AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #1 Skrevet 17. august 2020 Er det noen kremer/oljer som forhindrer strekkmerker? Har du hatt nytte av det? Anonymkode: 219dc...e49
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #2 Skrevet 17. august 2020 Strekkmerker er genetisk. Anonymkode: 8a5b6...32d 6
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #3 Skrevet 17. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Strekkmerker er genetisk. Anonymkode: 8a5b6...32d Er klar over det, men spørr om noe kan hjelpe/begrense det litt alikavell Anonymkode: 219dc...e49
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #4 Skrevet 17. august 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Er klar over det, men spørr om noe kan hjelpe/begrense det litt alikavell Anonymkode: 219dc...e49 Skaffe deg andre gener. Anonymkode: 8a5b6...32d 2
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #5 Skrevet 17. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Skaffe deg andre gener. Anonymkode: 8a5b6...32d Hvorfor gidder du svare når du ikke svarer på det jeg lurer på... Anonymkode: 219dc...e49 4
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #6 Skrevet 17. august 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hvorfor gidder du svare når du ikke svarer på det jeg lurer på... Anonymkode: 219dc...e49 Jeg har svart deg, men du nekter å ta til deg svaret. Strekkmerker er genetisk. Du kan smøre deg alt du vil. Det hjelper ikke. Anonymkode: 8a5b6...32d 13
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #7 Skrevet 17. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg har svart deg, men du nekter å ta til deg svaret. Strekkmerker er genetisk. Du kan smøre deg alt du vil. Det hjelper ikke. Anonymkode: 8a5b6...32d Spurte om noen har hatt nytte av det. Om ikke du har hatt det er det fullt mulig andre har Anonymkode: 219dc...e49
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #8 Skrevet 17. august 2020 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: Spurte om noen har hatt nytte av det. Om ikke du har hatt det er det fullt mulig andre har Anonymkode: 219dc...e49 Dette svaret beviser jo bare at du ikke tror på eller hører etter svaret du fikk fra den første i tråden her. "Fullt mulig andre har" svarer du likevel. Nei, det er ikke det! Det er genetisk, fikk du vite, og det er det ingen måte å smøre seg utenom med noe hokus-pokus av kremer. Til info så fikk ikke jeg som gravid et eneste strekkmerke noe sted, hverken på mage, lår eller pupper. Og jeg smurte meg ikke en eneste gang med noe som helst. Det ligger i genene mine. Jeg var dessuten svært tynn og hadde ikke underhudsfett å snakke om. Mye underhudsfett øker sjansen for at underhuden sprekker ved rask vektøkning, og dermed får man strekkmerker lettere. Anonymkode: 5199a...457 8
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #9 Skrevet 17. august 2020 Det er helt riktig det som blir sagt her, at ingen oljer eller kremer hjelper. Du bør allikevel smøre deg for å unngå tørr hud. De faktorene man faktisk kan gjøre noe med, er underhudsfett, alder og vektoppgang. Du kan sørge for å ha lite underhudsfett når du blir gravid. Dette er ingen garanti for å unngå strekkmerker, men minsker i hvert fall sjansen for å få dem og/eller for å få store strekkmerker. Ung hud sprekker også lettere, så her er det en fordel å være litt opp i 20-årene eller eldre. Hvis du allerede er gravid, er det ikke så mye å gjøre med disse to faktorene. Den siste faktoren er vektøkning og størrelse på magen. Man kan jo ikke styre hvordan man bærer magen, men med vektøkning innenfor anbefalingene minsker du også sjansene for strekkmerker. En diger gravidmage har selvsagt større sjans for å sprekke opp enn en mindre gravidmage. Anonymkode: d2636...d92 1
Emma89 Skrevet 17. august 2020 #10 Skrevet 17. august 2020 Jeg har hatt to svangerskap hvor jeg hver gang har vært trent og hatt lite underhudsfett. Jeg fikk heller ikke strekkmerker, selv om mage nummer to ble myyye større enn med nummer en. Mamma bærte frem tvillinger uten strekkmerker, og mine søsken har heller ikke fått strekkmerker. Ingen av oss som har brukt noe annet middel på magen enn vanlige fuktighetsgivende kremer 😊 Jeg tror vedkommende over her må ha noe poeng i det hun skriver. Mye av strekkmerkene er nok genetisk og kan ikke gjøres noe spesielt med. Ja, jeg er veldig glad for at jeg ikke fikk strekkmerker, men, om det hadde skjedd, så hadde det fungerte det også, for strekkmerker blir jo mindre synlige med tiden uansett 💗 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #11 Skrevet 17. august 2020 Det er som skrevet over genetisk, men utrolig fint at du ønsker å smøre deg likevel! Jeg startet ganske tidlig da jeg allerede smurte leggene mine hver dag, så da tok jeg likegreit et drag over magen også. Startet med vanlig biotherm fordi det var den jeg brukte ellers. Etterhvert som magen vokste fikk jeg den strekkende følelsen i mageregionen, så da kjøpte jeg burts bees mama Bee belly cream tror jeg den heter? Hvertfall den gir utrolig mye fukt og lindret veldig! Selv om jeg smører x2 per dag så har det kommet noen bittesmå strekkmerker her og der, men det viktigste for meg var å få bort den irriterende følelsen av at huden strakk seg. Min mor fikk lite strekkmerker men masse på brystene, jeg har kun fått under brystene så de synes ikke. Hvis jeg husker rett så har jeg fått strekkmerker på noe av de samme plassene som min søster, så genetikken spiller absolutt inn her. Anonymkode: 8db4a...ce7 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #12 Skrevet 17. august 2020 Det er, for å gjenta de andre som du nekter å tro på, ingen kremer eller oljer som har noen som helst beviselig effekt. Det eneste du kan gjøre selv, som kan ha en forebyggende effekt, er å trene/få opp pulsen daglig. Det øker blodsirkulasjonen i huden, og kan være med på å forebygge strekkmerker. Eldre gravide får også mindre strekkmerker enn unge gravide, så du kan vente med å få barn om du ønsker redusere faren for strekkmerker - og da heller øke faren for downs og andre langt mer alvorlige kromosomfeil, faren for sa, fødselsskader, osv osv Anonymkode: 9c746...f06 3
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #13 Skrevet 17. august 2020 Hahahah Ts, du kan smøre til du blir grønn og blå uten at det har effekt. Genetisk. Anonymkode: 848d4...e70 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #14 Skrevet 17. august 2020 Smurte meg hver dag i første svangerskap. Var tynn men utrent. Fikk et par strekkmerker ved navlen og et stort på hver side av hoftekammen. Var 18 år. Med nr 2 fikk jeg ingen nye og smurte meg heller ikke. Anonymkode: d0e9b...33f
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #15 Skrevet 17. august 2020 Mamma fikk ingen. Jrg fikk noen, begge tynne. Smører med biooil hver dag. Anonymkode: 5884c...11c
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #16 Skrevet 17. august 2020 Smurte som en gal med biooil, gikk ikke opp noe i fett under graviditeten og allikevel var jeg full i strekkmerker på slutten. Min mor hadde ingen Anonymkode: 77e31...c73 1
teknosilje Skrevet 17. august 2020 #17 Skrevet 17. august 2020 Det er genetisk og har i tillegg med hormoner å gjøre. 1
spinnwild Skrevet 17. august 2020 #18 Skrevet 17. august 2020 Smøring kan hjelpe på hvor ille de blir, men får du så får du. Jeg kjenner flere som har sluppet unna 1.graviditet, men fått masse nr2 uten noe forskjell i "prevantiv behandling". 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #19 Skrevet 17. august 2020 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Smurte som en gal med biooil, gikk ikke opp noe i fett under graviditeten og allikevel var jeg full i strekkmerker på slutten. Min mor hadde ingen Anonymkode: 77e31...c73 Samme her. Men var 20 år da... Anonymkode: 6b183...f5f
firestarter Skrevet 17. august 2020 #20 Skrevet 17. august 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Spurte om noen har hatt nytte av det. Om ikke du har hatt det er det fullt mulig andre har Anonymkode: 219dc...e49 Hvordan skal noen vite om de har hatt nytte av det? De som ikke fikk strekkmerker og mener det var fordi de smurte seg hver dag hadde mest sannsynlig ikke fått det likevel, siden det er genetisk. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå