Gå til innhold

Barn med innsovningsproblemer. Tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min på 10 har begynt å slite med å sovne på kvelden. Nå bruker hun innimellom opp til 2 timer på å sovne... 
dette har aldri vært et problem tidligere. 

noen som har tips til å gjøre det enklere for henne? 

Anonymkode: 0022e...46a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hiver meg på denne da jeg sliter med det samme med jenta på 7 😒 her går jeg opp å ned trapp i nesten 2t hver kveld siden hun ikke får sove. Selv om klokken er bikket 11. 

Anonymkode: 4d0d9...96b

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hiver meg på denne da jeg sliter med det samme med jenta på 7 😒 her går jeg opp å ned trapp i nesten 2t hver kveld siden hun ikke får sove. Selv om klokken er bikket 11. 

Anonymkode: 4d0d9...96b

Ble lite respons her gitt... 😁🙈

Skrevet

Det å få problemer med å sovne i normal tid på kvelden, pleier å signalisere at barnet har sovet for mye på dagtid. Enten for mange lurer, eller for lange. Kanskje er den siste luren på dagen for tett opp til kveldstid, og bør kortes inn?

Anonymkode: 17227...622

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det å få problemer med å sovne i normal tid på kvelden, pleier å signalisere at barnet har sovet for mye på dagtid. Enten for mange lurer, eller for lange. Kanskje er den siste luren på dagen for tett opp til kveldstid, og bør kortes inn?

Tiåringer pleier ikke ta lur på dagtid da..

Anonymkode: f3e08...eda

• Liker 3
Skrevet

Kan ha med varmen/at det fortsatt er lyst ute, fått for lite frisk luft Eller ikke vært veldig aktiv? 

Anonymkode: a758d...60d

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Les HI en gang til du!

Anonymkode: ad6b1...878

Skrevet

Det er nok varmen som har skylda. 

Anonymkode: 9498c...f2b

• Liker 1
Skrevet

Her er bæresele det som (nesten) alltid fungerer 🤞🏻

Anonymkode: bfadc...db1

Skrevet

Når legger hun seg? Kanskje hun må legge seg litt senere? 

Anonymkode: 7d156...356

Skrevet

Vi har latt barnet sove hos oss eller ligge hos de til de sovner når de har hatt sånne perioder. Det er sikkert bare en fase og de finner ut av det etterhvert, de tenger bare å få brutt mønsteret eller den vinde sirkelen. Vår var sånn i den alderen også. 

Anonymkode: 3f07d...a0e

• Liker 1
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Haha 😂😂😂 

Altså, nå er barnet 10 år og nesten 155 cm høy, så synes jeg ser henne for meg i bæresele 😂😂😂 

ts

• Liker 11
Skrevet

Gjennom sommeren har hun vært veldig aktiv nesten hver dag. Så tviler på det er problemet... 

Får legge seg mye senere nå enn vanlig og har de siste ukene sovnet nærmere kl 23:30... 

hun er trøtt og sliten rundt kl 20:30, og selv om hun gjesper og sier hun er trøtt så får hun ikke sove...

i hverdagen (når d er skole) legger hun seg kl 20, og sover ca kl 20:30-21. 

ts

Skrevet

Ville ikke stresset med det men latt henne legge seg når hun er trøtt. Det vil regulere seg selv nå når skolen startet og hun må opp tidlig hver dag

Anonymkode: 0564e...2bd

• Liker 2
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På en 10- åring? 😅 Hehe.

Anonymkode: 044e4...b26

• Liker 3
Skrevet

Er det mye mobil/skjerm på kveldstid? (Blålys tuller med søvnhormonet.) 

Hva sier jenta selv om problemet?

Anonymkode: b3123...191

• Liker 1
Skrevet

Sliter hun med noe fysisk eller psykisk? Ofte kan søvnplager være et resultat av et psykisk problem som tankekjør, angst, mobbing eller andre traumatiske opplevelser.

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det mye mobil/skjerm på kveldstid? (Blålys tuller med søvnhormonet.) 

Hva sier jenta selv om problemet?

Anonymkode: b3123...191

Tenkte det samme. Man bør legge fra seg mobil/pc minst en time før man legger seg.

Anonymkode: 0eb55...aad

Skrevet

Ville tenkt i retning for mye lys før leggetid. Enten fra skjerm (tv, mobil, ipad) eller akkurat det samme om hun er lenge ute og leker på ettermiddag/kveld i sola. Det blir akkurat det samme. Kan fort være at hun burde inn bak mørke gardiner betydelig tidligere, så kroppen klarer å bli trøtt når den skal. Om den er for våken da den egentlig skulle blitt trøtt, ja da må man vente til neste runde trøtthet som kommer flere timer senere gjerne. Merker svært godt på mine (enda de er veldig små da) at det å slippe dem ut å leke etter middag og frem til kveldsmat nå gjør det umulig å sovne. Sovner så mye lettere om de bare er inne på ettermiddagen. Men kjipt det også da liksom... Den sola gjør sitt her. Nå gleder jeg meg til høst og mørke kjølige kvelder... 

Anonymkode: 00d6c...b30

Skrevet

Du kan alltids forsøke med kosttilskuddet Melatonin på apoteket. Hjelper. 

Anonymkode: ce8e1...db4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...