AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #1 Skrevet 17. august 2020 Jeg har et barn i barneskolealder. Barnet har en bestevenn med et søsken som er et år yngre. Når det er snakk om å leke sammen må bestevennen stort sett komme hit ettersom søskenet ikke leker med noen den dagen og det derfor blir urettferdig. Er dette bare en dum unnskyldning for å ha et barn mindre å passe på i stedet for et til? Eller er det sånn at det alltid må være en lekekamerat til hver dersom de skal være hjemme hos seg? Anonymkode: 0bb28...3de
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #2 Skrevet 17. august 2020 Kan legge til at jeg har et til barn under barnehagealder og derfor hadde satt pris på å kunne bytte på lekestedet slik at det ikke alltid var jeg som måtte passe på et ekstra barn. Anonymkode: 0bb28...3de
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #3 Skrevet 17. august 2020 Ikke hos oss ivertfall. Det er ofte et besøk, så leker alle tre. Iblandt er det nok godt for søsken å skilles, men det er ikke urettferdig. Iblandt har lillebror vært med på besøk til storebrors kompis også. Anonymkode: 3e08c...096
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #4 Skrevet 17. august 2020 Min eldste har nettopp begynt å være med og ha med hjem. Han har en lillebror som er ett år yngre. Det er vanskelig å la de to store leke sammen i fred når lillebroren ikke har noen å leke med. Sårt å se han bli avvist av dem som han også tenker er hans venner. Så sånn sett er det lettere for oss at de er hos andre. Men det er jo leit det også, for lillebror blir selvfølgelig lei seg for å ikke få være med. jeg tenker at dette er vårt «problem» å løse. Hadde aldri falt meg inn å aldri ha venner på besøk her. Anonymkode: 67529...158 2
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #5 Skrevet 17. august 2020 Nei, det er ikke alltid slik, men det har til tider vært problematisk her når eldste har besøk. Å inkludere lillesøster er visst umulig, og for lillesøster å oppføre seg slik at det er greit å leke med henne er visst også vanskelig, hun blir masete og klengete og plagsom det øyeblikket besøket kommer inn døra. Hvis de leker sammen alle tre er det jo supert, men storesøster foretrekker å ha besøk for seg selv (forståelig noen ganger). Anonymkode: 8ac29...79c 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #6 Skrevet 17. august 2020 Jeg har forståelse for at det kan være vanskelig for den yngste og/eller den eldste om den andre har besøk. Mine barn er det så stor aldersforskjell på, det er det forøvrig på meg og mine søsken også så vi har aldri hatt den problemstillingen oppe før nå. TS Anonymkode: 0bb28...3de
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #7 Skrevet 17. august 2020 Min sønn har et par venner som har søsken i nær alder, og der pleier alle tre å leke sammen når han er på besøk. Det hender søskenet er med på besøk hit også (men som oftest ikke). Mulig det er vanskeligere der søsken ikke leker så godt sammen og evt plager hverandre når de har besøk? Jeg kjenner bare foreldrene til det ene søskenparet, der har jeg fått høre at de krangler så busta fyker når det bare er de to, men leker fint sammen når en av dem eller begge har besøk, så foreldrene der elsker å ha besøk. 😛 Anonymkode: 8d941...098
Vera Vinge Skrevet 17. august 2020 #8 Skrevet 17. august 2020 Enig i at det var rart. Alt kan jo ikke være likt alltid. Og så er jeg også vant til at yngre søsken får være med å leke når de eldre har besøk. Når min 8-åring har besøk har jeg aldri opplevd at 6-åringen min ikke har fått være med. Tvert i mot opplever jeg at de som er her er nesten like glade for å treffe lillebroren, og motsatt. Til og med mitt yngste barn på 2 år får nå ofte være med i leken (han går i så fall litt til og fra). Og sånn er inntrykket mitt at det er når mine barn er hos andre også, at de leker sammen alle sammen, og jeg har aldri hørt noen klager på det.
Maleficenta Skrevet 17. august 2020 #9 Skrevet 17. august 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Min eldste har nettopp begynt å være med og ha med hjem. Han har en lillebror som er ett år yngre. Det er vanskelig å la de to store leke sammen i fred når lillebroren ikke har noen å leke med. Sårt å se han bli avvist av dem som han også tenker er hans venner. Så sånn sett er det lettere for oss at de er hos andre. Men det er jo leit det også, for lillebror blir selvfølgelig lei seg for å ikke få være med. jeg tenker at dette er vårt «problem» å løse. Hadde aldri falt meg inn å aldri ha venner på besøk her. Anonymkode: 67529...158 Husker det fra da jeg var barn og da var jeg yngst. Om det er liten aldersforskjell mellom søsken så forstår ikke jeg hvorfor de må ha separate venner alltid. Hvorfor kan ikke broren få være med liksom? Kan ikke begge brødrene være venner med han gutten som er på besøk når de er så tette i alder?
Maleficenta Skrevet 17. august 2020 #10 Skrevet 17. august 2020 6 minutter siden, Vera Vinge skrev: Enig i at det var rart. Alt kan jo ikke være likt alltid. Og så er jeg også vant til at yngre søsken får være med å leke når de eldre har besøk. Når min 8-åring har besøk har jeg aldri opplevd at 6-åringen min ikke har fått være med. Tvert i mot opplever jeg at de som er her er nesten like glade for å treffe lillebroren, og motsatt. Til og med mitt yngste barn på 2 år får nå ofte være med i leken (han går i så fall litt til og fra). Og sånn er inntrykket mitt at det er når mine barn er hos andre også, at de leker sammen alle sammen, og jeg har aldri hørt noen klager på det. Så bra.
