AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #1 Skrevet 17. august 2020 Jeg skal bytte gulv i leiligheten min, og lurer på hva jeg skal velge. Jeg har lest litt om fordeler/ulemper med parkett og laminat, men vil gjerne høre andres erfaringer også. Så, hva slags gulv har du valgt i din bolig og hvor fornøyd er du? Heltre, parkett, laminat, belegg eller teppeflis? Og hva med farger? Anonymkode: 5fc3b...238
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #2 Skrevet 17. august 2020 Vi har parkett, enstavs eik, børster og oljet. Nydelig følelse å gå på. Noe annet enn parkett er utelukket for meg. Ser mange sverger til laminatgulv pga slitestyrke. For meg ser laminatgulv billig billig billig. Har lyst gulv, men hadde jeg fått velge ville det blitt mørkt selv om det er mer upraktisk. Anonymkode: e83d4...5aa 3
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #3 Skrevet 17. august 2020 For meg med to hunder så er laminat et must. Etter 10 år med hund, støvsuging, ting som slippes i gulvet, flytting av møbler og annet så er gulvet plettfritt. Anonymkode: 17f3b...651 2
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #5 Skrevet 17. august 2020 Berry alloc Anonymkode: 9721e...3eb 2
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #6 Skrevet 17. august 2020 Berry alloc laminat Anonymkode: 69d9b...ec7 4
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #7 Skrevet 17. august 2020 Byttet nylig fra parkett til laminat. Parketten ble veldig stygg etter hvert og vi fikk dype hakk i parketten hver gang vi mistet noe litt tungt i gulvet. Valgte å bytte ut hele driten fremfor å pusse og lakke det på nytt (fordi noen av hakkene var temmelig dype, dessuten hadde vi bare fått nye hakk og riper med en gang) Så det kommer vel litt an på bruken. Vi har hund og små barn. Anonymkode: f5439...67e
addict Skrevet 17. august 2020 #8 Skrevet 17. august 2020 Vi har laminat nå (berry alloc) og den er fryktelig kald og hard å gå på. Er fornøyd med slitestyrke, men vil anbefale varmematter under. I nytt hus nå blir det parkett 😊 entreprenøren nektet nesten å legge noe annet 😬
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #9 Skrevet 17. august 2020 I forrige hus hadde vi kjempedyrt heltregulv, men den var stygg og full av hakk - forrige eiere hadde en hund. Vi har katt og små barn, og gulvet ble ikke akkurat penere på de fire år vi bodde der. Byttet til Pergo laminat med varmekabler under. Gulvet er nå veldig fint og varmt å gå på, samtidig slitesterk. Kjempefornøyd foreløpig. Anonymkode: 7c96e...3a2
Nerine_ Skrevet 17. august 2020 #10 Skrevet 17. august 2020 Laminat hele veien. Parkett blir fort ripete, og det er lite pent. Kan heller ikke si at jeg syns det er spesielt forskjell å gå på, har hatt begge deler. 4
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #11 Skrevet 17. august 2020 Gulv har enormt mye å si i et hus. Laminat er kjipt i mine øyne, også de dyrere variantene. Det blir lunere og triveligere med parkett (enstavs). Ikke noe å lure på en gang Anonymkode: 0e9cd...b8c
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #12 Skrevet 17. august 2020 Har parkett i heile leilegheita (bortsett fra bad og gang). Har ikkje valt sjølv, men ville definitivt gått for laminat viss eg skulle kjøpe leiligheit i dag. Eg er veldig forsiktig med golvet, har møbelknottar under alle stol- og bordbein og legg eit teppe under hjulene på støvsugaren når eg drar den rundt på golvet. Likevel er det fullt av hakk og riper snaut eitt år etter innflytting. Trakkar eg på ein brødsmule, så blir det merke i golvet. 😵Veldig irriterande. Det er også komme ein del stygge sprekker. Kjenner mange som har parkett. Hos foreldrene mine sykla eg som barn på leiketraktor i stova, og bygde med lego, utan at det viser. Dei hadde lakka parkett, min er matt (olja?). Det er nok veldig store forskjeller på kva parkett toler. Min er pen å sjå på, men toler altså ingen ting. Anonymkode: 8ea07...363
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #13 Skrevet 17. august 2020 Jeg har en Lys og litt ru, oljet eikeparkett. Dyr da. Men med små barn og hund er den like fin, fem år etter. Og veldig god å gå på. Anonymkode: 5959f...74c
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #14 Skrevet 17. august 2020 Vi har parkett. Jeg hater den, blir stygg bare man ser på den. Jeg er vokst opp med heltregulv, det er fantastisk. Ble det hakk i gulvet, la vi bare en fuktig klut på, og så svellet treverket tilbake igjen. Mine foreldre slipte nettopp gulvet for første gang etter 40 år. Hvis jeg en gang får råd skal jeg kjøpe heltregulv. Nå vurderer jeg laminat fordi det går ihvertfall an å leve på Anonymkode: 518d1...4fc
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #15 Skrevet 17. august 2020 Har akkurat gått noen runder vedr valg av gulv. I utgangspunktet ville jeg ha parkett/tregulv, men de jeg likte kostet aaaltfor mye. Så valget ble laminat fra Perry allocs grand avenue. Driver og legger i disse dager. Aner ikke om det blir hard og kaldt å gå på i lengden. Er uansett veldig fornøyd med det jeg ser. Anonymkode: a2db6...f72
Drizzt Skrevet 17. august 2020 #16 Skrevet 17. august 2020 Vi har parkett og angrer. Det er ikke egnet småbarnslivet med 3 og hund og katt i tillegg. Vurderer sterkt å bytte til laminat fordi nå har vi slipt 2 ganger og det ser ikke ut igjen.
AnonymBruker Skrevet 18. august 2020 #17 Skrevet 18. august 2020 Elsker laminat og har nettopp lagt det i hele rekkehuset. Skal selge om 1 år og fikk beskjed av megler om at det er en universell sannhet at parkett selger bedre, men det dreit vi i, da vi ønsker å ha gulv som fortsatt ser plettfritt ut etter et år med travelt småbarnsliv i heimen. Anonymkode: 2ef53...c79 3
AnonymBruker Skrevet 18. august 2020 #18 Skrevet 18. august 2020 On 8/17/2020 at 8:34 PM, AnonymBruker said: Vi har parkett. Jeg hater den, blir stygg bare man ser på den. Jeg er vokst opp med heltregulv, det er fantastisk. Ble det hakk i gulvet, la vi bare en fuktig klut på, og så svellet treverket tilbake igjen. Mine foreldre slipte nettopp gulvet for første gang etter 40 år. Hvis jeg en gang får råd skal jeg kjøpe heltregulv. Nå vurderer jeg laminat fordi det går ihvertfall an å leve på Anonymkode: 518d1...4fc Oi, fungerer det på eldre hakk? Vi flyttet inn i leilighet i mai, og slipte originale heltregulv. Men syns det allerede har fått mange hakk. Anonymkode: c3d75...873
sirenas Skrevet 18. august 2020 #19 Skrevet 18. august 2020 Utvilsomt parkett! Evt heltre. Noe annet er hardt og kaldt! 2
AnonymBruker Skrevet 18. august 2020 #20 Skrevet 18. august 2020 Parkett. Laminat er billig og ekkelt å gå på. Blir ikke samme varme som parkett eller heltre. Anbefaler bambus parkett. Tåler mer enn eik. Og mer miljøvennlig Anonymkode: 563f8...870 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå