Gå til innhold

Bare tiltak som gjør at myndighetene kan skylde på deg og meg ved smitteutbrudd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Alt for få som gjennomskuer dette? Myndighetene åpner samfunnet, lar busser og trikker kjøre som normalt, stiller få krav til kollektivsselskapene om tiltak, tilsvarende i turistnæringen. Det som gjenstår er tiltak hvis iverksettelse til syvende og sist hviler på befolkningen. Dermed kan myndighetene gå fri for skyld og ansvar dersom det mislykkes. Hvorfor dilter vi etter som sauer?

Anonymkode: 7c3be...f0d

• Liker 10
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva mener du burde gjøres da?

Anonymkode: 759a2...275

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du burde gjøres da?

Jeg er ikke TS, men jeg mener det bør komme påbud/forbud, ikke ikke bare «råd» slik som nå. Det er for tafatt av regjeringen! F. eks. er det ikke påbudt å bruke munnbind på offentlig transport, så få gjør det (kanskje ikke så rart når ei pakke munnbind koster 600 kr. eller mer) Det er ikke forbudt å holde selskap med mer enn 20 personer, kun «frarådet», ergo er jeg bedt i bryllup neste helg (🤦‍♀️) Det er kun «råd» om hjemmekontor, derfor må jeg på jobb selv om jeg gjør jobben minst like godt hjemmefra osv. 🙄

Anonymkode: 3ef3f...7cf

• Liker 7
Skrevet

Så innlegget handler altså om anbefalingen og et eventuelt krav om munnbind på kollektivtransport?

Skrevet
3 minutter siden, Whistler said:

Så innlegget handler altså om anbefalingen og et eventuelt krav om munnbind på kollektivtransport?

Munnbind, avstand, forsamlinger, reise. Mange eksempler på tiltak som hviler på individet.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Jeg kjøpte munnbind til sønnen min i all hast, to 50-pakker. Han hørte at det var snakk om en "anbefaling" og ikke et "påbud", så dermed nektet han å bruke hundrevis av kroner på dette (han er lærling og tjener ikke så bra). Men jeg vil at han skal følge anbefalingene til helsemyndighetene, siden han tar t-banen frem og tilbake til og fra jobb i rushtiden hver dag. 

Han sa at det var langt under halvparten på t-banen i dag som hadde på seg munnbind, så det er absolutt ikke mange som har fulgt anbefalingen. Dette kan jo være fordi det er utsolgt overalt også, da, selvfølgelig, ikke nødvendigvis at de ikke vil følge anbefalingene.

Det er "mellom deg og meg" i befolkningen smitten sprer seg, så ja, det er vår skyld om vi får en ny bølge.  

Endret av Million
  • Liker 2
Skrevet

Dette stemmer. La oss for eks ta reiser: de stenger ikke for reiser for da ødelegger de for reiseernæringen, og det vil de ikke stå ansvarlig for. Men så anbefaler de å ikke reise sånn at de heller ikke er ansvarlige for evt smitteoppblussing. De fjerner setemerker på kollektiv og anbefaler munnbind istedenfor, og frasier seg ansvaret der og, så hvis det blir trangt på kollektiv sier de at det er folks eget ansvar

• Liker 2
Skrevet

Og hvis det hadde kommet påbud hadde det vært kritikk på grunn av begrensning av den individuelle friheten og protester mot påbud. Har du ikke skjønt at man faktisk må bruke hodet bittelitt selv, vurdere når det er lurt å bruke munnbind, og når det er helt greit å la være? 

Tar du buss i en kommune som har null smitte og få passasjerer er det helt unødvendig med munnbind, mens banen i Oslo i rushet er et sted fornuft tilsier munnbind. 

Det er lov å bruke hodet, og ta fornuftige valg.

• Liker 4
Skrevet
3 minutter siden, Badbunny skrev:

........... sier de at det er folks eget ansvar

Realiteten er jo at om du blir smittet så er du plutselig ikke bare ansvarlig, men også eier av helseproblemet.  Statens sikkehetsnett rekker bare en viss lengde.  Tøyer du strikken ut over det som er tilrådelig og fornuftig får du jo bare håpe at strikken ryker i din ende.

• Liker 3
Skrevet
6 minutter siden, Million said:

Jeg kjøpte munnbind til sønnen min i all hast, to 50-pakker. Han hørte at det var snakk om en "anbefaling" og ikke et "påbud", så dermed nektet han å bruke hundrevis av kroner på dette (han er lærling og tjener ikke så bra). Men jeg vil at han skal følge anbefalingene til helsemyndighetene, siden han tar t-banen frem og tilbake til og fra jobb i rushtiden hver dag. 

Han sa at det var langt under halvparten på t-banen i dag som hadde på seg munnbind, så det er absolutt ikke mange som har fulgt anbefalingen. Dette kan jo være fordi det er utsolgt overalt også, da, selvfølgelig, ikke nødvendigvis at de ikke vil følge anbefalingene.

Det er "mellom deg og meg" i befolkningen smitten sprer seg, så ja, det er vår skyld om vi får en ny bølge.  

Tror ikke du skjønner poenget. Myndighetene har makt til å begrense smitte i kollektivtrafikk på andre måter. Men de gjør det på en måte som legger ansvaret på deg og sønnen din. Derfor er det vår skyld hvis vi får en ny bølge. Men det må ikke være sånn.

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, Badbunny skrev:

Dette stemmer. La oss for eks ta reiser: de stenger ikke for reiser for da ødelegger de for reiseernæringen, og det vil de ikke stå ansvarlig for. Men så anbefaler de å ikke reise sånn at de heller ikke er ansvarlige for evt smitteoppblussing. De fjerner setemerker på kollektiv og anbefaler munnbind istedenfor, og frasier seg ansvaret der og, så hvis det blir trangt på kollektiv sier de at det er folks eget ansvar

Men det er jo faktisk vårt ansvar å minske smittespredning. Det er mye som er lov, men som ikke er så himla lurt å gjøre. I en pandemi er det lurt å følge anbefalinger. Det er vi selv som må sørge for å begrense pandemien, det kan ikke regjeringen og FHI gjøre uten at vi er med på det.

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, cassio said:

Og hvis det hadde kommet påbud hadde det vært kritikk på grunn av begrensning av den individuelle friheten og protester mot påbud. Har du ikke skjønt at man faktisk må bruke hodet bittelitt selv, vurdere når det er lurt å bruke munnbind, og når det er helt greit å la være? 

Tar du buss i en kommune som har null smitte og få passasjerer er det helt unødvendig med munnbind, mens banen i Oslo i rushet er et sted fornuft tilsier munnbind. 

Det er lov å bruke hodet, og ta fornuftige valg.

Du forstår heller ikke poenget. Der handler om hvem som får skylda ved nye utbrudd. Ikke hva som er fornuftig eller ikke. 

• Liker 3
Skrevet
10 minutter siden, Badbunny skrev:

Hvordan mener du at man skulle stenge for reiser? Ja, de kunne innført karantene på all innreise, men det er vel det hele pr nå.

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du forstår heller ikke poenget. Der handler om hvem som får skylda ved nye utbrudd. Ikke hva som er fornuftig eller ikke. 

Her tenker jeg vi snur litt på det og sier at det er du som ikke forstår poenget. Det er vårt ansvar å ikke være smittebærere. De som styrer landet prøver å legge til rette så samfunnet skal kunne fungere så bra som mulig inntil en vaksine er klar.

Det er ikke skylddeling som er viktig, men smittebegrensning og et noenlunde fungerende samfunn.

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan mener du at man skulle stenge for reiser? Ja, de kunne innført karantene på all innreise, men det er vel det hele pr nå.

Mener ikke at det skal det, er helt enig i åpne grenser.. men da kan de heller ikke legge skylden på de som reiser når de legger opp til reiser

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men det er jo de som ikke følger anbefalinger som evt har skyld.

Veldig strenge tiltak med forbud og påbud ville ført til at folk ga blaffen etter en stund likevel, det blir som å rope «ulv».

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, cassio skrev:

Det er ikke skylddeling som er viktig, men smittebegrensning og et noenlunde fungerende samfunn.

Det stemmer. Men myndighetene går ut i media og skylder på og klager på diverse grupper i samfunnet stadig vekk. Det splitter landet og gir en dårlig stemning.

Anonymkode: be068...14b

Skrevet
Akkurat nå, Badbunny skrev:

Mener ikke at det skal det, er helt enig i åpne grenser.. men da kan de heller ikke legge skylden på de som reiser når de legger opp til reiser

Det er vel bare noen folk på KG som er veldig hissige på akkurat dét. Har ikke hørt noen myndigheter skylde på noen, annet enn muligens dem som ikke overholder karantenebestemmelsene.

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det stemmer. Men myndighetene går ut i media og skylder på og klager på diverse grupper i samfunnet stadig vekk. Det splitter landet og gir en dårlig stemning.

Er det å oppfordre noen til å la være å feste i store grupper og til å følge smittevernanbefalinger det samme som å skylde på noen? Snakk om å være hårsår.

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det å oppfordre noen til å la være å feste i store grupper og til å følge smittevernanbefalinger det samme som å skylde på noen? Snakk om å være hårsår.

Bent Høie underkommuniserer at regjeringen selv har ansvar for størstedelen av smitteøkningen:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/na38dm/mener-hoeie-skylder-paa-ungdommen-for-oekt-smitte-regjeringen-maa-ta-ansvar

• Liker 1
  • Opprett ny...