Gå til innhold

Hvordan si «nei takk» til «feil mat» for deg, i feks selskap?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg sier høyt at det er fryktelig lite forståelsesfullt om noen sier neitakk og vertinnen blir "dypt såret" fordi hun har laget masse kake til folk. Noen mennesker har sine gode grunner til å si neitakk og disse skal respekteres, uansett hva dette er. At et selskap blir dårlig fordi disse ikke kan tvinge den det gjelder til å spise noe h*n ikke skal ha, det er bare BS! 

Det er sosial maktmisbruk å trenge et menneske opp i et hjørne og gjøre denne til syndebukk i den aktuelle situasjonen. Jeg har selv opplevd å bli fristet og fristet gang på gang av selskapet rundt matbordet. Enda de visste at jeg ikke skulle ha, så forsøkte de å få meg til å ta et stykke kake. "Jammen du kan vel ta ett stykke? Ødelegger vel ikke noe det? Jammen bare ta ei lita flis da? Det kan du vel? Den er veldig god altså, jeg har laget den selv! Kom igjen. Ta litt da!" Fy svarte F så sint jeg har vært på disse menneskene, eller "venninnene" som de en gang kalte seg. Noen rundt bordet ville meg sikkert bare vel og ei spesiell satt der og forsøkte bevisst å få meg til å sprekke, så hun selv kunne føle seg bedre enn meg. Stor som jeg var da, så sleit jeg veldig for å holde meg på den rette siden av kaloriregnskapet. Folk kan være stygge. Voksne damer kan være veldig stygge mot medsøstre. Jeg har ingen av dem som venner lengre, så er det sagt. 👎

I dag sier jeg neitakk uten å kjenne at jeg må forklare noe ekstra for noen. Venner godtar mitt svar og en kaffekopp og hyggelig samtale holder. Man må bestemme seg. Skal de få bestemme over vårt inntak og vi får dårlig samvittighet, eller skal vi gjøre det som vi vil selv? Kjør hardt - kjør stil og bestem selv, ts! ;) 

Anonymkode: 9ddc3...37a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor gå i selskap når du må takke nei til alt? Snakk om å irritere vertskap og andre gjester. Kan du ikke i det minste ta med din egen mat, sånn at du ikke blir sittende der og se på at andre spiser? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenk litt over det, så skjønner du det nok.

Anonymkode: 80f51...e68

Sånne kommentarer er så håpløse. Sånn "tenk litt så skjønner du det/les en gang til hva jeg skriver" ect Intetsigende svada. Du slenger ut at du syns at kostholdet til TS er tull, og det er fair enough, men da må du da klare å begrunne hvorfor! 

Anonymkode: f8227...e1a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.8.2020 den 23.05, AnonymBruker skrev:

Kake for eksempel. Hvordan gjør dere det?

Anonymkode: aeef1...f22

Kan du ikke snakke?

Anonymkode: 334b3...29f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.8.2020 den 9.11, AnonymBruker skrev:

Ts her

Problemet mitt er at jeg alltid har vært glad i kaker, is, godteri, snacks, brus - ja, alt egentlig. 

Men  nå holder jeg på med ketose kosthold og kan knapt spise en håndfull med blåbær uten at det går utover karbohydrat-regnskapet🙈 Så jeg må si nei takk til alt. Føler det er litt «slemt» å ikke spise noe en blir tilbudt, men bare drikke et glass farris eller to. Folk er ikke vant til at jeg sier nei. Ikke er jeg overvektig heller. Men veier ca 5-6 kg mer enn jeg ønsker. 

Det å si nei til alt, å ikke bare spise «litt» synes jeg er vanskelig med denne «dietten».

ts

Anonymkode: aeef1...f22

Ikke for å legge meg borti, men ketose er ikke løsningen når du har så lite ekstra kg. Jeg har holdt på med kostholdsoppsett for byggere i over 10år.

Du må heller spise riktig næring i riktige dose. Ketose/psfm er noe du kan bruke som sterkt overvektig i etpar mndr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke for å legge meg borti, men ketose er ikke løsningen når du har så lite ekstra kg. Jeg har holdt på med kostholdsoppsett for byggere i over 10år.

Du må heller spise riktig næring i riktige dose. Ketose/psfm er noe du kan bruke som sterkt overvektig i etpar mndr.

Så med mindre hun også bruker masse anabole steroider så er rådene dine ganske meningsløse. Bare til info. 

Anonymkode: 9476e...016

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sier "Nei takk, jeg er stappmett". Det funker også å si "Jeg skal vente litt med desserten", og så glemmer folk hele greia. 

Er det uhøflig å takke nei? Ikke hvis det er kake/is som folk forsyner seg av selv. Hvis det er et mer formelt selskap hvor verten har laget dessert til alle i porsjonsglass, føles det litt frekt å si nei. Da burde man i det minste gi verten beskjed i forkant. Men hvis man får desserten servert porsjonsvis trenger man ikke spise opp. 

Så er det også viktig å huske forskjellen mellom slanking og livsstilsendring. Hvis du er overdrevent streng mot deg selv, er sjansene større for å gå på en smell. Du kan spise dessert til spesielle anledninger og fremdeles gå ned i vekt. 

Anonymkode: f836e...677

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Sånne kommentarer er så håpløse. Sånn "tenk litt så skjønner du det/les en gang til hva jeg skriver" ect Intetsigende svada. Du slenger ut at du syns at kostholdet til TS er tull, og det er fair enough, men da må du da klare å begrunne hvorfor! 

Nei, jeg synes ikke at kostholdet til TS er tull, hvor har du det fra? Det kan være helt fint for en som liker å spise sånn, eller nødvendig for en som trenger det av helsemessige årsaker (epilepsi). Men det TS beskriver er ikke om en som liker eller trenger å spise sånn. 

Begrunne hvorfor jeg synes det er tullete av TS å spise sånn? Mener du at du (også, i tillegg til TS) trenger å bli forklart at jo vanskeligere man gjør det for seg selv, jo vanskeligere er det å lykkes?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det egentlig bare på jobb jeg opplever kakepress. Pleier å si «nei takk» eller «den ser veldig god ut, kanskje jeg tar litt etterpå». 

I andre sammenhenger er det mer meg selv det står på. Så da pleier jeg å bestemme meg på forhånd om å ikke ta noe.

Anonymkode: ffc75...97e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg synes ikke at kostholdet til TS er tull, hvor har du det fra? Det kan være helt fint for en som liker å spise sånn, eller nødvendig for en som trenger det av helsemessige årsaker (epilepsi). Men det TS beskriver er ikke om en som liker eller trenger å spise sånn. 

Begrunne hvorfor jeg synes det er tullete av TS å spise sånn? Mener du at du (også, i tillegg til TS) trenger å bli forklart at jo vanskeligere man gjør det for seg selv, jo vanskeligere er det å lykkes?  

Jeg mener kun at du må begrunne utsagnene dine, noe du gjør her, og burde gjort før. For øvrig sier du at ketose er "tullete" så det er fra deg jeg "har det fra". image.thumb.png.d81e09e2a70ed5d2a50982fe37c938c5.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener kun at du må begrunne utsagnene dine, noe du gjør her, og burde gjort før. For øvrig sier du at ketose er "tullete" så det er fra deg jeg "har det fra". image.thumb.png.d81e09e2a70ed5d2a50982fe37c938c5.png

Nå får du slutte å tulle. Du skjønner vel forskjell på "da synes jeg det høres utrolig tullete ut å holde på med ketosekosthold" og "jeg synes det er utrolig tullete å holde på med ketosekosthold"? 

Greit nok at du ikke oppfattet nyansen med en gang, men å fortsette å mase om det etter at jeg har forklart?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...