AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #1 Skrevet 17. august 2020 Hvor mange av de som får penger av nav tror du er de som virkelig trenger det kontra de som bare er late? Flere, spesielt unge, lener seg for harde livet på en diagnose, for eksempel angst, depresjon og andre psykiske lidelser. Jeg sier ikke at psykiske lidelser ikke er alvorlig, men at man skal fjerne seg totalt fra arbeidslivet på grunn av angst, depresjon, muskelplager (kun for å nevne noen eksempler) og andre ting synes jeg er helt søkt. Jeg har selv slitt ganske kraftig med både angst og depresjon, og har vært i full jobb hele tiden, noe som selvsagt har krevd at jeg har gått fast til psykolog for å få det bedre. Poenget mitt er at fler og fler får opp øynene for hvor "lett" det er å få penger fra nav og drite i å jobbe kun ved å gå helhjertet inn for å oppfylle en valgt diagnose. Overraskende mange skammer seg heller ikke over det. Mange sykdommer kan man leve med, og mange sykdommer kan man få behandling for så det blir lettere å leve med. Mange i arbeidslivet har flere lidelser selv, men du ser ikke de løpende til første navkontor. Jeg lurer derfor på hvor mange av de som får penger fra nav er de som er totalt hemmet fra å kunne jobbe, kontra de som ser muligheten til å karre seg til gratis penger fra statskassen.. Anonymkode: 9e497...23f 6
Bufffy Skrevet 17. august 2020 #2 Skrevet 17. august 2020 Oi... Jeg skal love deg det finnes nok av de sistnevnte. En venninne jobber på Nav og forteller om noen ganske spesielle hendelser der folk virkelig går inn for å virke myye sykere enn de er.. Så ja, latskap definitivt. Noe som ødelegger forferdelig mye for de som faktisk ER syke. De som disse pengene er ment til! 4
solsnartsommer Skrevet 17. august 2020 #3 Skrevet 17. august 2020 Sjekk bare nav sine egne statistikker over hvor mange millioner det blir svindlet for hvert år.. der har du svare ditt. nitrist og direkte kvalmt 4
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #4 Skrevet 17. august 2020 Hvis du ser på statistikken er det flere gamle uføre enn unge. Sier kanskje litt om et hardt arbeidsliv som sliter ut folk i lavtlønnede jobber. Hørt om mange norske håndtverkere som får ryggplager, skader som gjør at de blir trygdet eller omskolertl sjekk ssb.no. Anonymkode: d402d...efc
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #5 Skrevet 17. august 2020 Spiller det egentlig noen rolle? De får jo like mye utbetalt på sosialhjelp som på AAP når man tar med husleia. Og er det jobber til disse folka? Vi sliter jo med massiv ledighet nå. Anonymkode: dd0c1...9d6 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #6 Skrevet 17. august 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Spiller det egentlig noen rolle? De får jo like mye utbetalt på sosialhjelp som på AAP når man tar med husleia. Og er det jobber til disse folka? Vi sliter jo med massiv ledighet nå. Anonymkode: dd0c1...9d6 Så derfor er det greit at disse snylter til seg pengene vi jobber for at de skal få? De pengene vi som samfunn jobber for år inn og ut for at snylterne skal slippe å jobbe? Nei vet du hva. Det er IKKE greit! Anonymkode: 6c19e...083 3
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #7 Skrevet 17. august 2020 https://www.ssb.no/sosiale-forhold-og-kriminalitet/statistikker/ufore Anonymkode: d402d...efc
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #8 Skrevet 17. august 2020 Just now, AnonymBruker said: Så derfor er det greit at disse snylter til seg pengene vi jobber for at de skal få? De pengene vi som samfunn jobber for år inn og ut for at snylterne skal slippe å jobbe? Nei vet du hva. Det er IKKE greit! Anonymkode: 6c19e...083 Har du en jobb til dem da, eller et annet alternativ til å la dem få sosialhjelp? Anonymkode: dd0c1...9d6 1
aquaelia Skrevet 17. august 2020 #9 Skrevet 17. august 2020 Noen er late, andre er syke. Noen er kanskje begge deler. Noen er kanskje helt ute av stand til å jobbe mens andre fint kunne klart å jobbe men ikke gidder. 4
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #10 Skrevet 17. august 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: https://www.ssb.no/sosiale-forhold-og-kriminalitet/statistikker/ufore Anonymkode: d402d...efc Så uføretrygd er den eneste stønaden man får hos nav altså? Anonymkode: 34f8b...222
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #11 Skrevet 17. august 2020 Hovedproblemet i dag er skolesystemet og arbeidslivet. Spesielt arbeidslivet som ikke tar imot hvem som helst, man stiller helt urimelige krav. Er laget en mal om hvordan mennesker skal være, en sterotype. Viker du fra dette er det vanskelig å få en jobb i dag, den sosiale kontrollen i arbeidslivet er stor. Man får ikke være seg selv. Skal du ha en redusert stilling er det også vanskelig, har du en liten skade fysisk eller psykisk er du dødsdømt i dagens arbeidsliv. I fremtiden må vi tenke helt annerledes, ikke fokus på at folk skal jobbe. Men heller leve, fokusere på de oppgavene samfunnet som er viktige, dele opp stillinger i minst 50%. Så gi en lønnskompensasjon utenom dette. Skolen skaper også mange tapere, man skal gjennom masse fag man ikke trenger. I ungdomsårene har man kanskje noe man liker å drive med, men dette får man ikke gjort videre pga skolen trykker deg ned med masse lære du ikke trenger. Man får ikke brukt sine evner. https://www.dagsavisen.no/nyheter/innenriks/jorn-valgte-bort-millioninntekt-for-a-jobbe-som-lerer-na-har-han-fatt-nok-av-den-norske-skolen-1.1146824 Anonymkode: 5cecc...ea0 2
