AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #1 Skrevet 17. august 2020 14 av 17 barn i bhg er hjemme med forkjølelse. Ingen er testet enda. Og barnehagen holdes fortsatt åpen??! Jeg ringte corona telefonen i kommunen for å høre om dette er riktig og får da beskjed at så lenge det ikke er noen med påvist smitte, så kan barnehagen holdes åpen. Til tross for at det er over halvparten som er hjemme. Så da har i hvertfall jeg misforstått karantenereglene. Jeg trodde at om man hadde vært i nærkontakt med en med muligens smitte, så ble man satt i karantene inntil et svar forelå. Men det er visst motsatt. Veldig merkelig?? Syns det er litt ekkelt og veldig merkelig? Trodde man gikk etter førevarprinsippet? Anonymkode: 0c48a...244
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #2 Skrevet 17. august 2020 Virker som om det er mye rart fra kommune til kommune, og fra barnehage til barnehage. Her fant vi foreldrene ut for et par uker siden ar lederen i barnehagen har misforstått instruksene fra kommunen og fhi. Hun mente at man fint kunne gå i barnehagen med forkjølelse, så lenge man ikke hadde feber. Vi fant det ut fordi vi tok opp med henne at det hadde vært veldig mye forkjølelse i hele vår og sommer, til tross for tiltakene. Anonymkode: a184b...6fb
Gjest Albbas Skrevet 17. august 2020 #3 Skrevet 17. august 2020 Det er svært svært svært få med koronasmitte, og ditt føre-var prinsipp er svært dyrt for samfunnet. De ansatte i barnehagene hadde jo måttet vært i karantene hele tiden i så fall.
Thyra Skrevet 17. august 2020 #4 Skrevet 17. august 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: 14 av 17 barn i bhg er hjemme med forkjølelse. Ingen er testet enda. Og barnehagen holdes fortsatt åpen??! Jeg ringte corona telefonen i kommunen for å høre om dette er riktig og får da beskjed at så lenge det ikke er noen med påvist smitte, så kan barnehagen holdes åpen. Til tross for at det er over halvparten som er hjemme. Så da har i hvertfall jeg misforstått karantenereglene. Jeg trodde at om man hadde vært i nærkontakt med en med muligens smitte, så ble man satt i karantene inntil et svar forelå. Men det er visst motsatt. Veldig merkelig?? Syns det er litt ekkelt og veldig merkelig? Trodde man gikk etter førevarprinsippet? Anonymkode: 0c48a...244 Hvis alle som har vært i kontakt med noen med luftveissymptomer skulle gå i karantene, måtte vel alle barnehageansatte være i karantene konstant? 11
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #5 Skrevet 17. august 2020 Halvparten av barnehagen vår er også hjemme, men vi og følere andre har testet, det er ikke korona. Anonymkode: b4278...64c
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #6 Skrevet 17. august 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: 14 av 17 barn i bhg er hjemme med forkjølelse. Ingen er testet enda. Og barnehagen holdes fortsatt åpen??! Jeg ringte corona telefonen i kommunen for å høre om dette er riktig og får da beskjed at så lenge det ikke er noen med påvist smitte, så kan barnehagen holdes åpen. Til tross for at det er over halvparten som er hjemme. Så da har i hvertfall jeg misforstått karantenereglene. Jeg trodde at om man hadde vært i nærkontakt med en med muligens smitte, så ble man satt i karantene inntil et svar forelå. Men det er visst motsatt. Veldig merkelig?? Syns det er litt ekkelt og veldig merkelig? Trodde man gikk etter førevarprinsippet? Anonymkode: 0c48a...244 Det er i nærkontakt med en påvist smittet. Anonymkode: 1c5f4...673 5
solmåneogstjerner Skrevet 17. august 2020 #7 Skrevet 17. august 2020 Opplegget ditt hadde jo ikke gått. Da kan man like gjerne stenge alt med en gang. Tenk da, hvis ett barn snørrer, så skal hele bhg stenge? Det går jo ikke. 5
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #8 Skrevet 17. august 2020 Og unger kan gå i barnehage selvom de er snufsete og sporadisk hoste. Anonymkode: 1d07e...b67 4
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #9 Skrevet 17. august 2020 Det er ikke barnehager eller skoler som er problemet. Det er voksne mennesker som absolutt skal på fest. Hvor mange kjenner du som har blitt smittet i barnehagen?? Anonymkode: e6c60...b9b 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #10 Skrevet 17. august 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og unger kan gå i barnehage selvom de er snufsete og sporadisk hoste. Anonymkode: 1d07e...b67 Nei, det kan de ikke! De kan gå i barnehagen med restsymptomer etter luftveisinfeksjon. Dvs sporadisk hoste ETTER gjennomgått infeksjon. og de kan gå i barnehagen med blankt snott f. Eks etter å ha vært ute, hvis dette er noe de har til vanlig. snufsete barn med hoste skal være hjemme, da det betyr pågående infeksjon. Anonymkode: 68c77...e27
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #11 Skrevet 17. august 2020 Ett foreldrepar har sendt ungene i bhg med forkjølelse her, når er de voksne pluss en del barn på avdelingen smittet. 😤 Jammen vi er så viktige, vi skulle jo bare, det er bare en liten forkjølelse. Nå må potensielt 16 barn og tre voksne + vikarer gjennom fravær, testing osv. Sinnsykt dyrt bare fordi smittereglene og resten av barn, foreldre, voksne som blir rammet ikke var viktigere enn dette innmari viktige foreldreparet. Anonymkode: b570b...204
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #12 Skrevet 17. august 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, det kan de ikke! De kan gå i barnehagen med restsymptomer etter luftveisinfeksjon. Dvs sporadisk hoste ETTER gjennomgått infeksjon. og de kan gå i barnehagen med blankt snott f. Eks etter å ha vært ute, hvis dette er noe de har til vanlig. snufsete barn med hoste skal være hjemme, da det betyr pågående infeksjon. Anonymkode: 68c77...e27 Jo, de kan jo det, som du sier etter gjennomgått infeksjon. De kan fortsatt ha snørr (altså snufsete som jeg skrev) og sporadisk hoste. Selvom det er «etter gjennomgått infeksjon» så har de jo fortsatt symptomer som de får lov å gå i barnehagen med. Så det stemmer jo det jeg skrev. Anonymkode: 1d07e...b67 4
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #13 Skrevet 17. august 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jo, de kan jo det, som du sier etter gjennomgått infeksjon. De kan fortsatt ha snørr (altså snufsete som jeg skrev) og sporadisk hoste. Selvom det er «etter gjennomgått infeksjon» så har de jo fortsatt symptomer som de får lov å gå i barnehagen med. Så det stemmer jo det jeg skrev. Anonymkode: 1d07e...b67 Jeg tenker at med snørr og hoste så er infeksjonen fremdeles pågående. Men dette varierer gjerne fra barn til barn. velger selv å være hjemme med mine barn til alt snørr er tørket opp (unntatt det han ene alltid får i vind, som er blankt snørr når vi er ute, og ikke det jeg tenker på som å være snufsete). Tenker at så lenge det er sekresjon etter virusinfeksjon er det fremdeles utskillelse av virus. Trodde ikke det var innenfor med annet enn sporadisk hoste etter infeksjon. Mine barn slutter å være snufsete når infeksjonen er over. men nå skal jeg lese retningslinjene en gang til, for jeg er åpen for at jeg har tolket for strengt. Anonymkode: 68c77...e27
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #14 Skrevet 17. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenker at med snørr og hoste så er infeksjonen fremdeles pågående. Men dette varierer gjerne fra barn til barn. velger selv å være hjemme med mine barn til alt snørr er tørket opp (unntatt det han ene alltid får i vind, som er blankt snørr når vi er ute, og ikke det jeg tenker på som å være snufsete). Tenker at så lenge det er sekresjon etter virusinfeksjon er det fremdeles utskillelse av virus. Trodde ikke det var innenfor med annet enn sporadisk hoste etter infeksjon. Mine barn slutter å være snufsete når infeksjonen er over. men nå skal jeg lese retningslinjene en gang til, for jeg er åpen for at jeg har tolket for strengt. Anonymkode: 68c77...e27 Vanskelig å bedømme for barnehageansatte tenker jeg.. Er ikke uenig med deg, men det er nå dette som står i veilederen: (i tillegg til det med at noen kan få rennende nese etter å ha vært ute) dette handler om når de kan komme i barnehagen: Noen barn kan ha restsymptomer etter en gjennomgått luftveisinfeksjon som for eksempel rennende nese (uavhengig av farge på nesesekret) eller sporadisk hoste. Disse barna kan komme i barnehagen dersom allmenntilstanden er god og barnet er tilbake i sin vanlige form. Anonymkode: 1d07e...b67 2
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #15 Skrevet 17. august 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jo, de kan jo det, som du sier etter gjennomgått infeksjon. De kan fortsatt ha snørr (altså snufsete som jeg skrev) og sporadisk hoste. Selvom det er «etter gjennomgått infeksjon» så har de jo fortsatt symptomer som de får lov å gå i barnehagen med. Så det stemmer jo det jeg skrev. Anonymkode: 1d07e...b67 Barnehagebarn, elever og ansatte må ikke lenger være hjemme til de har hatt én symptomfri dag etter luftveisinfeksjon. Det holder at allmenntilstanden er god hos barn og elever, og at ansatte ikke lenger har symptomer. Noen barn, særlig de under 10 år, kan ha restsymptomer etter en gjennomgått luftveisinfeksjon som for eksempel rennende nese (uavhengig av farge på nesesekret) eller sporadisk hoste. Disse barna kan komme i barnehagen eller på skolen dersom allmenntilstanden er god og barnet er tilbake i sin vanlige form. Alle med nyoppståtte symptomer på luftveisinfeksjon skal sendes hjem og holdes hjemme inntil tilstanden er avklart. Barn og ansatte skal selv med milde luftveissymptomer og sykdomsfølelse ikke møte i barnehagen eller på skolen. Ansatte skal holde seg hjemme til de er symptomfrie, mens barn skal holdes hjemme til allmenntilstanden er god. ser ut som du har rett. Jeg er dog uenig 😂 mine barn har alltid god allmentilstand når de er forkjølet. Et par ganger i livet har de hatt over 40 i feber og da er allmentilstanden laber. Ellers er de alltid full fres og henger i lampene. jeg velger å holde dem hjemme til jeg vurderer at de ikke kan smitte andre, fordi det er UFATTELIG kjipt å påføre andre fravær på jobb fordi jeg selv vil på jobb. Og da blir det jo bare en evig runddans der de smitter hverandre på nytt og på nytt. Ble rett og slett provosert når jeg leste retningslinjene. Har hatt inntrykk av at man skal ha veldig lav terskel for å holde barna hjemme, men dette var høy terskel, syns jeg. Anonymkode: 68c77...e27 1
Gjest Albbas Skrevet 17. august 2020 #16 Skrevet 17. august 2020 2 minutter siden, AnonymBruker said: Jo, de kan jo det, som du sier etter gjennomgått infeksjon. De kan fortsatt ha snørr (altså snufsete som jeg skrev) og sporadisk hoste. Selvom det er «etter gjennomgått infeksjon» så har de jo fortsatt symptomer som de får lov å gå i barnehagen med. Så det stemmer jo det jeg skrev. Anonymkode: 1d07e...b67 AB peker likevel på en viktig forskjell som du ikke påpekte - restsymptom vs nyoppstått symptom. Jeg ser at mange tolker det som "ungen er bare forkjøla, kan gå i barnehagen", men egentlig bør man ved første tegn til hoste og snørr holde barnet hjemme og vurdere allmenntilstanden. Når barnet er på bedringens vei/hosten kun er sporadisk og allmenntilstanden er helt fin kan det gå i barnehagen igjen. Men det skal altså ikke i barnehagen ved nyoppståtte symptomer, selv om de er milde. Noen barn er jo snørrete hele tiden, og da kan man vurdere at det ikke er en nyoppstått infeksjon. Men sønnen min for eksempel våknet veldig snørrete her en dag. Spurte bekjente om råd, og alle sa jeg kunne sende i barnehagen. Etter å ha lest rådene kom jeg frem til at nei, han skulle ikke i barnehagen. I løpet av dagen kom det litt feber. Nå etter flere dager er han frisk igjen, men fortsatt med snørr. Nå kan han gå i barnehage, for nå er det kun et restsymptom og ikke et nyoppstått symptom. Viktig forskjell! Rådene er veldig uklare og man må konsentrere seg litt når man leser dem (noe man ikke nødvendigvis har mulighet til når man står der med en unge på armen og lurer på om man skal i jobb eller barnehage eller ei). Burde vært gjort mye tydeligere. Tror nok en del barnehager også er usikre på denne forskjellen..
Gjest Albbas Skrevet 17. august 2020 #17 Skrevet 17. august 2020 11 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg tenker at med snørr og hoste så er infeksjonen fremdeles pågående. Men dette varierer gjerne fra barn til barn. velger selv å være hjemme med mine barn til alt snørr er tørket opp (unntatt det han ene alltid får i vind, som er blankt snørr når vi er ute, og ikke det jeg tenker på som å være snufsete). Tenker at så lenge det er sekresjon etter virusinfeksjon er det fremdeles utskillelse av virus. Trodde ikke det var innenfor med annet enn sporadisk hoste etter infeksjon. Mine barn slutter å være snufsete når infeksjonen er over. men nå skal jeg lese retningslinjene en gang til, for jeg er åpen for at jeg har tolket for strengt. Anonymkode: 68c77...e27 For voksne er snørr og hoste tegn på pågående infeksjon, men for barn under 10 år kan det henge igjen selv om infeksjonen er over. Derfor litt snillere krav for barn. I tillegg er utskillelsen av virus størst ved oppstart av symptomer. Men voksne skal holde seg hjemme til man er snørrfri ja. Stor forskjell på barn også da, noen er som dine og da er det fint at du bruker sunn fornuft og vurderer at de skal holdes hjemme.
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #18 Skrevet 17. august 2020 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Barnehagebarn, elever og ansatte må ikke lenger være hjemme til de har hatt én symptomfri dag etter luftveisinfeksjon. Det holder at allmenntilstanden er god hos barn og elever, og at ansatte ikke lenger har symptomer. Noen barn, særlig de under 10 år, kan ha restsymptomer etter en gjennomgått luftveisinfeksjon som for eksempel rennende nese (uavhengig av farge på nesesekret) eller sporadisk hoste. Disse barna kan komme i barnehagen eller på skolen dersom allmenntilstanden er god og barnet er tilbake i sin vanlige form. Alle med nyoppståtte symptomer på luftveisinfeksjon skal sendes hjem og holdes hjemme inntil tilstanden er avklart. Barn og ansatte skal selv med milde luftveissymptomer og sykdomsfølelse ikke møte i barnehagen eller på skolen. Ansatte skal holde seg hjemme til de er symptomfrie, mens barn skal holdes hjemme til allmenntilstanden er god. ser ut som du har rett. Jeg er dog uenig 😂 mine barn har alltid god allmentilstand når de er forkjølet. Et par ganger i livet har de hatt over 40 i feber og da er allmentilstanden laber. Ellers er de alltid full fres og henger i lampene. jeg velger å holde dem hjemme til jeg vurderer at de ikke kan smitte andre, fordi det er UFATTELIG kjipt å påføre andre fravær på jobb fordi jeg selv vil på jobb. Og da blir det jo bare en evig runddans der de smitter hverandre på nytt og på nytt. Ble rett og slett provosert når jeg leste retningslinjene. Har hatt inntrykk av at man skal ha veldig lav terskel for å holde barna hjemme, men dette var høy terskel, syns jeg. Anonymkode: 68c77...e27 Er enig med deg, og jeg har også holdt min hjemme til forkjølelsen er helt over. Han er ekstremt sjelden snørrete da, ser det kan være vanskeligere for de ungene som konstant går med 11-tall under nesa året rundt.. Anonymkode: 1d07e...b67 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #19 Skrevet 17. august 2020 Jeg bor i Oslo, og i området jeg bor er det to store barnehager. I begge barnehagene var det i mai mange som var forkjølet. Det var flere avdelinger som var tomme pga barn som var hjemme. Vi ringte koronatelefonen men fikk til svar ar de helst ikke ønsket å teste små barn fordi testen er så ubehagelig. Vet ikke om noen testet seg, men barnehagen var åpen som vanlig. Anonymkode: d5331...433
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #20 Skrevet 17. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er i nærkontakt med en påvist smittet. Anonymkode: 1c5f4...673 Nja. Her ble hele familien sendt i karantene (til testresultatet forelå) da eldste barnet ble testet for korona. Men det er kanskje forskjell på nærkontakter også. Anonymkode: fa1b9...74e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå