AnonymBruker Skrevet 16. august 2020 #1 Skrevet 16. august 2020 Har inntrykk av at italienske kvinner er veldig temperamentsfulle og harde... de gjør mye ut av seg også.. sier ikke at jeg ikke liker dem, er bare fascinert Anonymkode: e84de...4c5
AnonymBruker Skrevet 16. august 2020 #2 Skrevet 16. august 2020 Akkurat som Funkygine? Anonymkode: b8de4...b52
AnonymBruker Skrevet 16. august 2020 #3 Skrevet 16. august 2020 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Akkurat som Funkygine? Anonymkode: b8de4...b52 Hæ? Anonymkode: e84de...4c5
SoWhat? Skrevet 16. august 2020 #4 Skrevet 16. august 2020 Harde? Stemmer at det er mer temperament. Og at en ikke er særlig konfliktsky eller defensiv. For italienere rydder gjerne opp der og da, og det er såvidt jeg kan skjønne mye bedre enn å gå rundt uten å tørre og si noe. Eller gå til andre som rydder opp for en. Det blir det sjelden god stemning av. Men forklar gjerne hva du mener med "harde"? 2
AnonymBruker Skrevet 16. august 2020 #5 Skrevet 16. august 2020 Fordi gjennomsnittsalderen når menn flytter ut er 31. De går rett fra skjørtekanten til mamman sin, til konas skjørtekant. Hadde blitt temperamentsfull jeg og om jeg giftet meg med en voksen mann med husholdningskunnskapene til en baby. Anonymkode: ce7ff...c47 4
AnonymBruker Skrevet 16. august 2020 #6 Skrevet 16. august 2020 Spør dem, ikke oss Anonymkode: d534e...358
SoWhat? Skrevet 16. august 2020 #7 Skrevet 16. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Fordi gjennomsnittsalderen når menn flytter ut er 31. De går rett fra skjørtekanten til mamman sin, til konas skjørtekant. Hadde blitt temperamentsfull jeg og om jeg giftet meg med en voksen mann med husholdningskunnskapene til en baby. Anonymkode: ce7ff...c47 Det en alltid bør huske på er at alt er kulturelt. Nå skal jeg ikke kritisere norske menn over hele linja, men vil ikke si at de er særlig kunnskapsrike når det gjelder å ta ansvar for hverken barn eller husarbeid heller. Ærlig talt? Såvidt jeg vet, så er det kvinner her til lands som tar det meste av husarbeidet, og som også tar hånd om økonomien. Så italienske menn et virkelig bedre på mange måter. De ser det som sin ære å jobbe og tjene penger og å ta hånd om familien sin. Nemlig
AnonymBruker Skrevet 16. august 2020 #8 Skrevet 16. august 2020 23 minutter siden, SoWhat? skrev: Det en alltid bør huske på er at alt er kulturelt. Nå skal jeg ikke kritisere norske menn over hele linja, men vil ikke si at de er særlig kunnskapsrike når det gjelder å ta ansvar for hverken barn eller husarbeid heller. Ærlig talt? Såvidt jeg vet, så er det kvinner her til lands som tar det meste av husarbeidet, og som også tar hånd om økonomien. Så italienske menn et virkelig bedre på mange måter. De ser det som sin ære å jobbe og tjene penger og å ta hånd om familien sin. Nemlig Helt sant! Anonymkode: b8265...39c 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2020 #9 Skrevet 16. august 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Fordi gjennomsnittsalderen når menn flytter ut er 31. De går rett fra skjørtekanten til mamman sin, til konas skjørtekant. Hadde blitt temperamentsfull jeg og om jeg giftet meg med en voksen mann med husholdningskunnskapene til en baby. Anonymkode: ce7ff...c47 Men italienske kvinner har jo også seg selv å takke, når de lar sønner bo hjemme til de er 31 år. Anonymkode: 67bba...cd4
AnonymBruker Skrevet 16. august 2020 #10 Skrevet 16. august 2020 1 time siden, SoWhat? skrev: Det en alltid bør huske på er at alt er kulturelt. Nå skal jeg ikke kritisere norske menn over hele linja, men vil ikke si at de er særlig kunnskapsrike når det gjelder å ta ansvar for hverken barn eller husarbeid heller. Ærlig talt? Såvidt jeg vet, så er det kvinner her til lands som tar det meste av husarbeidet, og som også tar hånd om økonomien. Så italienske menn et virkelig bedre på mange måter. De ser det som sin ære å jobbe og tjene penger og å ta hånd om familien sin. Nemlig Det er et badge of honor for italienske menn å ha dame som ikke jobber. Det betyr ikke at dama ikke har lyst til å jobbe, det betyr ikke at mannen faktisk kan forsørge familien sin. Hva det betyr er at kvinner ikke får lov til å jobbe, de fanges i ekteskap de ikke har råd til å komme seg ut av. Hvorfor er det bra? Hvorfor er det bedre enn at begge jobber og begge får økonomisk frihet? Anonymkode: ce7ff...c47 1
SoWhat? Skrevet 16. august 2020 #11 Skrevet 16. august 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er et badge of honor for italienske menn å ha dame som ikke jobber. Det betyr ikke at dama ikke har lyst til å jobbe, det betyr ikke at mannen faktisk kan forsørge familien sin. Hva det betyr er at kvinner ikke får lov til å jobbe, de fanges i ekteskap de ikke har råd til å komme seg ut av. Hvorfor er det bra? Hvorfor er det bedre enn at begge jobber og begge får økonomisk frihet? Anonymkode: ce7ff...c47 Hva babler du om? Italienske kvinner jobber! Makan
AnonymBruker Skrevet 16. august 2020 #12 Skrevet 16. august 2020 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men italienske kvinner har jo også seg selv å takke, når de lar sønner bo hjemme til de er 31 år. Anonymkode: 67bba...cd4 Jeg er helt sikker på at det finnes de som ikke vil bo hjemme til de er 31 år der også. Akkurat som i Norge. Kjenner folk som bor hjemme lenge her også. Og folk som ikke gjorde det, og flyttet ut allerede som 18 åring. Anonymkode: e1e84...18a 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #13 Skrevet 19. august 2020 På 16.8.2020 den 18.29, SoWhat? skrev: Det en alltid bør huske på er at alt er kulturelt. Nå skal jeg ikke kritisere norske menn over hele linja, men vil ikke si at de er særlig kunnskapsrike når det gjelder å ta ansvar for hverken barn eller husarbeid heller. Ærlig talt? Såvidt jeg vet, så er det kvinner her til lands som tar det meste av husarbeidet, og som også tar hånd om økonomien. Så italienske menn et virkelig bedre på mange måter. De ser det som sin ære å jobbe og tjene penger og å ta hånd om familien sin. Nemlig På 16.8.2020 den 20.48, SoWhat? skrev: Hva babler du om? Italienske kvinner jobber! Makan Italias fødselstall stuper jo fordi velferdsordningene er så elendige, og den konservative kulturen i kombinasjon med dette gjør det helt umulig for kvinner å kombinere småbarnsliv med karriere. Noen italienske kvinner jobber kanskje, men for å gjøre det må de oppgi familielivet. https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/l1VnJM/italienske-kvinner-maa-velge-mellom-karriere-og-barn https://www.dagsavisen.no/nyheter/verden/italias-kvinner-har-fatt-nok-1.813747 Sitat For det er vanskelig for italienske kvinner å få jobb. Selv om flere og flere har universitetsgrad, jobber kun 46 prosent av kvinnene. Gjennomsnittet for kvinner i EU er 59 prosent. Italienske kvinner er også dårlig representert i politikk og ledelse. Totalt kommer Italia på 74. plass av 134 land i Verdens økonomiske forums (WEF) rapport om likestilling i 2010. Land som Kasakhstan og Ghana skårer høyere. Sitat «Paradoksalt nok i et land som definerer seg selv som fritt, ber de italienske kvinnene, akkurat som det tunisiske og egyptiske folket, om ytringsfrihet, tankefrihet, et bedre demokrati, krig mot korrupsjon og tilgang på yrker. I ett av verdens mest utviklede land er vi vitner til en økende devaluering av kvinners tanker og ønsker, et press til å returnere til hjemmet og et jevnt tap av arbeidsplasser og prestisje.» Definitivt ikke et land å se til når det gjelder likestilling og kvinnens posisjon i samfunnet, med andre ord. Det er derimot gjort forskning som viser at italienske kvinner som flytter til Norge påvirkes av den norske modellen om et mer likestilt forhold mellom kjønnene til å begynne å praktisere likestilling på en måte som ikke har vært mulig for dem i Italia: http://kjonnsforskning.no/nb/mobile-likestillingsaktorer-fra-stivnet-til-villet-likestilling Anonymkode: c880f...390 4
SoWhat? Skrevet 19. august 2020 #14 Skrevet 19. august 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Italias fødselstall stuper jo fordi velferdsordningene er så elendige, og den konservative kulturen i kombinasjon med dette gjør det helt umulig for kvinner å kombinere småbarnsliv med karriere. Noen italienske kvinner jobber kanskje, men for å gjøre det må de oppgi familielivet. https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/l1VnJM/italienske-kvinner-maa-velge-mellom-karriere-og-barn https://www.dagsavisen.no/nyheter/verden/italias-kvinner-har-fatt-nok-1.813747 Definitivt ikke et land å se til når det gjelder likestilling og kvinnens posisjon i samfunnet, med andre ord. Det er derimot gjort forskning som viser at italienske kvinner som flytter til Norge påvirkes av den norske modellen om et mer likestilt forhold mellom kjønnene til å begynne å praktisere likestilling på en måte som ikke har vært mulig for dem i Italia: http://kjonnsforskning.no/nb/mobile-likestillingsaktorer-fra-stivnet-til-villet-likestilling Anonymkode: c880f...390 Det kommer litt an på hvor du bor der også. Men ja, det er vanskelig for mange. Men det handler ikke om at både kvinner og menn generellt vil at kvinner skal jobbe. Alle jeg kjenner som bor der, og det er mange, jobber. Unntatt to. Så... Men Italia er etter Scandinavia når det gjelder likestilling, men de har kommet seg veldig mye. Og helt ærlig, så er vel ikke alt glamour her heller, iom at det er kvinner som som oftest er dobbeltarbeidende. De tar mest husarbeid, og ordner oftest med barn og økonomi. Så det er et stykke å gå i Norge også.
AnonymBruker Skrevet 19. august 2020 #15 Skrevet 19. august 2020 16 minutter siden, SoWhat? skrev: Det kommer litt an på hvor du bor der også. Men ja, det er vanskelig for mange. Men det handler ikke om at både kvinner og menn generellt vil at kvinner skal jobbe. Alle jeg kjenner som bor der, og det er mange, jobber. Unntatt to. Så... Men Italia er etter Scandinavia når det gjelder likestilling, men de har kommet seg veldig mye. Og helt ærlig, så er vel ikke alt glamour her heller, iom at det er kvinner som som oftest er dobbeltarbeidende. De tar mest husarbeid, og ordner oftest med barn og økonomi. Så det er et stykke å gå i Norge også. Ingen land er fullstendig likestilte, men akkurat på dette feltet er det alment anerkjent at Norge blant de beste i verden. Pappapermisjonen har også gjort mye til at menn blir mer delaktige i å ta ansvar for barna helt fra starten. Etter at pappapermisjonen ble innført ble det feks mye vanligere å se menn trille barnevogn på dagtid i det norske gatebildet, eller se menn gå på kafé med småbarn sammen. I Italia er det motsatt mht likestilling i familielivet, som lenkene mine antyder. Og ifølge noen av dem går utviklingen i retning en forverring snarere enn det motsatte, dessverre. Det skyldes mest strukturelle forhold og manglende velferdsordninger, men også menns konservative holdninger: Sitat Skal Italia klare å snu den demografiske depresjonen landet befinner seg i, krever det at italienske menn begynner å hjelpe til i husholdet, skrev nylig aviskommentator i Corriere della Sera, Antonio Politi, og vekket debatt med påstanden om at «mannens manglende bidrag i hjemmet tar fra kvinner lysten til å stifte familie». https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/l1VnJM/italienske-kvinner-maa-velge-mellom-karriere-og-barn Anonymkode: c880f...390 4
SoWhat? Skrevet 19. august 2020 #16 Skrevet 19. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ingen land er fullstendig likestilte, men akkurat på dette feltet er det alment anerkjent at Norge blant de beste i verden. Pappapermisjonen har også gjort mye til at menn blir mer delaktige i å ta ansvar for barna helt fra starten. Etter at pappapermisjonen ble innført ble det feks mye vanligere å se menn trille barnevogn på dagtid i det norske gatebildet, eller se menn gå på kafé med småbarn sammen. I Italia er det motsatt mht likestilling i familielivet, som lenkene mine antyder. Og ifølge noen av dem går utviklingen i retning en forverring snarere enn det motsatte, dessverre. Det skyldes mest strukturelle forhold og manglende velferdsordninger, men også menns konservative holdninger: https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/l1VnJM/italienske-kvinner-maa-velge-mellom-karriere-og-barn Anonymkode: c880f...390 Ja, det er ikke heldig. Men uansett så er det fremmed for meg at italienske menn vil ha konene hjemme 🙂 noen henger kanskje litt igjen, og den eldre generasjonen er nok litt der enda. Men yngre er ikke særlig der altså.
AnonymBruker Skrevet 1. september 2020 #17 Skrevet 1. september 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Fordommer og uvitenhet som vanlig... Anonymkode: 0cbbf...627 SOM VANLIG???? Kommentaren din var ihvertfall en fordommsfull kommentar, som vanlig 🙄 det var et kompliment, til de italienske kvinnene. Jeg fordømmer dem ikke, jeg beundrer dem. I motsetning til kjedelige norske kvinner som er så forsiktige og skal følge saueflokken. Anonymkode: e84de...4c5
AnonymBruker Skrevet 1. september 2020 #18 Skrevet 1. september 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: SOM VANLIG???? Kommentaren din var ihvertfall en fordommsfull kommentar, som vanlig 🙄 det var et kompliment, til de italienske kvinnene. Jeg fordømmer dem ikke, jeg beundrer dem. I motsetning til kjedelige norske kvinner som er så forsiktige og skal følge saueflokken. Anonymkode: e84de...4c5 Litt forskjell på 40 millioner mennesker og 5 millioner, er det ikke.... Anonymkode: e1e84...18a
AnonymBruker Skrevet 1. september 2020 #19 Skrevet 1. september 2020 På 16.8.2020 den 20.45, AnonymBruker skrev: Det er et badge of honor for italienske menn å ha dame som ikke jobber. Det betyr ikke at dama ikke har lyst til å jobbe, det betyr ikke at mannen faktisk kan forsørge familien sin. Hva det betyr er at kvinner ikke får lov til å jobbe, de fanges i ekteskap de ikke har råd til å komme seg ut av. Hvorfor er det bra? Hvorfor er det bedre enn at begge jobber og begge får økonomisk frihet? Anonymkode: ce7ff...c47 Vil dama jobbe kan ho det, ingen lov eller kultur hindrer henne, men de fleste skjønner at det er bedre at kvinnen gjør det hun er god på: å ta vare på barna og huset. Anonymkode: 29c4d...91d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå