Gå til innhold

Noen som har fått dekket tannlegeutgifter av helfo under punkt 14?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som overskriften sier. Jeg leser at de strammet inn denne posten for litt siden, og lurer på hva som må til for å komme under denne ordningen? 

Jeg fikset alle tennene mine for et par år siden, men nå pga spiseforstyrrelser og depresjon er det helt krisetilstand i munnen min, og jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre. 

Anonymkode: 02696...b49

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De strammet inn på at odontofobi ikke lenger utløser stønad under dette punktet, men er ivaretatt på annen måte.

«Det ytes stønad til dekning av utgifter til tannbehandling til personer som på undersøkelses- og behandlingstidspunktet hos tannlege/tannpleier har sterkt nedsatt evne til egenomsorg på grunn av varig somatisk eller psykisk sykdom, og/eller varig nedsatt funksjonsevne.

Stønad gis kun i de tilfeller sykdommen eller tilstanden har ført til sterkt nedsatt evne til egenomsorg over tid, minimum ett år.

Skriftlig erklæring fra relevant lege eller psykolog skal foreligge før tannbehandling igangsettes. Erklæring skal dokumen­tere at personen har varig sykdom eller varig nedsatt funksjonsevne på tidspunktet for tannlegens/tannpleierens undersøkelse og behandling. Erklæringen må videre dokumentere hva slags diagnose / nedsatt funksjonsevne erklæringen gjelder. Det må også framgå forventet varighet av sykdommen/den nedsatte funksjonsevnen. Innholdet i erklæringen må være tilstrekkelig til at tannlegen kan påvise hvordan konsekvenser av sykdommen/den nedsatte funksjonsevnen, påvirker pasientens tannhelse

https://www.helsedirektoratet.no/rundskriv/folketrygdloven-kap-5/folketrygdloven--5-6--5-6-a-og--5-25--undersokelse-og-behandling-hos-tannlege-og-tannpleier-for-sykdom-og-skade#ii-utfyllende-bestemmelser-og-naermere-retningslinjer-til-forskriften

Mottar du offentlige tjenester av en viss varighet i institusjon eller psykiatrisk hjemmesykepleie, kan du ha rettigheter i den offentlige tannhelsetjenesten.

Anonymkode: 5916a...3f4

• Liker 2
Skrevet

Jeg har gratis tannlege

Skrevet
16 hours ago, AnonymBruker said:

Som overskriften sier. Jeg leser at de strammet inn denne posten for litt siden, og lurer på hva som må til for å komme under denne ordningen? 

Jeg fikset alle tennene mine for et par år siden, men nå pga spiseforstyrrelser og depresjon er det helt krisetilstand i munnen min, og jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre. 

Kjære deg, så forferdelig å høre du sliter med spiseforstyrrelse. Hadde selv bulimi i mange år, så vet hvordan det er. Hvis du bor i Oslo har jeg en helt fantastisk tannlege å anbefale. Han rister bare på hodet av alt tullet til Helfo, og vet hvordan han skal få sendt inn søknader når pasientene hans ikke får den behandling de har krav på. 

Jeg blir rørt og kjenner meg glad på samme tid når jeg anbefaler han her. Der norske tannleger ser brydd ut (i hvert fall de jeg har prøvd) når man forteller om traumer og at tannlegen må være forsiktig + at man har bulimi) lyser det medfølelse ut av øynene på denne mannen. Tror jeg må si han er på topp10 listen over de beste menneskene jeg har møtt i hele mitt liv! 

Se bare hvordan andre roser han her: 

https://www.legelisten.no/tannleger/12113-abdulla-ali-mohamad

Anonymkode: 28be4...8ad

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjære deg, så forferdelig å høre du sliter med spiseforstyrrelse. Hadde selv bulimi i mange år, så vet hvordan det er. Hvis du bor i Oslo har jeg en helt fantastisk tannlege å anbefale. Han rister bare på hodet av alt tullet til Helfo, og vet hvordan han skal få sendt inn søknader når pasientene hans ikke får den behandling de har krav på. 

Jeg blir rørt og kjenner meg glad på samme tid når jeg anbefaler han her. Der norske tannleger ser brydd ut (i hvert fall de jeg har prøvd) når man forteller om traumer og at tannlegen må være forsiktig + at man har bulimi) lyser det medfølelse ut av øynene på denne mannen. Tror jeg må si han er på topp10 listen over de beste menneskene jeg har møtt i hele mitt liv! 

Se bare hvordan andre roser han her: 

https://www.legelisten.no/tannleger/12113-abdulla-ali-mohamad

ikke ts her, men måtte lese om denne tannlegen. for en fin mann💕

jeg er usikker på om jeg får dekket alt jeg har rett på. hadde bulumi ca 15 år😓og slitt med munntørrhet(påvist) i mange år. får litt refusjon på fyllinger og kroner. men bruker likevel årlig 15-30 000 på tannlege. har en rekke andre helseproblem som gjør livet vanskelig, og betaler dyre medisiner og behandlinger. må av og til leie hjelp til tunge ting(maling, snømåking etc). er på minste aap i dag. med mye gjeld🙈så hvis jeg kunne spart meg noe i tannlegeutg hadde det vært gull for meg!🌸

Anonymkode: 6c887...383

• Liker 1
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

ikke ts her, men måtte lese om denne tannlegen. for en fin mann💕

jeg er usikker på om jeg får dekket alt jeg har rett på. hadde bulumi ca 15 år😓og slitt med munntørrhet(påvist) i mange år. får litt refusjon på fyllinger og kroner. men bruker likevel årlig 15-30 000 på tannlege. har en rekke andre helseproblem som gjør livet vanskelig, og betaler dyre medisiner og behandlinger. må av og til leie hjelp til tunge ting(maling, snømåking etc). er på minste aap i dag. med mye gjeld🙈så hvis jeg kunne spart meg noe i tannlegeutg hadde det vært gull for meg!🌸

Ja, han er virkelig helt fantastisk. 

Jeg kjenner dessverre ikke til reglene, men fikk dekket alt da jeg var hos han første gang i 2009. Regningen kom på 34 000, og han er rimelig, så den hadde nok kommet på det dobbelte et annet sted. 

Trengte nylig ei krone til på den ene tannen, og det koster normalt sett 6000, men han tok bare 2000 for det. 

I 2009 var det fire nye kroner, og borring i hele munn føltes det som, siden jeg ikke hadde vært hos tannlegen på fem år (med bulimi!). Kronene sitter som støpt den dag i dag. Det var fortennene, og jeg husker han holdt opp et speil for å vise meg hvor fint det hadde blitt etter behanding, og for første gang på mange år turte jeg å smile igjen siden de tennene var gråbrune før kronene. 

Ta en telefon til ham hvis ikke du bor i Oslo, han er veldig behjelpelig og gir sikkert noen tips du kan ta med videre til tannlegen din🙂 Bor du i Oslo sier jeg bare løp og kjøp! Får du med en rekvisisjon fra Tannlegevakten, tar Ali det fra der. Han er sjelden enig med dem, og krever nye undersøkelser fordi han ser det er mer som må gjøres. 

Kjenner som sagt ikke til reglene, men vil likevel legge til at jeg har vært på livsoppholdelsesnorm i mange år, så da har man nok automatisk krav på mer støtte vil jeg tro. Men er ikke sosialklient, bare ufør og lite å rutte med. 

Skrevet
På 17.8.2020 den 13.12, AnonymBruker skrev:

Hei. Hvis du står på aap kan nav hjelpe deg. Det du gjør; dra til tannlegen å få kostnadsoverslag . Lever dette på nav. Nav kan altså dekke opp til 10 000. Kommer summen på over dette sender nav søknaden videre til fylkestannkegen. Der kommer søknaden inn til vurdering. Jeg hadde for eksempel ødelagt mine tenner og fikk det godkjent og uten noen form for sykdom på papir. Da stattet tannlege opp med behandling men summen ble enda høyere enn det jeg hadde fått av penger men da bare søkte jeg en gang til og fikk enda mer penger. 

Anonymkode: 002a2...a06

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hei. Hvis du står på aap kan nav hjelpe deg. Det du gjør; dra til tannlegen å få kostnadsoverslag . Lever dette på nav. Nav kan altså dekke opp til 10 000. Kommer summen på over dette sender nav søknaden videre til fylkestannkegen. Der kommer søknaden inn til vurdering. Jeg hadde for eksempel ødelagt mine tenner og fikk det godkjent og uten noen form for sykdom på papir. Da stattet tannlege opp med behandling men summen ble enda høyere enn det jeg hadde fått av penger men da bare søkte jeg en gang til og fikk enda mer penger. 

Nav hjelper deg om du står på aap eller sosialstønad. 

Du fyller ut er skjema på dekning av sosialhjelp tror jeg. Der begrunner du med deknibg av utgifter til tannlegebehandling og kegger det i postkassa på nav 😉

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du fyller ut er skjema på dekning av sosialhjelp tror jeg. Der begrunner du med deknibg av utgifter til tannlegebehandling og kegger det i postkassa på nav 😉

får man slik hjelp om man har bolig eller bil som kan selges? altså man kan frigi kapital. aldri hørt om dette fra tannlegen min

Skrevet (endret)

Du kan søke om støtte til tannbehandling hos NAV om du har lav inntekt. Det går under sosial stønad. :) 

Endret av Uatskillelig
Skrevet

Hatt bulimi er også. Og munntørrhet grunnet medisiner. Får dekket mye. Eh 😳 husker ikke hvor mye 🙄. Grunnen til jeg likevel skriver er at hos meg så tok tannlegen en spyttproduksjonstest. Etter det var det hun som tok seg av alle skjemaer og søknader. 

Anonymkode: 7c994...55a

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

AAP gir deg ikke noen automatisk rett på økonomisk støtte til tannbehandling via sosialtjenesten.

Anonymkode: 5916a...3f4

• Liker 1
  • 3 år senere...
Skrevet

Hei, dytter denne opp.

Er det noen som har erfaringer med å få refusjon nylig for tannbehandling pga spiseforstyrrelse?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...