AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #1 Skrevet 17. august 2020 Vår lille frøken har fått påvist nedsatt hørsel på det ene øret. Hun hører lite til ingenting. Det andre øret er bra, så det er vi selvfølgelig veldig glade for! Vi har fått beskjed om at hun må sette et dren når hun er 8 måneder. Jeg kan veldig lite om dette, og har fått veldig lite informasjon - annet enn å være veldig bevisst på hvilket øre vi snakker til. Legen sa og at han så forskjell på tromhinnene hennes, uten å utdype hva det betyr. Er det noen andre som har hatt barn med nedsatt hørsel? I såfall; var det langtids eller korttidsdren det var snakk om? Har dere merket mye til hørselstapet? Og hvor mye bedret det seg etter drenet? Anonymkode: ac94a...3ed
Sansa20 Skrevet 17. august 2020 #2 Skrevet 17. august 2020 (endret) 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vår lille frøken har fått påvist nedsatt hørsel på det ene øret. Hun hører lite til ingenting. Det andre øret er bra, så det er vi selvfølgelig veldig glade for! Vi har fått beskjed om at hun må sette et dren når hun er 8 måneder. Jeg kan veldig lite om dette, og har fått veldig lite informasjon - annet enn å være veldig bevisst på hvilket øre vi snakker til. Legen sa og at han så forskjell på tromhinnene hennes, uten å utdype hva det betyr. Er det noen andre som har hatt barn med nedsatt hørsel? I såfall; var det langtids eller korttidsdren det var snakk om? Har dere merket mye til hørselstapet? Og hvor mye bedret det seg etter drenet? Anonymkode: ac94a...3ed Jeg er også født med nedsatt hørsel på ene øre. , hadde dren opptil 5 ganger ved barndommen . Har bedret seg litt løpet av oppveksten og livet . Dere må være litt obs på at språket kan være litt forsinket med nedsatt hørsel. Jeg var selv sen med språket og hadde logoped. Endret 17. august 2020 av solietta
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #3 Skrevet 17. august 2020 Jeg har hatt dren 10 ganger opp igjennom oppveksten, hørte bedre når jeg hadde dren siden da samlet det seg ikke væske i mellomøret 😊 Jeg måtte dessverre ha en større operasjon på høyre øret siden jeg mistet nesten all hørsel på den siden, men det er jo ikke så ofte skjer. Og var dessuten et resultat av at foreldrene mine ble hørt veldig seint ang at jeg hadde dårlig hørsel og at jeg hadde veldig mange ørebetennelser. Jeg har heller ikke bevegelig tromhinne på høyre side. Anonymkode: c6638...3f7
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #4 Skrevet 17. august 2020 Det anbefales at du begynner med babytegn, og videre over til tegnspråk dersom hun har nedsatt hørsel på det ene øret. Hvor bor du? Dersom du bor i Oslo, så vil jeg anbefale Voldsløkka barnehage. Det har blitt gjort en forskning på barn med ensidig nedsatt hørsel, og resultatet har vist at de vil få stort utbytte ved å ha tegnspråk. Jeg skal prøve å finne forskningen senere idag hvis det er ved interesse. Anonymkode: 365e2...6c6
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #5 Skrevet 17. august 2020 Takk for svar til alle tre ❤ Dere to som har nedsatt hørsel - er dette noe som hemmer dere nå i voksenalder? Slik som sosiale sammenkomster med støy og slikt? De hadde mistanke allerede rett etter fødsel når hørselscreening ikke gikk igjennom, så vi har vært veldig bevisste på hvilken side av hodet vi snakker til. Vi spurte litt om det var noe spesielt vi kunne gjøre, og da sa legen at det var viktig med lyder, sang og snakking. Jeg har selv vært borti tegnspråk i jobben min som pedagog, men har brukt dette med døve barn. Legen mente på at når barn har nedsatt hørsel på ett øre, så er det ikke noe i veien for at språket kan bli bra - så lenge man er obs. Og dersom man merker at barnet ligger etter på grunn av hørselstapet, så settes det inn hjelp til dette. Kjenner jeg bekymrer meg - men på en annen side, så er jo hørselstap en bagatell i forhold til hva mange andre sliter med. Ts Anonymkode: ac94a...3ed 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #6 Skrevet 17. august 2020 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar til alle tre ❤ Dere to som har nedsatt hørsel - er dette noe som hemmer dere nå i voksenalder? Slik som sosiale sammenkomster med støy og slikt? De hadde mistanke allerede rett etter fødsel når hørselscreening ikke gikk igjennom, så vi har vært veldig bevisste på hvilken side av hodet vi snakker til. Vi spurte litt om det var noe spesielt vi kunne gjøre, og da sa legen at det var viktig med lyder, sang og snakking. Jeg har selv vært borti tegnspråk i jobben min som pedagog, men har brukt dette med døve barn. Legen mente på at når barn har nedsatt hørsel på ett øre, så er det ikke noe i veien for at språket kan bli bra - så lenge man er obs. Og dersom man merker at barnet ligger etter på grunn av hørselstapet, så settes det inn hjelp til dette. Kjenner jeg bekymrer meg - men på en annen side, så er jo hørselstap en bagatell i forhold til hva mange andre sliter med. Ts Anonymkode: ac94a...3ed For min del så har jeg problemer med å få med meg alt som blir sagt, men det var mye verre før den siste operasjonen jeg hadde😊 Jeg lærte meg også til å lese litt på lepper så det har gått veldig greit egentlig. De fleste merker ikke at jeg hører dårlig på det ene øre engang😊 Anonymkode: c6638...3f7 1
Gåsemor Skrevet 17. august 2020 #7 Skrevet 17. august 2020 Har hatt dren selv på begge ører, og merker at når det er mye støy er det vanskeligere å høre alt, samt at hvis/når jeg er forkjølet får jeg midlertidig nedsatt hørsel. Dette er ikke noe som hemmer meg i hverdagen, men det er jo selvfølgelig ulike grader av nedsatt hørsel, og det har også noe å si hvilket yrke man velger. Om den lille jenten din er/blir hørselshemmet og hører nesten ingenting på det ene øre, så vil jeg anbefale å melde dere inn i Norges døveforbund. Her er masse god hjelp, kurs, erfaringer osv. 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #8 Skrevet 17. august 2020 11 minutter siden, Gåsemor skrev: Har hatt dren selv på begge ører, og merker at når det er mye støy er det vanskeligere å høre alt, samt at hvis/når jeg er forkjølet får jeg midlertidig nedsatt hørsel. Dette er ikke noe som hemmer meg i hverdagen, men det er jo selvfølgelig ulike grader av nedsatt hørsel, og det har også noe å si hvilket yrke man velger. Om den lille jenten din er/blir hørselshemmet og hører nesten ingenting på det ene øre, så vil jeg anbefale å melde dere inn i Norges døveforbund. Her er masse god hjelp, kurs, erfaringer osv. Der Gåsemor sier at det ikke hemmer henne i hverdagen må jeg innrømme at jeg bevisst og ubevisst forsøker å unngå slike situasjoner om jeg kan. Landsforeningen for hørselshemmede er også fin. Finn ut hvilke rettigheter barnet har når det gjelder tilrettelegging i bhg og skole. Hadde selv sterkt nedsatt hørsel, men skolen gjorde ingen ting. Ble bedre med dren! 😊 Anonymkode: 3755b...276 1
AnonymBruker Skrevet 18. august 2020 #9 Skrevet 18. august 2020 Uansett hva du velger, så jeg vil anbefale deg å begynne med tegnspråk fort som mulig. Så hun kan velge om hun ønsker å bruke eller ei senere når hun er stor nok til å velge selv. Foreldrene mine gjorde det ikke i begynnelsen, og det er bittert. Tegnspråk er like mye språk som norsk og det er faktum det at tegnspråk vil forsterke stimulering av språk og kognitive evner, derav norsk og andre språk. Som bildet viser, ingen har tatt skade av å kunne tegnspråk. Men det er mange, mange døve og hørselshemmede som har tatt skade av å ikke ha hatt tilgang til tegnspråk. Language deprivation har påvirket meg sterkt da jeg var liten, men heldigvis kom tegnspråk i livet mitt og jeg lever et flott liv. Studerer nå med sterkt B-snitt i et studie som er ganske krevende og vanskelig. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Language_deprivation_in_deaf_and_hard_of_hearing_children Anonymkode: 365e2...6c6
Sansa20 Skrevet 18. august 2020 #10 Skrevet 18. august 2020 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar til alle tre ❤ Dere to som har nedsatt hørsel - er dette noe som hemmer dere nå i voksenalder? Slik som sosiale sammenkomster med støy og slikt? De hadde mistanke allerede rett etter fødsel når hørselscreening ikke gikk igjennom, så vi har vært veldig bevisste på hvilken side av hodet vi snakker til. Vi spurte litt om det var noe spesielt vi kunne gjøre, og da sa legen at det var viktig med lyder, sang og snakking. Jeg har selv vært borti tegnspråk i jobben min som pedagog, men har brukt dette med døve barn. Legen mente på at når barn har nedsatt hørsel på ett øre, så er det ikke noe i veien for at språket kan bli bra - så lenge man er obs. Og dersom man merker at barnet ligger etter på grunn av hørselstapet, så settes det inn hjelp til dette. Kjenner jeg bekymrer meg - men på en annen side, så er jo hørselstap en bagatell i forhold til hva mange andre sliter med. Ts Anonymkode: ac94a...3ed Jeg har som flere nevner, problemer å høre det som blir sagt hvis det er mye støy . Når barnet starte på skolen så er det viktig at barnet sitter fremst
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå