Gå til innhold

Svigermor mener jeg er urimelig som vil ha litt tid for meg selv når baby sover.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Litt rar problemstilling, og jeg trenger om noen forteller meg om jeg er urimelig eller ikke. 
Har en baby på fem måneder. Svigermor er egentlig normalt sett helt super, og jeg er så glad i henne! Men... Når baby sover normalt sett fra 11-13 så sitter jeg på verandaen og leser bok. Så når baby våkner så koser vi litt også er hun med meg i bæresælen/sjal eller ligger på gulvet  (med babygym og leker. hun kikker på meg som beveger meg, og jeg synger og snakker med henne) og ser på at jeg feks støvsuger eller rydder litt. Svigermor mener jeg burde gjøre dette når baby sover sånn at vi får mer tid sammen. Jeg bruker cirka 20-30 min hver dag. Når jeg er ferdig så leker vi, eller gjør noe som jeg tenker er stimulerende for baby.

Hun er våken i ca 2t også er det tid for soving igjen. Da pleier jeg feks ta litt klesvask, begynne på middag etc. Jeg føler meg SÅ mye mer menneske som får den 1.5t-2t for meg selv og kan drikke en iskaffe og lese bok. 
Er jeg urimelig og burde jeg legge fra meg den boka? Jeg leser ikke eller sitter på mobil når det er bare meg med baby med mindre det er noe viktig :) 

Anonymkode: 670c6...d3c

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Herregud, selvfølgelig er du ikke urimelig.. Svigermor er på bærtur, og i tillegg, svært uhøflig, da hun ikke har noe med hva du bruker tiden din på. 

Å se deg gjøre husarbeid, er underholdning for babyen, og noe hun har godt av å se på. 

Anonymkode: 9362a...6aa

• Liker 35
Skrevet

Nei, du er absolutt ikke urimelig! Bare fortsett sånn du gjør og nyt den stille stunden med god samvittighet!

• Liker 14
Skrevet

Du gjør det eneste fornuftige. Jeg har satt kaffemaskinen klar så jeg får kaffe det sekundet baby sovner🤣 med alt det fine bæretøyet som finnes i dag får man til å ta med baby på de fleste gjøremål. 

Anonymkode: 9e1a9...b66

• Liker 11
Skrevet

Nei, du er ikke urimelig. Svigermor burde ikke blande seg inn i hverdagen din slik. Aiden dere ellers har et godt forhold haffe jeg bare jattet med henne om hun ikke hører på deg. Eventuelt bare sagt at dette ordner du slik det er best for dere, bestemt og på en måte som ikke åpner for diskusjon.

Du trenger ikke rettferdiggjøre noe eller forsvare deg.

• Liker 10
Skrevet

Synes det høres fornuftig ut jeg! Vi trenger alle litt tid til å bare være alene og ta en liten time out. Med baby nummer to pleide jeg å sove med henne når hun sov, hadde null dårlig samvittighet for det, og det var så koselig. 

Anonymkode: 03f94...2ad

• Liker 7
Skrevet

Her var det den eneste faste rutinen vi hadde. Baby sover = på tide å sette seg ned. Spise, drikke, lese, se serie. Koble av! 

Du er overhode ikke urimelig. Be svigermor passe sine egne saker

Anonymkode: 8f808...e3e

• Liker 11
Skrevet

Jeg syns det er kjempeviktig å få den alenetida når du kan, så jeg syns absolutt ikke du er urimelig! Og baby er jo sammen med deg når du støvsuger og rydder litt - så jeg ser overhode ikke problemstillinga. 

Om dere har et bra forhold til vanlig, så ville jeg bare prøvd å sagt fra på en ok måte at det er du som avgjør hvordan du legger opp permisjonshverdagen til beste for både baby og deg. 

Anonymkode: 9db34...4c9

• Liker 7
Skrevet

Du gjør alt riktig. Det er på grunn av slik regime som svigermor foreslår at mødre får depresjoner og blir utbrent. 

• Liker 9
Skrevet

Nei, tvert om er du svært fornuftig som lader batteriene når du kan. 

Drit i svigermor...

Anonymkode: 567ff...36b

• Liker 10
Skrevet

Du er kjempeflink mamma! Det er SÅ viktig å koble av litt ila dagen :) stol på deg selv!

Anonymkode: f494b...a84

• Liker 7
Skrevet

Du bør fortelle svigermor at babyen har godt av å ligge litt for seg selv på gulvet, både for å utvikle seg motorisk, og venne seg til å kunne leke/utforske på egenhånd. 

