AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #1 Skrevet 17. august 2020 Jeg sluttet å røyke etter 11 år, for 2 mnd siden. Hvilepulsen min ligger nå jevnt på 45-55 slag i minuttet. Da jeg røyket lå den på 80-100, og en gang i blandt så høyt som 120, men aldri under 80. Når jeg leser på nettet så står det at å ha hvilepuls på 40-50 er vanlig for toppidrettsutøvere.. jeg er ikke akkurat det, men jeg trener normalt, spiser veldig sunt, er normalvektig og er 26 år gammel. Jeg røyket ikke veldig mye, ca 5-10 om dagen, men har jo skjønt nå at røyken var det som gjorde pulsen min så ekstremt høy. Jeg sluttet en gang for 6 år siden også en kort periode, og da husker jeg at hvilepulsen min var på 30 noen ganger når jeg akkurat hadde våknet. 🙃 er ikke det litt drøyt da? Jeg føler meg i mye bedre form enn noen gang, har masse energi og livsglede og føler meg i tipp topp stand. Men syns jo det er rart at jeg har puls som en toppidrettsuttøver når jeg ikke er det. Er det bare bra, eller er det noe muffens? Ps. Merker også at angsten og uroen er borte etter røykeslutt. Kan det ha noe sammenheng? Anonymkode: 9989d...9b8
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #2 Skrevet 17. august 2020 ^ legger til at da jeg røykte så var jeg bekymret flere ganger for pulsen min og har tatt ekg flere ganger og skjekket alt grundig. Ingenting feil med hjertet ifølge legen. Men ikke skjekket etter røykeslutt. Sist jeg tok ekg er bare 3 mnd siden. Anonymkode: 9989d...9b8
Candiru Skrevet 17. august 2020 #3 Skrevet 17. august 2020 Det var jo en veldig drastisk forandring, virkelig. Den ligger jo rett under normalnivået, men likevel. Så lenge du ellers er frisk så ville jeg ikke stresset noe mer med det jeg.
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #4 Skrevet 17. august 2020 Det vet jeg ikke.. Men synes du kanskje har en noe lav puls. Puls rundt 40 er nok ikke helt vanlig. Du nevner også noe angst.. Kanskje sjekke opp stoffskiftet ditt, bla. Anonymkode: 342eb...f56
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #5 Skrevet 17. august 2020 Nei, det er ikke normalt at hvilepulsen halveres i forbindelse med røykeslutt. Du har temmelig lav hvilepuls i dag, i alle fall hvis du ikke er over gjennomsnittet godt trent. Du hadde veldig høy hvilepuls mens du røykte. Begge deler er utenfor det vanligste området for hvilepuls, som er 60-80. Anonymkode: bf219...64e
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #6 Skrevet 17. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det vet jeg ikke.. Men synes du kanskje har en noe lav puls. Puls rundt 40 er nok ikke helt vanlig. Du nevner også noe angst.. Kanskje sjekke opp stoffskiftet ditt, bla. Anonymkode: 342eb...f56 Jeg har skjekket stoffskiftet. Har skjekket absolutt alt egentlig i forbindelse med at jeg hadde en periode jeg var forkjølet hele tiden. Så blodprøver av alle slag, kolesterol, ekg, stoffskifte, astmatest, ja alt.. eneste de kunne se var at det så ut som at jeg levde et veldig sunt liv sa de. Og at foekjølelsene nok var en tilfeldighet. Og at pulsen min var høy fordi den bare var sånn, og at noen bare har høy puls naturlig. Men det er jo ikke riktig da tydligvis siden den har blitt lav etter røykeslutt. Anonymkode: 9989d...9b8
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #7 Skrevet 17. august 2020 4 timer siden, Candiru skrev: Det var jo en veldig drastisk forandring, virkelig. Den ligger jo rett under normalnivået, men likevel. Så lenge du ellers er frisk så ville jeg ikke stresset noe mer med det jeg. Neida, stresser ikke med det og jeg syns det er helt fantastisk deilig å slippe å kjenne på det oppjaga hjertet mitt døgnet rundt. Jeg orker også mer nå fordi jeg ikke føler meg så stressa hele tiden med den høye pulsen. Jeg tok noen trekk av røyk en uke etter at jeg sluttet og holdt på å dø hjentes det ut som, hjertet tok helt av og jeg begynte å svette og kjentes ut som panikkangst og det var da jeg var 100% sikker på at røykeslutten forblir. Jeg føler meg jo som sagt helt super bra nå med roligere puls ogsånt, så stresser ikke, men stusser jo over at det er så vanvittig forandring. Kanskje jeg ikke tåler nikotin eller noe så godt? Det er jo sentralstimulerende og kanskje det fungerer dårlig på angst? Har hørt at kaffe er dumt for de med angst ihvertfall og jeg har ikke kjent på angst siden røykeslutt. Anonymkode: 9989d...9b8
AnonymBruker Skrevet 17. august 2020 #8 Skrevet 17. august 2020 Du hadde en skyhøy hvilepuls før. Hvilepuls rundt 50, slik du skriver at du har nå, er helt normalt. Det er litt under de vanlige "60-80" som folk snakker om, men man har større grunn til å være bekymret om man er ung og har hvilepuls på 80, enn rundt 50... Anonymkode: d65ea...01b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå