Gå til innhold

Skolestart førsteklassing - hva er greia?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

https://www.google.no/amp/s/www.dagbladet.no/meninger/ingen-hand-a-holde-i/72732588/amp

Med noen års mellomrom har jeg fulgt begge mine barn til skolegården, hvor rektor og kontaktlærer har tatt høytidelig i mot de nye førsteklassingene, før de har gått til klasserommet. Så hentet jeg begge etter noen få timer. Det har vært snakk å følge dem helt inn i klasserommet - det ville blitt kaos. Dette har gått helt fint. 

Jeg klarer ikke helt å se problemet. Forbered førsteklassingene på at dere tar farvel i skolegården, så går det helt fint. 

Endret av mmd
  • Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mange steder er det en slags seremoni. På skolen her pleier den å være i gymsalen. 

Det er en god ide å ha den utendørs. 

• Liker 1
Skrevet

Vi har førsteklassing i morgen og de er ikke så beinharde om at hvis nå hun ikke tørr helt alene då bli hun da ikke dratt inn der alene . Man må forberede barna sine i en sånn tid. Dette går heeeelt fint.

Skrevet
3 timer siden, mmd skrev:

https://www.google.no/amp/s/www.dagbladet.no/meninger/ingen-hand-a-holde-i/72732588/amp

Med noen års mellomrom har jeg fulgt begge mine barn til skolegården, hvor rektor og kontaktlærer har tatt høytidelig i mot de nye førsteklassingene, før de har gått til klasserommet. Så hentet jeg begge etter noen få timer. Det har vært snakk å følge dem helt inn i klasserommet - det ville blitt kaos. Dette har gått helt fint. 

Jeg klarer ikke helt å se problemet. Forbered førsteklassingene på at dere tar farvel i skolegården, så går det helt fint. 

Er det virkelig så vanskelig å skjønne at ikke alle barn er like trygge?? Noen barn trenger nok tryggheten i at en av foreldrene følger helt inn!

Anonymkode: b46e1...092

• Liker 12
Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det virkelig så vanskelig å skjønne at ikke alle barn er like trygge?? Noen barn trenger nok tryggheten i at en av foreldrene følger helt inn!

De aller fleste barn takler det helt fint så lenge de er forberedt på hva som skal skje. (Egen erfaring, stor skole, så ingen barn der foreldrene måtte bli med inn). 

• Liker 4
Skrevet
Akkurat nå, mmd skrev:

De aller fleste barn takler det helt fint så lenge de er forberedt på hva som skal skje. (Egen erfaring, stor skole, så ingen barn der foreldrene måtte bli med inn). 

Og så lenge foreldrene snakker positivt om det! 
Har man derimot formidlet til barnet at det kommer til å bli skummelt og fælt...

Anonymkode: bdc1e...e87

• Liker 9
Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hva med 2. skoledag? Er mangel på trygghet ikke noe problem 24 timer senere?!

• Liker 5
Skrevet

Jeg er helt sikker på at enkeltforeldre får bli med inn om barnet virkelig vegrer seg. Poenget med å si nei på forhånd er at man ikke får inn 30 foreldre i klasserommet. 

Jeg hadde skolestarter for noen år siden, og har skolestarter i morgen. Og for meg er det jo stor forskjell på å bli med inn eller ikke. Men han som starter i morgen vet jo ikke hvordan det pleier å være. Og det blir kanskje en bedre start for ham uten 60 foreldre som skal ta bilder?

Vi skal ha sermoni i skolegården, før barna går inn i klassen sammen med lærer, og vi får informasjon. Jeg tror det blir fint jeg. 😊

Anonymkode: 71ce2...bba

• Liker 5
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er helt sikker på at enkeltforeldre får bli med inn om barnet virkelig vegrer seg. Poenget med å si nei på forhånd er at man ikke får inn 30 foreldre i klasserommet. 

Jeg hadde skolestarter for noen år siden, og har skolestarter i morgen. Og for meg er det jo stor forskjell på å bli med inn eller ikke. Men han som starter i morgen vet jo ikke hvordan det pleier å være. Og det blir kanskje en bedre start for ham uten 60 foreldre som skal ta bilder?

Vi skal ha sermoni i skolegården, før barna går inn i klassen sammen med lærer, og vi får informasjon. Jeg tror det blir fint jeg. 😊

Nei. 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. 

Det får de de fleste steder, jo. 

Anonymkode: cb730...4dc

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. 

Har du vært igjennom det og spurt på dagen?

Skrevet
5 timer siden, mmd skrev:

Det som er kjedelig er selvfølgelig at jeg ikke får tatt farvel i skolegården. Det fikk vel du? Det er kun en av foreldrene som får følge 😕

Anonymkode: abe3e...965

Skrevet

Sist vi hadde en skolestarter var 7 år siden. Det var aldri snakk om at foreldrene fikk være med inn. Vi ble tatt i mot i skolegården, der 2 klasse sang en sang og rektor holdt en velkomsttale. Så ble alle barna ropt opp og ble fulgt klassevis inn sammen med læreren sin. Gikk så fint så! Så hentet vi etter et par timer.

Anonymkode: 4a366...53e

• Liker 4
Skrevet

Dette er et større problem for foreldrene enn for elevene. 

• Liker 9
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Sist vi hadde en skolestarter var 7 år siden. Det var aldri snakk om at foreldrene fikk være med inn. Vi ble tatt i mot i skolegården, der 2 klasse sang en sang og rektor holdt en velkomsttale. Så ble alle barna ropt opp og ble fulgt klassevis inn sammen med læreren sin. Gikk så fint så! Så hentet vi etter et par timer.

Anonymkode: 4a366...53e

Sønnen min var ekstremt utrygg i nye situasjoner å klamret seg til meg,selvfølgelig fikk jeg følge barnet inn da. Ikke alle barn er lik! Å to av elevene gråt når foreldrene skulle gå pga de var utrygg. Selvsagt må de ta hensyn til sånt!

• Liker 1
Skrevet

Hos oss får alle de nye elevene ha med maks to voksenpersoner. Disse måtte melde seg på slik at skolen hadde oversikt. 

Anonymkode: 9dead...78f

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sønnen min var ekstremt utrygg i nye situasjoner å klamret seg til meg,selvfølgelig fikk jeg følge barnet inn da. Ikke alle barn er lik! Å to av elevene gråt når foreldrene skulle gå pga de var utrygg. Selvsagt må de ta hensyn til sånt!

Var ungen din like utrygg på dag 2? 

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De må ta mer hensyn til at verden står midt oppi en pandemi. 

• Liker 5
Skrevet

Poenget er at veldig mange av årets skolestartere har ikke fått noe av overgangsopplegg mellom barnehage og skole. De har ikke fått sett klasserommet, de har ikke møtt lærere, de vet ikke hvor do eller garderober er. Ingenting av aktivitetene som vanligvis gjennomføres for en god skolestart. Disse tingene fremheves og brukes mye tid på i en normalsituasjon. Så man ser jo åpenbart at det er nyttig.

Når de sier hade til foreldrene i skolegården aner de ikke hva de går inn til med voksne mange aldri har møtt før. Det kan være utrolig skummelt for mange 5 og 6 åringer.

Anonymkode: 7ebe5...b34

• Liker 13
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Poenget er at veldig mange av årets skolestartere har ikke fått noe av overgangsopplegg mellom barnehage og skole. De har ikke fått sett klasserommet, de har ikke møtt lærere, de vet ikke hvor do eller garderober er. Ingenting av aktivitetene som vanligvis gjennomføres for en god skolestart. Disse tingene fremheves og brukes mye tid på i en normalsituasjon. Så man ser jo åpenbart at det er nyttig.

Når de sier hade til foreldrene i skolegården aner de ikke hva de går inn til med voksne mange aldri har møtt før. Det kan være utrolig skummelt for mange 5 og 6 åringer.

Anonymkode: 7ebe5...b34

Men dette var jo slik det var før. Overgangsopplegg til skole er jo relativt nytt. Skulle foreldrene vært med inn hadde det jo uansett ikke vært lange stunden de kunne vært med inn. Og neste dag skal de uansett gå alene inn uten foreldre. 

Anonymkode: cb730...4dc

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...