Gå til innhold

Gjorde en stor feil.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Var på kjøretur, sjekket bakspeil, ingen å se. Rett etter jeg hadde trykket på spylervæske dobbel sprut i 80 sona, så var det kjørt opp en motorsyklist som la seg rett bak meg. Min bil spruter ekstremt mye, med fire uttak foran som tar vindu og lykter. Det traff selvfølgelig motorsyklisten, så han hadde heldigvis lukket skjerm på hjelmen. Forstår at dette ikke er greit. Han blir illsint og kjører frem og tilbake rundt bilen i 80 sona med fingeren ute, holder igjen trafikken i forbikjøringingsfelt, legger seg rett foran og slakker farten. Har et barn i bilen som får med seg dette. Motorsyklisten vinker og vil ha meg til siden og viser tegn til å fly på oss. Ikke søren om jeg kjører inn. Han forfølger oss da på ei strekning som tar ca 10 min. I nest siste tunnel legger han seg i en avkjøringsfil og gjør masse truende bevegelser, og plutselig er det ei sperrelinje mellom oss. Han prøver å presse seg ut på vei men blir tvunget til å kjøre av. Og jeg kommer meg vekk. Forstår at folk ikke smiler når slikt skjer, men dette var en helt ny reaksjon. Er motorsyklister veldig hissige? Så ut som et gjengmedlem. 

Anonymkode: 375c5...305

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kunne ikke noe for at det traff han. Du har ikke gjort noe ulovlig, man skal ha god sikt når man kjører. Han virket rusa, det er ikke normalt å oppføre seg slikt. 

Anonymkode: 15ddd...ee3

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel han ble nok sint fordi han skvatt og tryner man på motorsykkel så dør man stort sett. Men glem dette, det gikk bra og du gjorde det ikke med vilje. 

Anonymkode: 14a15...ba5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lærte på kjøreskolen at vindusspyling når farten er høyere enn 50-60 Km/t nærmest er bortkastet fordi mesteparten bare blåser over biltaket. Tydeligvis mange som ikke har fått med seg dette, men man sparer jo litt selv på å ligge bak slike folk.

Og TS, du burde stoppet og bedt om unnskyldning.

Anonymkode: ae5a4...e00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, det var en kjedelig opplevelse. Både for deg og for han. Men han må ha vært ganske nærme ræva på bilen din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du burde meldt i fra om dette til politiet, det er ikke greit å oppføre seg slik i trafikken, og dette er noe som kan skje. Hilsen en som kjører motorsykkel selv.

Anonymkode: 79bf4...52e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Psyko sjåfører blir gale av mindre ting i trafikken. Bl.a husker jeg en i Østfold som ble sint over å ha blitt forbikjørt (han kjørt under fartsgrensen). Han gjorde liknende nesten kollisjoner mot bilen vår før han tok en farlige forbikjøring og deretter blokkerte/parkerte i fv220 og løp mot bilen vår.

Anonymkode: 75c3f...911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det her er ikke noe på deg, høres mer ut som et klassisk tilfelle for https://www.reddit.com/r/IdiotsInCars/ ! Flott at du kom deg unna, den oppførselen der er bare idiotisk, og svært farlig med.

Og selvfølgelig skal du kunne vaske ruter i 80 også.

Anonymkode: 7b77e...ef1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare rapporter det om du gidder, for selv om man bør vente med å bruke spylevæske til motorsyklist har passert, så handlet du jo i god tro ved at du ikke trodde det var noen der. Selv om det var irriterende for han forsvarer det ikke farlig motorsykkelkjøring ved å forsøke å presse deg til å stoppe og påvirke resten av trafikken. Sånne sjåfører bør vekk fra veiene!

Anonymkode: 6687b...9ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg lærte på kjøreskolen at vindusspyling når farten er høyere enn 50-60 Km/t nærmest er bortkastet fordi mesteparten bare blåser over biltaket. Tydeligvis mange som ikke har fått med seg dette, men man sparer jo litt selv på å ligge bak slike folk.

Og TS, du burde stoppet og bedt om unnskyldning.

Anonymkode: ae5a4...e00

Så når man får fuglebæsj eller innsekter på ruta skal man bremse ned? Skjønte ikke det der.

Anonymkode: 7f1f7...686

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motorsyklisten ble nok overrasket og forbanna når han opplevde å ligge normalt på veien og så få vinduspylerveske sprutet på seg. For føreren av motorsykkelen har nok dette lett for å bli misforstått med at du har gjort det med vilje, og adrenalinet kan styrke denne misforståelsen. At noen faktisk og gjør dette mot både motorsyklister og andre syklister gjør det naturligvis ikke enklere å tolke om det var med et uhell eller ikke.

Men det forsvarer ikke truende oppførsel av vedkommende. Jeg hadde nok heller ikke stoppet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet du hva, her vil jeg legge all skyld på motorsykkelen. De kjører aldri fartsgrensen, så det tar ikke mange sekunder før de ligger helt oppi deg utav det blå. De ligger også nærmere enn det normale biler gjør i høy fart. Så slikt skjer på grunn av dem selv, og de evner ikke å se det selv heller. 

Jeg hadde heller ikke stoppet om hans reaksjon var som den du beskriver. Å be om å stoppe, FØR han klikker mentalt, da hadde jeg nok stoppet om det var mulig. Men når en person får en slik eksplosiv og aggressiv reaksjon før de vet situasjonen, så hadde jeg ansett han som farlig og utrygg. 

Anonymkode: 0adef...15a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vet du hva, her vil jeg legge all skyld på motorsykkelen. De kjører aldri fartsgrensen, så det tar ikke mange sekunder før de ligger helt oppi deg utav det blå. De ligger også nærmere enn det normale biler gjør i høy fart. Så slikt skjer på grunn av dem selv, og de evner ikke å se det selv heller. 

Det var da voldsomt til generalisering.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår at motorsyklisten kanskje ble skremt men han skaper jo selv kjempefarlige situasjoner med å oppføre seg så dumt i etterkant😬

Anonymkode: d09e9...f14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
5 minutter siden, nomore82 skrev:

Det var da voldsomt til generalisering.

Det er slik de oppfører seg. Jeg bor rett ved en motorsykkelklubb og her er de en daglig ting. Har mange dårlige erfaringer med dem, og de få gode jeg har er gode fordi de suser så jævlig fort forbi at de er noen andres problem iløpet av få sekunder. 
De evner ikke å holde fartsgrensen og de presser seg inn og skaper farlige situasjoner hele tiden. 

Vi har fått bom, som er et forbanna herk for alle som bor her. På grunn av motorsykler som bruker veien som egentlig er for gående, som snarvei og de kjører alt for fort. Vi har fått fartsdumper som er så dype at de ødelegger bilene, på grunn av motorsykler som kjører for fort. Vi har nesten ingen klager på biler som kjører for fort her, det er ene og alene motorsykler. 
Så ja, det er generalisering på rettferdig vis, for de evner ikke å holde fartsgrensen, ikke en gang i nabolag med barn og gående! 
Ukentlig så blir motorsykkelister tatt i fartskontroll på E6 her. Jeg har E6 rett ved soveromsvinduet og jeg hører dem daglig og spesielt om natten. Det høres svært godt at de ikke kjører i 60 på denne strekningen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er slik de oppfører seg. Jeg bor rett ved en motorsykkelklubb og her er de en daglig ting. Har mange dårlige erfaringer med dem, og de få gode jeg har er gode fordi de suser så jævlig fort forbi at de er noen andres problem iløpet av få sekunder. 
De evner ikke å holde fartsgrensen og de presser seg inn og skaper farlige situasjoner hele tiden. 

Vi har fått bom, som er et forbanna herk for alle som bor her. På grunn av motorsykler som bruker veien som egentlig er for gående, som snarvei og de kjører alt for fort. Vi har fått fartsdumper som er så dype at de ødelegger bilene, på grunn av motorsykler som kjører for fort. Vi har nesten ingen klager på biler som kjører for fort her, det er ene og alene motorsykler. 
Så ja, det er generalisering på rettferdig vis, for de evner ikke å holde fartsgrensen, ikke en gang i nabolag med barn og gående! 
Ukentlig så blir motorsykkelister tatt i fartskontroll på E6 her. Jeg har E6 rett ved soveromsvinduet og jeg hører dem daglig og spesielt om natten. Det høres svært godt at de ikke kjører i 60 på denne strekningen. 

Nei det er ikke rettferdig å generalisere slik du gjør nå.

Jeg og ganske mange jeg kjenner som kjører motorsykler klarer å oppføre oss når vi er på veien og samarbeide om trafikkflyten med de andre vi er på veien med. Og veldig mange av oss er opptatt av et godt forhold med andre på veien og prøver både å gi oss motorsyklister et godt bilde og image, fronte aktiviteten på en positiv måte og øke egen kompetanse regelmessig med å delta på diverse kurs og samlinger. Den andre siden av bildet du prøver å male er at det og er en del bilførere der ute på veien som har et forhatt forhold til motorsyklister, som aktivt prøver å skape et dårlig miljø, ødelegge alle forbikjøringsmuligheter og stikke så mange kjepper i hjulene på oss som mulig når vi er på veien. Men jeg generaliserer ikke alle bilførerene av den grunn, for jeg vet at de er i fåtall, men de er samtidig ufattelig farlige for oss som kjører på to hjul. For skjer det noe så er det motorsyklisten som mister livet sitt, ikke bilføreren som sitter trygt inni bilen sin. Ofte med øynene godt plantet i telefonen når de tilfeldigvis velger å slå på lyktespylerene sine.

Virkeligheten er at du bor nærme en klubb/et miljø som kan virke som om de har et holdningsproblem og kanskje et dårlig forhold til naboer. Med de "rette" folkene og "rette" holdningene så kunne dette vært en modellflyklubb, sykkelklubb, annen motorklubb, rideklubb, pistolklubb osv osv. Det er ikke motorsykkelen som er problemet, det er holdningene og folka. Så får du rette kritikken mot de som faktisk skaper problemet og ikke dra oss andre med i samme dragsug.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjorde han så tett bak bilen din? 

Hilsen mcfører

Anonymkode: 0c8d2...afc

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som motorsyklist har jeg opplevd å bli dusjet med spylerveske, men ingen dramatikk i det dersom man er på fornuftig avstand til bilen foran og har visiret lukket. 

Men jeg ser at vi har fått flere "youtube motorsyklister" de siste årene. Road rage generasjonen med mye langfinger og kunstferdige filskifter slik som de har sett på film. Glem dusten, og prøv å unngå å spyle noen neste gang :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...