Gå til innhold

Oksygenmetning

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette med oksygenmetning.. jeg måler jevnlig med pulsoksimeter. Ligger alltid på enten 98 eller 99. Det er jo normalt og fint nok begge deler. Men hva er det som gjør at man mister den ene prosenten mellom? Da må det jo være noe som gjør opptaket dårligere ?
er det «bedre» å ha 98 fordi 99 er et tegn på at man hyperventilerer litt og sånn sett nesten får for mye?

har forøvrig testet lungekapasiteten med pusteprøve og hat ekstremt god lungekapasitet, over normalen 

Anonymkode: 8eb37...bce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

99 er "bedre" enn 98, hvis man skal være veldig pirkete. Men det er i prinsipp ingen forskjell mellom de to verdiene. Begge deler er helt vanlig, normalt. Normalt nivå er mellom 95 og 100. 99 er ikke et tegn på at man hyperventilerer. Spo2 målere kan uansett ikke måle høyere verdier enn 100%, fordi det bare betyr at alt hemoglobinet i blodet har bundet oksygen til seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er problemet med at folk skal måle og tolke selv. 

Anonymkode: 96d49...884

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke du har forstått helt hva pulsoksymeter egentlig måler..

Anonymkode: e336d...968

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er problemet med at folk skal måle og tolke selv. 

Anonymkode: 96d49...884

Er det et problem? Man skjønner jo at 98 er bra og OK. Bare lurer på hva som gjør at man ikke oppnår 99 alltid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Candiru skrev:

99 er "bedre" enn 98, hvis man skal være veldig pirkete. Men det er i prinsipp ingen forskjell mellom de to verdiene. Begge deler er helt vanlig, normalt. Normalt nivå er mellom 95 og 100. 99 er ikke et tegn på at man hyperventilerer. Spo2 målere kan uansett ikke måle høyere verdier enn 100%, fordi det bare betyr at alt hemoglobinet i blodet har bundet oksygen til seg. 

Mennår legen har målt og det har vært på 99 har han sagt, jeg tror du hyperventilerer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, Candiru skrev:

Vet at begge deler er normalt. Men når jeg av og til ha 99 og av og til 98 så lurer jeg på hva det er som gjør at det faller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Mennår legen har målt og det har vært på 99 har han sagt, jeg tror du hyperventilerer

Har du da spurt han om hvorfor han mener det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sier han helst på grunn av andre ting enn oksyggenmålingen.  Resirasjonsfrekvens (hvor ofte du trekker pusten i løpet av ett minutt) er en indikasjon på hyperventilering, hvor dypt du trekker pusten det samme.

Anonymkode: cf179...d4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette med oksygenmetning.. jeg måler jevnlig med pulsoksimeter. Ligger alltid på enten 98 eller 99. Det er jo normalt og fint nok begge deler. Men hva er det som gjør at man mister den ene prosenten mellom? Da må det jo være noe som gjør opptaket dårligere ?
er det «bedre» å ha 98 fordi 99 er et tegn på at man hyperventilerer litt og sånn sett nesten får for mye?

har forøvrig testet lungekapasiteten med pusteprøve og hat ekstremt god lungekapasitet, over normalen 

Syntes du virker litt for opptatt av å lete etter symptomer. 

Anonymkode: ce970...0bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes personlig ikke et nummer sier så mye. Jeg ser på personens helhetsbilde. Om du har 97 % O2-metning, men tydelig strever med respirasjon/pust er det helt klart noe som ikke stemmer. Og omvendt, har du 96 % metning, men har jevn respirasjon/pustefrekvens blir jeg ikke nødvendigvis urolig med det første. :) 

Noen prosent opp eller ned kan faktisk bare  ha så lite å gjøre med som at du ligger vs sitter eller står. Ligger man flatt kan metningen synke litt, men det er som oftest helt ufarlig!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes du virker litt for opptatt av å lete etter symptomer. 

Anonymkode: ce970...0bd

Nei. Man skal ikke bry seg om kroppens symptomer.

Anonymkode: 57c36...441

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så da er 95% like bra som 99% ?

Anonymkode: 57c36...441

Nei, men det er normalt. Kanskje litt lavt for et ungt friskt menneske, men 95 indikerer ikke at noe er galt. Det er ikke en konkurranse dette. Topptrente friske har samme metning som daffe, utrente friske. Dette går på tilstedeværelse av sykdom i lunger evt hjerte, og i noen tilfeller blodprosent. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Candiru skrev:

Nei, men det er normalt. Kanskje litt lavt for et ungt friskt menneske, men 95 indikerer ikke at noe er galt. Det er ikke en konkurranse dette. Topptrente friske har samme metning som daffe, utrente friske. Dette går på tilstedeværelse av sykdom i lunger evt hjerte, og i noen tilfeller blodprosent. 

95 er grensen for å kalle metningen lav. Ikke at det nødvendigvis er problematisk så fremt de andre parametrene er normale, men små utslag i metning sier en god del om forverring av tilstand. Jeg reagerer ikke så mye på en metning på 94-95, men når den er 93 og under er det ganske lavt. Har selv hatt et raskt fall i metning til 86 og da lå jeg bevisstløs på gulvet på grunn av manglende oksygenering. Men det er jo annerledes med kronikere selvfølgelig. Og alt må jo sees i sammenheng med de andre parametrene og allmenntilstand selvfølgelig. Vi er altså enige til tross for min lange utgreiing. :laugh:

Anonymkode: 69274...ea5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble sendt hjem fra legevakt 2 ganger, oksygenmetningen var nemlig fin.. Når jeg havna på sykehuset dagen etter viste det seg at jeg hadde lungekollaps.. Så ikke stol på dem. 

Anonymkode: 6b2d6...2f8

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er en upålitelig test. Jeg har fått kritiske nivåer hos unge, lungefriske pasienter med kalde fingre, og normalverdier hos lungesyke. Det en test av mange; symptomer og andre tester må tas til følge. 

Anonymkode: 7f1c6...f40

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Midnight skrev:

Synes personlig ikke et nummer sier så mye. Jeg ser på personens helhetsbilde. Om du har 97 % O2-metning, men tydelig strever med respirasjon/pust er det helt klart noe som ikke stemmer. Og omvendt, har du 96 % metning, men har jevn respirasjon/pustefrekvens blir jeg ikke nødvendigvis urolig med det første. :) 

Noen prosent opp eller ned kan faktisk bare  ha så lite å gjøre med som at du ligger vs sitter eller står. Ligger man flatt kan metningen synke litt, men det er som oftest helt ufarlig!

Da synes jeg kanskje du skal lese deg opp på coronapasienter. Mange av disse pasientene er ganske dårlige, men de ser rolige ut. De er sløve, og hjernen er påvirket. Dette bildet kan føre til for sen innleggelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Olaug Olsen skrev:

Da synes jeg kanskje du skal lese deg opp på coronapasienter. Mange av disse pasientene er ganske dårlige, men de ser rolige ut. De er sløve, og hjernen er påvirket. Dette bildet kan føre til for sen innleggelse.

Det er jeg klar over. Jeg refererte også til ellers friske mennesker, som ts, og ikke pasienter med luftveisinfeksjon. ;) 

Når metningen faller kraftig vil bevissthetsnivået endres. Å «se» rolig ut indikerer egentlig lite for meg. Jeg ser bla på almentilstand, vitale målinger og bevissthetsnivå etter Glasgow Coma Scale, og ville ha gjort en vurdering utifra dette hadde jeg hatt med en syk person å gjøre.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

95 er grensen for å kalle metningen lav. Ikke at det nødvendigvis er problematisk så fremt de andre parametrene er normale, men små utslag i metning sier en god del om forverring av tilstand. Jeg reagerer ikke så mye på en metning på 94-95, men når den er 93 og under er det ganske lavt. Har selv hatt et raskt fall i metning til 86 og da lå jeg bevisstløs på gulvet på grunn av manglende oksygenering. Men det er jo annerledes med kronikere selvfølgelig. Og alt må jo sees i sammenheng med de andre parametrene og allmenntilstand selvfølgelig. Vi er altså enige til tross for min lange utgreiing. :laugh:

Anonymkode: 69274...ea5

Jeg er en kvinne av få ord 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...