Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis du skulle brukt pengene på en av tingene, hva ville du prioritert?

Anonymkode: 61229...e52

Videoannonse
Annonse
Skrevet

NIPT, uten tvil. NIPT gir svar en ultralyd aldri kan finne ut av, og indikere sykdommer som en ultralyd ikke kan. 

Men nå innebærer NIPT også en tidlig ultralyd, såå NIPT vil i den forstand være win-win 😛 

Anonymkode: 97c3c...5c6

• Liker 7
Skrevet

NIPT. Skulle til Sverige å ta tidligere i år, men så kom corona. 

Anonymkode: c8f89...b1e

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du skulle brukt pengene på en av tingene, hva ville du prioritert?

Anonymkode: 61229...e52

Nipt. Er begrenset hva ul viser

Skrevet

Tror jeg må være kjerringa mot strømmen og si ultralyd. Ultralyd viser at organene er der og er dannet som de skal, og kan også gi en indikasjon på en del av de tilstandene som NIPT tester for. NIPT er bare genetikken, og sier ingenting om at barnet mangler hjerne (med mindre det er genetisk da)...

Men ideelt sett begge, siden de utfyller hverandre.

Anonymkode: ae228...195

Skrevet

Helt klart ultralyd. Folk legger altfor mye i hva de tror NIPT viser, i realiteten viser det ganske lite. UL viser om det er ett eller flere barn, om barnet har hjerte og hjerne, avhengig av hvor tidlig kan det også indikere andre organer, viser om alle lemmer er i behold ect. Dere som tror NIPT er løsningen på det meste bør høre podcasten om Tobias på NRK, ingen NIPT test hadde avslørt hans sykdom. 

Anonymkode: a4fbc...7eb

• Liker 2
Skrevet

Ultralyd, uten tvil. Her jeg bor får alle gravide tilbud om KUB-test (altså kombinert ultralyd/blodprøve), da får man en indikasjon på syndromene som NIPT kan avdekke, men i tillegg en grundig gjennomgang av alt man kan avdekke ved ultralyd i uke 12 (at det er liv, hvor mange foster, gå gjennom organer på samme måte som ved OUL og avdekke eventuelle avvik, fastsette termin nøyaktig). 

(Går da ut ifra at TS mener NIPT som i blodprøven, ikke en fullstendig undersøkelse inkludert ultralyd. Jeg ville valgt kun ultralyd over kun NIPT-blodprøve.)

Anonymkode: 2fa9e...f3d

Skrevet

Hva koster nipt test? Er det ikke ganske dyrt? Tenker om du har råd til det har hørt det koster over 6000 så har du fint råd til en ultralyd

Skrevet

Begge deler har sine fordeler og begrensninger. En jeg kjenner tok TUL og den viste null problemer, men det viste seg at baby hadde noe som kunne blitt avdekket med NIPT. Har man bare NIPT får man ikke oppdage mye som kan ses på TUL. 

Anonymkode: d6863...211

Skrevet

Det er jo to helt forskjellige ting. Når man tar NIPT i utlandet, er TUL inkludert i undersøkelsen - nettopp fordi det gir langt mer informasjon enn bare NIPT, samtidig som NIPT gir mye mer informasjon enn bare UL. 

Jeg tok både KUB og betalte for NIPT-kit fra utlandet i tillegg denne gangen, og begge deler var gull verdt. 

Men altså, en TUL koster rundt tusenlappen, mens NIPT koster oppunder 7500 (utvidet panorama).. Så du må jo se hva du vil bruke penger på. 

Jeg er veldig glad vi hadde mulighet til NIPT. UL gir særdeles usikkert resultat mtp downs og de andre trisomiene, mens NIPT gir svar med 99% sikkerhet. I tillegg til at man får vite kjønnet, med dønn sikkerhet. 

Anonymkode: 0b18d...d42

• Liker 1
Skrevet

Jeg har tatt begge deler. Tidlig ul i uke 6, og NIPT i uke 10 (som vi sendte til Belgia pga corona).

Ville absolutt tatt NIPT, eller begge deler :)  

Anonymkode: 4313a...a07

Skrevet

Her ville jeg tatt ultralyd, da det vel avdekker mest i forhold til feil ved hjerne og hjerte. I og med at NIPT avdekker så få syndrom, hadde den vært lite relevant for meg. For alle bør vite, at det finnes så uendelig mange kromosomfeil og syndromer som ikke vises på en nipt test.

Så en slik test er slettes ingen garanti for å få et friskt barn.

Anonymkode: 28c65...31a

Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her ville jeg tatt ultralyd, da det vel avdekker mest i forhold til feil ved hjerne og hjerte. I og med at NIPT avdekker så få syndrom, hadde den vært lite relevant for meg. For alle bør vite, at det finnes så uendelig mange kromosomfeil og syndromer som ikke vises på en nipt test.

Så en slik test er slettes ingen garanti for å få et friskt barn.

Anonymkode: 28c65...31a

Selvsagt er det ikke en garanti for å få et friskt barn.. Tror du virkelig at noen tror det..? Å ta TUL er heller ikke noen garanti for å få et friskt barn - UL viser HELLER ikke alt som kan være galt..

Men NIPT luker ut de vanligste feilene, og det er langt bedre enn ingenting. 

Om du skal bruke logikken din, er det ikke vits i å bruke bilbelte når man kjører heller - for det hjelper jo ikke om det løsner en stein i fjellsiden og faller ned på taket og knuser bilen... 

• Liker 1
Skrevet

Er så vidt jeg klarte å lese meg til ca 70-75% sannsynlighet for at UL vil avdekke Downs. NIPT er 99,noe % sannsynlig at vil avdekke det. Om du synes det er verdt de ekstra tusenlappene er din vurdering. Jeg tok ingen av delene ved første svangerskap (tok ordinær UL altså), men synes det var verdt pengene (og karantene) nå som jeg er 34. (Bonus å få vite kjønn tidlig også). 

Anonymkode: 911a7...442

Skrevet

Har tatt begge deler. Tidlig ultralyd før jeg skulle til Danmark og ta nipt, i tilfelle turen ble bomtur. 

Anonymkode: 6db6b...080

Skrevet

Tar selvfølgelig begge deler.

Anonymkode: 03d8f...0b8

Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Selvsagt er det ikke en garanti for å få et friskt barn.. Tror du virkelig at noen tror det..? Å ta TUL er heller ikke noen garanti for å få et friskt barn - UL viser HELLER ikke alt som kan være galt..

Men NIPT luker ut de vanligste feilene, og det er langt bedre enn ingenting. 

Om du skal bruke logikken din, er det ikke vits i å bruke bilbelte når man kjører heller - for det hjelper jo ikke om det løsner en stein i fjellsiden og faller ned på taket og knuser bilen... 

Jeg tror mange tror det.

Anonymkode: 69a09...d25

Skrevet (endret)
På 17.8.2020 den 21.16, AnonymBruker skrev:

Tror jeg må være kjerringa mot strømmen og si ultralyd. Ultralyd viser at organene er der og er dannet som de skal, og kan også gi en indikasjon på en del av de tilstandene som NIPT tester for. NIPT er bare genetikken, og sier ingenting om at barnet mangler hjerne (med mindre det er genetisk da)...

Men ideelt sett begge, siden de utfyller hverandre.

Anonymkode: ae228...195

Men ved nipt kan ting sees tidligere enn ved ul. Jo tidligere ul man tar, jo mindre kan de se av disse tingene. Så jeg hadde sagt ja takk begge deler

Endret av Maleficenta
Skrevet
På 18.8.2020 den 14.42, AnonymBruker skrev:

Jeg tror mange tror det.

Anonymkode: 69a09...d25

Nei det tror jeg ikke 

Skrevet

Ville tatt begge deler.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...