AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #1 Skrevet 17. august 2020 Det snakkes om at vi må forsøke å holde spredningen nede til det er utviklet en vaksine. Senest i en VG artikkel nå ser jeg det står: "– Fortsatt skyver vi den store bølgen foran oss, og det må vi klare helt til alle kan bli vaksinert. I beste fall mot slutten av 2021, mest sannsynlig senere." Men er planen at de liksom skal pålegge "alle" å vaksineres? Eller er det frivillig slik at de som ønsker, og de i risikogrupper kan vaksinere seg for å beskytte seg når vi en dag skal bort med smitteverntiltakene? Det er greit nok at vi tar alle de vanlige vaksinene i skolegangen som tuberkulose osv. Men etterhvert så synes jeg vaksiner har blitt nesten som det å installere "enda en app" på telefonen. Alle vil at du skal ha akkurat deres app, enten det er butikken, frisøren, pizzasjappen eller nettbutikken. Og nå er det slik at vi alltid oppfordres til å ta en eller annen vaksine. "Sesongvaksiner" har jeg aldri pleid å ta, slik som influensavaksine, svineinfluensa og fugleinfluensa. Og i utgangspunktet så har jeg ingen ønske om å ta noe koronavaksine heller hvis det kommer. Anonymkode: 9d323...d1c 4
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #2 Skrevet 17. august 2020 Jeg er ikke den som står først i en vaksinekø, men akkurat når det gjelder koronaviruset så vil jeg heller ha senskader av en vaksine enn senskadene viruset kan gi. Anonymkode: 6d724...a5b 11
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #3 Skrevet 17. august 2020 Det viktigste å ta med seg fra den artikkelen, er at vi kommer til å ha strenge tiltak i minst ett og et halvt år (18 mnd) til. Til sammenligning er det "bare" fem måneder siden samfunnet stengte i mars. Bare å smøre seg med tålmodighet. Anonymkode: 4e25a...bec 9
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #4 Skrevet 17. august 2020 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det viktigste å ta med seg fra den artikkelen, er at vi kommer til å ha strenge tiltak i minst ett og et halvt år (18 mnd) til. Til sammenligning er det "bare" fem måneder siden samfunnet stengte i mars. Bare å smøre seg med tålmodighet. Anonymkode: 4e25a...bec Forferdelige nyheter for meg som da kommer til å miste mannen min. Anonymkode: 401bc...fca
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #5 Skrevet 17. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det snakkes om at vi må forsøke å holde spredningen nede til det er utviklet en vaksine. Senest i en VG artikkel nå ser jeg det står: "– Fortsatt skyver vi den store bølgen foran oss, og det må vi klare helt til alle kan bli vaksinert. I beste fall mot slutten av 2021, mest sannsynlig senere." Men er planen at de liksom skal pålegge "alle" å vaksineres? Eller er det frivillig slik at de som ønsker, og de i risikogrupper kan vaksinere seg for å beskytte seg når vi en dag skal bort med smitteverntiltakene? Det er greit nok at vi tar alle de vanlige vaksinene i skolegangen som tuberkulose osv. Men etterhvert så synes jeg vaksiner har blitt nesten som det å installere "enda en app" på telefonen. Alle vil at du skal ha akkurat deres app, enten det er butikken, frisøren, pizzasjappen eller nettbutikken. Og nå er det slik at vi alltid oppfordres til å ta en eller annen vaksine. "Sesongvaksiner" har jeg aldri pleid å ta, slik som influensavaksine, svineinfluensa og fugleinfluensa. Og i utgangspunktet så har jeg ingen ønske om å ta noe koronavaksine heller hvis det kommer. Anonymkode: 9d323...d1c Jeg synes dette var et litt merkelig innlegg. Som du skriver har vi et vaksinasjonsprogram som har eksistert i mange år (tuberkulose er ikke en del av dette lenger forresten!) som de fleste tar selvom det er frivillig. Så har man sesonginfluensa vaksine som først og fremst tilbys utsatte grupper som eldre, gravide og de som jobber med utsatte grupper. Det som har vært i tillegg til dette er nå sist svineinfluensa i 2009, altså 11 år siden! Er ikke enig i at dette er noe ekstremt påtrykkende. Når det etterhvert tilbys en koronavaksine vil den være frivillig som alle andre vaksiner i Norge. Anonymkode: f4080...187 7
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #6 Skrevet 17. august 2020 33 minutter siden, AnonymBruker said: Forferdelige nyheter for meg som da kommer til å miste mannen min. Anonymkode: 401bc...fca Hvorfor mister du mannen din hvis vi har smitteverntiltak i minst 18 måneder til? Anonymkode: cff48...861 6
stan Skrevet 17. august 2020 #7 Skrevet 17. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: utgangspunktet så har jeg ingen ønske om å ta noe koronavaksine heller hvis det kommer Hvorfor ikke? Alternativet er stor risiko for å bli syk. 2
Nerine_ Skrevet 17. august 2020 #8 Skrevet 17. august 2020 (endret) Merkelig problemstilling. Som voksen er det vel anbefalt omtrent en vaksine (påfyll av barnevaksinene) hvert 10. år, hvordan får du det til å bli til et "vaksinepress"? Endret 17. august 2020 av Nerine_ 5
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #9 Skrevet 17. august 2020 Helsedirektoratet planlegger tvangsvaksinering av befolkningen. https://www.dn.no/politikk/helsedirektoratet/preben-aavitsland/espen-nakstad/internt-dokument-folkehelse-topp-kom-med-stikk-mot-helsedirektoratet/2-1-812181 Anonymkode: c2841...fd2
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #10 Skrevet 17. august 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det snakkes om at vi må forsøke å holde spredningen nede til det er utviklet en vaksine. Senest i en VG artikkel nå ser jeg det står: "– Fortsatt skyver vi den store bølgen foran oss, og det må vi klare helt til alle kan bli vaksinert. I beste fall mot slutten av 2021, mest sannsynlig senere." Men er planen at de liksom skal pålegge "alle" å vaksineres? Eller er det frivillig slik at de som ønsker, og de i risikogrupper kan vaksinere seg for å beskytte seg når vi en dag skal bort med smitteverntiltakene? Det er greit nok at vi tar alle de vanlige vaksinene i skolegangen som tuberkulose osv. Men etterhvert så synes jeg vaksiner har blitt nesten som det å installere "enda en app" på telefonen. Alle vil at du skal ha akkurat deres app, enten det er butikken, frisøren, pizzasjappen eller nettbutikken. Og nå er det slik at vi alltid oppfordres til å ta en eller annen vaksine. "Sesongvaksiner" har jeg aldri pleid å ta, slik som influensavaksine, svineinfluensa og fugleinfluensa. Og i utgangspunktet så har jeg ingen ønske om å ta noe koronavaksine heller hvis det kommer. Anonymkode: 9d323...d1c For noe tull. Hvem er det som løper etter deg med vaksiner. Dette er en kunstig problemstilling. Anonymkode: 04a5e...5c5 6
Krantz95 Skrevet 17. august 2020 #11 Skrevet 17. august 2020 1 time siden, stan skrev: Hvorfor ikke? Alternativet er stor risiko for å bli syk. Viruset gir en forhøyet risiko for å bli syk hos eldre og allerede syke. For resten (majoriteten) av befolkningen gir viruset i de aller fleste tilfeller kun milde symptomer. Også hos dem i risikogruppen. Kilde: Nakstad i Helsedirektoratet. https://www.nrk.no/norge/en-av-tre-nordmenn-er-i-risikogruppen-for-korona-1.14961996 4
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #12 Skrevet 17. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor mister du mannen din hvis vi har smitteverntiltak i minst 18 måneder til? Anonymkode: cff48...861 Fordi hvis grensene holdes stengt i 1,5 år vil han ikke ha mulighet til å ha samvær med barna sine over grensa. Vil da tro at han velger å forlate meg for å kunne se barna sine. Anonymkode: 401bc...fca
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #13 Skrevet 17. august 2020 1 time siden, stan skrev: Hvorfor ikke? Alternativet er stor risiko for å bli syk. Alternativet er en bitteliten risiko for å bli noe særlig syk, med mindre man er over 60 eller overvektig. Jeg er glad jeg ikke er i gruppen som blir prioritert først for denne vaksinen. Jeg er absolutt ingen vaksine-motstander, tvert i mot, men jeg foretrekker skikkelig utprøvde vaksiner til både meg og barnet mitt. Anonymkode: adbc0...b4d 7
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #14 Skrevet 17. august 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Fordi hvis grensene holdes stengt i 1,5 år vil han ikke ha mulighet til å ha samvær med barna sine over grensa. Vil da tro at han velger å forlate meg for å kunne se barna sine. Anonymkode: 401bc...fca Evt så kan han bo hos dem i 1,5 år mens du venter på ham, og dere to homder kontakt over skjerm, og besøker hverandre en gang hver per år med påfølgene karantene...? Du har fem uker ferie, da kan du besøke ham i tre og ta de siste to hjemme i karantene. Hvorfor må han forlate deg av den grunn? Kan ikke være mye til kjærlighet som ikke tåler det. Amerikanske soldater opplever stadig å ikke få se familien sin på 1-2 år når de er på intops, men de elsker kanskje familiene sine mye høyere enn din mann elsker deg. Anonymkode: adbc0...b4d 12
stan Skrevet 17. august 2020 #15 Skrevet 17. august 2020 8 minutter siden, Krantz95 skrev: Viruset gir en forhøyet risiko for å bli syk hos eldre og allerede syke. For resten (majoriteten) av befolkningen gir viruset i de aller fleste tilfeller kun milde symptomer. Også hos dem i risikogruppen. Kilde: Nakstad i Helsedirektoratet. https://www.nrk.no/norge/en-av-tre-nordmenn-er-i-risikogruppen-for-korona-1.14961996 Vel, nesten hundre barn er døde i USA i løpet av sommeren. Selv om det er en liten andel, så er det feil å si at viruset er ufarlig for barn. En annen sak er at barn er smittebærere, særlig småbarn. 7
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #16 Skrevet 17. august 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Evt så kan han bo hos dem i 1,5 år mens du venter på ham, og dere to homder kontakt over skjerm, og besøker hverandre en gang hver per år med påfølgene karantene...? Du har fem uker ferie, da kan du besøke ham i tre og ta de siste to hjemme i karantene. Hvorfor må han forlate deg av den grunn? Kan ikke være mye til kjærlighet som ikke tåler det. Amerikanske soldater opplever stadig å ikke få se familien sin på 1-2 år når de er på intops, men de elsker kanskje familiene sine mye høyere enn din mann elsker deg. Anonymkode: adbc0...b4d Jeg har ikke fem uker ferie på sommeren. Kun tre. Har også barn, så da må de også sitte i karantene i to uker uten kontakt med andre. Amerikanske soldater har den samme jobben hele tiden. Min mann blir nødt til å melde flytting tilbake til det andre landet, si opp jobben sin her, få seg bolig der borte, ny jobb, ny bil osv. Så skal han melde flytting tilbake til Norge, igjen finne jobb her (vi bor på liten plass, så han var griseheldig som fikk drømmejobben som det var EN av i hele byen da han flyttet hit), si opp huset og jobben der, selge bilen der osv osv. Han gikk veldig mye opp i lønn da han flyttet til Norge. I hjemlandet levde han fra hånd til munn grunnet lønns- og prisnivået. Så det her blir så styrete og problematisk at det ikke går i virkeligheten. Jeg vet at min mann elsker meg over alt, han sier at jeg er hele hans univers. Og mest sannsynlig vil han velge å bli her selv om det betyr at han ikke får sett barna sine før om noen år. Men jeg har ikke hjerte til å la han velge slik. Anonymkode: 401bc...fca 2
stan Skrevet 17. august 2020 #17 Skrevet 17. august 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Alternativet er en bitteliten risiko for å bli noe særlig syk, med mindre man er over 60 eller overvektig. Jeg er glad jeg ikke er i gruppen som blir prioritert først for denne vaksinen. Jeg er absolutt ingen vaksine-motstander, tvert i mot, men jeg foretrekker skikkelig utprøvde vaksiner til både meg og barnet mitt. Anonymkode: adbc0...b4d I tillegg er det risikoen for å smitte andre. Jeg forventer og at vaksinen er utprøvd før den tas i alminnelig bruk. Derfor er det urealistisk at det vil være noen vaksine før om et år. Enn så lenge er det viktig å fortsette med smittevernet.
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #18 Skrevet 17. august 2020 Enig med ts, det er blitt med vaksine som med appene. En vaksine med så kort prøvetid kommer aldri til å bli tatt her hjemme. Så er vi ingen i risikogruppen heller. Ingen kan pålegge et menneske å kødde med immunforsvaret sitt. Anonymkode: 2069f...184 2
TinaChristina Skrevet 17. august 2020 #19 Skrevet 17. august 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ikke fem uker ferie på sommeren. Kun tre. Har også barn, så da må de også sitte i karantene i to uker uten kontakt med andre. Amerikanske soldater har den samme jobben hele tiden. Min mann blir nødt til å melde flytting tilbake til det andre landet, si opp jobben sin her, få seg bolig der borte, ny jobb, ny bil osv. Så skal han melde flytting tilbake til Norge, igjen finne jobb her (vi bor på liten plass, så han var griseheldig som fikk drømmejobben som det var EN av i hele byen da han flyttet hit), si opp huset og jobben der, selge bilen der osv osv. Han gikk veldig mye opp i lønn da han flyttet til Norge. I hjemlandet levde han fra hånd til munn grunnet lønns- og prisnivået. Så det her blir så styrete og problematisk at det ikke går i virkeligheten. Jeg vet at min mann elsker meg over alt, han sier at jeg er hele hans univers. Og mest sannsynlig vil han velge å bli her selv om det betyr at han ikke får sett barna sine før om noen år. Men jeg har ikke hjerte til å la han velge slik. Anonymkode: 401bc...fca Han kan da dra dit på besøk, for så å være i karantene når han returnerer?? Ikke ideelt, men alternativet er å forlate deg og barna for "alltid"?? 2
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #20 Skrevet 17. august 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Enig med ts, det er blitt med vaksine som med appene. En vaksine med så kort prøvetid kommer aldri til å bli tatt her hjemme. Så er vi ingen i risikogruppen heller. Ingen kan pålegge et menneske å kødde med immunforsvaret sitt. Anonymkode: 2069f...184 hvis det er noe som kødder med immunforsvaret, så er det covid-19. Ingen vet hvordan de reagerer på covid-19, mens vaksinen derimot vil være testet på normal måte så reaksjonen på den vil være forutsigbar for de fleste. Hvor har du det fra at vaksinen som evt kommer vil ha kort prøvetid? De blir jo testet i tre faser etter de normale reglene for vaksiner. Forskjellen fra andre vaksiner er at det gis mer midler, det er mer samarbeid, der er mer effektive ved at de kjører flere oppgaver parallellt. Men det er ingen som sier at de kutter noen hjørner med testingen. Det er ingen som ømnsker en gjentagelse av det som skjedde med Pandemrix (selv om det er hysterisk overdrevet det og). Den britiske oxfordvaksinen er i fase 3-testing nå, dvs at den testes på store grupper. Den russiske vaksinen som Putin skryter av derimot, den er ikke testet i fase 3, så den ville jeg ikke tatt. Anonymkode: 04a5e...5c5 7
Anbefalte innlegg