Gå til innhold

Sure og frekke jordmødre under fødselen, hva er din erfaring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

https://www.kk.no/mamma/vi-deler-ikke-ut-diplomer-til-fodende-her-pa-huset-skjonner-du/63923978

Leste denne nå jeg, og det fikk meg til å tenke på mine fødselserfaringer. En dårlig og en god. Jeg har født 2 ganger. Sist i vinter. Da møtte jeg en super hyggelig jordmor som tok i mot babyen min. Hun var rolig hele tiden, rolig stemme og jeg slappet helt av. Hun klarte å ta vannet mitt med et uhell når hun kjente etter centimeterne, men hun begynte å le og da knakk jeg også sammen av latter, og samboer. Hun var i et godt smittende humør. Jeg trodde jeg skulle komme til en lik jordmor som med første fødte, men heldigvis Ikke. 

Med første fødte var jeg i sjokk. Jeg trodde en fødsel var som på film. "Presse ut barnet med hjelp, så er det ute". Jeg skrek len del under den fødselen. Ikke med full hals altså men jeg skrek. Hun sa "Er det virkelig så vondt" og "Er det nødvendig å skrike så mye". Hun var super frekk, smilte aldri, oppdaterte meg ikke, bare gikk ut og inn fra rommet uten å en gang si hun skal gå eller komme tilbake, og uten noe som helst smil. Far til barna sa til meg rett etter fødselen med nr 2 at det var dumt hun ikke tok i mot nr1 også..

Hva slags erfaringer har dere? 

Anonymkode: 13f43...99a

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff. Jeg har aldri født selv, men det må ha vært en forferdelig opplevelse. Mange råtne epler i helsesektoren, dessverre. Tenk hvor mye som kunne vært unngått om alle i helsevesenet var dyktige på det medmenneskelige?

Du har min medfølelse. ❤️

• Liker 10
Skrevet

Hadde fem forskjellige jordmødre under fødsel (fem skift). Fire av de var fantastiske. Én var ordentlig ufin. Jeg hadde hatt en traumatisk opplevelse tidligere den dagen hvor både gynekolog og sykepleier til stede ble veldig stresset og ropte høyt om hjelp. Mange stormet til for å assistere og etterhvert roet situasjonen seg. Jeg ble likevel satt ut av opplevelsen. Da jeg nevner at jeg er redd for at det skal skje igjen sier hun «hehehe sååååå dramatisk var det vel ikke vel?» 

Jeg ba om å få snakke med ansvarlig jordmor/sykepleier og sa jeg ønsker en annen jordmor. De beklaget seg og jeg fikk en ny. 

• Liker 10
Skrevet

Tenker de burde dele ut gratis hørselvern til jordmødre. Syns mere synd på de enn noen andre som jobber på sykehus. De må finne seg i alt. Skjønner godt at innimellom blir det for mye. 

Anonymkode: ef3d6...8dc

• Liker 11
Skrevet

Husk at de er også bare mennesker, som er på jobb for å tjene penger.

Så jeg synes den var helt innafor.

Er du klar over hvor krevende yrke de har?

Kvinner tåler altfor dårlig kritikk, alt må pakkes inn i bomull.

Anonymkode: 23e15...ddc

• Liker 3
Skrevet

Jordmødre blir ofte utsatt for vold, hadde ikke senka garden ett sekund selv

Anonymkode: 0425f...39d

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ikke født selv, men har venninner som har, og etter det de forteller så tror jeg at det på mange måter ikke er et mer sårbart tidspunkt for en kvinne enn når hun ligger og føder, og jeg kan ikke forstå de som skal være noe annet enn støttende og greie. Det er enorme følelser i sving, smerter og alt mulig, jeg forstår jo at man blir redd og opprørt, det er en fødsel for faen, ikke nålestikk i armen.

Anonymkode: 86fdc...af8

• Liker 17
Skrevet

Jeg har bare vært gjennom én fødsel, og hadde en eldre jordmor som så ut til å ha vært ute en vinternatt før. Sikkert få år fra pensjonisttilværelsen. Hun dullet ikke, og kommanderte meg ned i ryggliggende posisjon til tross for min utrolig smertefulle bekkenløsning, "fordi da kommer jeg lettere til" sa hun. Det var hennes arbeidsstilling fremfor min komfort, med andre ord. Jeg prøvde, men klarte ikke ligge sånn, det føltes om om bekkenet var laget av knust glass, det var utrolig smertefullt. Så da fikk jeg en sprøyte med et eller annet i rumpa, og etter det var alt "smooth sailing" og jeg kunne ligge og føde på rygg.

Fødselen var over på halvannen time, og den gamle røya kvekket ut av seg at "du er den tøffeste førstegangsfødende jeg har vært borti, du sa ikke AU en gang".

Javel, ok.

Anonymkode: 42f7f...ff3

• Liker 5
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Husk at de er også bare mennesker, som er på jobb for å tjene penger.

Så jeg synes den var helt innafor.

Er du klar over hvor krevende yrke de har?

Kvinner tåler altfor dårlig kritikk, alt må pakkes inn i bomull.

Anonymkode: 23e15...ddc

Fødsel er ikke akkurat det tidspunktet da det skal gis ut kritikk. Formålet med jordmoras arbeid er at fødselen skal gå mest mulig skånsomt og effektivt for mor og barn. Da skal man støtte mor uansett hvor urimelig hun er. Av hensyn til babyens helse. En stresset mor med dårlig selvtillit er ingen god fødende. Man ER på sitt mest sårbare under fødselen, der man ligger og spriker med nakent underliv foran x antall ukjente mennesker, er smertepåvirket, skriker, gråter, blør, spyr, tisser og bæsjer. Kritikk er det siste man trenger da. Det er ikke Norgesmesterskap i å være "flink fødende". 

• Liker 30
Skrevet

Jeg har født 2 ganger. Siste gangen var det en jordmor jeg ikke helt likte etter vaktskifte, men når ting begynte å gå galt var hun helt rett. Så hadde det vært en enkel fødsel hadde jeg vært skikkelig misfornøyd med henne, men tatt i betraktning at hun nok reddet situasjonen så vil jeg si det var rett damd.

Anonymkode: 80129...18d

• Liker 4
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har bare vært gjennom én fødsel, og hadde en eldre jordmor som så ut til å ha vært ute en vinternatt før. Sikkert få år fra pensjonisttilværelsen. Hun dullet ikke, og kommanderte meg ned i ryggliggende posisjon til tross for min utrolig smertefulle bekkenløsning, "fordi da kommer jeg lettere til" sa hun. Det var hennes arbeidsstilling fremfor min komfort, med andre ord. Jeg prøvde, men klarte ikke ligge sånn, det føltes om om bekkenet var laget av knust glass, det var utrolig smertefullt. Så da fikk jeg en sprøyte med et eller annet i rumpa, og etter det var alt "smooth sailing" og jeg kunne ligge og føde på rygg.

Fødselen var over på halvannen time, og den gamle røya kvekket ut av seg at "du er den tøffeste førstegangsfødende jeg har vært borti, du sa ikke AU en gang".

Javel, ok.

Anonymkode: 42f7f...ff3

Jeg hadde også en eldre erfaren utenlandsk jordmor, men det var ikke første fødsel, så jeg var verken redd eller usikker. Hun kranglet ikke på epidural, dullet ikke og uttrykte ingen egne meninger om hvordan jeg ville ha det. Hun lyttet til meg og ga klare beskjeder om hva hun holdt på å gjøre, hvor langt jeg har kommet, om jeg skulle presse/ikke presse osv. Det er perfekt. Jeg trenger ikke dulling eller sympati, men heller ikke kritikk og pirking. Kun rolig faglig behandling. Uten følelser - profesjonelt.

• Liker 8
Skrevet

Har ikke født selv, men fikk fortalt fra tanta mi hvordan det var med hennes første fødsel. Hun var 19, var sammen med faren men de var ikke gift (dette er ca 40 år siden). 
hun var ung og redd, det gjorde vondt og hun skrek. Jordmora var av det gamle slaget, å siden tanta mi ikke var gift så fikk hun bare ti still, for dette var hennes egen skyld 🙄 

Anonymkode: 10012...d0f

• Liker 2
Skrevet

Har aldri opplevd jordmødre som verken sure, nedlatende eller frekke (heldigvis!). Har født 2 barn. 

På førstemann hadde jeg en risikofødsel, og fikk en veldig ung og usikker jordmor. Det endte med at en annen jordmor tok over, men jeg ba aldri om det. Men aldri noe frekkheter eller ufinheter. 

Hadde jeg blitt møtt av en så frekk kommentar som i artikkelen hadde vedkommende blitt satt på plass, kraftig

Anonymkode: bddc9...b53

Skrevet
2 minutter siden, ItchyBitchySpider skrev:

Hun lyttet til meg og ga klare beskjeder om hva hun holdt på å gjøre, hvor langt jeg har kommet, om jeg skulle presse/ikke presse osv. Det er perfekt. Jeg trenger ikke dulling eller sympati, men heller ikke kritikk og pirking. Kun rolig faglig behandling. Uten følelser - profesjonelt.

Jeg har hatt to fødsler hvor den ene ble veldig kritisk for barnet som satt seg bom fast med hodet omtrent i åpningen, og den andre var helt smooth sailing. Jeg opplevde at de var profesjonelle og veldig trygge i jobben sin begge ganger. Ikke noe dulling. Under den kritiske fødselen var det ingen som spurte meg om jeg følte det var greit at de reddet barnet mitt (noe de gjorde på en måte som var ekstremt vond for meg, tang), men det var jo selvfølgelig helt i orden selv om jeg ble veldig redd. Jeg trengte ikke koselige følelser, jeg trengte profesjonell medisinsk behandling. Og det fikk jeg. 

Anonymkode: fe33c...1b5

• Liker 5
Skrevet

Hater frekke jordmødre som ikke oppfører seg. Hvis de ikke har noe fint å si så kan de tie stille! Deres jobb er å ta imot babyen og ivareta mor når hun føder. 

en venninne av meg fikk høre «nå har ikke du rier så da har ikke du vondt» når hun var i fødsel og hadde vondt, stakkar.

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hatt to fødsler hvor den ene ble veldig kritisk for barnet som satt seg bom fast med hodet omtrent i åpningen, og den andre var helt smooth sailing. Jeg opplevde at de var profesjonelle og veldig trygge i jobben sin begge ganger. Ikke noe dulling. Under den kritiske fødselen var det ingen som spurte meg om jeg følte det var greit at de reddet barnet mitt (noe de gjorde på en måte som var ekstremt vond for meg, tang), men det var jo selvfølgelig helt i orden selv om jeg ble veldig redd. Jeg trengte ikke koselige følelser, jeg trengte profesjonell medisinsk behandling. Og det fikk jeg. 

Anonymkode: fe33c...1b5

Nettopp. Man blir mindre redd hvis man rolig og saklig får beskjed hva som skjer videre og hvorfor. Ikke hvis man får beskjed om at "du kan ikke få epidural fordi våre mødre fødte uten og klarte seg fint", blir kalt fintfølende og kritisert for å skrike "for mye". 

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, WhiteSwan skrev:

Hater frekke jordmødre som ikke oppfører seg. Hvis de ikke har noe fint å si så kan de tie stille! Deres jobb er å ta imot babyen og ivareta mor når hun føder. 

en venninne av meg fikk høre «nå har ikke du rier så da har ikke du vondt» når hun var i fødsel og hadde vondt, stakkar.

Wtf? Blir helt sjokkert av kommentarene her? 

Hva feiler det folk? En av de siste situasjonene i hele verden der det passer seg med frekkheter er under en fødsel. 

• Liker 2
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

https://www.kk.no/mamma/vi-deler-ikke-ut-diplomer-til-fodende-her-pa-huset-skjonner-du/63923978

Leste denne nå jeg, og det fikk meg til å tenke på mine fødselserfaringer. En dårlig og en god. Jeg har født 2 ganger. Sist i vinter. Da møtte jeg en super hyggelig jordmor som tok i mot babyen min. Hun var rolig hele tiden, rolig stemme og jeg slappet helt av. Hun klarte å ta vannet mitt med et uhell når hun kjente etter centimeterne, men hun begynte å le og da knakk jeg også sammen av latter, og samboer. Hun var i et godt smittende humør. Jeg trodde jeg skulle komme til en lik jordmor som med første fødte, men heldigvis Ikke. 

Med første fødte var jeg i sjokk. Jeg trodde en fødsel var som på film. "Presse ut barnet med hjelp, så er det ute". Jeg skrek len del under den fødselen. Ikke med full hals altså men jeg skrek. Hun sa "Er det virkelig så vondt" og "Er det nødvendig å skrike så mye". Hun var super frekk, smilte aldri, oppdaterte meg ikke, bare gikk ut og inn fra rommet uten å en gang si hun skal gå eller komme tilbake, og uten noe som helst smil. Far til barna sa til meg rett etter fødselen med nr 2 at det var dumt hun ikke tok i mot nr1 også..

Hva slags erfaringer har dere? 

Anonymkode: 13f43...99a

Hadde en nydelig eldre norsk kvinne første del av fødselen. Hun var en drømmejordmor. Så måtte hun av vakt og inn kom en ubeskrivelig øst-europeer. Hun var så sur og jævelig at jeg er glad det var sistemann for jeg vil aldri tilbake dit. De to forrige fødslene var fine, men de var i utlandet. 

Anonymkode: 0a1a1...1dc

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde verdens sureste jordmor på Ullevål da jeg fødte. Ingen har noen gang fått meg til å føle meg så liten og udugelig😢

Anonymkode: 67fa6...93c

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Wtf? Blir helt sjokkert av kommentarene her? 

Hva feiler det folk? En av de siste situasjonene i hele verden der det passer seg med frekkheter er under en fødsel. 

Ja jeg er helt enig! En del av det å være profesjonell jordmor er å holde negative tanker og holdninger for seg selv. Da jeg fødte hadde jeg skrevet et fødebrev og jordmoren jeg hadde spurte om jeg hadde skrevet det selv, da ble jeg helt satt ut, eh nei dette fikk jeg en fremmed til å skrive! 🤦🏻‍♀️ Selvfølgelig skrev jeg mitt eget fødebrev, herregud 🤦🏻‍♀️

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...