AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #1 Skrevet 17. august 2020 Jeg er i uke 19 av min første graviditet, og har siden uke 6-7 slitt med ubehag og smerter i korsrygg, rumpe og bekken. Fastlegen min har sagt at det høres ut som bekkenløsning, og med en svigerinne som har slitt med det samme kan jeg si meg enig. Noen dager har jeg lite smerter og plager, mens andre dager er intense. Jeg jobber 100% i en kontorstilling, men sliter med å sitte 8 timer om dagen. Det gjør meg så vondt at jeg er sengeliggende resten av dagen, og bruker helgene på å hente meg inn. En tur på butikken eller med hunden er som et maraton. Jeg har bedt om tilrettelegging på jobb i form av gradert hjemmekontor (som jeg dog har hatt hele denne pandemien frem til ferie), men opplever ikke at arbeidsgiver ønsker å tilrettelegge for dette. Hjemme kan jeg sitte i en liggende stilling, og ikke minst variere sittestillingen min og ta meg 10 min strekk på sofaen ila dagen, eller evt bruke pausen min på dette. Ble du sykemeldt gradert for lignende tilstand i ditt svangerskap? Minner om at jeg kun ønsker relevante svar, og spydigheter i form av "graviditet er ingen sykdom", "ta deg sammen" eller annen nedtalende tone mot gravide og graviditetsutfordringer er uakseptert. Sånt la vi fra oss for lengst, og hører ingen sted hjemme i velferdsstaten Norge i 2020. Takk på forhånd! Anonymkode: 925dd...fc5
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #2 Skrevet 17. august 2020 Hei 😊 Jeg er i uke 22 og har også en kontorstilling. Jeg må virkelig si at jeg føler med deg ang bekkenet/ryggen, hofter etc. Jeg kan ikke fatte og forstå hvorfor ikke arbeidsgiveren din vil samarbeide med deg. Hadde jeg ikke hatt mulighet til hjemmekontor hadde jeg nok takket for meg for lengst. Jeg har denne muligheten, men jobber fortsatt ikke fullt. Har litt andre plager i tillegg. Jeg er enig i at graviditet ikke er en sykdom, men alle svangerskap er forskjellige og ingen tjener på at du skal gå rundt og ha det vondt når du jobber, bruke hele fritiden din på å hente deg inn. Akkurat det gjorde jeg i lengre tid. Bare deprimerende, dette er faktisk vår fritid. Jeg er veldig glad i jobben min og er i mot at man bare skal sykemelde seg i hytt og gevær. Men vi har faktisk et lite barn i magen. Jeg har det mye bedre nå, kan styre jobbhverdagen etter formen. Drit i de idiotene som har fist igjennom svangerskapene sine uten problemer, det er din kropp og du vet hva du er kapabel til. Jobbe kan du gjøre resten av livet. Anonymkode: 60d62...c30 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #3 Skrevet 17. august 2020 Hei Jeg har kontorstilling og er 35% sykemeldt. Er gravid i uke 27 og har likt som deg hvor dagene kan gå fra helt ok til full låsning med store smerter. Har ikke mulighet til hjemmekontor så håper virkelig å holde ut de resterende ukene før permisjon. Fikk sykemeldingen siden jeg ikke greier å sitte slik i 8 timer 5 dager i uka. Da kryper jeg hjem og ligger i sengen til neste dag 🥴 Nå kan jeg handle mat senere på dagen, ta meg en luftetur og ordne ærender uten å bekymre meg over om jeg får hvilt bekkenet nok til å holde ut neste arbeidsdag. Anonymkode: bf2cc...e7e 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #4 Skrevet 17. august 2020 Jeg var flink pike i mitt forrige svangerskap. Hadde bekkenløsning, haltet rundt på krykker og hadde store problemer med bekkenet lenge etter fødsel. Legen satt til slutt ned foten da det ikke lengre var forsvarlig hvor mye jeg presset på for å jobbe 100%. Ingen takket meg for at jeg stod på og lot jobb gå utover helse. Graviditet er en normal UNNTAKSTILSTAND. Det er lov være ærlig og si til legen at man trenger ta hensyn til kroppen. Ingen, virkelig ingen, takker deg for at du ofrer helse for jobb. Be om henvisning til fysioterapeut av legen. Behandling er gull. Lykke til. Anonymkode: ac65a...f75 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #5 Skrevet 17. august 2020 Ja har vært sykemeldt for dette i to av svangerskapene. Hadde en jobb hvor det ikke er aktuelt med hjemmekontor uansett. Begynte med 40 % så vidt jeg husker, ble trappet opp til 100 de siste månedene. I det tredje svangerskapet var jeg student. Hadde de samme plagene men siden jeg da fint kunne ha "hjemmekontor", så kunne jeg holde på på samme måte helt frem til fødsel. Så det gjør en forskjell ja. Ville snakket med legen og kanskje bedt om en attest hvor han anbefaler hjemmekontor. Ellers blir du sykemeldt. Anonymkode: 27f3d...8a1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #6 Skrevet 17. august 2020 Jeg har ikke bekkenløsning, men cirka siden midtveis i svangerskapet har jeg fått vondt av å sitte (jobber også på kontor). Jeg har hatt hjemmekontor pga corona, og har jobbet i delvis liggende stilling. Har fungert supert, og har ikke hatt behov for sykemelding og jobbet mer enn fult. Ville virkelig presset på for tilrettelegging så du slipper å bli sykmeldt. Gir jo ingen mening at de ikke skal la deg ha hjemmekontor når det hjelper. Anonymkode: 1da59...40a
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #7 Skrevet 17. august 2020 Jeg hadde smerter fra uke 6, bekkenløsning fra uke 12 som bare ble verre og verre. Er sykepleier med flink pike-syndrom og presset meg selv altfor langt. Jeg var gradert sykemeldt i ulike prosentandeler gjennom svangerskapet. Prøvde kiropraktor, osteopat, gravidyoga, svømming, bekkenbelte, bbhugme-pute, gode sko osvosv. Gikk med korte steg, ut av bilen med samlete bein, unngikk støvsuging, tunge løft o.l. Arbeidsgiver tilrettela så godt de kunne, men så blir kollegaer syke og da gjorde jeg mer enn jeg skulle. Brukte over 10 000 kr på og forsøke og bli kvitt plagene, så ingen skal si at jeg ikke prøvde. Men det ble bare verre og verre. Fikk ikke sove på natten, gråt på vei hjem fra jobb i smerter, samboer måtte hjelpe meg opp av sengen på morgenen osv. Jeg måtte til slutt bare innse at kroppen min ikke maktet mer. Etter samtaler med fastlege, jordmor og arbeidsgiver ble det bestemt at jeg måtte sykemeldes 100% ca 2 måneder før permisjon. Nå, noen måneder etter fødsel, så sliter jeg fremdels med bekkenet etter og ha gått på middels lange trilleturer feks. Jeg sier dette for og vise deg hvor gale det kan bli dersom du ikke lytter til kroppen din. Jordmoren min sa at jeg ikke skulle presse meg når jeg fikk vondt, da kunne jeg iverstefall ende opp med bekkensmerter også etter fødselen, som jeg til en viss grad har gjort. Det er langt i fra like vondt som det var under svangerskapet, men smertene er der enda. Jordmoren min sa også at en arbeidsgiver som ikke tilrettelegger, er en uklok arbeidsgiver. Det fører til at den gravide ikke kan jobbe, og det taper begge parter på. Du som gravid taper ingenting økonomisk, men du blir jo skvist ut av arbeidslivet for en periode. At arbeidsgiver ikke vil tilrettelegge er virkelig ikke ditt problem, da kan du ikke jobbe. Sjekk forresten opp i om dette er grunnlag for svangerskapspenger. Det tror jeg man har rett på når arbeidsgiver ikke kan tilrettelegge. Søk opp svangerskapspenger så finner du informasjon. Lykke til med graviditeten. Lytt til kroppen din, ta vare på deg selv og baby nå ❤️ Anonymkode: 8f2e7...023
AnonymBruker Skrevet 18. august 2020 #8 Skrevet 18. august 2020 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ikke bekkenløsning, men cirka siden midtveis i svangerskapet har jeg fått vondt av å sitte (jobber også på kontor). Jeg har hatt hjemmekontor pga corona, og har jobbet i delvis liggende stilling. Har fungert supert, og har ikke hatt behov for sykemelding og jobbet mer enn fult. Ville virkelig presset på for tilrettelegging så du slipper å bli sykmeldt. Gir jo ingen mening at de ikke skal la deg ha hjemmekontor når det hjelper. Anonymkode: 1da59...40a Det er dette jeg føler på også! Jeg hadde jo hjemmekontor fra mars til juli, og det fungerte veldig fint - det har min leder sagt også. Han begrunner det med at samarbeidet og det sosiale på arbeidsplassen forsvinner litt når èn har hjemmekontor, men hvordan er det da når èn er sykemeldt i mange mnd? Jeg får det ikke til å stemme.. I går gikk jeg skikkelig på veggen for dette etter å ha sittet i 8 timer i et kontor med 28 grader og ufungerende ventilasjon. Jeg gråt, sov og hadde smerter hele ettermiddagen/kvelden, og jeg følte meg bakfull da jeg våknet i dag. Jeg ringer nok legen i dag. Føler veldig på at jeg "ofrer" min fysiske og psykiske helse for å prestere på jobben, når dette er en tid jeg bør lytte til kroppen i stedet Anonymkode: 925dd...fc5
AnonymBruker Skrevet 18. august 2020 #9 Skrevet 18. august 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde smerter fra uke 6, bekkenløsning fra uke 12 som bare ble verre og verre. Er sykepleier med flink pike-syndrom og presset meg selv altfor langt. Jeg var gradert sykemeldt i ulike prosentandeler gjennom svangerskapet. Prøvde kiropraktor, osteopat, gravidyoga, svømming, bekkenbelte, bbhugme-pute, gode sko osvosv. Gikk med korte steg, ut av bilen med samlete bein, unngikk støvsuging, tunge løft o.l. Arbeidsgiver tilrettela så godt de kunne, men så blir kollegaer syke og da gjorde jeg mer enn jeg skulle. Brukte over 10 000 kr på og forsøke og bli kvitt plagene, så ingen skal si at jeg ikke prøvde. Men det ble bare verre og verre. Fikk ikke sove på natten, gråt på vei hjem fra jobb i smerter, samboer måtte hjelpe meg opp av sengen på morgenen osv. Jeg måtte til slutt bare innse at kroppen min ikke maktet mer. Etter samtaler med fastlege, jordmor og arbeidsgiver ble det bestemt at jeg måtte sykemeldes 100% ca 2 måneder før permisjon. Nå, noen måneder etter fødsel, så sliter jeg fremdels med bekkenet etter og ha gått på middels lange trilleturer feks. Jeg sier dette for og vise deg hvor gale det kan bli dersom du ikke lytter til kroppen din. Jordmoren min sa at jeg ikke skulle presse meg når jeg fikk vondt, da kunne jeg iverstefall ende opp med bekkensmerter også etter fødselen, som jeg til en viss grad har gjort. Det er langt i fra like vondt som det var under svangerskapet, men smertene er der enda. Jordmoren min sa også at en arbeidsgiver som ikke tilrettelegger, er en uklok arbeidsgiver. Det fører til at den gravide ikke kan jobbe, og det taper begge parter på. Du som gravid taper ingenting økonomisk, men du blir jo skvist ut av arbeidslivet for en periode. At arbeidsgiver ikke vil tilrettelegge er virkelig ikke ditt problem, da kan du ikke jobbe. Sjekk forresten opp i om dette er grunnlag for svangerskapspenger. Det tror jeg man har rett på når arbeidsgiver ikke kan tilrettelegge. Søk opp svangerskapspenger så finner du informasjon. Lykke til med graviditeten. Lytt til kroppen din, ta vare på deg selv og baby nå ❤️ Anonymkode: 8f2e7...023 Tusen takk for et fantastisk svar - kanskje akkurat det jeg trengte å høre ❤️ Jeg kjenner at jeg er redd dette skal bli verre når jeg blir tynge/større, og ikke minst plage meg også etter graviditeten. Jeg synes det er trist å ikke få tilretteleggingen jeg ber om, og kjenner at jeg derfor presser meg lenger enn jeg bør for å ikke "skuffe" eller være en dårlig arbeidstaker. I dag skal jeg ringe legen og be om en samtale, for i går gikk jeg skikkelig på en smell. Tusen takk igjen ❤️ Anonymkode: 925dd...fc5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå