Gå til innhold

hvorfor er den seksuelle lavalderen så ung som 16?

Anbefalte innlegg

Skrevet

dette har jeg lurt på lenge. hvorfor er ikke den seksuelle lavalderen 18? hvorfor er den 16? de som er så ung som 16 er ikke modne eller klare for å ha sex, det kan få konsekvenser. inspirert av 2 andre tråder her. bør den ikke bli 18? 

Anonymkode: f466d...0f4

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet om flere på både 30 og 40 som mentalt ikke er klar for ansvar med sex heller.

• Liker 7
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

dette har jeg lurt på lenge. hvorfor er ikke den seksuelle lavalderen 18? hvorfor er den 16? de som er så ung som 16 er ikke modne eller klare for å ha sex, det kan få konsekvenser. inspirert av 2 andre tråder her. bør den ikke bli 18? 

Nææ, jeg vet ikke. Trodde den var grei før jeg leste dette: 

Skrevet

Syns ikke 16 år er for ungt. Men voksne menn har ingenting med ungdom å gjøre.

• Liker 5
Skrevet
Akkurat nå, SoWhat? skrev:

nei det er litt av poenget. synes den bør bli høyere pga dette. når den er 16 så utnytter voksne menn det, fordi de mener " men det er jo lov".ts

• Liker 3
Skrevet
5 minutter siden, CaramelDevil skrev:

Vet om flere på både 30 og 40 som mentalt ikke er klar for ansvar med sex heller.

dumt svar. en på 30-40 er mye mere moden enn noen på 16.

ts

Skrevet
3 minutter siden, SoWhat? skrev:

Enig. Jeg synes det burde vært en grense for aldersforskjell mellom 16 og 18.

Jeg ser problemer med å heve lavalderen til 18 siden. Det ville ikke stoppet overgrep heller. 

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, Isambard skrev:

Enig. Jeg synes det burde vært en grense for aldersforskjell mellom 16 og 18.

Jeg ser problemer med å heve lavalderen til 18 siden. Det ville ikke stoppet overgrep heller. 

ingen problemer med å heve den til 18. voksne menn på 25-30 + utnytter jenter på 16-17 til å ha sex med dem. 

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

nei det er litt av poenget. synes den bør bli høyere pga dette. når den er 16 så utnytter voksne menn det, fordi de mener " men det er jo lov".ts

Men hva med ungdom? De kommer til å ligge med hveandre uansett. Skal de bli kriminelle? 

• Liker 9
Skrevet

Ja!!! Så flott noen vil diskutere noe jeg er opptatt av! 

Vi har hatt 16 år som seksuell lavalder siden 1902. Selv om vi er samme art og samme folk, har livet, forventninger kultur og modning endret seg svært mye de siste 118 årene. 

Dersom noe seksuelt skjer mellom to under den seksuelle lavalder, eller hvor en er nær i alder kalles det for utforskning. Dvs at å ha den seksuelle lavalderen satt til 16 år i dag kunn beskytter de over 19, noe jeg syns er en veldig underlig prioritering. 

Om det skal være lettere for 22 åringer å ha seksuell omgang med 18 åringer kunne en vel heller redusere aldersforskjellen akseptert? 

Anonymkode: ae1d8...88a

Skrevet (endret)
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ingen problemer med å heve den til 18. voksne menn på 25-30 + utnytter jenter på 16-17 til å ha sex med dem. 

Det er derfor jeg ville hatt grense for aldersforskjell.

Jeg tror ikke vi kommer noen vei med å forby 17 åringer å ha sex med hverandre. 

Endret av Isambard
Skrevet

Kanskje det kan være en slags mellomting, altså at man opp til 20 år kan ha sex med noen ned til 16 år, og at den seksuelle lavalderen utenom det heves til 18 år.

Anonymkode: 85731...1e9

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Isambard skrev:

Det er derfor jeg ville hatt grense for aldersforskjell.

Jeg tror ikke vi kommer noen vei med å forby 17 åringer å ha sex med hverandre. 

Det er i dag ikke forbudt for 14-15 åringer å ha sex med hverandre heller selv om de er under den seksuelle lavalder.

• Liker 5
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja!!! Så flott noen vil diskutere noe jeg er opptatt av! 

Vi har hatt 16 år som seksuell lavalder siden 1902. Selv om vi er samme art og samme folk, har livet, forventninger kultur og modning endret seg svært mye de siste 118 årene. 

Dersom noe seksuelt skjer mellom to under den seksuelle lavalder, eller hvor en er nær i alder kalles det for utforskning. Dvs at å ha den seksuelle lavalderen satt til 16 år i dag kunn beskytter de over 19, noe jeg syns er en veldig underlig prioritering. 

Om det skal være lettere for 22 åringer å ha seksuell omgang med 18 åringer kunne en vel heller redusere aldersforskjellen akseptert? 

Anonymkode: ae1d8...88a

Dette skjønte jeg ingenting av. Samme art og samme folk? 

Kun beskytter de over 19? Redusere aldersforskjellen akseptert? 

Hva mener du her egentlig?? 

• Liker 2
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er i dag ikke forbudt for 14-15 åringer å ha sex med hverandre heller selv om de er under den seksuelle lavalder.

Det er sant, men man må bruke skjønn i hvert enkelt tilfelle.

Det er ganske uhensiktsmessig å ha et så ullent system helt opp til 18 år. Jeg synes loven bør være tydelig. Hvorfor ikke? 

Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker said:

På hvilken måte utnytter JEG dette?

Anonymkode: 9ae14...c94

Skrevet

Bør være 21.

Anonymkode: 35466...9fd

Skrevet

Hele konseptet er vel problemet. Jeg var klar til å ha sex når jeg var 8 liksom. 

• Liker 1
Gjest Nimbus2000
Skrevet (endret)
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I Norge kan du straffes for sex med en under den seksuelle lavalderen selv om du trodde at hun var eldre. Mange 17-åringer bruker falsk legitimasjon for å kunne få tilgang til alkohol og å feste med folk som er over 18.  Så ved å heve den seksuelle lavalderen så gjør man det enda lettere at en voksen mann havner i fengsel fordi han hadde sex med en 17 åring som løy om at hun var eldre enn hun faktisk var. 

Jeg synes enkelte tar alt for lett å sette folk i fengsel. Fengsel er den strengeste straffen vi har i landet. Fengsel kan ødelegge ditt sosiale liv og din karriere. I tillegg er det knalldyrt for samfunnet å sette folk i fengsel. 

Virker som om mange tenker at det er verre for en 17 åring å ha frivillig sex med en 25 åring enn for en 25 åring å havne i fengsel og bli stemplet som seksualforbryter. 

Det må være bedre at foreldre og skole blir flinkere til å gjøre 17-åringene modne nok til å ta egne valg enn at man skal sette enda flere i fengsel. Spesielt når det er offeret som løy om alderen og gjerningspersonen som ble lurt. 

Endret av Nimbus2000
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke glem godt voksne damer på nesten 40 som utnytter gutter på 16-17 til å ha sex med dem.

Anonymkode: 35466...9fd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...