AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #1 Skrevet 17. august 2020 Noen her som har lyktes med å slutte å spise godis/sukker? Hvordan? Jeg har hele mitt voksne liv hatt en forferdelig dårlig vane med at jeg elsker sjokolade. Gjerne en hver dag, og da alt fra 40 gr til 150 gr plate. Dette er jo ikke sunt, og slik har det vært egentlig i snart 20 år faktisk, sykt å tenke på. "Problemet" er at jeg har høy forbrenning (tydeligvis), og er ganske aktiv, så det tar lang tid å legge på seg av dette. Men det er jo ikke BRA fordet! Det er bare vanskelig å ta tak i når det tilsynelatende har liten effekt. Før nå i stillesittende korona-hjemmekontor - nå merkes det. Samt ferdig med nesten 4 år med amming av barn. Så jeg har trappet pent ned...men å bli helt kvitt uvanen er så vanskelig. Sikkert noen her som har klart det! Kom med de beste tipsene Anonymkode: bc8f5...066
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #2 Skrevet 17. august 2020 Herregud, flaut å lese. Tips?! Er jo bare å slutte å kjøpe det!! Er det mulig, voksne mennesker som ikke klarer å endre sine vaner. Flaut!! Mental trening kvinne, skjerp deg! Anonymkode: 0c477...fe2 2
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #3 Skrevet 17. august 2020 Skal du spise sjokolade så må du ha det tilgjengelig. Dvs at du slutte så må det ikke være tilgjengelig for deg. Jeg forstår at det kan være ganske vanskelig å ikke ta seg en bit om du har det i huset. Forsøk å ikke putt en plate i handlekurven neste gang du handler. Og se om du kan finne en eller annen erstatning neste gang du har lyst på noe. Anonymkode: 4d3fb...1c4 2
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #4 Skrevet 17. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Skal du spise sjokolade så må du ha det tilgjengelig. Dvs at du slutte så må det ikke være tilgjengelig for deg. Jeg forstår at det kan være ganske vanskelig å ikke ta seg en bit om du har det i huset. Forsøk å ikke putt en plate i handlekurven neste gang du handler. Og se om du kan finne en eller annen erstatning neste gang du har lyst på noe. Anonymkode: 4d3fb...1c4 Funker ikke - jeg går gjerne til butikken og kjøper Null problem. Tar en halvitmes tid bare. Vel verdt det for en sjokolade, hehe. Trenger andre tips enn det... Anonymkode: bc8f5...066 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #5 Skrevet 17. august 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Herregud, flaut å lese. Tips?! Er jo bare å slutte å kjøpe det!! Er det mulig, voksne mennesker som ikke klarer å endre sine vaner. Flaut!! Mental trening kvinne, skjerp deg! Anonymkode: 0c477...fe2 Okay, siden du er mental trener... Hva skal jeg tenke da? jeg klarer ikke bare slutte å kjøpe, da hadde jeg jo gjort det for lenge siden Hva skal jeg tenke for å slutte å kjøpe? Siden du vet svaret på det kan du godt legge det til i svaret ditt - så blir det litt mer nyttig for meg. Anonymkode: bc8f5...066 6
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #6 Skrevet 17. august 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Herregud, flaut å lese. Tips?! Er jo bare å slutte å kjøpe det!! Er det mulig, voksne mennesker som ikke klarer å endre sine vaner. Flaut!! Mental trening kvinne, skjerp deg! Anonymkode: 0c477...fe2 Ikke svar om du ikke har erfaring. Jeg har samme problem som Ts, og jeg har sluttet flere ganger med sjokolade, men så er det på igjen. Kan i perioder spise 200 g sjokolade om dagen. Jeg er over femti år og har fortsatt ikke viljestyrke til å slutte. Anonymkode: 3adb1...b5c 6
Mjart Skrevet 17. august 2020 #7 Skrevet 17. august 2020 Det du kan starte med er å slutte å si at du ikke klarer det. Det er klart at du klarer det. Men det er vanskelig ja. Du må ta en time om gangen. Drikk masse vann. Du må slutte å kjøpe inn selvfølgelig. Det sier seg jo selv. Lag lister der du skriver ned hvorfor du tenker å slutte. De kjedelige rådene som du sikkert har hørt mange ganger før er nok de som faktisk fungerer også. Det kan føles skikkelig vanskelig i starten, men det går faktisk over. Det er helt sant 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #8 Skrevet 17. august 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Noen her som har lyktes med å slutte å spise godis/sukker? Hvordan? Jeg har hele mitt voksne liv hatt en forferdelig dårlig vane med at jeg elsker sjokolade. Gjerne en hver dag, og da alt fra 40 gr til 150 gr plate. Dette er jo ikke sunt, og slik har det vært egentlig i snart 20 år faktisk, sykt å tenke på. "Problemet" er at jeg har høy forbrenning (tydeligvis), og er ganske aktiv, så det tar lang tid å legge på seg av dette. Men det er jo ikke BRA fordet! Det er bare vanskelig å ta tak i når det tilsynelatende har liten effekt. Før nå i stillesittende korona-hjemmekontor - nå merkes det. Samt ferdig med nesten 4 år med amming av barn. Så jeg har trappet pent ned...men å bli helt kvitt uvanen er så vanskelig. Sikkert noen her som har klart det! Kom med de beste tipsene Anonymkode: bc8f5...066 Slutt og spis det, prøv deg et par uker uten så blir det bedre etterhvert. Du har ikke spiseforstyrrelse overspising ect? Om så må du få bukt med problemet som ligger til grunne for at man spiser følelser. Det er sykt vanskelig, men du må bare sette deg inn for og slutte. Og da skal jo uvanen forsvinne og lysten bli mindre. Hilsen en som ikke har klart det selv enda 😂 Til dere som sier at ikke ha det hjemme? Min samboer kommer aldri i livet til og legge vekk cola og godt for min skyld. Så er ikke alle som får det til altså😅 Anonymkode: 4ec74...792 2
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #9 Skrevet 17. august 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke svar om du ikke har erfaring. Jeg har samme problem som Ts, og jeg har sluttet flere ganger med sjokolade, men så er det på igjen. Kan i perioder spise 200 g sjokolade om dagen. Jeg er over femti år og har fortsatt ikke viljestyrke til å slutte. Anonymkode: 3adb1...b5c Du skriver jo hva du skal jobbe med! Viljestyrken! Disiplin! https://forskning.no/trening-hjernen-menneskekroppen/spor-en-forsker-kan-du-trene-opp-viljestyrken/289775 https://evolution.evofitness.no/2017/4/20/5-punkter-gir-bedre-selvdisiplin/ https://www.nrk.no/livsstil/_-du-kan-fa-bedre-viljestyrke-1.10860758 Vis styrke, svake kvinne. Ingen vil ha en svak kvinne. Anonymkode: 0c477...fe2 2
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #10 Skrevet 17. august 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Slutt og spis det, prøv deg et par uker uten så blir det bedre etterhvert. Du har ikke spiseforstyrrelse overspising ect? Om så må du få bukt med problemet som ligger til grunne for at man spiser følelser. Det er sykt vanskelig, men du må bare sette deg inn for og slutte. Og da skal jo uvanen forsvinne og lysten bli mindre. Hilsen en som ikke har klart det selv enda 😂 Til dere som sier at ikke ha det hjemme? Min samboer kommer aldri i livet til og legge vekk cola og godt for min skyld. Så er ikke alle som får det til altså😅 Anonymkode: 4ec74...792 Et annet tips er sunn snack! De gangene jeg har holdt meg til kosthold har sunn snacks vært masse til hjelp! 🤩 Anonymkode: 4ec74...792
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #11 Skrevet 17. august 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Okay, siden du er mental trener... Hva skal jeg tenke da? jeg klarer ikke bare slutte å kjøpe, da hadde jeg jo gjort det for lenge siden Hva skal jeg tenke for å slutte å kjøpe? Siden du vet svaret på det kan du godt legge det til i svaret ditt - så blir det litt mer nyttig for meg. Anonymkode: bc8f5...066 Du kan styre din vilje. Når du står i butikken foran hylla å skal ta en sjokolade å legge i vogna, så må du stoppe å reflektere over dette. "MÅ jeg ha sjokolade?" "vil den gjøre meg godt i livet?" Stopp opp å tenk. Den lurer hjernen din hver gang du spiser den, stimulerer de rette punktene i hjernen din som gjør at du kjøper igjen! Er det produsenten ønsker, å tjene penger på deg. Samme med nikotin, gjøre mennesker avhengig. Så man skal bruke pengene sine på noe man ikke trenger i livet. Anonymkode: 0c477...fe2
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #12 Skrevet 17. august 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Et annet tips er sunn snack! De gangene jeg har holdt meg til kosthold har sunn snacks vært masse til hjelp! 🤩 Anonymkode: 4ec74...792 Elendig tips. Anonymkode: 0c477...fe2 3
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #13 Skrevet 17. august 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Elendig tips. Anonymkode: 0c477...fe2 Haha hvorfor? 😂 og f.eks gulrøtter, agurk, selleri ect, med holiday dip og naturell yoghurt istedenfor rømme. Var absolutt mye bedre en 3dl rømme og potetgull her! 😊 Men altså hva gjør du her? Syntes du det er så ufattelig gøy og sitte å trolle når det faktisk er et problem for folk? Finn deg en annen tråd og trolle i. Anonymkode: 4ec74...792 4
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #14 Skrevet 17. august 2020 Hva med, til å begynne med, bare tillate deg sjokolade som dessert og at du altså bare spiser det rett etter måltidet? Det er MYE bedre for kroppen enn å spise det mellom måltidene. Dessuten vil du sannsynligvis spise mindre av det da. Kanskje du da opplever å føle deg mer opplagt gjennom dagen og at det igjen kan være en motivasjon til å kutte det helt ut? Anonymkode: d44e6...de1 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #15 Skrevet 17. august 2020 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kan styre din vilje. Når du står i butikken foran hylla å skal ta en sjokolade å legge i vogna, så må du stoppe å reflektere over dette. "MÅ jeg ha sjokolade?" "vil den gjøre meg godt i livet?" Stopp opp å tenk. Den lurer hjernen din hver gang du spiser den, stimulerer de rette punktene i hjernen din som gjør at du kjøper igjen! Er det produsenten ønsker, å tjene penger på deg. Samme med nikotin, gjøre mennesker avhengig. Så man skal bruke pengene sine på noe man ikke trenger i livet. Anonymkode: 0c477...fe2 Ja, den gjør meg skikkelig godt! Unntatt for kroppen antagelig. Som jeg opp igjennom årene har prøvd å bytte sjokolade ut med noe annet. Frukt, nøtter, vanlig mat - det finnes ingenting som kan erstatte det. Jeg har lest masse om forbrukerstrategier og forbrukerpsykologi, klart det er optimalt at jeg er helt avhengig. Jeg røyker eller snuser ikke, drikker svært sjelden alkohol - så min ENESTE last er dem fordømte sjokoladen. Jeg har masse sparepenger - så det mangler ikke egentlig disiplin for å ikke bruke penger på generell basis. Så jeg fortsår ikke selv hvordan det er mulig å ikke klare å slutte. Jo, det er fordi det er det eneste. Og det har vist seg svært vanskelig å bytte akkurat den ut med en annen vane. Du må iaf ikke be meg se på sjokoladehylla og tenke over om det vil gjøre meg godt, hahahaha! For ja - gjett om den vil! Mentalt sett iaf. Så det tipset der var et av de dårligere jeg har hørt oppigjennom årene faktisk. Anonymkode: bc8f5...066
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #16 Skrevet 17. august 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva med, til å begynne med, bare tillate deg sjokolade som dessert og at du altså bare spiser det rett etter måltidet? Det er MYE bedre for kroppen enn å spise det mellom måltidene. Dessuten vil du sannsynligvis spise mindre av det da. Kanskje du da opplever å føle deg mer opplagt gjennom dagen og at det igjen kan være en motivasjon til å kutte det helt ut? Anonymkode: d44e6...de1 Jeg har brukt sommeren på å trappe ned da det skal sies. Men når trappe ned fortsatt betyr 40gr stratos hver dag...så er det et stykke unna normale folk allikevel 😛 Men bra tips om å ta det ifm måltid. Kan ikke spise det etter middag, har små barn i hus, de trenger ikke vite om denne elendigheten. Så blir vel oftest på kvelden her, eller etter lunsj... Anonymkode: bc8f5...066 2
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #17 Skrevet 17. august 2020 Jeg har faktisk klart det nå nylig. Er 2 uker inn i mitt prosjekt, så ja, veldig veldig nylig. Men ingen feiler så langt! Jeg har ikke kuttet helt ut, men har gått fra å spise ganske mye hver dag, til en mindre mengde kun på lørdager. Og det har på en måte vært beintøft, for jeg har ikke hatt noe særlig med viljestyrke, og i tillegg har jeg mye som foregår på det private plan, som gjør at jeg får lyst på snop. I tillegg har jeg en mann som sitter rett ved siden av meg og spiser snop nesten hver dag, og det hjelper ikke akkurat så veldig. Det som hjalp meg var faktisk å spise vanlig mat når jeg får lyst på sjokolade. Da har jeg stort sett ikke lyst på det etterpå. Og om jeg fremdeles kjenner et søtsug etterpå, så spiser jeg druer, eller drikker litt sukkerfri cola/saft. Prøver også å gå mye tur, som også hjelper overraskende mye. Jeg VET jeg har mye snop liggende i huset, men vet ikke nøyaktig hvor det er, da jeg har bedt mannen min gjemme det. Jeg vet vi har is i frysen, men jeg rører den ikke før på lørdag, for jeg ønsker å lykkes denne gangen. Stort sett når man blir fysen, er det bare fordi vi vil ha noe å putte i munnen. Frukt er bra, eller tyggis. Søtsuget går over, jeg lover. Anonymkode: 4cfe6...be7 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #18 Skrevet 17. august 2020 Har du god råd, kan du jo prøve hypnose? 😂 Anonymkode: 4ec74...792
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #19 Skrevet 17. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Har du god råd, kan du jo prøve hypnose? 😂 Anonymkode: 4ec74...792 https://www.henryleander.no/hypnoseterapi/sukkersug-vektreduksjon-spisevaner/ Anonymkode: 4ec74...792
Shackle Skrevet 17. august 2020 #20 Skrevet 17. august 2020 Nytter ikke med råd og tips når viljestyrken din står i stil med ett flattbrød.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå