Gjest Gjesta Skrevet 17. juli 2005 #1 Del Skrevet 17. juli 2005 Hvordan gjør jeg det på en EFFEKTIV måte? Jeg har ingen problemer med å gå normalt og svinge, men har bremselengde som en jumbojet, og det er jo ikke akkurat bra når man går på veier der man av og til må nødt til å bremse opp raskt. Jeg har slike skøyter med bremsekloss bak på den ene skøyten, altså burde det funke å presse leggen ned, men det blir liksom ikke nok. Noen tips? Jeg vil ut med skøytene NÅ!!! (kjæresten mobber fordi jeg kjøpte dyre skøyter jeg knapt har brukt). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 17. juli 2005 #2 Del Skrevet 17. juli 2005 Det finnes hovedsaklig to typer bremser på in-line skøyter. Den ene typen har et fjærsystem, sånn at det holder å presse leggen bak. Den andre typen må du løfte tåa og sette ned hælen for å bremse med. Om du har den første typen så kan det hjelpe å skyve bremsefoten litt frem. Det krever at du er såpass stødig at du klarer å legge mest vekt på bremsefoten. Jeg hadde den typen bremser før, og min erfaring er at noen ganger holder det uansett ikke å sette frem foten og bak leggen, da må tåa opp for at man skal få nok effekt. Uansett er det bare å øve seg, det blir bedre etterhvert som balansen kommer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mathias Skrevet 17. juli 2005 #3 Del Skrevet 17. juli 2005 Det har jeg også spurt om før! Venter altså på svar Lillith: Jeg har kjøpt skøyter på Lidl!! hehe..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 17. juli 2005 #4 Del Skrevet 17. juli 2005 Mathias skrev: Det har jeg også spurt om før! Venter altså på svar Lillith: Jeg har kjøpt skøyter på Lidl!! hehe..... ← Jeg har kjøpt ekte Rollerblades Men det hjelper lite at utstyret er i orden hvis ikke føreren er det.... Jeg husker ingen fjærbelastning på bremsene? *løper i boden for å sjekke* Har det noe å gjøre med hvor dyre skøytene er? Mine kostet 1800, tror jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 17. juli 2005 #5 Del Skrevet 17. juli 2005 Finner du navnet på skøytemodellen kan jeg ta en kikk på nett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 17. juli 2005 #6 Del Skrevet 17. juli 2005 Fant denne. Vet at rollerblades ofte har ABT-type bremser, så det er mulig det er det du har? I såfall er det mulig du trenger øverlse, eller at bremsa trenger justering Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 17. juli 2005 #7 Del Skrevet 17. juli 2005 Fakse skrev: I såfall er det mulig du trenger øverlse, eller at bremsa trenger ← Der har du det nok.... Nå har jeg vært ute på parkeringsplassen litt, og øvd meg. Men det er dritskummelt når det går så fort med kun slak helning. Etter et lite elegant fall som resulterte i en flott blå kul på leggen, gikk jeg inn igjen. Hmm, jeg VIL få det til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mathias Skrevet 17. juli 2005 #8 Del Skrevet 17. juli 2005 Hvor effektive er bremsene da? HVor fort stopper man med litt fart?... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusenfryd Skrevet 17. juli 2005 #9 Del Skrevet 17. juli 2005 Trening, trening og atter trening er det eneste som funker. Husk å legge vekten over bremsefoten og press ned, mye hardere enn du tror. Bremsefoten skal være litt foran den andre og du må ha skikkelig bøy i knærne. I begynnelsen kan det kjennes som om du står med rompa rett ut og i 90 graders vinkel - og det stemmer nok. Etterhvert som du får mer trening kan du rette deg mer opp og du vil ha mye bedre kontroll. Men til da - masse trening og helt sikkert knall og fall - husk beskyttelse. Knær og håndledd er viktigst. Lykke til - har selv bladet i mange år - men skøytene har ligget brakk i et par sesonger nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kenneth Skrevet 17. juli 2005 #10 Del Skrevet 17. juli 2005 I starten blir man veldig fort sliten foran på leggen når man bremser. Mange har nok opplevd følelsen når det gjenstår mye av utforbakken og man ikke lenger makter å bremse. Ingen god følelse... Når man behersker basisferdighetene og blir fortrolig med skøytene, går alt så meget bedre. Da lærer man også å forutse trafikken, slik at man i størst mulig grad kan unngå å bremse. (Bremsekloss koster penger ) Samme hvor erfaren man er, vil jo aldri bremsen fungere effektivt åkke som. Ergo bør man også vektlegge forebyggende kjøring. For å bremse effektivt legger man vel mest mulig av kroppsvekten på bremsefoten, løfter fronten på skøyta og presser ned mest mulig i bakkant. Eller noe sånt. Tenker liksom ikke på hvordan det gjøres lenger. Og som nevnt, (mye) øvelse gjør mester. PS! En kjenning i rulleskøytemiljøet har samlinger på Valle Hovin ukentlig. http://www.rollers.no/wordpress/ Nå var det visst en del grums på denne siden, men hvis det er ønskelig å komme i kontakt med ildsjelene, kan jeg være behjelpelig med kontaktinfo. Ellers er det vel bare å møte opp på de nevnte tidspunkter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nella Skrevet 18. juli 2005 #11 Del Skrevet 18. juli 2005 Har også rollerblades, noen ganske dyre, men litt lite brukt pga bremsinga Beskrivelsen tusenfryd gir er akkurat som å høre sambo. Han har drevet masse med skøyter og har jo ikke noe problem med dette. Får ikke lov å ta turer aleine for jeg er så utrolig dårlig på å bremse Men det er trening og trening og utrolig slitsomt i starten. Man må presse hardt og bruker mye krefter på det i starten. Men du satt meg på tanken. Takk Får opp på loftet å finne frem våre også så jeg kan få meg en time med bremsetrening i løpet av uka. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 18. juli 2005 #12 Del Skrevet 18. juli 2005 Huff, jeg har en diger kul på skinnbeinet i dag etter hardt møte med asfalten i går. Hvis jeg skal være helt trygg, nytter det ikke med beskyttelsesutstyr. Jeg skulle heller hatt slik sumodrakt. Får vel bare øve, ellers har jeg kastet 2000 ut vinduet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mathias Skrevet 18. juli 2005 #13 Del Skrevet 18. juli 2005 synes det er lett å lære seg jeg!... hehe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 18. juli 2005 #14 Del Skrevet 18. juli 2005 Min dårlige samvittighet er ofte kanalisert på de kjempedyre skøytene som står i skapet. Kanskje jeg skulle bruke de mer ja... Men angående bremsing, jeg foretrekker sletter og oppoverbakker Har måttet huke fast i skilter o.l. for å bremse umiddelbart. Er nok "øvet" nå, men bruker fortsatt kne og håndbeskyttere. Det anbefales. Den beste (og eneste når sant skal sies) tryne-episoden min skjedde når jeg skulle prøve å bremse med å legge ut foten bak, slik de kule gjør. Gikk til helvete Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vixen Skrevet 21. juli 2005 #15 Del Skrevet 21. juli 2005 susanne skrev: Men angående bremsing, jeg foretrekker sletter og oppoverbakker Har måttet huke fast i skilter o.l. for å bremse umiddelbart. Lyder velkjent! -viXen- Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kafka Skrevet 29. juli 2005 #16 Del Skrevet 29. juli 2005 bare tren deg et par dager på en åpen plass. Dersom du ikke har bremse bak, eller har skrudd den av da det er mer gøy uten - så er problemet som oftest at man spinner rundt i ring dersom man prøver å legge vristen ned på bakken med det benet du vil bremse med. Du legger for mye vekt på bakpartiet og snurrer. Prøv å fordel trykket mot bakken over hele vristen og du må ant. presse hardere enn du gjør. Men vær forsiktig og gjør det i sakte fart mange ganger først. Så får du dreisen på det og kan gjøre det i så stor fart du bare ønsker og nærmest stoppe pronto! Blades er gøy! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå