AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #1 Skrevet 17. august 2020 Jeg har aldri før kjøpt noe som må sendes, så usikkert på hva som er vanlig. Jeg skal kjøpe noe til 2000 kr. Som skal sendes fra Kristiansand til Oslo. Betaler man hele beløpet med porto på forhånd? Føles liksom litt risky, tenk om hun bare tar pengene😬 Anonymkode: f8210...8ce
nomore82 Skrevet 17. august 2020 #2 Skrevet 17. august 2020 For selger er det lurt å IKKE sende noe før en har fått betaling, eller at en sender varen i oppkrav og får forhåndsbetalt kostnadene for oppkrav + returgebyr(om de har dette lenger). For kjøper er det lurt å IKKE betale noe før man har varen og har fått bekreftet at den er i den tilstand som annonsen gir inntrykk av. Og disse to strider jo mot hverandre. Så må en da finne en mellomløsning her som begge er komfortable med. Men en av dere må nok ta en høyere risiko enn den andre. Ting du som kjøper kan gjøre for å redusere risikoen: - få vedkommende til å ta bilde av gjenstanden fra alle vinkler om det ikke allerede er gjort - dersom det er en vare som det er knyttet høy risiko til i forhold til svindel så få et bilde av varen + noe med dagens dato på - dersom det er elektronikk(PC, mobil eller lignende) få tilsendt bilde nevnt over med gjenstanden påslått - avklar om det eksisterer kvittering eller ikke - bekreft at du har korrekt navn og kontaktinfo til selger(ring gjerne vedkommende på nummeret du har fått tilsendt og bekreft at nummeret er i bruk og at du treffer selger der) - søk vedkommende opp på sosiale medier og på Google Vær obs på at mobiler, det meste fra Apple, designerklær og tilbehør er det ekstremt mye svindel rundt. Samtidig så selges det ufattelig mye brukt av det. Så er du i tvil eller får en dårlig magefølelse, gå videre til neste. Det kommer alltid et nytt tilbud, og dersom du har overbevist deg selv om at akkurat denne er det beste tilbudet du kommer til å få noen gang, så er det nesten garantert lureri. 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #3 Skrevet 17. august 2020 Det er tekstil det er snakk om. Er ikke redd for å få en kopi, men type bruksslitasje, men mest redd er jeg jo for at personen aldri sender varen. ts Anonymkode: f8210...8ce
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #4 Skrevet 17. august 2020 Sjekk om det er en verifisert person, da har vedkommende bekreftet seg ved å bruke bankid. Anonymkode: 7cad7...294 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #5 Skrevet 17. august 2020 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sjekk om det er en verifisert person, da har vedkommende bekreftet seg ved å bruke bankid. Anonymkode: 7cad7...294 Hvordan sjekker jeg det? ts Anonymkode: f8210...8ce
nomore82 Skrevet 17. august 2020 #6 Skrevet 17. august 2020 (endret) 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er tekstil det er snakk om. Er ikke redd for å få en kopi, men type bruksslitasje, men mest redd er jeg jo for at personen aldri sender varen. ts Anonymkode: f8210...8ce Men antar at du har fått sett bilder tatt av selger? For igjen så vil jeg da anbefale å be selger om et bilde av varen med for eks en lapp med dagens dato på. Da kan du se om det bilde matcher resten av bildene som er lagt ut og da bør du ha grei kontroll. Sørg og for bilder av typiske områder med bruksslitasje. På vesker for eksempel vil jeg anta at det er innvendig, reima og undersiden. Når det gjelder å betale og ikke få varen så er dette en risiko du ikke slipper unna, med mindre selger godtar å sende deg varen før du betaler. Ber du om oppkrav, som vil være helt naturlig men koster deg mer, så kan selger sende deg en murstein eller billig pute fra Jysk. Og dette får du ikke sjekket før du har betalt for pakken. Noen postkontor lar tydeligvis kundene åpne pakken før de betaler for å sjekke innholdet, men det har de egentlig ikke anledning til og jeg ville ikke satset på at du får lov til det heller. Endret 17. august 2020 av nomore82 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #7 Skrevet 17. august 2020 9 minutter siden, nomore82 skrev: Men antar at du har fått sett bilder tatt av selger? For igjen så vil jeg da anbefale å be selger om et bilde av varen med for eks en lapp med dagens dato på. Da kan du se om det bilde matcher resten av bildene som er lagt ut og da bør du ha grei kontroll. Sørg og for bilder av typiske