Gå til innhold

Skolen vil sette min datter igjen på skolen i en annen klasse på turdager. Hva tenker dere om dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er helt tom egentlig... Datteren vår sliter veldig, Først siste året har det blitt gjort funn som forklarer mer og mer. Lang historie kort: hun må ha spesialundervisning/assistent, og det har de nå tilrettelagt. Skulle blitt gjort for lenge siden, men... 

Men hun har også problemer med å gå/balanse/koordinasjon, så vi har i sommer fått rullestol for de verste dagene, eller til de dagene vi må gå mer enn 200 m. 

På skolen har de faste turdager i uken, hvor det er turer ut i skog og mark. Datteren min har ikke sjans å bli med på dette, og siden det er i ulent terreng så kan vi ikke ha med rullestolen. (vi venter på svar på søknad om mer nyttige hjelpemidler for slike ting) 

Skolen sitt forslag er da å sette igjen datteren vår på skolen de dagene de er ute på tur. I en annen klasse, som hun ikke har noe kjennskap til. 

Er ikke dette rivruskende feil?? 

Er helt fersk i gamet med sykt barn, så for oss blir ALT nytt, men dette reagerte vi på. 

Anonymkode: ab773...c26

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skolen skal tilrettelegge slik at de drar på tur dit din datter kan bli med! Jeg har ikke godtatt dette! kontakt PPT imorgen med en gang de åpner!

• Liker 13
Skrevet

Jeg har ingen kjennskap til dagens skolesystem eller barn med spesielle behov, men dette høres ikke greit ut. 

Anonymkode: 8e4e7...b2e

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men hva vil du at de skal gjøre da? De må jo gå på tur med de andre. Du sier selv at hun ikke kan være med på tur. Skal alle andre barna ta konsekvensen av å ikke få gå i skogen eller gå på tur i det hele tatt?

Anonymkode: 739aa...ea1

Da bør de vel legge til rette turmålet slik at hun kan være med fram til hun får mer egnede hjelpemidler. Velge en tur på skogsbilvei framfor stier for eksempe..

Anonymkode: 868fb...364

• Liker 14
Skrevet

Da bør de vel legge til rette turmålet slik at hun kan være med fram til hun får mer egnede hjelpemidler. Velge en tur på skogsbilvei framfor stier for eksempe..

Da kan de aldri gå i skog og mark da. Det er utfordrende nok å gå tur med så mange barn. Og det er nok læringsbasert opplegg nettopp i skog og mark(det gjør vi i bhg hvertfall). Er ikke alle områder som har skogsbilvei. Dere som foreldre er ansvarlige for at hun har utstyr nok til å kunne være med på skolens opplegg

• Liker 30
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da kan de aldri gå i skog og mark da. Det er utfordrende nok å gå tur med så mange barn. Og det er nok læringsbasert opplegg nettopp i skog og mark(det gjør vi i bhg hvertfall). Er ikke alle områder som har skogsbilvei. Dere som foreldre er ansvarlige for at hun har utstyr nok til å kunne være med på skolens opplegg

Nei.

Skolen er pliktig å lage et opplegg som i utgangspunktet ikke krever utstyr. Når et barn har en funksjonsnedsettelse, er skolen pliktig å lage et opplegg eleven er i stand til å følge. Dessverre kan det noen ganger være vanskelig og tildels umulig, men da er skolen pliktig å lage et adekvat alternativt opplegg. Å sette igjen én elev i klasseromsundervisning i en annen klasse er ikke et adekvat alternativt opplegg. 

TS: Kan du foreslå at de lager et attraktivt alternativt opplegg til henne, f.eks enkelt skolekjøkken? Kan de dele klassen i to som går ulike turer, der den ene er tilpasset din datter og de andre rullerer mellom tilpasset og ordinært opplegg? Uansett må datteren din tilbys noe bedre enn 'oppbevaring for vanskelig tilrettelegging' som det høres ut for at de ønsker å gi.

Anonymkode: d3f71...095

• Liker 21
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ut fra hva jeg skjønner av ts så har datteren assistent. For meg tilsier det at da er det en voksenperson som skal hjelpe henne, og da kan de andre voksne ta seg av de andre. De fleste steder er det muligheter for å finne skogsbilvei. De andre kan jo fint ta avstikkere fra skogsbilveien. Opplegget på tur må antageligvis uansett tilpasset, men det viktigste er å få inkludert hele klassen på en eller annen måte,ikkeat hun nødvendigvis må delta på alt hele dagen. (jeg jobber verken i skole eller barnehage, men 2 av 3 av barna mine har trengt tilrettelegging og ved å snakke sammen og se løsninger så har det stort sett fungert bra).

Dessuten er de i en prosess for å få hjelpemidler så det går an tilpasse til de får tak i noe, kanskje skolen også kan pushe litt for å få fortgang på ting.

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei.

Skolen er pliktig å lage et opplegg som i utgangspunktet ikke krever utstyr. Når et barn har en funksjonsnedsettelse, er skolen pliktig å lage et opplegg eleven er i stand til å følge. Dessverre kan det noen ganger være vanskelig og tildels umulig, men da er skolen pliktig å lage et adekvat alternativt opplegg. Å sette igjen én elev i klasseromsundervisning i en annen klasse er ikke et adekvat alternativt opplegg. 

TS: Kan du foreslå at de lager et attraktivt alternativt opplegg til henne, f.eks enkelt skolekjøkken? Kan de dele klassen i to som går ulike turer, der den ene er tilpasset din datter og de andre rullerer mellom tilpasset og ordinært opplegg? Uansett må datteren din tilbys noe bedre enn 'oppbevaring for vanskelig tilrettelegging' som det høres ut for at de ønsker å gi.

Det syns jeg høres bra ut. Det kan også være positivt for resten av klassen, om det kanskje er noen som ikke er helt i 100 en dag så kan de være med på det tilpassa opplegget.

• Liker 4
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei.

Mener du virkelig at opplegget til alle andre barn skal endres? Du skjønner hvor utrolig tungvindt det er for skolen. Tror du virkelig skolen har nok voksne til å fordele klassen i to? 

• Liker 38
Skrevet

Hva synes du TS er passende for barnet ditt da?
Du kjenner barnet ditt best og vet mer enn oss her inne hva hun kan og orker. Hva liker hun å gjøre? Kanskje du selv kan komme med innspill til skolen. Det er desverre sånn i livet at ikke alle klarer alt og det er da ikke rettferdig at andre ikke skal få gjøre det de mestrer.

• Liker 13
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mener du virkelig at opplegget til alle andre barn skal endres? Du skjønner hvor utrolig tungvindt det er for skolen. Tror du virkelig skolen har nok voksne til å fordele klassen i to? 

De er jo pålagt å legge til rette for ethvert barn, så jo d må de. Uansett hvor "tungvint" det er. Alle barn i Norge har rett til tilrettelegging i skolen, enten man er enig eller ei... Skal de puttes i en bod når det skal skje noe der de ikke passer inn? 

• Liker 11
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja? 

Men tenk så fælt at barna lærer å ta hensyn da 😱

• Liker 11
Skrevet

De er jo pålagt å legge til rette for ethvert barn, så jo d må de. Uansett hvor "tungvint" det er. Alle barn i Norge har rett til tilrettelegging i skolen, enten man er enig eller ei... Skal de puttes i en bod når det skal skje noe der de ikke passer inn? 

Å tilby annen opplæring som klasserom istedenfor tur er tilrettelegging... er ikke slik at hun er helt alene. Og det er tull at paralellklassen er en gjeng med helt ukjente folk. Tenk om skolen skulle tilrettelagt for hvert eneste barn. Det er derfor man har spesialopplæring til barn med spesielle behov. Kan ikke forvente at alle andre barna også skal ha spesialundervisningen eller droppe turen?

• Liker 19
Skrevet
4 minutter siden, Belima skrev:

Hva synes du TS er passende for barnet ditt da?
Du kjenner barnet ditt best og vet mer enn oss her inne hva hun kan og orker. Hva liker hun å gjøre? Kanskje du selv kan komme med innspill til skolen. Det er desverre sånn i livet at ikke alle klarer alt og det er da ikke rettferdig at andre ikke skal få gjøre det de mestrer.

Jeg vet at hun ikke mestrer å gå en slik tur. Men hun ønsker jo selfølgelig å være med, men må ha d tilrettelagt. 

Jeg mener ikke at alle barna skal "lide" fordi hun ikke får det til, men hun "lider" når hun ikke klarer å delta. Jeg gikk i klasse med en i rullestol, og han var med på alt. Uansett, turer ble lagt tilrette slik at alle fikk vært med. Aldri tenkt at vi måtte lide av den grunn... 

Jeg ble bare paff når forslaget dukket opp, og etter samtalen kjenner jeg mer og mer på at dette ikke er riktig. Assistenten er delt med en annen, så på tur er assistenten med klassen. Dvs de syns det var bedre da å la hun være igjen på skolen i en annen klasse mens de var på tur... 

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, rampeguri skrev:

Ja? 

Men tenk så fælt at barna lærer å ta hensyn da 😱

Tror veldig mamge barn helle blir sure hvis de finner ut av at hele klassen ikke kan gå på tur sammen eller at de må droppe skogen eller at de ikke kan gjøre ditt og datt på grunn av «lisa». 

• Liker 12
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å tilby annen opplæring som klasserom istedenfor tur er tilrettelegging... er ikke slik at hun er helt alene. Og det er tull at paralellklassen er en gjeng med helt ukjente folk. Tenk om skolen skulle tilrettelagt for hvert eneste barn. Det er derfor man har spesialopplæring til barn med spesielle behov. Kan ikke forvente at alle andre barna også skal ha spesialundervisningen eller droppe turen?

Det er ikke snakk om en paralellklasse, men et helt annet trinn. Enten eldre eller yngre.. 

Skrevet

Det er ikke snakk om en paralellklasse, men et helt annet trinn. Enten eldre eller yngre.. 

Ja da skjønner jeg at det ikke er greit å bare sette henne igjen. 

• Liker 4
Skrevet

De skal planlegge turer der hun kan være med. Dersom de ikke gjør dette, så klager du. De SKAL tross alt jobbe for et inkluderende skolemiljø. 

Her er alle med på alt, der det er lange gåturer i ulendt terreng, sørger de for at endestasjonen kan nås fra vei og at de som trenger det kan fraktes omtrent helt frem. 

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...