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #12 Skrevet 17. august 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så derfor er det greit at disse snylter til seg pengene vi jobber for at de skal få? De pengene vi som samfunn jobber for år inn og ut for at snylterne skal slippe å jobbe? Nei vet du hva. Det er IKKE greit! Anonymkode: 6c19e...083 Systemet fungerer ikke som du beskriver, så slapp av. Jeg har jobber der i mange år. Anonymkode: 5cecc...ea0 2
SoWhat? Skrevet 17. august 2020 #13 Skrevet 17. august 2020 Det må være ekstremt liten tillit til leger blant mange. 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #14 Skrevet 17. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Skolen skaper også mange tapere Skolen skaper ikke tapere. Man velger selv hva man vil med livet sitt, man kan ta opp fag, og det er flere jobber der utdanning ikke er et krav. Tapere er de fordi de er latsabber og ikke gidder å yte. Bortskjemt er vel et passende ord her, mange i dette landet er ganske borskjemte som følge av at staten tar vare på alle som ikke kan eller gidder å forsørge seg selv. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Kv7455/nho-topp-kaller-norsk-ungdom-bortskjemte Anonymkode: 7c30f...6e8 1
Thepig Skrevet 17. august 2020 #15 Skrevet 17. august 2020 Tipper 10-20% er såpass syke at de ikke kan jobbe. De andre hadde jobbet om de måtte og hadde gått langt nok ned i lønn, men når fagforeninger sperrer dem ute av arbeidsmarkedet kommer de aldri inn.
n_97 Skrevet 17. august 2020 #16 Skrevet 17. august 2020 Jeg har vært deltaker i et par skjermede virksomheter hvor alle var på aap, og nesten alle hadde veldig dårlig sosial fungering. Raringer som ingen vil ha. For en generasjon siden kunne noen av dem kanskje ha pakket ting i esker eller hatt en annen enkel jobb men i dagens arbeidsliv var de nokså ubrukelige. Hvordan helsen var vet jeg ikke siden hovedregelen var at det ikke var lov å snakke om sykdom mens man jobbet, men de jeg kjente godt nok til å ha en prat i fortrolighet med hadde stort sett dårlig helse. 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #17 Skrevet 17. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvor mange av de som får penger av nav tror du er de som virkelig trenger det kontra de som bare er late? Flere, spesielt unge, lener seg for harde livet på en diagnose, for eksempel angst, depresjon og andre psykiske lidelser. Jeg sier ikke at psykiske lidelser ikke er alvorlig, men at man skal fjerne seg totalt fra arbeidslivet på grunn av angst, depresjon, muskelplager (kun for å nevne noen eksempler) og andre ting synes jeg er helt søkt. Jeg har selv slitt ganske kraftig med både angst og depresjon, og har vært i full jobb hele tiden, noe som selvsagt har krevd at jeg har gått fast til psykolog for å få det bedre. Poenget mitt er at fler og fler får opp øynene for hvor "lett" det er å få penger fra nav og drite i å jobbe kun ved å gå helhjertet inn for å oppfylle en valgt diagnose. Overraskende mange skammer seg heller ikke over det. Mange sykdommer kan man leve med, og mange sykdommer kan man få behandling for så det blir lettere å leve med. Mange i arbeidslivet har flere lidelser selv, men du ser ikke de løpende til første navkontor. Jeg lurer derfor på hvor mange av de som får penger fra nav er de som er totalt hemmet fra å kunne jobbe, kontra de som ser muligheten til å karre seg til gratis penger fra statskassen.. Anonymkode: 9e497...23f problemet er ikke ungdommen med psykiske plager, eller fysiske plager, problemet er arbeidsgiverne. Det er et mareritt å klare å få jobb i dagens samfunn om du ikke makter 100%. Anonymkode: 27b77...81e
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #18 Skrevet 17. august 2020 Du kan ikke skylde på noen, man velger ikke livet selv. Det blir valgt for deg, skal noen stilles til ansvar så må det være foreldrene til avkommet. Økonomisk, da ville det blitt mye mindre barn. Anonymkode: 5cecc...ea0
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #19 Skrevet 17. august 2020 Jeg jobber som veileder for brukere som er på aap. Noen mener de er fryktelig syke, men har ikke legen med på det. Andre leger mener at personen ikke vil klare noe som helst og da er det ikke så lett å prøve å oppmuntre til jobb. Problemet med de legene er at de skriver svært mangelfulle funksjonsbeskrivelser, de bare skriver at de er så syke at de ikke klarer å jobbe. Da får vi et problem for vi må en funksjonsbeskrivelse. Stort sett så er det de samme legene som gjør dette. Rart at nesten alle pasientene deres er så syke at ufør er den eneste muligheten. Klart mange er syke. Men vi ser fort forskjell på de som ønsker å komme tilbake og jobber aktivt mot det. Og de som lener seg på sykdommen. Anonymkode: 6315a...83d 2
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #20 Skrevet 17. august 2020 Det vil alltids finne de som utnytter systemet. Alltid. Selv blir jeg ufør i løpet av desember etter mange år med usynlig sykdom. Du kan ikke se det på meg, men du ser meg heller ikke når låser døra og er der i dagesvis. Du møter meg kanskje pyntet i kjole, sammen med venner ute og hygger meg. Anbefaler deres som har fordommer mot NAV å lese boka Mamma er trygda - Mimir Kristjansson.n Anonymkode: 61be3...c45
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå