Gå til innhold

Mor og 1 barn med symptomer, sende storesøsken på skole i morgen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ringt legevakt uten å få annet råd enn å ringe fastlege i morgen. Saken er at vi er familie med meg (mor) og 2 barn i barneskole og barnehage. Minste begynte barnehage forrige uke og begynte å hoste etter noen dager der. Jeg har også fått samme hoste, vondt i hals og litt "kilinger" i brystet. Tenker såklart på Korona og ønsker å teste meg så snart som råd. Men så er det barn nr. 2 som gleder seg til å se klassevenner og skole i morgen, og ikke har noen symptomer, burde jeg sende henne av gårde? Vil heller ikke være den familien som fikk skolen stengt igjen på en liten plass.. 

Anonymkode: b4e4e...348

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du burde eller ikke, personlig synes jeg ikke det, men skal du følge myndighetenes råd må du det. 

Anonymkode: 6f0e1...319

Skrevet

Offentlige råd sier at de som er symptomfrie kan dra på jobb. 

Anonymkode: 67053...97d

• Liker 6
Skrevet

Jeg hadde holdt det "friske" barnet og hjemme. Hadde ikke tatt sjansen på å smitte noen.

• Liker 2
Skrevet

Etter offentlige råd kan barnet gå på skolen ja. :)

Dersom en i husstanden har akutt luftveisinfeksjon bør de testes og holde avstand til de andre i husstanden fram til prøvesvar foreligger. De andre i husstanden er ikke i karantene før det eventuelt foreligger et positivt prøvesvar, men de bør være ekstra oppmerksomme på egne symptomer. Hvis de får symptomer på luftveisinfeksjon, bør de selv testes og holde seg hjemme til prøvesvar foreligger og de er symptomfrie.

Kilde: FHI

Skrevet

Ingenting å lure på.

Anonymkode: 853c9...522

Skrevet

Barnet kan gå på skole i morgen så lenge det ikke viser tegn på sykdom 😊 Nå har ikke vi vært syke *bank-i-bordet*, men enkelte tåler veldig mye mer enn andre. Mannen min kan være dårlig større deler av vinteren uten at resten av familien er påvirket. Kunne ikke holdt alle oss hjemme av den grunn.

Anonymkode: a8572...bb6

• Liker 1
Skrevet

Få test på de som har symptomer, send den symptomfrie på skolen. Det er helt ihht til offentlige råd. Ville ikke tatt fra barnet den gleden for å være enda mer forsiktig enn anbefalingene, det syns jeg er unødvendig. Dere er dessuten høyst sannsynlig bare vanlig forkjøla (som halve Norge er nå), og han kan vel nyte noen dager på skolen med venner før han selv sikkert snart får symptomer som gjør at han må være hjemme. 

Greit å være ansvarsfull - men når rådene tydelig sier at symptomfrie som ikke er i karantene eller isolasjon kan gå i både bhg og skole - så gjør man det tenker nå jeg. 

Kan ikke legge ned hele familien fordi en eller to er forkjøla, 
Her er jeg forkjøla (negativ test), og ungene går da i bhg som normalt de. De hadde en snev av snørr de også, og selv det var helt ok for barnehagen. Selv har jeg jo symptomer så jeg jobber hjemmefra og holder meg unna alt jeg kan holde meg unna enkelt og greit. 

Anonymkode: e0f0f...9f1

• Liker 3
Skrevet

NEI

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

NEI

Hvorfor skal man pålegge seg selv strengere tiltak enn det anbefalingene fra FHI sier? Anbefalingene er utarbeidet av mennesker med høyere medisinsk kompetanse enn du har.

Anonymkode: 8c9e6...6c0

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville ventet til du har fått testet deg. Hadde ikke hatt samvittighet til å sende henne avgårde og muligens smitte lærer og klasse. Plutselig må hele skolen stenge ned slik de har gjort det på Munkerud i Oslo.

Vet at myndighetene sier det er greit men jeg ville ha ventet.

Anonymkode: e74e1...d4b

Skrevet

Jeg ville ventet til du har fått testet deg. Hadde ikke hatt samvittighet til å sende henne avgårde og muligens smitte lærer og klasse. Plutselig må hele skolen stenge ned slik de har gjort det på Munkerud i Oslo.

Vet at myndighetene sier det er greit men jeg ville ha ventet.

Nå er det mange steder man må vente i en uke for å få testet seg, så tar det flere dager å få svar. Skal barnet holdes hjemme i flere uker fra undervisningen, vennene, miljøet sånn for sikkerhets skyld?

Anonymkode: e48db...3a1

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det mange steder man må vente i en uke for å få testet seg, så tar det flere dager å få svar. Skal barnet holdes hjemme i flere uker fra undervisningen, vennene, miljøet sånn for sikkerhets skyld?

Anonymkode: e48db...3a1

Ja med så klare symptomer absolutt. Det er jo krav ellers om selvpålagt karantene inntil man har fått svar på test?

Skrevet

Ja med så klare symptomer absolutt. Det er jo krav ellers om selvpålagt karantene inntil man har fått svar på test?

Det eldste barnet til ts har ingen symptomer.

• Liker 1
Skrevet

Barn uten symptomer skal selvsagt få gå på skole og i bhg! Les retningslinjer fra fhi!

Anonymkode: 3af85...327

Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Offentlige råd sier at de som er symptomfrie kan dra på jobb. 

Anonymkode: 67053...97d

Da bør man jo tydeligvis IKKE følge myndighetenes råd her. Hvis ts liker tanken på å drepe andre mennesker kan hun jo sende den potensielle asymptomatiske smittesprederen på skolen, hvis hun er normal i hodet så holder hun heller alle hjemme.

• Liker 4
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal man pålegge seg selv strengere tiltak enn det anbefalingene fra FHI sier? Anbefalingene er utarbeidet av mennesker med høyere medisinsk kompetanse enn du har.

Fordi storesøster kan være smittet og smitte andre med corona hvis mor og småsøsken er det. De kan vente til de har fått testet seg.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det eldste barnet til ts har ingen symptomer.

Det betyr ikke at det ikke kan være smittet.

• Opprett ny...