Gå til innhold

Hvorfor bruker kvinner babyklister? Dette er jo homeopatisk medisin, som for lengst er motbevist

Anbefalte innlegg

Skrevet

Syns det er helt utrolig at kvinner blir så desperat etter å bli gravid at de går på slike alternative behandlinger. Placebo er selvfølgelig mektig og kan kanskje ha en effekt, men utover det så kaster dere penger på alternativ medisin som er motbevist. 

Og ikke kom med anekdoter om hvordan du ble gravid gjennom homeopati eller akupunktur. For det er ikke bevis, og trolig tilfeldig. 

Anonymkode: b6726...28f

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spiller det noen rolle for deg, da? Folk må gjerne legge løvetann under puta for å bli gravid for min del, noen ønsker å prøve "alt". 

Anonymkode: 48d7b...eba

• Liker 5
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Spiller det noen rolle for deg, da? Folk må gjerne legge løvetann under puta for å bli gravid for min del, noen ønsker å prøve "alt". 

Selvfølgelig, men løvetann under puten støtter ikke en bransje som egentlig bare er juks. Det irriterer meg at kvinner her inne fortsetter å anbefale homeopatiske hjelpemidler til sårbare kvinner som ikke blir gravid. Disse hjelpemidlene fungerer ikke og syns ikke disse bransjene skal tjene penger på mennesker som er desperate. 

• Liker 11
Skrevet

Babyklister?

Anonymkode: 2a196...1b2

• Liker 3
Skrevet

Har aldri hørt om 😳 

Men jeg har derimot, satt inn menskopp rett etter sex, for å holde på sæden. Og ble gravid på første forsøk. Så eh.. Kan si jeg .brukte kjæringråd selv. 

Anonymkode: 5ac6d...8a9

• Liker 1
Skrevet

Har aldri hørt om 😳 

Men jeg har derimot, satt inn menskopp rett etter sex, for å holde på sæden. Og ble gravid på første forsøk. Så eh.. Kan si jeg .brukte kjæringråd selv. 

gratulerer med å bli gravid på første, men du vil aldri vite om kjerringrådet hjalp eller om du ville blitt gravid på første uansett. 20% blir jo det.

• Liker 2
Skrevet

Jeg har alltid vært imot alternativ medisin, men jeg sliter med habituell abort og har faktisk begynt å vurdere babyklister neste gang. Alt som kan gi en mikroskopisk sjanse for at jeg kan slippe å miste er noe jeg vurderer å prøve. Jeg tenker du kan la være å uttale deg om andres valg med mindre du har gått i deres sko. Så lenge valgene ikke skader andre så ser jeg ikke noen grunn til å blande seg.

Anonymkode: f8a66...526

• Liker 3
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig, men løvetann under puten støtter ikke en bransje som egentlig bare er juks. Det irriterer meg at kvinner her inne fortsetter å anbefale homeopatiske hjelpemidler til sårbare kvinner som ikke blir gravid. Disse hjelpemidlene fungerer ikke og syns ikke disse bransjene skal tjene penger på mennesker som er desperate. 

Sånn er verden, for verden vil bedras. Men folk flest er nok bevisst alternativbransjen og dens udokumenterte effekt, og oppsøker helst offentlig eller privat helsevesen om de har problemer med å bli gravide innen rimelig tid. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg har alltid vært imot alternativ medisin, men jeg sliter med habituell abort og har faktisk begynt å vurdere babyklister neste gang. Alt som kan gi en mikroskopisk sjanse for at jeg kan slippe å miste er noe jeg vurderer å prøve. Jeg tenker du kan la være å uttale deg om andres valg med mindre du har gått i deres sko. Så lenge valgene ikke skader andre så ser jeg ikke noen grunn til å blande seg.

Vel, nå vet vi at mange mennesker oppsøker alternativ bransjen i desperasjon fordi de sliter. Jeg mener denne bransjen utnytter slike som feks deg. Fordi vitenskapen, de skriver til og med dette nederst på egen hjemmeside, viser at det ikke fungerer. Men de tjener penger fordi mennesker som er sårbar og desperate trenger håp. 

Du gjør det du vil og ingen skal ta fra deg ditt valg, men ikke spre det på nettet og anbefal det til andre kvinner. Da sprer du falskt håp dessverre og eg syns ikke det er ok. 

• Liker 5
Skrevet

Jeg har ikke brukt akkurat babyklister, men jeg har testet ut midler som jeg egentlig fornuftsmessig vet ikke fungerer bare fordi det føltes godt å gjøre noe da vi prøvde og prøvde uten hell. 

Anonymkode: 9544e...f9c

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker said:

gratulerer med å bli gravid på første, men du vil aldri vite om kjerringrådet hjalp eller om du ville blitt gravid på første uansett. 20% blir jo det.

Ikke sant, man kan ikke vite det. Men dette var tredje graviditet og første to tok veldig lang tid å bli gravid. :) 

Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Vel, nå vet vi at mange mennesker oppsøker alternativ bransjen i desperasjon fordi de sliter. Jeg mener denne bransjen utnytter slike som feks deg. Fordi vitenskapen, de skriver til og med dette nederst på egen hjemmeside, viser at det ikke fungerer. Men de tjener penger fordi mennesker som er sårbar og desperate trenger håp. 

Du gjør det du vil og ingen skal ta fra deg ditt valg, men ikke spre det på nettet og anbefal det til andre kvinner. Da sprer du falskt håp dessverre og eg syns ikke det er ok. 

Ja, jeg er ikke uenig med deg i det, og jeg kommer aldri til å spre det til folk og si at det funker og at det var babyklister som hjalp, hvis det skulle gå bra. Sannsynligvis så er det bare tilfeldig. Jeg må bare påpeke at akkurat babyklister så langt ikke er mer enn det neste på lista over ting jeg skal google, så jeg har ikke satt meg inn i det enda. Men jeg kan virkelig forstå desperasjonen.

Med det sagt, alternativbransjen bør granskes og følges med. Det er ikke greit hvis de selv påstår at dette funker i 99% av tilfellene og at de selger det inn til desperate barnløse som en sikker løsning på problemet. Jeg vet at det sannsynligvis ikke har en effekt, men ikke alle klarer å tenke kritisk. 

Skrevet

Jeg tror egentlig du misforstår hvorfor folk bruker disse metodene. Det er ikke fordi de tror at det er mirakelkurer men tvert i mot har de kommet til et punkt hvor selv de mest tvilsomme vitenskapelige beviste metodene er bare enda en ting på listen som man ønsker å prøve fordi man føler man må prøve alt. Ufrivillige barnløse sitter ikke på forumer og anbefaler alle disse tingene, tvert imot er min erfaring at alle er kjappe til å si at de ikke vet om det var dette som endelig gjorde susen og til syvende og sist så vet de aller fleste som prøver seg på babyklister, scratching, akupunktur, fotsone terapi, vitamin tilskudd, progesteron krem, intralipider osv osv at vitenskapen er tvilsom, nettopp fordi man bruker mye tid på å Google diverse metoder. Men når man er ufrivillig barnløs over lang tid så vil man gjerne føle at man virkelig har prøvd alt. Selv ble jeg gravid den ene gangen jeg prøvde prednisolon i forbindelse med ivf forsøk, noe som også er diskutert opp og ned i mente om har noen effekt. Jeg går ikke rundt og anbefaler det til alle av den grunn. 

Anonymkode: f8692...14b

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...