Gå til innhold

Hvorfor skriver ikke media om det som skjer mange plasser i verden?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er fortsatt flom i disse landene pluss hagl, storm, og mye annet. Allikevel er det ikke ett pip i norske medier om dette. Kun Japan ble så vidt nevnt forrige mned enda det var flom flere steder i Europa og Sør Amerika også. Hvorfor skriver de ikke om alle bombene som har gått av, alle brannene? Hvorfor skriver de så lite om Epstein Island og alle de andre? Hvorfor nevner de ikke alle med viktige jobber ii USA som er blitt dømt for humantrafficing, voldtekter, drap, vold, trusler, svindel og korrupsjon? Hvorfor skriver de ikke om agenda 21? Hvorfor bruker de såkalte faktaundersøkelser for å underbygge egne løgner? Hvorfor påstår de at nordmenn vil ha enkelte politikere i viktige jobber når de fleste nordmenn ikke engang er blitt spurt om saka? 

Hvorfor? Hvorfor holdes nordmenn blinde og uvitende? Er det for å kun ha de opptatt av Korona? Hvorfor maser de om vaksiner når korona er oppført som en normal forkjølelse på WHO sine sider allerede 10 mars?

Hvorfor er det så mange som blindt tror på alt myndighetene og mediene forteller? Burde vi ikke ha lært av det som skjedde med Edward Snowden? Hvorfor er det så mange som heller vil repetere det de er blitt fortale er sant, istedenfor å spøre seg selv hva som virkelig stemmer? Bruke logikk og fornuft. 

Hvorfor anbefales det ikke å sove med dyna over hodet? Hva skjer med kroppen?

Anonymkode: 43561...92e

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Media er kun opptatt av å skrive om korona om dagen. 

Anonymkode: 01e09...5f0

• Liker 1
Skrevet

Fordi pressen skriver om de sakene som folk flest vil lese om, og folk flest gidder ikke lese saker som er mer komplekse enn hva gærent den siste realitydeltageren har funnet på. 

Anonymkode: 4e28b...940

• Liker 2
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Media er kun opptatt av å skrive om korona om dagen. 

Anonymkode: 01e09...5f0

Og Peter Northug. 

Skrevet

Det er ikke mulig å skrive om alt som skjer i verden, men det er ingen tvil at media kunne vært flinkere til å ha et litt bredere nyhets bilde.

• Liker 1
Skrevet

Norske medier skriver relativt mye om internasjonale forhold sammenlignet med en del andre land. Men som nevnt av andre er det begrenset hvor mye de kan skrive om. 

Skrevet

De tar vel med det som folk er interessert i.

Men altså. Nå har vi internett, og en kan både lese utenlandske aviser og se på ulike tv-stasjoner. Alle som vil følge med på mer, har alle muligheter til det.

Det er ikke sånn at vi må få absolutt alt servert uten å gjøre en innsats! 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er fortsatt flom i disse landene pluss hagl, storm, og mye annet. Allikevel er det ikke ett pip i norske medier om dette. Kun Japan ble så vidt nevnt forrige mned enda det var flom flere steder i Europa og Sør Amerika også. Hvorfor skriver de ikke om alle bombene som har gått av, alle brannene? Hvorfor skriver de så lite om Epstein Island og alle de andre? Hvorfor nevner de ikke alle med viktige jobber ii USA som er blitt dømt for humantrafficing, voldtekter, drap, vold, trusler, svindel og korrupsjon? Hvorfor skriver de ikke om agenda 21? Hvorfor bruker de såkalte faktaundersøkelser for å underbygge egne løgner? Hvorfor påstår de at nordmenn vil ha enkelte politikere i viktige jobber når de fleste nordmenn ikke engang er blitt spurt om saka? 

Hvorfor? Hvorfor holdes nordmenn blinde og uvitende? Er det for å kun ha de opptatt av Korona? Hvorfor maser de om vaksiner når korona er oppført som en normal forkjølelse på WHO sine sider allerede 10 mars?

Hvorfor er det så mange som blindt tror på alt myndighetene og mediene forteller? Burde vi ikke ha lært av det som skjedde med Edward Snowden? Hvorfor er det så mange som heller vil repetere det de er blitt fortale er sant, istedenfor å spøre seg selv hva som virkelig stemmer? Bruke logikk og fornuft. 

