AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #1 Skrevet 17. august 2020 Hvor kan man få kjøpt tøymunnbind som er godkjent? Leste at de må være merket med cwa 17553:2020. Jeg har googla lott og føler det bare dukker opp halvseriøse sider, deriblant zalando, og ingen av de er merket med dette. De skal heller ikke ha søm som går vertikalt over nesen. Noen gode tips? Anonymkode: 2e8c8...ed7
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #3 Skrevet 17. august 2020 Men skjønner heller ikke poenget med tøymunnbind, de (fhi og hd) sier at de ikke beskytter mot noe og ikke skal brukes av syke personer elle rom man er i nærheten av syke. Hva er da poenget? Anonymkode: 2e8c8...ed7 2
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #5 Skrevet 17. august 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Anonymkode: e3538...231 Skjønner poenget sånn generelt. Men ikke poenget. Ed tøymunnbind når de understreker at tøymunnbind spesifikt ikke skal brukes av syke eller om man er sammen med syke Anonymkode: 2e8c8...ed7 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #6 Skrevet 17. august 2020 Bruk tøymunnbind i det daglige, og har medisinske munnbind til de gangene du ev må være sammen med syke, eller har blitt syk selv. Tøymunnbind og 1m avstand skal være godt nok dersom man ikke er påvist syk Anonymkode: c054a...db8 3
SansaS Skrevet 17. august 2020 #7 Skrevet 17. august 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skjønner poenget sånn generelt. Men ikke poenget. Ed tøymunnbind når de understreker at tøymunnbind spesifikt ikke skal brukes av syke eller om man er sammen med syke Anonymkode: 2e8c8...ed7 Det er ikke sikkert men bedre enn ingenting 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #8 Skrevet 17. august 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skjønner poenget sånn generelt. Men ikke poenget. Ed tøymunnbind når de understreker at tøymunnbind spesifikt ikke skal brukes av syke eller om man er sammen med syke Anonymkode: 2e8c8...ed7 Nei, er noen bekreftet smittet, kan man ikke forvente at et tøymunnbind beskytter nok. Akkurat som tøymunnbind ikke er godkjent til bruk av helsepersonell. Anonymkode: 05aea...733
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #9 Skrevet 17. august 2020 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, er noen bekreftet smittet, kan man ikke forvente at et tøymunnbind beskytter nok. Akkurat som tøymunnbind ikke er godkjent til bruk av helsepersonell. Anonymkode: 05aea...733 Men hvorfor er det godt nok for beskyttelse ellers da? Man bruker det jo for å beskytte seg mot evt syke folk!? Anonymkode: 2e8c8...ed7 1
Den Sagnomsuste Skrevet 17. august 2020 #10 Skrevet 17. august 2020 (endret) Tøymunnbind er hovedsakelig kun for psyken (sett fra bærerens perspektiv). Skal man helt seriøst beskytte seg mot Covid-19 er det respirators som gjelder. Her kan man i hovedsak velge mellom kinesiske KN95 og amerikanske N95. Altså, jeg anerkjenner behovet for å føle seg trygg, hvilket er årsaken til at jeg kan sympatisere med de som bruker tøymunnbind (jeg ville heller tatt toget i rush med et slikt munnbind enn uten), men rent vitenskapelig er det formålsløst for bæreren. Tøymunnbind kan imidlertid beskytte andre fra bærerens eventuelle smitte, så jeg antar at det kan ha noe for seg. Så dersom du tenker på deg selv når du går med maske er det kun åndedrettsvern som gjelder... Endret 17. august 2020 av Den Sagnsomsuste
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #11 Skrevet 17. august 2020 Www.woweffekt.no Anonymkode: 27612...4ec
AnonymBruker Skrevet 18. august 2020 #12 Skrevet 18. august 2020 Bruk av maske er vel fordi at man skal beskytte andre mot seg selv, ikke for å unngå å bli smittet?? Eller har jeg forstått det helt feil? Anonymkode: e3538...231 3
Kalevala Skrevet 18. august 2020 #14 Skrevet 18. august 2020 Her er det viktig å ikke la det beste bli det godes fiende. Det beste er medisinske munnbind som fyller alle krav. De er viktige for folk som har fått påvist smitte, slik at de kan unngå å smitte de personene de må være i kontakt med på tross av isolasjon. I tillegg brukes de av medisinsk personell som skal jobbe med smittede pasienter, eller møter mange pasienter hver dag, hvor noen potensielt kan være smittet. De er også nødvendige for folk som har en smittet i familien og omgås denne hjemme. Men for alle oss andre, er det tilstrekkelig med munnbind av tøy. Det er ikke perfekt, men godt nok når vi skal ferdes på kollektivtrasport og andre steder der vi kommer tett på folk. Det beskytter oss ikke 100%, men nok til å minske sjansen vår for å smitte andre og å bli smittet, betraktelig. 5
AnonymBruker Skrevet 18. august 2020 #15 Skrevet 18. august 2020 30 minutter siden, Kalevala skrev: Her er det viktig å ikke la det beste bli det godes fiende. Det beste er medisinske munnbind som fyller alle krav. De er viktige for folk som har fått påvist smitte, slik at de kan unngå å smitte de personene de må være i kontakt med på tross av isolasjon. I tillegg brukes de av medisinsk personell som skal jobbe med smittede pasienter, eller møter mange pasienter hver dag, hvor noen potensielt kan være smittet. De er også nødvendige for folk som har en smittet i familien og omgås denne hjemme. Men for alle oss andre, er det tilstrekkelig med munnbind av tøy. Det er ikke perfekt, men godt nok når vi skal ferdes på kollektivtrasport og andre steder der vi kommer tett på folk. Det beskytter oss ikke 100%, men nok til å minske sjansen vår for å smitte andre og å bli smittet, betraktelig. Men hvorfor er det godt nok hvis det ikke beskytter mot at smitte sprer seg? Det er jo det som er poenget med å bruke det. Om personen er påvist syk eller ikke har jo ikke noe å si, det er jo den samme smitten som potensielt sprer seg fra de smittede uten symptomer eller som ikke vet/har fått påvist enda. Det er det jeg ikke skjønner. Anonymkode: 2e8c8...ed7 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2020 #16 Skrevet 18. august 2020 47 minutter siden, Traktorlesba96 skrev: Zalando tror jeg har Ja men de er ikke merket som godkjent/ Anonymkode: 2e8c8...ed7
Kvepp Skrevet 18. august 2020 #17 Skrevet 18. august 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja men de er ikke merket som godkjent/ Anonymkode: 2e8c8...ed7 Ingen tøy munnbind er vel det?
Iceman Skrevet 18. august 2020 #18 Skrevet 18. august 2020 Trenger ikke å ty til tøyfiller. Åndedrettsvern uten ventil: https://www.byggoutletnorge.no/produkt/3m-stovmaske-8810-ffp2s-20pk/ https://www.jula.no/catalog/klar-og-verneutstyr/beskyttelse/andedrettsbeskyttelse/filtermasker/engangsmaske-ffp2-012367/ 2
Snop Skrevet 18. august 2020 #19 Skrevet 18. august 2020 (endret) 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Men hvorfor er det godt nok for beskyttelse ellers da? Man bruker det jo for å beskytte seg mot evt syke folk!? Anonymkode: 2e8c8...ed7 Nei, vi bruker det for å beskytte andre og dermed beskytte samfunnet. Det kommer relativt lett basselusker inn men ikke like lett ut. Endret 18. august 2020 av Snop 2
AnonymBruker Skrevet 18. august 2020 #20 Skrevet 18. august 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Men hvorfor er det godt nok hvis det ikke beskytter mot at smitte sprer seg? Det er jo det som er poenget med å bruke det. Om personen er påvist syk eller ikke har jo ikke noe å si, det er jo den samme smitten som potensielt sprer seg fra de smittede uten symptomer eller som ikke vet/har fått påvist enda. Det er det jeg ikke skjønner. Anonymkode: 2e8c8...ed7 Dersom man vet, eller mistenker man har viruset og likevel må omgås andre (kanskje man trenger bistand til noe eller whatever), så vil det være en selvfølge å bruke den beste masken for å minimere sjansen for å spre smitte til andre mennesker. De fleste er ikke smittet. Men, jeg kan jo ha smitte og være asymptomatisk. Bruker jeg da en tøymaske når jeg omgås folk er sjansen mindre for at jeg sprer smitten. Kommer det et nys flyr ikke partiklene like langt. Jeg vil da fortsatt kunne smitte noen, men sjansen er ikke like stor som dersom jeg ikke bruker maske i det hele tatt. Anonymkode: 3f2d0...1a7 5
Anbefalte innlegg