• Liker 9
Skrevet

Når hun sier det, sender du henne bare et strålende smil og svarer: "Ja, det er sikkert lurt".  Så gjør du akkurat som du vil og koser deg med boka. Hvorfor og hvordan vet hun akkurat når du gjør hva, bor dere sammen? I så fall, send henne et strålende smil, og svar: "Ja, det er egentlig et godt råd. Men jeg velger å slappe av litt akkurat nå, husarbeidet vil jeg gjøre i kveld, det fungerer godt for oss slik". 

Anonymkode: f1342...fa4

• Liker 3
Skrevet

Jeg trodde regelen var at når baby sov, så var det om å gjøre å få slappet av selv. (Jeg fikk beskjed om "sov når baby sover!" ) 
Om du klarer å koble ut og hente deg inn igjen med å lese bok, så gjør det! Da er du uthvilt mamma og kommer deg gjennom resten av dagen på en koselig måte for deg og baby. 

Jeg ville heller foreslått at svigermor kunne komme innom en tur og lekt med baby mens du gjorde husarbeidet. (Eller at mannen gjorde dette når han kom hjem) 

Tiden når baby sover er din pause! Den skal brukes til det du ønsker selv. 

Anonymkode: fa1eb...af1

• Liker 6
Skrevet

Skal du sitte og glo på babyen hele babyens våkentid? Ingen gjøremål? Jeg hadde klikka 😂

Jeg hadde mini i bæresele! Hun ble med på alt. Når hun sov så glodde jeg på telefonen eller tv-en 😄

Anonymkode: 75832...8c3

• Liker 4
Skrevet

Jeg og mannen har den regelen at når baby sover da slapper vi av 😄 Så jeg syns baaare du skal fortsette. Nå sover baby her 2 ganger om dagen og ca 1 1/2 time første dupp, og da slenger jeg meg på sofaen med god samvittighet og slapper heeelt av til hun våkner igjen :) Vet jo at resten av dagen får i ett, så da nyter jeg den tiden da :)

Anonymkode: 0e36d...182

• Liker 3
Skrevet

Har baby på 6 mnd og jeg gjør akkurat som deg 😅

Anonymkode: 31b47...9de

Skrevet

Beklager seint svar folkens, jeg har lest alle svarene før. 

Vi bor ikke sammen med svigermor, men facetimer henne kanskje to ganger i uka. Vi har jo egentlig et veldig godt forhold så når hun spurte meg hvordan dagene ser ut så fortalte jeg henne hva det går i. Det var sånn det kom frem at hun mente at jeg skulle gjøre husarbeid da, og heller aktivisere baby når hun er våken. Men, jeg føler jo at jeg gjør det når baby er med på støvsuging og litt lett rydding. Hun ser enten på meg eller er med i sjal/bæreselen. 

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg trodde regelen var at når baby sov, så var det om å gjøre å få slappet av selv. (Jeg fikk beskjed om "sov når baby sover!" ) 
Om du klarer å koble ut og hente deg inn igjen med å lese bok, så gjør det! Da er du uthvilt mamma og kommer deg gjennom resten av dagen på en koselig måte for deg og baby. 

Jeg ville heller foreslått at svigermor kunne komme innom en tur og lekt med baby mens du gjorde husarbeidet. (Eller at mannen gjorde dette når han kom hjem) 

Tiden når baby sover er din pause! Den skal brukes til det du ønsker selv. 

Anonymkode: fa1eb...af1

Han gjør husarbeid han også altså, men jeg setter pris på at gulvstøvet er litt vekk. Det blir så mye av det med katt og et barnehagebarn, så det er helt ok å gjøre det når hun er våken. :) Hadde garantert spurt svigermor om hun bodde nærmere - men bor cirka 3t unna. 

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Den som er urimelig her er svigermoren din, at hun føler for å mene noe om dette i det hele tatt er latterlig. 

Anonymkode: 7a54d...971

Jeg er egentlig enig, men er så redd for at jeg overreagerte. Vi har jo så godt forhold ellers :) 

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du gjør det eneste fornuftige. Jeg har satt kaffemaskinen klar så jeg får kaffe det sekundet baby sovner🤣 med alt det fine bæretøyet som finnes i dag får man til å ta med baby på de fleste gjøremål. 

Anonymkode: 9e1a9...b66

Jeg også! Lager iskaffe hver dag 😂

Anonymkode: 670c6...d3c

• Liker 2
Skrevet

Du blir en bedre mamma når du får denne tiden til å slappe av. Nyt den! Og med verdens beste samvittighet. 

Babyen trenger ikke mer stimuli, hun er bare en liten baby. Å henge på ryggen i et skjal eller ligge på en matte på gulvet mens du støvsuger er supert. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...