Hvorfor anbefales det ikke å sove med dyna over hodet? Hva skjer med kroppen?

Anonymkode: 43561...92e

Fordi det er mange forskjellige korona virus og de fleste er helt vanlige forkjølelsesvirus. 

Anonymkode: 60b1a...521

Gjest In absentia
Skrevet

Fordi pressen ikke lenger har egne utenrikskorrespondanter. De kjøper de samme sakene fra en håndfull internasjonale aktører, og selv disse baserer 90% av journalistikken sin på ting de ser på internett.

Vi får dermed kun høre om de som allerede har en stemme fra før. De som har smarttelefoner og store følgertall. 
De som virkelig lider her i verden blir hverken sett eller hørt. 

Skrevet

Fordi avisene vil tjene penger, og det er ingen som klikker seg inn på avanserte saker som krever lenger enn 3 minutters oppmerksomhet. Hvor ofte tror du gjennomsnittspersonen leser gjennom en hel nyhetssak? Les i kommentarfelt og se hvor mange som ikke engang vet hva saken handler om før de kommenterer. 

Vi ønsker å lese om det som angår oss. At det er tørke et sted i verden vi aldri har tenkt oss til, eller sultkatastrofe et sted "som ikke angår oss," det bryr vi oss rett og slett lite om. Men stenger man svenskegrensa så folk ikke får kjøpt billig bacon og søtsaker, da ser du at vi (noen av oss) bryr oss. Hadde du orket å høre om familiebegivenheten til tanta til broren til svogeren til hun mora til venninna di gikk i klasse med på ungdomsskolen, og 70-årsfeiringa til bestekompisen til farfaren til sønnen din sin kompis i barnehagen osv, osv?

Anonymkode: 9a8dd...f05

Skrevet

Jeg vil lese om slikt.

I stedet tror norske aviser at jeg heller vil lese om "det farlige magefettet", "så ofte har vi sex", "pensjonsparing & arvefellen", "Dureks hemmelige sjamanfortid".

Nei! Jeg vil ikke lese dette på nytt for ørten gang!!!

Så da oppsøker jeg heller alternative nyhetskilder. Norske aviser er ukeblader.

Anonymkode: e5fb6...15e

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi avisene vil tjene penger, og det er ingen som klikker seg inn på avanserte saker som krever lenger enn 3 minutters oppmerksomhet. Hvor ofte tror du gjennomsnittspersonen leser gjennom en hel nyhetssak? Les i kommentarfelt og se hvor mange som ikke engang vet hva saken handler om før de kommenterer. 

Anonymkode: 9a8dd...f05

Jeg har lest mange artikler som krever mer enn 3 min oppmerksomhet. En god journalist klarer å holde på leserens oppmerksomhet ut hele artikkelen. Man kan også fint opplyse uten at det blir for avansert. Jeg leser lange innlegg på reddit hver dag lizzm. 

Men som du sier: alt handler om penger. Dårlig økonomi = dårlig journalistikk. Journalister har et ansvar om å formidle det som skjer, opplyse og gi kunnskap. Dessverre ser det ut til å havne langt langt bak i prioriteringslista. Pengene bestemmer.

Men så lenge folk klikket seg inn på elendige avisartikler så vil det bare bli flere av dem. Tenk deg om neste gang: hvor interessert er du egentlig i "den villeste paradise-sexen noensinne?"

Skrevet

Hvis du absolutt vil lese om været og byråkrater og småpolitikere i andre land, så les andre lands medier. Agenda 21 har enda mindre påvirkningskraft enn det som kommer ut av konferansene om klimaforhandlinger, så sånt er det bare konspirasjonsteoretikere som bryr seg om.

Anonymkode: 2d6ec...1fb

Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil lese om slikt.

I stedet tror norske aviser at jeg heller vil lese om "det farlige magefettet", "så ofte har vi sex", "pensjonsparing & arvefellen", "Dureks hemmelige sjamanfortid".

Nei! Jeg vil ikke lese dette på nytt for ørten gang!!!

Så da oppsøker jeg heller alternative nyhetskilder. Norske aviser er ukeblader.

Det første du bør gjøre er å begynne å lese ordentlige aviser, og slutte å lese VG og Dagbladet eller andre tabloide aviser. 

Anonymkode: 4e28b...940

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...