områder med bruksslitasje. På vesker for eksempel vil jeg anta at det er innvendig, reima og undersiden. Når det gjelder å betale og ikke få varen så er dette en risiko du ikke slipper unna, med mindre selger godtar å sende deg varen før du betaler. Ber du om oppkrav, som vil være helt naturlig men koster deg mer, så kan selger sende deg en murstein eller billig pute fra Jysk. Og dette får du ikke sjekket før du har betalt for pakken. Noen postkontor lar tydeligvis kundene åpne pakken før de betaler for å sjekke innholdet, men det har de egentlig ikke anledning til og jeg ville ikke satset på at du får lov til det heller. Jeg skal be om flere bilder for å forsikre meg, takk for godt tips. Det var der jeg var litt usikker på hva som er kotymen. Er det vanlig at man for eksempel betaler 50% på forhånd og 50% når man har fått varen? Er det vanlig at kjøper tar all risiko? Jeg vet liksom ikke hva jeg skal foreslå... ts Anonymkode: f8210...8ce
nomore82 Skrevet 17. august 2020 #8 Skrevet 17. august 2020 Problemet er at du finner ikke noe fast svar på det. Noen selgere godtar ikke noe annet enn fullt forskudd, mens noen få selgere godtar å sende varen og å stole på kjøper. Du må lese annonsen og se om det står noe der om dette, eller så må du kommunisere med selger og bli enig om hva dere er komfortable med. Men som kjøper ville jeg ikke gått med på å forhåndsbetale hele summen med mindre du har råd til å tape pengene. Som kjøper ville jeg ha foreslått oppkrav hvor jeg forhåndsbetaler forsendelseskostnadene til selger, pluss evnt returgebyr dersom de fortsatt har dette.
Nerine_ Skrevet 17. august 2020 #9 Skrevet 17. august 2020 Jeg har både kjøpt og solgt mye på finn, og jeg er vant til forhåndsbetaling til selgeren. 4
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #10 Skrevet 17. august 2020 9 minutter siden, Nerine_ skrev: Jeg har både kjøpt og solgt mye på finn, og jeg er vant til forhåndsbetaling til selgeren. Enig. Aldri opplevd noe annet. Eller det vil si, en eneste gang ble jeg spurt om å sende en kjole før jeg rakk å motta betalinga og dum som jeg var sa jeg ja. De pengene så jeg naturligvis aldri noe til. Tror man skal lete lenge der inne for å finne noen som sender uten forhåndsbetaling der inne. Anonymkode: afb09...525 3
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #11 Skrevet 17. august 2020 41 minutter siden, Nerine_ said: Jeg har både kjøpt og solgt mye på finn, og jeg er vant til forhåndsbetaling til selgeren. Samme her. Jeg pleier å skrive i annonsen at jeg kun sender ved forhåndsbetaling. Når jeg kjøper selv så kjøper jeg stort sett innen henteavstand, med mindre det koster maks 500 kr og selger har fått gode vurderinger. Anonymkode: e5753...879 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #12 Skrevet 17. august 2020 Jeg selger MYE på Finn og sender aldri før jeg har fått sum + frakt. Det har aldri vært noen som har kranglet på det. Har mange gode vurderinger og er verifisert, da. Anonymkode: 69e63...cd1 2
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #13 Skrevet 17. august 2020 Ok, virker som det er mest vanlig å betale på forhånd, det skjønner jeg ikke at folk tør. Jeg tror jeg må Vente og se om jeg kan finne noe nærmere. ts Anonymkode: f8210...8ce 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #15 Skrevet 17. august 2020 Kostyme? 🤣 Et forsøk på oversettelse av engelske ordet "custom", som istedenfor ble oversatt fra "costume"? Hahaha, dagens unge altså. Anonymkode: 2b912...500
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #16 Skrevet 17. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Kostyme? 🤣 Et forsøk på oversettelse av engelske ordet "custom", som istedenfor ble oversatt fra "costume"? Hahaha, dagens unge altså. Anonymkode: 2b912...500 Det står ikke kostyme? Anonymkode: 69e63...cd1 3
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #17 Skrevet 17. august 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kostyme? 🤣 Et forsøk på oversettelse av engelske ordet "custom", som istedenfor ble oversatt fra "costume"? Hahaha, dagens unge altså. Anonymkode: 2b912...500 Eller helt korrekt bruk av ordet kotyme? Ble litt flaut for deg dette, ett litt mislykket forsøk på å gjøre narr av Ts?😏 ts: som selger godtar jeg kun postoppkrav/forhåndsbetaling Anonymkode: 10b23...ac0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå