AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #1 Skrevet 17. august 2020 Jeg har innsett at jeg har et problem knyttet til tankekjør og søvnløshet. Problemet er ikke tilstede hele tiden, men kommer i perioder. Og det kan være vanskelig å skille om det ene fører til det andre, eller motsatt. Noen ganger kan jeg bare ligge våken i mange timer. Tenker selvfølgelig mange ting underveis, men opplever at sovingen er hovedproblemet. Andre ganger ligger jeg våken mens hodet kverner på tanker og problemstillinger igjen og igjen. Da kan det være vanskelig å vite om jeg er våken pga tankene, eller om jeg tenker fordi jeg er våken. Også blir det en slags ond sirkel. Tankekjøret handler som regel alltid om en eller annen problemstilling i privatlivet (knyttet til familie, partner, omgangskrets) som jeg er sint eller lei meg for. Og mens jeg ligger der og tenker, så hauser jeg opp ting i hodet og kjenner det kommer mange vonde følelser. Jeg tenker på hvordan jeg skal ta opp problemet, hva jeg skal si, hva den det gjelder kommer til å si, hva jeg skal svare da. Etc. etc. Ganske meningsløst i grunnen. Noen som har liknende problemer og har noen gode råd til meg? Tips som kan funke for å få hjernen til å slappe av og legge dette fra seg? Søvnproblemene opplever jeg flere ganger i måneden, mens tankekjør på sitt aller verste har jeg kanskje tre-fire ganger i året. Samtidig sliter dette meg veldig ut når det står på. Anonymkode: 415bf...582
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #2 Skrevet 17. august 2020 For noen hjelper det å ronke. Jeg pleier å sette på diverse youtubevideoer. For eks dokumentarer om skumle saker/etterforskning etc, eventuelt noen som spiller noe spill. Jeg legger bare mobilen unna med dette slik at jeg hører og ser lysflimmeret / ser på til jeg sovner. Dette hjelper meg å "komme ut av" mitt eget hodet. Anonymkode: ee416...550 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #3 Skrevet 17. august 2020 Jeg hadde det sånn lenge -fikk til slutt innsovningstabletter av lege for å kutte den onde sirkelen. Så begynte jeg å høre på guidet mindfullness og døvnhypnose på ørene når jeg skulle sove. Funker veldig bra. En annen ting er at du må prøve å få litt hjelp til tankekjøret ditt, er det stress?! Det er også noen gode råd å lese om du googler litt. Eks skrive ned tankene dine en lite stund før du legger deg og putt de i ett skap og visuelt se for deg at nå trenger du ikke tenke på de mer for de er skrevet ned og ligger i ett skap i ett annet rom. Finnes mange slike visaliseringsverktøy å bruke. De får du også i disse guidede mindfullness snuttene du kan høre på mens du ligger i sengen for å sove. Anonymkode: 9fc4d...999 1
KikiEco Skrevet 17. august 2020 #4 Skrevet 17. august 2020 Jeg hører på podcasts, for meg er det gull. 4
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #5 Skrevet 17. august 2020 Stå opp hvis du ikke sovner innen 15 minutter, gå litt rundt i leiligheten og legg deg igjen. Leit frem noen søvndyssende tanker. Lytt til pusten. Anonymkode: 7a719...221 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #6 Skrevet 17. august 2020 Yoga nidra. sjekk på YouTube. Anonymkode: 18ea0...007 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #7 Skrevet 17. august 2020 IKKE begynn med medisiner. Det er mitt beste råd. Utrolig hvor mange, både unge og eldre, som benytter seg av for eks Zopiclone/Imovane og lignende preparater. Anonymkode: 28e3a...ed7 3
