Malama Skrevet 17. juli 2005 #2 Skrevet 17. juli 2005 Ripsgele (jeg kan bare lage den som er kokt, ikke rågele, som jeg husker farmor lagde da vi var små) og mamma laget prissaft for mange år siden. Det re nok bare den ripsgeleen jeg har oppskrift på. Du dampkoker ripsa og får ut safta, klemmer ut, (du vet kanskje hva jeg mener?) i et klede eller sånn, og så er det fra dette stadiet jeg kan det da (for den første delen har mamma pleid å gjøre for meg, hun synes det er letter eå frakte ripssafta på flasker 8 timer i bil enn å frakte bær den samme distansen...) En liter sånn saft, en kilo sukker, 99% sikker på at det var det ja) og så sånn konserverinsmiddel, atamon, etter det som står på at det skal være. Koke opp ogjen, putte på glass, og la avkjøle, godt pålegg det
Arkana Skrevet 17. juli 2005 #3 Skrevet 17. juli 2005 Ripsgelé med vanilje (ca 8 dl) 1 kg rips 2 dl vann 2 vaniljestenger (her kan du også bruke 2 kanelstenger istedet, nydelig!) 500-600 g sukker Det er unødvendig å rense bærene fra stilkene. Kok dem i vann til de faller sammen og skifter farge, men ikke la bærene koke til mos. Da blir ikke saften klar. Hell i en silpose og la renne av uten å røre i dem eller presse dem. Mål saften, det skal bli ca 7 dl. Splitt vaniljestengene og gi dem et oppkok i saften. Rør inn sukker og kok geléen uten lokk i 4-5 minutter. Skum av, ta opp vaniljestengene og fyll på varme glass. Min favorittostekake! Ostekake med rips og bringebær 250 g søte kjeks 90 g smeltet smør 12 gelatinplater 500 g kremost ca 1 dl sitronsaft 125 g sukker ca 3 dl vispet kremfløte 250 g frosne rips og bringebær (eller bare rips om du vil) 2 ss sukker, ekstra Bland knust kjeks og smør og fordel i bunnen av en smurt 23 cm springform. Sett kaldt 20 minutter. Legg gelatinen i bløt og smelt i halvparten av sitronsaften. Visp kremosten med sitronsaft og sukker. Vend inn kremfløten og halvparten av gelatinen. Mos bærene med ekstra sukker og press blandingen gjennom en sil. Kast frøene.. Vend inn resten av gelatinen. Legg klatter av osteblandingen i formen og fyll ut åpne felter med bringefær. Marmorer blandingen med en kniv. Sett kaldt 4 timer. Pai med tre sorter bær 200 g hvetemel 1 eggeplomme 3 ss sukker 100 g smør 1 ss vann 6 plater gelatin 250 g jordbær, bringebær og rips 1 pk jordbærgelé 3 dl jordbæryoghurt 1 ½ dl kremfløte 250 g jordbær, bringebær og rips til pynt Elt sammen hvetemel, eggeplomme, sukker, smør og vann. Pakk i plast og sett kaldt i 30 minutter. Kjevle deigen ut og legg i paiform med løs bunn. Prikk med gaffel og klem et papir nedover bunnen og sidene. Stek på nederste rille ved 225 grader i ca 20 minutter. Avkjøl og fjern papiret. Bløtlegg gelatinen, klem vannet godt ut og smelt i kokende vann. Mos bærene, rør inn sukker, vaniljesukker, yoghurt og gelatin. Visp kremfløte tiv og vend inn i resten av blandingen. Fyll i paiskallet. Lag geléen og avkjøl til den begynner å tykne. Legg bærene på fyllet i paien og og hell geléen forsiktig over. La stå kaldt til den har stivnet.
Lillesøster Skrevet 17. juli 2005 #4 Skrevet 17. juli 2005 Takker, jeg kopierer og limer. Har nemlig sett at det er ripsår i år.
Scheherazade Skrevet 17. juli 2005 #5 Skrevet 17. juli 2005 Jeg liker godt rips i gele til dessert: Hell frosne rips på dype fat eller en serveringsskål, typisk en halv liter bær til fire personer. Kok opp cirka en halv liter 50-50 med saft og vann og tilsett et par spiseskjeer sukker. Bløtlegg gelatinplater eller bruk gelatinpulver. (Står på pakken hvor mye som trengs for å gelatinere en halv liter veske, jeg husker ikke helt) Rør ut gelatinen i den varme saftblandingen og hell over bærene. Eller, gjør det enda enklere, bruk en pakke Freie gelepulver. Vent til geleen er blitt stiv, tar ikke så lang tid med dypfrosne bær. Server med eggedosis, vaniljesaus eller vaniljekesam.
Malama Skrevet 17. juli 2005 #6 Skrevet 17. juli 2005 Og bare rips (som ligger med sukker på, og lager en liten "saft" der den tiner i sukker i ei skål) med is eller vaniljeaus eller krem er også en kjeeempedeilig dessert da
Gjest gjest1 Skrevet 17. juli 2005 #7 Skrevet 17. juli 2005 Rips i pai med mørdeigsbunn. Rips i muffins. Rips i smoothies. Hvis du får tak i mye rips er det bare å fryse de ned naturell, så har du bær utover vinteren.
Gjest Melk Skrevet 17. juli 2005 #8 Skrevet 17. juli 2005 Rips i pai med mørdeigsbunn. Rips i muffins. Rips i smoothies. Hvis du får tak i mye rips er det bare å fryse de ned naturell, så har du bær utover vinteren. ← Ja, nå har vi frosset ned en del, men vi oppdaget plutselig en haug bokser med rips fra i fjor i fryseren også... (ikke vår fryser, men vi kan spise av den).
Gjest gjesta Skrevet 17. juli 2005 #9 Skrevet 17. juli 2005 om du har frosne, kan du lage marengs-bunn, ta litt vanilje-krem, og masse rips opp der igjen! det e heilt nyydleig!
Gjest gjesten Skrevet 17. juli 2005 #10 Skrevet 17. juli 2005 Denne har jeg laget noen ganger etter at jeg fant rips fra året før i fryseren da jeg skulle legge ned nye. Rask og god. http://www.lofot1.com/livet_i_hagen/rips.htm Noen kommentarer jeg har skrevet ned: 1 Det står i oppskriften ".... og hell over på bakepapir". Jeg har alltid kjevlet den. 2 Jeg bruker en liten langpanne. 3 Jeg bruker 100g sukker på toppen. Ikke 240g som det står i oppskriften. 4 Jeg bruker 25g fersk gjær.
Gjest Embla s Skrevet 17. juli 2005 #11 Skrevet 17. juli 2005 Hvis du i tillegg dumper borti noen bringebær, er bringebær og rips kjempegodt sammen. Rørt med sukker som syltetøy!
Gjest Dalwhinnie Skrevet 17. juli 2005 #12 Skrevet 17. juli 2005 Råsaft av rips og jordbær (ca 4:1) er veldig godt.
Gjest Melk Skrevet 17. juli 2005 #13 Skrevet 17. juli 2005 Råsaft av rips og jordbær (ca 4:1) er veldig godt. ← Og hvordan lager man så det? Hva lagres det på?
Gjest Melk Skrevet 17. juli 2005 #14 Skrevet 17. juli 2005 Hvis du i tillegg dumper borti noen bringebær, er bringebær og rips kjempegodt sammen. Rørt med sukker som syltetøy! ← Bringebær finnes også, og snart kommer det mer..... Hvilke forhold bruker du?
Gjest Dalwhinnie Skrevet 18. juli 2005 #15 Skrevet 18. juli 2005 (endret) Og hvordan lager man så det? Hva lagres det på? ← Hmmm... jeg må nok konsultere Ingrid Espelids rødrutete kokebok for oppskrift. Har du den? Mener å huske at bærene knuses, tilsetter vann og sitronsyre (fås på apotek), står en stund (husker ikke hvor lenge), siles gjennom klede og tilsettes sukker. Ikke vanskelig i det hele tatt og egentlig ganske morsomt. Saften oppbevares på flasker. I kald kjeller holder den et par måneder, evt putt flaskene i fryseren. Hvis du fryser safta, er det også ganske greit å fryse i kartonger. Endret 18. juli 2005 av Dalwhinnie
7v8 Skrevet 19. juli 2005 #16 Skrevet 19. juli 2005 Rips med sukker og vaniljesaus er veldig godt Kan også bruke det på kake: vaniljesaus (eller lag fra pose ved å bruke mindre mengde melk enn det som står, slik at den blir tykkere) blandes med vanlig krem, og legges på kakebunnen,og mye rips på toppen. Nam nam :smile:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå