Gå til innhold

Er Lush mer miljøvennlig?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Og alle andre produkter som skal være miljøvennlige? Feks mye på helsekost som selger kosmetikk som skal være mer miljøvennlig? 

Anonymkode: bc99f...d31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Fortsetter under...

LUSH skal visst ha veganske produkter, men i hygieneartikler betyr vel det primært at det ikke er testet på dyr. Dessuten har LUSH mye lukt og farge, og jeg er bekymret for at det er en del miljøgiftige fargestoffer i dem. Ellers har produkter med svanemerke gått gjennom miljøtester, så de skal være av mindre belastning. Dessuten er de gjerne fri for parfyme og/eller kjemikalier som er miljøgiftige. Jeg ville ikke tatt produkter som selges i helsekostbutikker for god fisk; se på ingredienslisten og etter svanemerket, og vurder lukt, fargestoff og - om mulig - hvordan stoffene oppfører seg. Kosmetikk kan ha tilleggende karmin, som kommer fra insekter, eller kunstige fargestoffer som oppfører seg som miljøgifter i naturen. Det er en jungel av grønnvaskede produkter, men tenk deg om før du kjøper noe. Det mest miljøvennlige ville vært å nøye seg med få produkter. Flytende såper er ofte pakket mer miljøfiendtlig og du bruker ofte mer per runde enn det du behøver, men er til gjengjeld ofte mer hygieniske. Det er også kjekt å vite hvordan du kvitter deg med produktene om de tørker ut eller er oppbrukt, samt emballasje som nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg tenker meg om er det kanskje ikke så mye kunstige fargestoffer i hygieneartikler (lenger). Jeg skulle gjerne bedt deg sjekke, men selv jeg som har hatt 10 år med kjemi skjønner ikke alltid hva navnene skal bety.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.9.2020 den 22.12, Chriistiinee skrev:

LUSH skal visst ha veganske produkter, men i hygieneartikler betyr vel det primært at det ikke er testet på dyr. Dessuten har LUSH mye lukt og farge, og jeg er bekymret for at det er en del miljøgiftige fargestoffer i dem. Ellers har produkter med svanemerke gått gjennom miljøtester, så de skal være av mindre belastning. Dessuten er de gjerne fri for parfyme og/eller kjemikalier som er miljøgiftige. Jeg ville ikke tatt produkter som selges i helsekostbutikker for god fisk; se på ingredienslisten og etter svanemerket, og vurder lukt, fargestoff og - om mulig - hvordan stoffene oppfører seg. Kosmetikk kan ha tilleggende karmin, som kommer fra insekter, eller kunstige fargestoffer som oppfører seg som miljøgifter i naturen. Det er en jungel av grønnvaskede produkter, men tenk deg om før du kjøper noe. Det mest miljøvennlige ville vært å nøye seg med få produkter. Flytende såper er ofte pakket mer miljøfiendtlig og du bruker ofte mer per runde enn det du behøver, men er til gjengjeld ofte mer hygieniske. Det er også kjekt å vite hvordan du kvitter deg med produktene om de tørker ut eller er oppbrukt, samt emballasje som nevnt.

Hygienearkikler som er veganske kan være testet på dyr dessverre, men de innehoder ingen produkter av dyr. Tror ikke lush tester på dyr, men har inntrykk av at de er veldig opptatt av gjenbruk av innpakningen, det er jo ikke uviktig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mest miljøvennlige er å begrense forbruket som @Chriistiinee sier. LUSH sine produkter lukter altfor mye for min del.

Håper jeg har greie produkter hjemme. Bruker shampoo og balsambarer fra Økoland.https://www.okoland.no/produktkategori/husholdningsartikler-non-food/kroppspleie-og-velvaere/harpleie/

Balsambaren er utrolig drøy, har brukt den samme baren siden januar nesten daglig. 

Til kroppen er det Dove sin såpebar med aloe vera, den er grønn. Den hvite bruker vi til hendene.

Anonymkode: 7128f...db9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker shampo- og balsambar fra Lush. Bare det er miljøvennlig :) En shampobar holder i nesten 6 mnd for meg. Balsam enda lengre. Jeg vasker håret 2-3 ganger i uka. 

Man leverer også tilbake brukte plastbokser. Jeg har en nå med shave cream i, og har da eliminert den klassiske aerosolen fra Gillette som går rett på søpla. Sparer de opp og leverer tilbake.

Bare der har jeg eliminert masse plast, sikkert minst 7-10 flasker fra shampo og balsam i året, og 2-3 gillette flasker.

Husk at emballasje har mye å si når det gjelder miljø, kanskje mer en ingredienser uten at jeg skal være svært bastant. 

Anonymkode: a54a1...9fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...