Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser priser opp mot 6-7 000for et sjal! Er det Laget av gulltråder liksom? Skjønner det koster med gode materialer og vev, men dette må jo være et form for pyramidespill? 

Anonymkode: 3436b...a52

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Fordi mange nok er villige til å betale så mye. Alle priser settes ut fra markedet, med produksjonskostnader osv som et minimum. 

Du kan sikkert få tak i noe tilsvarende stoff på f eks stoff og stil, eller en billig hengekøye f eks, og sy selv. 😊

Nye (eller blivende) foreldre er ofte svært betalingsvillige, derfor er babyutstyr dyrt. Men det går ofte an å ordne seg greit likevel 

Endret av solmåneogstjerner
  • Liker 7
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Ser priser opp mot 6-7 000for et sjal! Er det Laget av gulltråder liksom? Skjønner det koster med gode materialer og vev, men dette må jo være et form for pyramidespill? 

Anonymkode: 3436b...a52

De dyreste sjalene er ofte håndvevde og/eller har dyre fibre som ull/silke/ol. 4-5 meter med dyre materialer koster litt. 

Men altså: du får bæresjal i bomull fra 7-800kr. 

• Liker 6
Skrevet

Oi, jeg leste feil. Mener du virkelig 6-7 TUSEN? Har jeg aldri sett. Absolutt ingen grunn til å kjøpe slikt...

Skrevet
1 minutt siden, solmåneogstjerner said:

Fordi mange nok er villige til å betale så mye. Alle priser settes ut fra markedet, med produksjonskostnader osv som et minimum. 

Du kan sikkert få tak i noe tilsvarende stoff på f eks stoff og stil, eller en billig hengekøye f eks, og sy selv. 😊

Anbefales ikke å sy selv. Bæresjal er vevd slik at de har en viss stretch på diagonalen, det er få stoffer du får tak i som kan egne seg. Dessuten blir det fort dyrt med 4-5 meter med stoff, særlig når du faktisk får ordentlige bæresjal kjøpt nytt fra 7-800kr. På Finn ligger det vevde sjal ute til 2-3-400kr per stk.

(også er det forskjell på de ulike sjalene, vevemåte, fiber, tykkelse osv teller inn på bærekomfort)

• Liker 6
Skrevet

Jeg har vært inne i bæremiljøet, er det delvis nå også. Har eid sjal fra 1000-5000 kroner, er veldig spennende å se og kjenne forskjellen på de ulike materialene. Jeg har kjøpt meg gradvis oppover i pris, og til slutt har jeg aldri gått i minus når jeg har solgt.

Nå har jeg for eksempel et sjal på 5,2 meter med kasjmir, det sier seg selv at slikt er dyrt. Men du verden for en kvalitet, og ungen kjennes omtrent vektløs! Det blir faktisk for mange en hobby som man legger mye tid og penger i, men jeg kan godt forstå at andre ikke skjønner det, for jeg var en slik som aldri skulle bære i sjal selv.

Anonymkode: 4978f...b3f

• Liker 6
Skrevet

Det finnes sjal til 500 kroner også. 

Det blir litt som å spørre hvorfor vesker er så sinnsykt dyrt, og kun se på vesker til 10 000. Det finnes billige vesker og dyre vesker. De billigste veskene er som regel ikke i så god kvalitet, men kan gjøre nytta si. De dyreste veskene kan være av super kvalitet, men det kan også de til noen få tusenlapper. Sånn er det med sjal også. 

For 1500-2000 kan du hvertfall være trygg på at det er mulig å finne et GODT sjal. Til de letteste babyene kan du slippe unna med under tusenlappen. 

Skrevet

Fordi folk er gærne. Meldte meg inn i en gruppe om bæresjal på facebook for flere år siden, og de oppførte seg nærmest litt sekt-aktig. Der var det et spesielt bæresjal av et eller annet merke som var ansett som kongen på haugen over bæresjal. Og det var helt hinsides dyrt, mulig jeg husker feil, men tror det kostet nærmere 20.000 ,-

Meldte meg raskt ut av gruppen 😅

Anonymkode: 14607...050

• Liker 15
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi folk er gærne. Meldte meg inn i en gruppe om bæresjal på facebook for flere år siden, og de oppførte seg nærmest litt sekt-aktig. Der var det et spesielt bæresjal av et eller annet merke som var ansett som kongen på haugen over bæresjal. Og det var helt hinsides dyrt, mulig jeg husker feil, men tror det kostet nærmere 20.000 ,-

Pamir kanskje?😂 skjønner godt at folk syns vi er gærne, jeg opererer ikke med slike priser da, ett sted går grensen! Mange av de som er med i disse gruppene lager det til en sekt-greie og skremmer bort folk, skal være helt enig i det😊 

• Liker 7
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så enig med deg! Den gruppa består av gale mødre som bare mener deres måte er den rette. Meldte meg fort ut ja!

Anonymkode: ac6da...14b

• Liker 8
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

20 TUSEN for et stykke stoff??? 

• Liker 2
Skrevet

"Bæremiljøet" 😂

Anonymkode: 09299...0ab

• Liker 17
Skrevet
12 minutter siden, solmåneogstjerner skrev:

20 TUSEN for et stykke stoff??? 

Typ 6 meter med stoff av meget gode kvaliteter, gjerne håndvevd, ja. 

Jeg skjønner ikke folk som kjøper flinke nye biler heller, som daler typ 100k ned i pris bare ved å bli kjørt fra forhandler til eget hjem, men folk velger selv 🤷🏼‍♀️

Anonymkode: 49604...861

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Typ 6 meter med stoff av meget gode kvaliteter, gjerne håndvevd, ja. 

Jeg skjønner ikke folk som kjøper flinke nye biler heller, som daler typ 100k ned i pris bare ved å bli kjørt fra forhandler til eget hjem, men folk velger selv 🤷🏼‍♀️

Anonymkode: 49604...861

Så den prisen er helt ok liksom? Jaja, hvis noen er villige til å betale det så værsågod. Hadde ikke betalt en tjuendedel engang. 

• Liker 4
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"Bæremiljøet" 😂

Anonymkode: 09299...0ab

Hvordan er det noe annerledes enn «bilmiljøet» for eksempel? For min del er dette en HOBBY. Derfor MILJØET. Ikke fordi jeg er med i en jævla sekt🤦‍♀️

• Liker 3
Skrevet
20 minutter siden, solmåneogstjerner said:

Så den prisen er helt ok liksom? Jaja, hvis noen er villige til å betale det så værsågod. Hadde ikke betalt en tjuendedel engang. 

Ok for hvem? 

Jeg hadde aldri betalt 20k for verken sjal, klokke, veske eller pc, kunst på veggen eller fancy bestikk (sølvtøy, anyone??) men prisen er jo ok likevel. Selv om jeg ikke synes en Rolex er verd prisen kan jeg jo fint akseptere at noen andre vil betale for det. Skulle det være så annerledes for sjal? 

Artig at folk reagerer så innihampen på at det finnes dyre sjal, men å betale 10k for en ny vogn er helt fullstendig normalt. Vogna faller dramatisk i verdi, det gjør ikke sjalet. Sjal blir bare bedre med bruk, det gjør ikke vogna. 

Skrevet

Du får kjøpt maskinvevde sjal mye billigere. Til og med nye, men ennå billigere brukte. Men håndvevde, laget i dyre materialer (slik som med silke, lin, eller ull, eller kashmir)  er jo dyre fordi de er dyre å lage, og de lages i veldig begrenset mengde, så må selges veldig dyrt for at det skal lønne seg. De er mer som kunst enn forbruksvare. Og ingen MÅ ha det. Vil du ikke bruke så mye penger på et bæresjal, er det helt greit, det er fornuftig, og fullstendig forståelig. Vil du bruke så mye - og du samtidig har boliglån, eller bor i en bolig som du ønsker å oppgradere - ja, da er du i ammetåka og må ut av Bæregruppa og inn i virkelige verden. For det er en stor sjanse at du kommer til å angre å ha brukt så mye penger på bæresjal, bare om 5 år. Snakker av erfaring. 

Anonymkode: b5334...4ac

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, solmåneogstjerner said:

Nye (eller blivende) foreldre er ofte svært betalingsvillige, derfor er babyutstyr dyrt. Men det går ofte an å ordne seg greit likevel 

Neineinei, du kan ikke sy et sjal med stoff fra stoff og stil... 😱 Det kan være farlig (som i at babyen kan ramle ut). 

Du kan veve et selv men du finner det neppe så veldig lønnsomt... 😆

Skrevet
Just now, Albbas said:

Neineinei, du kan ikke sy et sjal med stoff fra stoff og stil... 😱 Det kan være farlig (som i at babyen kan ramle ut). 

Du kan veve et selv men du finner det neppe så veldig lønnsomt... 😆

Det er ikke farlig, nå må dere slutte med det. Helt vanlig vevd bomull kan holde hundre kilo. Babyer veier ti ganger mindre. Ergobaby og liknende seler sys jo ikke i håndvevde  sjal men i vanlig tynn bomull. 

Det er ikke farlig, det er ikke uansvarlig. Men sjal sydd av tettvevd stoff fra Stoff og stil, kommer ikke til å ha samme egenskaper som maskinvevd, eller håndvevd, i stoff med diagonal stretch. Men man kan sy meitai, eller meh da. Eller liknende sele. 

Anonymkode: b5334...4ac

• Liker 5
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kunne ikke sagt det bedre selv, opplevde det samme 😆 

Anonymkode: 7dd14...4a0

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...