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #11 Skrevet 17. august 2020 Her i huset blir det ofte bråk når eldste har besøk, men ikke mellomste. Mellomste får slettes ikke være med eldste og hennes venner, så det er godt de gangene også mellomste har besøk...men da reagerer sen minste som mener seg veldig urettferdig behandlet som er den eneste uten besøk. Minste er i en alder hvor foreldre fortsatt gjerne er med på besøket, så det er litt mer styr å organisere. Så mitt svar på spm ditt er at jeg skjønnet problemstillingen til de foreldrene du viser til, men det hadde aldri falt meg inn å nekte å ha besøk her allikevel. Anonymkode: 41897...11c 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #12 Skrevet 17. august 2020 2 timer siden, Maleficenta skrev: Husker det fra da jeg var barn og da var jeg yngst. Om det er liten aldersforskjell mellom søsken så forstår ikke jeg hvorfor de må ha separate venner alltid. Hvorfor kan ikke broren få være med liksom? Kan ikke begge brødrene være venner med han gutten som er på besøk når de er så tette i alder? Jeg tenker at det er viktig at de får lov å skape relasjoner hver for seg. Det er 11 mnd mellom dem, og de er veldig mye sammen både hjemme og i barnehagen. Oftest velger de hverandre foran andre. Men de er tre og fire år, og de er ikke helt på samme nivå i leken. Når det bare er de to tilpasser fireåringen seg treåringen, men det blir tydelig når det er to fireåringer som leker sammen, at treåringen ikke henger helt med. Når vi er ute er vi jo sammen alle sammen, men jeg syns fireåringen må få lov å ha sine venner på rommet sitt i fred og ro av og til. det blir kanskje noe annet når de er litt eldre. Men de skal gå i ulike klasser og vil få ulike venner. Jeg syns at de skal få lov til å velge å være med vennene sine uten broren sin, dersom det er det de vil. Anonymkode: 67529...158
Maleficenta Skrevet 18. august 2020 #13 Skrevet 18. august 2020 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenker at det er viktig at de får lov å skape relasjoner hver for seg. Det er 11 mnd mellom dem, og de er veldig mye sammen både hjemme og i barnehagen. Oftest velger de hverandre foran andre. Men de er tre og fire år, og de er ikke helt på samme nivå i leken. Når det bare er de to tilpasser fireåringen seg treåringen, men det blir tydelig når det er to fireåringer som leker sammen, at treåringen ikke henger helt med. Når vi er ute er vi jo sammen alle sammen, men jeg syns fireåringen må få lov å ha sine venner på rommet sitt i fred og ro av og til. det blir kanskje noe annet når de er litt eldre. Men de skal gå i ulike klasser og vil få ulike venner. Jeg syns at de skal få lov til å velge å være med vennene sine uten broren sin, dersom det er det de vil. Anonymkode: 67529...158 Det er jo ikke noe gøy hvis de skal ha separate venner alltid likevel. At lillebror aldri skal få være med. Det kan jo være at den yngste ikke har så lett for å få egne venner og da er det trist om det skal være slik at de ikke kan dele noen venner overhode
AnonymBruker Skrevet 18. august 2020 #14 Skrevet 18. august 2020 2 timer siden, Maleficenta skrev: Det er jo ikke noe gøy hvis de skal ha separate venner alltid likevel. At lillebror aldri skal få være med. Det kan jo være at den yngste ikke har så lett for å få egne venner og da er det trist om det skal være slik at de ikke kan dele noen venner overhode Sånn er det jo ikke. Som jeg sier leker de stort sett sammen alle sammen når vi er ute. Vi er mest ute. Og jeg syns storebror skal få ha sine egne venner på rommet alene av og til, skriver jeg. det kan hende du ikke syns det er noe gøy, men det er jo tydeligvis det som er gøy for storebror siden det er det han vil. Lillebror har ingen problemer med å få venner, så når de blir litt større skal han få ha sine venner på rommet hvis de vil det vi tar vurderinger basert på hva vi tror er best. Men vi syns ikke de skal behandles som en enhet bare fordi de er tett i alder. Det er vår måte å oppdra dem på, andre gjør gjerne anerledes, Anonymkode: 67529...158
Maleficenta Skrevet 19. august 2020 #15 Skrevet 19. august 2020 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Sånn er det jo ikke. Som jeg sier leker de stort sett sammen alle sammen når vi er ute. Vi er mest ute. Og jeg syns storebror skal få ha sine egne venner på rommet alene av og til, skriver jeg. det kan hende du ikke syns det er noe gøy, men det er jo tydeligvis det som er gøy for storebror siden det er det han vil. Lillebror har ingen problemer med å få venner, så når de blir litt større skal han få ha sine venner på rommet hvis de vil det vi tar vurderinger basert på hva vi tror er best. Men vi syns ikke de skal behandles som en enhet bare fordi de er tett i alder. Det er vår måte å oppdra dem på, andre gjør gjerne anerledes, Anonymkode: 67529...158 Men om lillebror har det greit sosialt er det jo fint men barn er ulike
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå