Gå til innhold

Har Tegnell hatt rett hele tiden?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sveriges statsepidemiolog Anders Tegnell har blitt det personifiserte symbolet for Sveriges påståtte feilslåtte koronastrategi, men med den nye smittebølgen som ruller over oss bør tvilen melde seg. Utviklingen peker mot at han har hatt rett hele tiden.

Hans poeng er at flokkimmunitet i befolkningen er målet. Da vil ikke nye smittebølger få merkbar virkning. Mangelen på flokkimmunitet viser seg med skremmende tydelighet ved smittebølgen som nå rammer oss, som i resten av Europa. I Sverige derimot peker pilene den riktige veien, som Tegnell har spådd. Det å stenge ned land som skjedde i Europa i mars og april har hatt enorme økonomiske følger og de færreste land vil foreta en ny vesentlig nedstengning. Selv i Norge er det sannsynligvis økonomisk og politisk umulig.

Det kan vise seg at det å la smitten velte innover oss i bølger er noe vi må akseptere, hvis vi ikke finner en strategi for å la den "brenne ut" ved å oppnå flokkimmunitet. En vesentlig mangel for å oppnå det er den store ukjente; kunnskapen om smitte, smittbarhet og immunitet blant de aldersgrupper som har små eller ingen symptomer; det vil si barn, unge, og unge voksne.

Det som burde oppta medisinske og politiske myndigheter er å kartlegge kvantitetene her - det vil si andelene av immunitet og smittbarhet per relevante aldersgruppe fordelt på relevante geografiske områder.

Strategien for Norge så vel som øvrige land i Europa, med Sverige som det vesentlige unntaket, er å slå ned pandemien. Denne strategien er meget vanskelig å kombinere med dagens samfunnsorden, hvor mennesker beveger seg ikke bare innen det enkelte land, men over landegrensene. Vi er inne i den første smittebølgen etter utbruddet, og vi kan bare sitte å vente på nye smittebølger. Disse vil komme hvis vi ikke raskt får en vaksine, eller vi aksepterer en helt annen bevegelsesinnskrenkende hverdag, med en enda større nedgang i verdensøkonomien som følge.

Statsråd Høie: Truslene om nye innstramninger er lite fruktbare alene - ta tak i den store ukjente; få frem kunnskap i tall om smitte, smittbarhet og immunitet blant barn, unge og unge voksne, og planlegg eksplisitt for å oppnå flokkimmunitet.

Det er ingen skam å snu - selv om det innebærer en erkjennelse av at Sverige har valgt den riktige strategien - den som er kritisert opp og ned, men som meget vel kan være den riktige.

Anonymkode: ddf4c...914

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan godt hende at han har rett ja, utfordringen er at ingen kan vite med stor sikkerhet hva som har vært den beste strategien. Det vet vi ikke før om lang tid, ikke før om en god stund etter korona når det har blitt tilstrekkelig forsket på og man har rukket å evaluere. Det kan gå 5-10 år før vi har fasiten. 

Anonymkode: 73a90...6a8

• Liker 5
Skrevet

Sverige har tapt på to fronter: På verdenstoppen i antall dødsfall pr befolkning, og en økonomi som kneler likevel. Og dette er før vi vet om teorien om flokkimmunitet holder vann og det er før vi vet om covid-19 kommer til å gi store problemer i form av langtidsskader. Har Tegnell rett? Jeg tviler på det. Og det jeg er sikker på er at kostnaden Sverige betaler for dette sjansespillet neppe er verd gevinsten.

Anonymkode: f76d1...c2b

• Liker 4
Skrevet

Nå viser det seg også at en god andel utvikler senskader etter covid-19.

Anonymkode: 2277c...a7c

• Liker 1
Skrevet

Dette kan jeg ikke noe om til å gi noen mening. Men jeg registrerer at de fleste fagfolk mener motsatt av han. 

Og hvis det er én som gjør stikk motsatt av alle andre så er det størst sannsynlighet for at den personen gjør feil. 

Klart, han kan ha skjønt noe ingen andre har skjønt, men det er mest sannsynlig at han tar feil. Synd for Sverige. 

Anonymkode: eda34...154

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Dette kan jeg ikke noe om til å gi noen mening. Men jeg registrerer at de fleste fagfolk mener motsatt av han. 

Og hvis det er én som gjør stikk motsatt av alle andre så er det størst sannsynlighet for at den personen gjør feil. 

Klart, han kan ha skjønt noe ingen andre har skjønt, men det er mest sannsynlig at han tar feil. Synd for Sverige. 

Anonymkode: eda34...154

helt enig.

Og det samme gjelder for alle de selverklærte ekspertene på KG, som mener at akkurat de har skjønt noe unikt som ingen andre har skjønt, inkludert et samlet fagmiljø på tvers av alle land.

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nå viser det seg også at en god andel utvikler senskader etter covid-19.

Kilde? Har sett anekdotiske rapporter i media om enkeltpersoner som har vært slitne i lang tid etter korona, men det er det folk som er etter influensa eller kyssesyken også. Har også sett en studie av at pasienter som var innlagt på sykehus med covid-19 hadde tegn på betennelse i hjertet på MR, men ingen opplysninger om at de faktisk hadde noen plager av dette. Vage spekulasjoner i at man kanskje ikke kunne utelukke at dette kunne medføre problemer senere, men ikke noe håndfast. Disse såkalte senskadene virker høyst oppskrytt og spekulative. 

Anonymkode: 070a1...2f6

• Liker 6
Skrevet

Tegnell har hatt rett hele veien. Sverige ligger flere år foran sine naboer i sykdomsutvikling.

Men uansett var budskapet helt fra starten av hos alle land at kurven måtte flates ut, slik at helsevesenet ikke ble overbelastet. Det er har vært målet hele tiden. Det har aldri vært målet at ingen skal smittes. Målet har vært at helsevesenet ikke må overbelastes. Kan noen her rekke opp hånden og fortelle om Tegnell har lykkes eller mislyktes med dette målet?

Anonymkode: cc568...0ee

• Liker 2
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tegnell har hatt rett hele veien. Sverige ligger flere år foran sine naboer i sykdomsutvikling.

Men uansett var budskapet helt fra starten av hos alle land at kurven måtte flates ut, slik at helsevesenet ikke ble overbelastet. Det er har vært målet hele tiden. Det har aldri vært målet at ingen skal smittes. Målet har vært at helsevesenet ikke må overbelastes. Kan noen her rekke opp hånden og fortelle om Tegnell har lykkes eller mislyktes med dette målet?

Anonymkode: cc568...0ee

Så vidt jeg vet så sprengte Sverige ikke kapasiteten i helsevesenet. Visst ble det tøft, men så vidt jeg kunne lese så var det ikke snakk om noen total overbelastning av svensk helsevesen.

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så vidt jeg vet så sprengte Sverige ikke kapasiteten i helsevesenet. Visst ble det tøft, men så vidt jeg kunne lese så var det ikke snakk om noen total overbelastning av svensk helsevesen.

De er utslitt i helsevesenet der nå. du må begynne å lese svenske medier. Med lupe riktignok, for de ønsker ikke å skrive særlig om det, men folk sier opp nå fordi de er utslitt. 

En ny bølge er på vei i Sverige nå. Hadde de hatt immuniteten som Tegnell maser om så hadde de ikke hatt noen bølge heller. Jeg tror immuniteten varer for kort til at det holder til neste bølge- på samme måte som vi har sesonginfluensa som vi aldri blir immune mot.

Anonymkode: fc442...74d

• Liker 2
Skrevet

De er utslitt i helsevesenet der nå. du må begynne å lese svenske medier. Med lupe riktignok, for de ønsker ikke å skrive særlig om det, men folk sier opp nå fordi de er utslitt. 

En ny bølge er på vei i Sverige nå. Hadde de hatt immuniteten som Tegnell maser om så hadde de ikke hatt noen bølge heller. Jeg tror immuniteten varer for kort til at det holder til neste bølge- på samme måte som vi har sesonginfluensa som vi aldri blir immune mot.

Jeg klarer ikke å se noen ny bølge på grafen over intensivpasienter. Tror nok helsevesenet klarer seg bra i Sverige.

Sverige sykehus 8 august.jpg

• Liker 4
Skrevet

Ja, men at folk i helsevesenet er slitne betyr ikke at kapasiteten ble helt sprengt. Folk i helsevesenet ble utslitt i Norge også, og det forstår jeg godt, men det var ikke snakk om kapasitetsproblemer, det var kapasitet ved ICU med god margin i Norge. Dette handler om en generell underbemanning av helsevesenet, men ikke relatert til korona. 

Fullstendig flokkimmunitet er det ikke noe land som har ennå, heller ikke Sverige. Men de vil kunne få det raskere enn andre land. I Norge vil vi til sammenligning slite med restriksjoner i 5-10 år fremover, til det ikke er en fungerende økonomi eller fungerende sivilt liv igjen. 

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg klarer ikke å se noen ny bølge på grafen over intensivpasienter. Tror nok helsevesenet klarer seg bra i Sverige.

Sverige sykehus 8 august.jpg

Det var visst aldri poenget å flate ut kurven i Norge 🤷‍♀️ Her skal vi forhindre all smitte, koste hva det koste vil (snakker ikke kun om økonomi her). 

Anonymkode: 14ca0...5bb

• Liker 5
Skrevet

Bare se utover høsten og vinteren 5000 nye svensker er døde før januar 2021.

Anonymkode: ec50c...f85

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kilde? Har sett anekdotiske rapporter i media om enkeltpersoner som har vært slitne i lang tid etter korona, men det er det folk som er etter influensa eller kyssesyken også. Har også sett en studie av at pasienter som var innlagt på sykehus med covid-19 hadde tegn på betennelse i hjertet på MR, men ingen opplysninger om at de faktisk hadde noen plager av dette. Vage spekulasjoner i at man kanskje ikke kunne utelukke at dette kunne medføre problemer senere, men ikke noe håndfast. Disse såkalte senskadene virker høyst oppskrytt og spekulative. 

Anonymkode: 070a1...2f6

Jeg vet ikke hvorfor det er viktig for deg å late som senskader ikke oppstår. Kanskje eier du en bedrift det går dårlig med, kanskje er du bare utstyrt med skylapper.

https://www.vg.no/nyheter/i/b5Eem5/studie-oekt-risiko-for-nevrologiske-sykdommer-etter-coronasykdom Det linkes til den aktuelle studien i VG-artikkelen.

https://www.nrk.no/norge/covid-19-kan-gi-senskader-pa-hjerte-og-lunger-1.14980239 Også her linkes det til kinesiske studier.

For videre lesing anbefaler jeg et søk i databasen pubmed. Det kommer stadig mer forskning som understøtter økt sykelighet og morbiditet.

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sverige har tapt på to fronter: På verdenstoppen i antall dødsfall pr befolkning, og en økonomi som kneler likevel. Og dette er før vi vet om teorien om flokkimmunitet holder vann og det er før vi vet om covid-19 kommer til å gi store problemer i form av langtidsskader. Har Tegnell rett? Jeg tviler på det. Og det jeg er sikker på er at kostnaden Sverige betaler for dette sjansespillet neppe er verd gevinsten.

Men det har vært og er et sjansespill for alle land. Alt avhenger av hvor lang tid det tar å få en effektiv vaksine og/eller behamdling. Det visste man ikke i mars, og det vet man heller ikke nå. Selv om noen vaksiner ser lovende ut pr i dag er det fullt mulig å snuble rett før målstreken.
Jo lenger tid det tar, jo mer vinner Sverige på sin strategi. Da har nedstengningslandene valget mellom å fortsette å undertrylle smitten i lang tid til enormt høye økonomiske og sosiale kostnader, eller de må melde pass og slippe opp de fleste restriksjonene og antakelig ende opp i samme situasjon som Sverige, men med kostnaden for tidligere nedstengninger i tillegg.

Anonymkode: 5df75...20a

• Liker 2
  • Opprett ny...