AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #21 Del Skrevet 17. august 2020 Jeg spiser bare en brøkdel av det jeg pleide å spise av snop, men har ikke stoppet helt. Jeg pleier å kjøpe mørk kokesjokolade for å ha liggende, så tar jeg noen biter av det når trangen til å tusle til butikken melder seg. Ikke like godt, men godt nok til at trangen stilles. Når jeg kjøper noe godt prøver jeg å styre unna det billigste som bare er sukker og fett, for det kan jeg trøkke i meg uten å tenke over det og plutselig oppdage at hele sjokoladen er borte. En liten, dyrere sjokolade med mer smak er mer tilfredsstillende og gjør at jeg er mer bevisst på å nyte den der og da. Samme med potetgull. En liten pose med noe som har skikkelig smak og tekstur og ikke bare er salte fettflak gjør at jeg blir fornøyd med mindre mengder. Noe annet som hindrer meg fra å kjøpe sjokolade eller is for å "kose meg" på vei hjem fra butikken er å vite at jeg har liggende hjemme. Bortkastet å kjøpe den ispinnen eller sjokoladen når jeg har sjokoladeis i fryseren eller en nøttesjokolade i skapet. Når jeg kommer hjem har jeg glemt av det til neste gang jeg er på butikken og snuser i hyllene. (Dette fungerer ikke alltid knirkefritt... XD ) Anonymkode: 9fff2...bf3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2020 #22 Del Skrevet 18. august 2020 På 17.8.2020 den 14.48, Shackle skrev: Nytter ikke med råd og tips når viljestyrken din står i stil med ett flattbrød. Nettopp! Du skal fjerne problemet, ikke erstatte det med noe annet du skal gå å spise på. Mennesker er håpløse, liten evne til å tenke selv. Anonymkode: 0c477...fe2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2020 #23 Del Skrevet 18. august 2020 Jeg har flere ganger prøvd å slutte å spise godteri og snacks, eventuelt bytte det ut med "sunn snacks". Hver gang har jeg mislykkes. Først da jeg skjønte at jeg ikke behøvde å slutte, ble jeg endelig i stand til å begrense meg. Og nå spiser jeg så lite av det at jeg praktisk talt har sluttet. Du har ikke en uvane med at du elsker sjokolade, du har en uvane med å spise sjokolade daglig. Det høres ikke engang ut som du elsker sjokolade, men som du har et avhengighetsproblem. Hvis du hadde elsket sjokolade, ville du lagt ut om hvor deilig sjokolade er, og alle de forskjellige kakaotypene (elns), ikke at du har problemer med å ikke spise for mye/ofte. Det med avhengighet er litt komplisert. "Sukkeravhengighet" er ikke som med narkotika, hvor selve bruken skaper avhengigheten og du får syke abstinenser når du prøver å slutte, men suget er kraftig, og plagsomt nok. "Avhengighet" i dette tilfellet kommer av en kombinasjon av at søtsaker smaker godt (forbanna godt for dem som liker det) og beskjeden du gis av andre og gir deg selv: at sukker er farlig og sjokolade er syndig. Når du prøver å slutte, og ikke klarer det, får du bare bekreftet at det er farlig, og at du er svak i tillegg. Men i motsetning til ved narkotikamisbruk, stopper suget når du blir opptatt av noe annet. Du kan dessuten "urge-surfe" - kjenne på hvordan suget kommer, blir sterkere, og så, om du bare lar det være der og ikke handler på det, blir svakere og forsvinner. Jeg er lat, og jeg bruker det til min fordel, så jeg går ikke i butikken bare for å kjøpe sjokolade, selv ikke om nærmeste butikk er døgnåpen og rett over gata. Men jeg vet også at i butikken er jeg fristet i fem minutter, mens hjemme er det 24 timer i døgnet, helt til jeg ikke klarer å stå imot lenger. Jeg er i det hele tatt bevisst på at jeg har et valg. Anonymkode: 6251a...4bc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #24 Del Skrevet 24. august 2020 For min del er det vanskeligst den første uka eller to. Jeg har slitt med overspising i mange år, og har spist langt mer enn 150g sjokolade daglig. Det er helt grusomt å tenke på nå. Jeg trengte at det ikke var mulig å få tak i. Vi dro på en flerdagers telttur, og hadde ikke med snop. Nå man bruker hele dagen til å gå, får man tankene bort fra det, og det er uansett ikke mulig å kjøpe sjokolade på høyfjellet langt fra andre. Om kveldene var jeg så sliten at jeg sovna tidlig. Etter fjellturen hadde jeg bestemt meg for at jeg ikke er en person som kjøper sjokolade, godteri og snacks, og jeg har ikke kjøpt noe slik siden i fjor sommer. Det har til tider vært knalltøft, men jeg har klart det, og det er enklere nå enn for et år siden. Jeg vil ikke lenger ødelegge kroppen (og potensielt helsa) ved å spise noe som ikke er bra for meg på noen måter, og det er mye motivasjon i det kombinert med å faktisk lykkes med å holde meg unna. For min del har det vært en del av omlegging av livsstil, og det vil nok være en prosess som tar flere år til før det forhåpentligvis ikke er en kamp lenger. Anonymkode: c0579...f80 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eneri Skrevet 24. august 2020 #25 Del Skrevet 24. august 2020 Jeg har i perioder klart å holde meg unna godteri. Det som har hjulpet til å kutte ned er flere tiltak: Jeg har sagt jeg får lov å spise litt en dag i uka. Da velger jeg yndlingssjokoladen (Troika), og venter til kvelden med å spise den. Min kropp er nemlig slik at hvis jeg spiser noe søtt som få blodsukkeret til værs tidlig på dagen, så higer kroppen min etter å nå samme topp hele resten av dagen. Spiser jeg sjokkisen på kvelden, sover jeg av meg det søtsuget etterpå. Jeg passer på å spise mat med sunt fett i løpet av dagen og prøver holde blodsukkeret stabilt (feks knekkebrød bakt av bare frø/egg, avokado, ost, chiafrøgrøt osv) Nok nattesøvn For meg er verste tidspunktet en times tid etter middag. Da prøver jeg å holde meg opptatt med noe. Og kjedelig nok: går ikke på butikken på tom mage. I perioder jeg er flink å trene er det lettere å motstå snop. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå