

Anonymkode: 633cd...c5e

Skrevet

NHH rangeres høyere, spesielt på de utdanningene "flest" går, så har det vært hakket mer kriging med tanke på forskningsmiljøene på BI og NHH, altså PhD og oppover.  98% av studentene ved NHH går enten et integrert masterprogram, eller kun master ved NHH. Her fra 2019. 

https://finansavisen.no/nyheter/utdannelse/2019/10/28/7467003/nhh-topper-ny-financial-times-rangering

https://khrono.no/bi-financial-times-master/nhh-gar-fram-pa-internasjonal-rangering-bi-tar-et-steg-tilbake/415748

https://www.nhh.no/nhh-bulletin/artikkelarkiv/2019/oktober/nhh-har-landets-beste-master-pa-financial-times-rangering/

Anonymkode: 3451d...fee

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...