Gå til innhold

Tøymunnbind - hvor kjøpe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor kan man få kjøpt tøymunnbind som er godkjent? Leste at de må være merket med cwa 17553:2020.  Jeg har googla lott og føler det bare dukker opp halvseriøse sider, deriblant zalando, og ingen av de er merket med dette. De skal heller ikke ha søm som går vertikalt over nesen. Noen gode tips?

Anonymkode: 2e8c8...ed7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Norwex har

Anonymkode: 68117...ad2

Skrevet

Men skjønner heller ikke poenget med tøymunnbind, de (fhi og hd) sier at de ikke beskytter mot noe og ikke skal brukes av syke personer elle rom man er i nærheten av syke. Hva er da poenget? 

• Liker 2
Skrevet

image.thumb.png.cafa3c2e1fbf1d60dd2886cc62f106ce.png

Anonymkode: e3538...231

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

image.thumb.png.cafa3c2e1fbf1d60dd2886cc62f106ce.png

Skjønner poenget sånn generelt. Men ikke poenget. Ed tøymunnbind når de understreker at tøymunnbind spesifikt ikke skal brukes av syke eller om man er sammen med syke 

• Liker 1
Skrevet

Bruk tøymunnbind i det daglige, og har medisinske munnbind til de gangene du ev må være sammen med syke, eller har blitt syk selv.

Tøymunnbind og 1m avstand skal være godt nok dersom man ikke er påvist syk

Anonymkode: c054a...db8

• Liker 3
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner poenget sånn generelt. Men ikke poenget. Ed tøymunnbind når de understreker at tøymunnbind spesifikt ikke skal brukes av syke eller om man er sammen med syke 

Det er ikke sikkert men bedre enn ingenting 

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, er noen bekreftet smittet, kan man ikke forvente at et tøymunnbind beskytter nok. Akkurat som tøymunnbind ikke er godkjent til bruk av helsepersonell.

Anonymkode: 05aea...733

Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, er noen bekreftet smittet, kan man ikke forvente at et tøymunnbind beskytter nok. Akkurat som tøymunnbind ikke er godkjent til bruk av helsepersonell.

Anonymkode: 05aea...733

Men hvorfor er det godt nok for beskyttelse ellers da? Man bruker det jo for å beskytte seg mot evt syke folk!? 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Tøymunnbind er hovedsakelig kun for psyken (sett fra bærerens perspektiv). Skal man helt seriøst beskytte seg mot Covid-19 er det respirators som gjelder. Her kan man i hovedsak velge mellom kinesiske KN95 og amerikanske N95. Altså, jeg anerkjenner behovet for å føle seg trygg, hvilket er årsaken til at jeg kan sympatisere med de som bruker tøymunnbind (jeg ville heller tatt toget i rush med et slikt munnbind enn uten), men rent vitenskapelig er det formålsløst for bæreren. Tøymunnbind kan imidlertid beskytte andre fra bærerens eventuelle smitte, så jeg antar at det kan ha noe for seg.

Så dersom du tenker på deg selv når du går med maske er det kun åndedrettsvern som gjelder...

Endret av Den Sagnsomsuste
Skrevet

Www.woweffekt.no

Anonymkode: 27612...4ec

Skrevet

Bruk av maske er vel fordi at man skal beskytte andre mot seg selv, ikke for å unngå å bli smittet?? Eller har jeg forstått det helt feil? 

• Liker 3
Skrevet

Zalando tror jeg har 

Skrevet

Her er det viktig å ikke la det beste bli det godes fiende.

Det beste er medisinske munnbind som fyller alle krav.  De er viktige for folk som har fått påvist smitte, slik at de kan unngå å smitte de personene de må være i kontakt med på tross av isolasjon.  I tillegg brukes de av medisinsk personell som skal jobbe med smittede pasienter, eller møter mange pasienter hver dag, hvor noen potensielt kan være smittet.   De er også nødvendige for folk som har en smittet i familien og omgås denne hjemme.

Men for alle oss andre, er det tilstrekkelig med munnbind av tøy.  Det er ikke perfekt, men godt nok når vi skal ferdes på kollektivtrasport og andre steder der vi kommer tett på folk.  Det beskytter oss ikke 100%, men nok til å minske sjansen vår for å smitte andre og å bli smittet, betraktelig. 

• Liker 5
Skrevet
30 minutter siden, Kalevala skrev:

Her er det viktig å ikke la det beste bli det godes fiende.

Det beste er medisinske munnbind som fyller alle krav.  De er viktige for folk som har fått påvist smitte, slik at de kan unngå å smitte de personene de må være i kontakt med på tross av isolasjon.  I tillegg brukes de av medisinsk personell som skal jobbe med smittede pasienter, eller møter mange pasienter hver dag, hvor noen potensielt kan være smittet.   De er også nødvendige for folk som har en smittet i familien og omgås denne hjemme.

Men for alle oss andre, er det tilstrekkelig med munnbind av tøy.  Det er ikke perfekt, men godt nok når vi skal ferdes på kollektivtrasport og andre steder der vi kommer tett på folk.  Det beskytter oss ikke 100%, men nok til å minske sjansen vår for å smitte andre og å bli smittet, betraktelig. 

Men hvorfor er det godt nok hvis det ikke beskytter mot at smitte sprer seg? Det er jo det som er poenget med å bruke det. Om personen er påvist syk eller ikke har jo ikke noe å si, det er jo den samme smitten som potensielt sprer seg fra de smittede uten symptomer eller som ikke vet/har fått påvist enda. Det er det jeg ikke skjønner. 

• Liker 1
Skrevet
47 minutter siden, Traktorlesba96 skrev:

Zalando tror jeg har 

Ja men de er ikke merket som godkjent/

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja men de er ikke merket som godkjent/

Ingen tøy munnbind er vel det?

Skrevet (endret)
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor er det godt nok for beskyttelse ellers da? Man bruker det jo for å beskytte seg mot evt syke folk!? 

Nei, vi bruker det for å beskytte andre og dermed beskytte samfunnet. Det kommer relativt lett basselusker inn men ikke like lett ut.

Endret av Snop
  • Liker 2
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor er det godt nok hvis det ikke beskytter mot at smitte sprer seg? Det er jo det som er poenget med å bruke det. Om personen er påvist syk eller ikke har jo ikke noe å si, det er jo den samme smitten som potensielt sprer seg fra de smittede uten symptomer eller som ikke vet/har fått påvist enda. Det er det jeg ikke skjønner. 

Dersom man vet, eller mistenker man har viruset og likevel må omgås andre (kanskje man trenger bistand til noe eller whatever), så vil det være en selvfølge å bruke den beste masken for å minimere sjansen for å spre smitte til andre mennesker. 

De fleste er ikke smittet. Men, jeg kan jo  ha smitte og være asymptomatisk. Bruker jeg da en tøymaske når jeg omgås folk er sjansen mindre for at jeg sprer smitten. Kommer det et nys flyr ikke partiklene like langt. Jeg vil da fortsatt kunne smitte noen, men sjansen er ikke like stor som dersom jeg ikke bruker maske i det hele tatt. 

Anonymkode: 3f2d0...1a7

• Liker 5
  • Opprett ny...