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #8 Skrevet 17. august 2020 Har prøvd alt.... men... blir nå prakket på med medisiner... antipsykotikum og sovetabletter... blæææ!! HATER det!!! Anonymkode: e10c2...339 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #9 Skrevet 17. august 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: IKKE begynn med medisiner. Det er mitt beste råd. Utrolig hvor mange, både unge og eldre, som benytter seg av for eks Zopiclone/Imovane og lignende preparater. Anonymkode: 28e3a...ed7 Det blir nok en helhetsvurdering legen tar. I mitt tilfelle hadde jeg søvnproblemer over flere år, sov til slutt ikke og ble sykemeldt. For å komme ut av den sirkelen for så å jobbe med søvnhygiene kan medikamenthjelp være nyttig, der hvor søvnproblemene har tatt helt overhånd. Jeg brukte de en stund for å få overskudd til å jobbe med å få god søvn på egenhånd, ikke avhengig av dette nå. Anonymkode: 9fc4d...999 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #10 Skrevet 17. august 2020 Har du prøvd å ha timer med psykolog? De kan ofte hjelpe deg med å skifte tankemønster slik at tankekjøret blir mer kontrollertbart og mindre altoppslukende. Anonymkode: f2fa9...4b4 3
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #11 Skrevet 17. august 2020 Nhi har utviklet et gratis selvhjelpkurs som bla tar opp denne problemstillingen: https://nhi.no/psykisk-helse/kognitiv-terapi/kortvarige-sovnvansker/kortvarige-sovnvansker-selvhjelpskurs/ Anonymkode: db00d...c14 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #12 Skrevet 17. august 2020 Jeg anbefaler deg å skrive ned tankene i en dagbok. Det hjelper overraskende mye å få tankene ut av hodet og ned på papiret. Hvis du vil kan du tenke at du skriver et brev til noen, og at du overlater tankene dine til den personen. God bedring. Anonymkode: f5b07...6d5 3
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #13 Skrevet 17. august 2020 Sist jeg hadde min verste periode med tankekjør og søvnproblemer så brukte jeg den siste halvtimen-timen før jeg la meg til å sitte i stuen med dempet belysning å fargelegge. Mens jeg fargela lot jeg tankene bare gå, konfronterte alle tanker og skjøv dem ikke bort. Når hodet stilnet la jeg meg og sovnet uten problem. Jeg pusset tenner, tok på pysj osv. før jeg begynte fargeleggingen slik at jeg kunne gå rett til sengs. Etterhvert hadde jeg ikke behov for det og har aldri sovnet enklere og bedre enn jeg gjør nå. Det er ikke sikkert dette er riktig strategi for deg, men anbefaler deg å roe ordentlig ned i alle fall en time før du legger deg. Sleep stories fra Calm-appen kan også være nyttig i blant, men i mitt hode bør man strebe etter å få sove uten hjelpemidler. Anonymkode: 4a6b0...27b 3
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #14 Skrevet 17. august 2020 Takk for mange gode innspill folkens. Her er det mange forslag jeg absolutt skal prøve ut. Setter veldig pris på det. ❤️ Anonymkode: 415bf...582
AnonymBruker Skrevet 18. august 2020 #16 Skrevet 18. august 2020 Jeg hører på lydbok. Og har på litt lavere tempo da jeg hører på før jeg legger meg, enn ellers på dagen. Anonymkode: 462df...805
AnonymBruker Skrevet 18. august 2020 #17 Skrevet 18. august 2020 Jeg har det tidvis akkurat på samme måten som TS. Det kan være bagateller som kverner i hodet mitt og tar stor plass. Som i natt våknet jeg kl. 4, "snurret" rundt til kl. 6 før jeg bare måtte stå opp. Utrolig plagsomt og dagen er nesten ødelagt. Aldri problemer med søvn da jeg var yngre, men nå sliter jeg mye med dette. Takk for alle gode råd og innspill. Noe av dette skal jeg prøve. Jeg har erfart at sex er avslappende og søvndyssende for menn, men når jeg har en kone som er i overgangsalderen og mistet mye av lysten og tenningen blir det ikke enkelt. Søvnmangel øker ikke akkurat min egen sexlyst heller. Anonymkode: d23bc...502
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå