Gå til innhold

Google kilder selv

Fremhevede innlegg

Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Istedenfor å hakke på den som kommer med temaet eller påstanden, kan de som vil vite fakt grave  litt rundt selv. At de med en gang etterspør kilde istedenfor å grave selv forteller meg at de kun er i tråden for å finne feil ved dine påstander. For det er mange som viser til riktige kilder men som blir møtt med påstander om at kilden ikke er riktig eller bra nok i deres øyne. Vel, de får grave selv. De som er nok interessert i en påstand vil grave rundt selv istedenfor å ha en vinn eller tap mentalitet på kg.

Man må klare å se logisk og fornuftig på ting og ikke avfeie alt som tull bare fordi det er utenfor din forståelsesevne eller fantasi. Eller, som noen sier, det står ikke i media så da er det ikke sant. Som om tv og vanlige nyhetskanaler forteller sannheten eller dokumenterer noe som helst i sine påstander.

Anonymkode: 2a133...de8

Det var dette her jeg mente. Takk for at du skrev det så klart. Det har ingen hensikt å komme med “kilder” og “videre lesestoff” til en som ikke allerede deler min oppfatning, det er min erfaring. For alle leser på sin egen måte. Om det er ujevne artikler og bøker, vil andre kaste seg over de delene jeg skulle ønske ikke var der, og det jeg synes er klokkeklart og ikke kunne vært sagt bedre, vil andre fnyse av.

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når noen for eksempel påstår at man blir forgiftet av egne avfallsstoffer av å bruke munnbind, er det jo å forvente at man kan komme med en vitenskapelig kilde til påstanden. Det er ikke opp til andre å prøve å finne en kilde som ikke eksisterer.

Mange tror dessverre også at en blogg skrevet av en person uten faglig kompetanse innen det aktuelle emnet, er en god kilde. Manglende kildekritikk er en gjenganger på KG.

Anonymkode: 9b6be...d05

De tilfellene jeg synes er problematiske, er når man blir bedt om å dokumentere "påstander" av typen "det er 365 dager i et år, så lenge det ikke er skuddår", altså helt åpenbart, trivielt og allment akseptert, og åpenbart og trivielt, men ikke allment akseptert, feks "en kalori er en kalori". 

Anonymkode: 62e2c...3da

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vanlig debattskikk å dokumentere påstander man kommer med, det har det alltid vært, men dessverre så er det ikke mange som har lært dette, eller forstår viktigheten av det i dagens samfunn. De bryr seg bare ikke om at man potensielt kan spre feil informasjon. De ser kun ting fra sitt perspektiv, og evner ikke å åpne opp horisonten litt en gang.

Anonymkode: 12530...0dc

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Istedenfor å hakke på den som kommer med temaet eller påstanden, kan de som vil vite fakt grave  litt rundt selv. At de med en gang etterspør kilde istedenfor å grave selv forteller meg at de kun er i tråden for å finne feil ved dine påstander. For det er mange som viser til riktige kilder men som blir møtt med påstander om at kilden ikke er riktig eller bra nok i deres øyne. Vel, de får grave selv. De som er nok interessert i en påstand vil grave rundt selv istedenfor å ha en vinn eller tap mentalitet på kg.

Man må klare å se logisk og fornuftig på ting og ikke avfeie alt som tull bare fordi det er utenfor din forståelsesevne eller fantasi. Eller, som noen sier, det står ikke i media så da er det ikke sant. Som om tv og vanlige nyhetskanaler forteller sannheten eller dokumenterer noe som helst i sine påstander.

Anonymkode: 2a133...de8

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var dette her jeg mente. Takk for at du skrev det så klart. Det har ingen hensikt å komme med “kilder” og “videre lesestoff” til en som ikke allerede deler min oppfatning, det er min erfaring. For alle leser på sin egen måte. Om det er ujevne artikler og bøker, vil andre kaste seg over de delene jeg skulle ønske ikke var der, og det jeg synes er klokkeklart og ikke kunne vært sagt bedre, vil andre fnyse av.

De tilfellene jeg synes er problematiske, er når man blir bedt om å dokumentere "påstander" av typen "det er 365 dager i et år, så lenge det ikke er skuddår", altså helt åpenbart, trivielt og allment akseptert, og åpenbart og trivielt, men ikke allment akseptert, feks "en kalori er en kalori". 

Dette beviser behovet for kilder, siden disse eksemplene tydelig viser at folk misforstår det de leser. Og dermed må andre få kunne lese de samme kildene, siden man ikke kan stole på at folk formidler det som står korrekt.

Å vise til kilder på allmenne fakta er unødvendig. 

Anonymkode: dddc6...d67

• Liker 2
Skrevet
På 17.8.2020 den 8.41, AnonymBruker skrev:

Det er jo det som er vanlig i studiesammenheng og i forskning.

Her inne er det en del med litt sære holdninger til dette, det finnes også dem som ikke gidder å vise en kilde, men som samtidig «krever» at andre skal motbevise den udokumenterte påstanden deres.

Anonymkode: 9b6be...d05

Nei, ikke helt. I studiesammenheng så er det vanlig å oppsøke kilder selv og å bære kritisk til kilder. Har man studert vet man hvordan man kan finne kilder. 

Henviser man derimot til litteratur, forskning eller andres tekster, så skal dette krediteres med kilde. 

Anonymkode: 87eb9...f17

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, ikke helt. I studiesammenheng så er det vanlig å oppsøke kilder selv og å bære kritisk til kilder. Har man studert vet man hvordan man kan finne kilder. 

Henviser man derimot til litteratur, forskning eller andres tekster, så skal dette krediteres med kilde. 

Jo, helt. Ingen akademikere slenger ut kontroversielle påstander uten å oppgi kilder, og så si at andre må finne kildene. De må komme med kilder selv, og det er derfor man oppsøker kilder - man skal uttale seg om noe. Man oppsøker IKKE kilder fordi en eller annen kommer med en kontroversiell udokumentert påstand og ber DEG finne kilden.

• Liker 3
Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her på KG har jeg opplevd at selv det har vært nødvendig. Men verst er det jo i konspirasjonstrådene :)

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette beviser behovet for kilder, siden disse eksemplene tydelig viser at folk misforstår det de leser. Og dermed må andre få kunne lese de samme kildene, siden man ikke kan stole på at folk formidler det som står korrekt.

Man kan misforstå, eller misforstå med vilje, eller bare oppfatte innholdet på en annen måte fordi man ser det fra en annen synsvinkel. "Formidle korrekt" kan man nesten bare gjøre med helt enkle ting, som ordrett sitering, og tall.

Sitat

Men hva er allmenne fakta? Den vanlige KG'er skal jo ha kilder på at natt følger dag!

Skrevet

Klassisk hersketeknikk og en stor utfordring i debatt. Man har da mer enn nok med å bruke tid på å dokumentere og underbygge egne påstander, (mens motparten ofte drar ting rett ut av raua), om man ikke også skal bruke tid på å lete etter kilder som mest sannsynlig ikke finnes.

Anonymkode: 70a09...6ab

• Liker 5
Skrevet
On 8/17/2020 at 8:46 AM, AnonymBruker said:

Jeg ser ikke problemet. De som påstår ting uten å kunne vise til kilde har jo tapt argumentasjonen? I det øyeblikket noen sier "google det selv" så regner jeg det som bevis for at de tar feil og farer med fanteri. Jeg vinner. 

Du er med andre ord ikke interessert i hva som er fakta, bare å "vinne" en diskusjon.

Anonymkode: 1645c...170

Skrevet
3 hours ago, Vestfold38 said:

Wikipedia er alltid interresant at folk linker til når enten alle av oss kan forandre en god del der eller et mindretall av oss kan forandre på de fleste sider avhengig av posisjon en er i. Wikipedia blir virkelighetsfjernt å linke til når man kjenner konseptet og flott for å redigere til sin egen fordel om man skulle debattere noe.

Hvis du tror Wikipedia er en stor konspirasjon for å lyve om ting du har andre synspunkter om så er det du som sliter. Det er få kilder som er like gode og oversiktlige. Det aller meste som står der har referanser til andre steder igjen.

• Liker 1
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis du tror Wikipedia er en stor konspirasjon for å lyve om ting du har andre synspunkter om så er det du som sliter. Det er få kilder som er like gode og oversiktlige. Det aller meste som står der har referanser til andre steder igjen.

Kanskje du burde se hvordan Wikipedia er bygget opp og av hvem som legger til eller fjerner informasjon? Er ikke noen konspirasjon at vanlige folk kan forandre på informasjon som ligger der eller en dyp hemmelighet.

Gjest heimebane
Skrevet

Det er litt både og. Informasjon som er enkel å søke seg til burde det forventes at alle kan gjøre. Forskning og artikler som kan være vanskelige å oppdrive bør lenkes til.

Skrevet

Så hvem av oss er det som sliter med kilde kritikk?

Gjest heimebane
Skrevet
7 minutter siden, Vestfold38 skrev:

Så hvem av oss er det som sliter med kilde kritikk?

Jeg aner ikke, men noen sliter med ord delings feil.

Skrevet
1 minutt siden, heimebane said:

Jeg aner ikke, men noen sliter med ord delings feil.

Beklager så mye, får håpe det ikke gjentar seg for ofte så du ikke blir irritert. 😊

Skrevet

Er en årsak til at den ble reversert. 😂

Skrevet
9 minutter siden, Vestfold38 skrev:

Er en årsak til at den ble reversert. 😂

Joda. Men dette viser jo styrken med Wikipedia.

Alle endringer lagres og kan spores tilbake.

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo, helt. Ingen akademikere slenger ut kontroversielle påstander uten å oppgi kilder, og så si at andre må finne kildene. De må komme med kilder selv, og det er derfor man oppsøker kilder - man skal uttale seg om noe. Man oppsøker IKKE kilder fordi en eller annen kommer med en kontroversiell udokumentert påstand og ber DEG finne kilden.

Absolutt ikke. Henger man seg på en debatt og skal sannsynliggjøre noe eller ikke, bør man gjøre research selv. Ingen på universitetet som gir deg hele kildematerialet til pensum. De må du nesten hente selv. Og til slutt, hvor vanskelig må det gjøres??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...