Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har begynt på master dette semesteret og jeg jobber deltid samtidig. Det burde gå bra tenker jeg, men jeg har egentlig aldri vært særlig strukturert tidligere når det gjelder studier så jeg er litt nervøs nå. Jeg har fastsatte dager der jeg skal studere. 

Mitt største problem har alltid vært det at å lese veldig mye ikke har fungert særlig bra, men tidligere har jeg fulgt forelesninger og fått mye gratis der og funnet mitt eget opplegg. 

Det kan være at jeg kan fortsette et lignende opplegg nå, men nå blir det veldig mye mer selvstudium siden jeg hovedsakelig følger forelesninger hjemme og er lite fysisk tilstede. 

Mulig jeg overdriver dette nå og bare er redd for å ikke klare det, men jeg ønsker å gjøre det bra. Lurer derfor på om noen har tips og råd til meg?

Anonymkode: b2ddc...16a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å ta master uten å lese tror jeg blir vanskelig. Men det er jo ikke så mye å lese.

Skrevet
6 minutter siden, ajarRun skrev:

Å ta master uten å lese tror jeg blir vanskelig. Men det er jo ikke så mye å lese.

Nå var det ikke det å ikke lese noe jeg mente, men at jeg ikke nødvendigvis leste hele pensumet. Ble kanskje litt rart forklart når jeg skrev HI :)

Kanskje det er overdrevet hvor mye det er å lese? 

• Liker 1
Skrevet

80 % av resultatene kommer ofte av 20 % av innsatsen, så det er fullt mulig å gjennomføre med brukbare karakterer ved å bruke 8 timer i uken på studier. 

Anonymkode: d55a1...b5c

• Liker 1
Skrevet

Du må kutte ned på det sosiale livet i helgenen og lese hver dag på kvelden. Det gjør jeg. Man må ofre noe for å få noe, for døgnet har bare 24 t og søvn er viktigst for å lære.

Anonymkode: 41475...be8

• Liker 2
Skrevet

Jeg tok akkurat en bachelor mens jeg jobbet fult, det som fungerte for meg var:

- struktur og planlegging. Jeg laget meg detaljerte ukesplaner for hele semesteret og fulgte de.

- jeg lærer godt av forelesninger, så det ble prioritert.

- jeg leser ikke pensum, kun det som er nødvendig ifht innleveringsoppgavene. Dette sparer jeg mye tid på.

- helg er ikke lenger fritid, det er studietid. Studier var førsteprioritet, og alt annet måtte bare vike.

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, Thea82 skrev:

Jeg tok akkurat en bachelor mens jeg jobbet fult, det som fungerte for meg var:

- struktur og planlegging. Jeg laget meg detaljerte ukesplaner for hele semesteret og fulgte de.

- jeg lærer godt av forelesninger, så det ble prioritert.

- jeg leser ikke pensum, kun det som er nødvendig ifht innleveringsoppgavene. Dette sparer jeg mye tid på.

- helg er ikke lenger fritid, det er studietid. Studier var førsteprioritet, og alt annet måtte bare vike.

Hei!

ble forelesningene dine streamet? Eller la de kun ut presentasjonene? 

Anonymkode: 378e3...f87

Skrevet

Man klarer som regel det man vil. Jeg startet på en master forrige semester, deltid riktignok. Men jeg jobber fult og har to små barn hjemme. Aldri vært særlig strukturert student tidligere, har ofte utsatt lesing, prioritert det sosiale og dratt nytte av litt klisterhjerne og skippertak. Men denne gangen prøvde jeg å endre tankegangen til at dette er en jobb for meg. Jeg gjør det for å investere i fremtiden min. For jeg er flink å jobbe, og jeg vet jeg kan hvis jeg bare presser meg selv. 

Studiet skulle være samlingsbasert, men ble nettbasert pga Covid-19. Jeg jobber ca 15t uken gjennom semesteret, og mye mer i hele mai måned. Det gikk veldig bra! Jobb med innstilling, finn ut hva som gir deg mest, enten det er forelesninger, jobbe med oppgaver eller å lese pensum. 

Anonymkode: 85d69...1eb

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

ble forelesningene dine streamet? Eller la de kun ut presentasjonene? 

Anonymkode: 378e3...f87

Det lå gamle forelesninger ute på nett som man kunne se (det gjorde jeg), i tillegg til presentasjoner. Og så var det forelesninger med fysisk fremmøte, da dette var før corona. Men det var helt klart de online forelesningene jeg hadde best utbytte av. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg jobber og tar master på si, så har ca 170% belastning tilsammen. Følger det jeg kan av forelesninger og leser stort sett alt av pensum. Jeg blir bare stressa av tanken på hvor mye pensum jeg har å lese, så det gjør at jeg begynner før semesterstart hvert semester og leser jevnt og trutt gjennom hele semesteret. 

15 timer siden, ajarRun skrev:

Det vet vel ikke du som ikke engang har tatt en master noe særlig om. Jeg har mange tusen sider pensum hvert semester, og så er det ikke bare at det skal leses, men man skal kunne det.

Anonymkode: 294fe...eb1

Skrevet

Takk for svar. 

Jeg har først og fremst tenkt å jobbe 3 dager i uka, men har mulighet til å trappe ned enda mer.

Mitt største problem er at jeg synes det er slitsomt å lese store mengder med pensum og føler ikke at jeg lærer særlig godt av å lese og lese. Det er kanskje det som gjør meg mest stressa siden studiet er ganske teoretisk, men det jeg har lært fra tidligere er at ikke alt er like viktig på mitt studie. Skal også se om det er noen øvingsoppgaver og alle forelesninger blir lagt ut. 

Jeg vil jo dette så det bør gå bra, men jeg bekymrer meg litt siden fysisk oppmøte ikke er like lett nå.

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber og tar master på si, så har ca 170% belastning tilsammen. Følger det jeg kan av forelesninger og leser stort sett alt av pensum. Jeg blir bare stressa av tanken på hvor mye pensum jeg har å lese, så det gjør at jeg begynner før semesterstart hvert semester og leser jevnt og trutt gjennom hele semesteret. 

Det vet vel ikke du som ikke engang har tatt en master noe særlig om. Jeg har mange tusen sider pensum hvert semester, og så er det ikke bare at det skal leses, men man skal kunne det.

Anonymkode: 294fe...eb1

Jeg har master jeg, bare bruker den ikke til noe. Jeg har ikke råd til å jobbe på videregående...

Jeg jobber jo 150%, har ingen problemer med å ta fulltidsstudium på si. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...