AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #1 Skrevet 17. august 2020 Hun har fått vondt i halsen. Hva gjør vi nå? Holde henne hjemme fra skole, trening til hun er frisk, eller må hun ta en test før hun fåt dra på skole, trening igjen? Hvis hun må ta test, er det kun gjennom nesen,eller kan man ta blodprøve? I tilfelle hvor gjør man dette? Kan dette gjøres privat? Har googlet rundt men får ikke 100% svar. Anonymkode: 24ca9...6f0
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #2 Skrevet 17. august 2020 Dette ønsker jeg også tydeligere retningslinjer på! Når definerer man plagen(e) som 'luftveisinfeksjon'. Når er man syk nok? Anonymkode: 0e550...c50
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #3 Skrevet 17. august 2020 Vondt i halsen er sterkt nok kriterie for testing og å holde seg i karantene. Hun må ta nese/hals prøve da blodprøve ikke avdekker smitte. Dere får prøve å ringe komunens koronatelefon og holde seg hjemme i mellomtiden. Anonymkode: 9c382...755 5
Kingkong Skrevet 17. august 2020 #4 Skrevet 17. august 2020 (endret) Dattera mi har slim hoste å hoster kun natt/morgenen. Corona testet hun i dag men hun går fortsatt glipp av barnehage start til hun er symptom fri +1dag. Det er ivertfall den veiledningen vi har fått Edit: kommunen tar testene å du finner "korona telefon" på kommunens websider der du får all info. Du må fortsatt være i karantene etter test negativ eller ei. Gøy ferie å sitte inne i 2 uker Endret 17. august 2020 av Kingkong
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #5 Skrevet 17. august 2020 1) Test av alle med symptomer på covid-19 Folkehelseinstituttet anbefaler at alle personer med symptomer på covid-19 testes raskest mulig. Dette inkluderer alle med nyoppstått luftveisinfeksjon eller andre symptomer på covid-19. Covid-19 har ofte følgende symptomer; feber, hoste, tungpustethet, tap av smak- eller luktesans, sår hals, eller sykdomsfølelse. Anonymkode: 10df5...905 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #6 Skrevet 17. august 2020 På skolen her må man være hjemme ved vond hals. Anonymkode: b2270...c8f 2
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #7 Skrevet 17. august 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette ønsker jeg også tydeligere retningslinjer på! Når definerer man plagen(e) som 'luftveisinfeksjon'. Når er man syk nok? Anonymkode: 0e550...c50 Luftveisinfeksjoner: «Luftveisinfeksjoner er en fellesbetegnelse på infeksjoner i luftveiene, som omfatter nese- og svelg, strupehodet, luftrøret, bronkiene og lungene. (...) Symptomer fra øvre luftveier kan være snue, nysing, halsvondt og heshet.(...) Symptomer på infeksjon i nedre luftveier er feber, hoste og tungpust« https://sml.snl.no/luftveisinfeksjoner Anonymkode: 9ad35...f8b 2
Hr. Aktiv Skrevet 17. august 2020 #8 Skrevet 17. august 2020 Jeg tenker en telefon til legen/legevakta er best så får DE bestemme hva som må gjøres. 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #9 Skrevet 17. august 2020 Takk for svar. Hadde dette vært meg hadde det jo ikke vært noe tvil om at jeg skulle testes. Tenker mere det at hun er 12 år...Hun har vært på sommerleir, badet, sovet lite og vært varm kald om hverandre. Tenker dette er grunnen. Anonymkode: 24ca9...6f0
StyrmannM Skrevet 17. august 2020 #10 Skrevet 17. august 2020 Vi var nettopp gjennom en liten forkjølelse med 9-åringen. Sår hals og tett nese, men ikke hoste eller feber. Snakket med fastlegen som ville at vi skulle teste for covid-19. Meldte oss til testing på koronatelefonen i kommunen. Gutten var i karantene hjemme, møtte bare oss i familien mens han var syk. Han ble frisk (trodde aldri det faktisk var korona), men sto fortsatt i kø for testing. Vi hadde en videokonsultasjon med fastlegen, som sa at etter å ha vært symtomfri i 1 døgn regnes han som frisk. Etter 5 dager ringte koronatelefonen opp igjen for å avtale tidspunkt for test. Forklarte at guttene var blitt frisk, så da avsluttet de samtalen kjapt. Regner med det blir flere slike runder utover høsten og vinteren... Barn testes kun i gjennom munnen i vår kommune forresten. 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #11 Skrevet 17. august 2020 3 minutter siden, Kingkong skrev: Dattera mi har slim hoste å hoster kun natt/morgenen. Corona testet hun i dag men hun går fortsatt glipp av barnehage start til hun er symptom fri +1dag. Det er ivertfall den veiledningen vi har fått Edit: kommunen tar testene å du finner "korona telefon" på kommunens websider der du får all info. Du må fortsatt være i karantene etter test negativ eller ei. Gøy ferie å sitte inne i 2 uker +1 dag har de gått bort fra igjen. Trenger heller ikke være helt symtomfri. Du kan lese på hdir på veileder for barnehager. Veldig mange får utdatert informasjon, dette har vert retningslinjene i mange uker nå. Anonymkode: 10df5...905 2
Kingkong Skrevet 17. august 2020 #12 Skrevet 17. august 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: +1 dag har de gått bort fra igjen. Trenger heller ikke være helt symtomfri. Du kan lese på hdir på veileder for barnehager. Veldig mange får utdatert informasjon, dette har vert retningslinjene i mange uker nå. Anonymkode: 10df5...905 Har du en link jeg kan argumentere med? https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/covid-19-smittevern-i-barnehager/smitteforebyggende-tiltak/syke-personer-skal-ikke-vaere-i-barnehagen Fant bare denne å den sier jo nesten det samme som kommunen, er redd man må føye seg etter uansett, tiltross for at covid er veldig lite sannsynlig
Lunarstone Skrevet 17. august 2020 #13 Skrevet 17. august 2020 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar. Hadde dette vært meg hadde det jo ikke vært noe tvil om at jeg skulle testes. Tenker mere det at hun er 12 år...Hun har vært på sommerleir, badet, sovet lite og vært varm kald om hverandre. Tenker dette er grunnen. Anonymkode: 24ca9...6f0 Datteren min er 7 år, hun tok nese/halsprøve i forbindelse med at hun hadde vond hals. Det gikk veldig greit 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #14 Skrevet 17. august 2020 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar. Hadde dette vært meg hadde det jo ikke vært noe tvil om at jeg skulle testes. Tenker mere det at hun er 12 år...Hun har vært på sommerleir, badet, sovet lite og vært varm kald om hverandre. Tenker dette er grunnen. Anonymkode: 24ca9...6f0 Du får ikke vond hals av å ha vært på sommerleir, badet, sovet lite og vært varm kald om hverandre. Du må fortsatt være smittet av noe, og den sommerleiren høres jo ut som et fint sted for å ha plukket opp noe. Anonymkode: 9c382...755 9
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #15 Skrevet 17. august 2020 1 time siden, Kingkong skrev: Har du en link jeg kan argumentere med? https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/covid-19-smittevern-i-barnehager/smitteforebyggende-tiltak/syke-personer-skal-ikke-vaere-i-barnehagen Fant bare denne å den sier jo nesten det samme som kommunen, er redd man må føye seg etter uansett, tiltross for at covid er veldig lite sannsynlig https://www.udir.no/kvalitet-og-kompetanse/sikkerhet-og-beredskap/informasjon-om-koronaviruset/smittevernveileder/barnehage/smitteforebyggende-tiltak/syke-personer-skal-ikke-vare-i-barnehagen/#nar-skal-barn-foresatte-og-ansatte-mote-i-barnehagen Anonymkode: 7130e...3e1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #16 Skrevet 17. august 2020 https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/fakta/hvis_du_mistenker_at_du_er_syk_med_covid-19/?term=&h=1 Her står det, scroll litt ned til overskriften Når kan barn tilbake i barnehagen (etc). Som andre har skrevet over - mange barnehager baserer seg på utdatert informasjon, som at de krever fullstendig symptomfrihet i x antall dager, skiller mellom ulike farger på snørr etc. Anonymkode: 32436...3c8
Stoltskeiv Skrevet 17. august 2020 #17 Skrevet 17. august 2020 Test ungen. Det er en lang q-tips ting som skal inn i nesen og munn. Det går ganske fort over. Max 3 sekunder. Og datteren din må nok i karantene
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #19 Skrevet 19. august 2020 Da ble hun testet igår og hun er fortsatt hjemme. Jeg er derimot på jobb. For det kan jeg, ikke sant? Har ingen symptomer. Anonymkode: 24ca9...6f0 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #20 Skrevet 19. august 2020 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da ble hun testet igår og hun er fortsatt hjemme. Jeg er derimot på jobb. For det kan jeg, ikke sant? Har ingen symptomer. Anonymkode: 24ca9...6f0 Du kan smitte før du får symptomer. Anonymkode: f9f3a...8f1
Anbefalte innlegg