Gå til innhold

Hvordan får folk til å se så freshe ut på fjellturer over flere dager?

Anbefalte innlegg

På sommer og høst er vi mye på hytta til svigers. Det er en jaktfamilie, så mye tid tilbringes der. Det er en veldig liten hytte uten hverken strøm eller vann, et veldig primitivt liv hvor vi ligger omtrent oppå hverandre om natten siden hytta er veldig liten. 

Vi bor på bygda, og flere venner av oss har samme type hytter, driver med jakt sånn som min familie. 

Etter første natt på fjellet føler jeg meg alltid veldig ufresh til tross for at jeg har med meg hygienesaker som deo, tørrshampo, fuktighetskrem, rene klær og slike ting. Jeg vasker meg kjapt nede ved et vann og setter opp håret. Føler likevel jeg ser helt herpa ut når jeg ser meg selv i speilet. 

Så besøker vi hverandres hytter, går på turer og speider etter dyr. Men jeg ser på de andre damene jeg er med at de ser så utrolig freshe ut! Perfekt hår, fine klær i friske farger. De stråler i naturen på en måte. Ser nesten ut som de faktisk har dusjet, selv om jeg vet de bor i enkle hytter uten strøm og vann de også. 

Det er akkurat som om enkelte har veldig godt av å være i naturen og blir nesten enda vakrere jo lenger tid de tilbringer der. Jeg føler jeg bare ser grå og gusten ut med fett hår og møkk under neglene uansett hvor mye jeg steller meg. Går med "mårra-tryne" hele dagen gjennom. 

Jeg lengter bare etter dusjen kjenner jeg når jeg er på disse fjellturene. 

Flåsete innlegg jeg vet, men er det andre som føler på det samme? 

Anonymkode: 0604d...e08

• Liker 1

Fortsetter under...

Angående håret - hvis det blir fett etter bare en dag eller to, kan det være du vasker det for mye? Min smertegrense en én uke uten å vaske håret, da er det godt å endelig få tilgang på dusj igjen.

Hvis du har tilgang på et vann der du kan vaske kroppen, hvorfor kan du ikke vaske håret der også?

• Liker 8
2 minutter siden, Munti said:

Angående håret - hvis det blir fett etter bare en dag eller to, kan det være du vasker det for mye? Min smertegrense en én uke uten å vaske håret, da er det godt å endelig få tilgang på dusj igjen.

Hvis du har tilgang på et vann der du kan vaske kroppen, hvorfor kan du ikke vaske håret der også?

Fordi håret mitt er et helvete å stelle etter vask. Jeg er totslavhengig av varmt vann, balsam og stylingprodukter for at det skal ligge pent. Skulle ønske jeg hadde glatt "vanlig" hår, men det eneste jeg kan gjøre om morningen uten dusj er å sette håret opp så det skal se minst mulig jævlig ut. 

Angående fett hår så har jeg prøvd uker uten hårvask uten at det ble noe bedre. Jeg har det hud i ansiktet som tydeligvis gjelder håret også og jeg ser rett og slett uflidd ut uansett hvor mye jeg venner håret til å ikke vaske det. 

• Liker 1
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi håret mitt er et helvete å stelle etter vask. Jeg er totslavhengig av varmt vann, balsam og stylingprodukter for at det skal ligge pent. Skulle ønske jeg hadde glatt "vanlig" hår, men det eneste jeg kan gjøre om morningen uten dusj er å sette håret opp så det skal se minst mulig jævlig ut. 

Angående fett hår så har jeg prøvd uker uten hårvask uten at det ble noe bedre. Jeg har det hud i ansiktet som tydeligvis gjelder håret også og jeg ser rett og slett uflidd ut uansett hvor mye jeg venner håret til å ikke vaske det. 

Har du prøvd å spraye håret med leave-in conditioner? Og så flette det bak f.eks og spraye med hårspray etterpå.

Anonymkode: 19700...c53

• Liker 1
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Var ikke helt det jeg mente du skulle gjøre da, uker uten vask er det vel ikke så mange som argumenterer for..

Når jeg er på tur uten tilgang på vann/dusj, fletter jeg bare håret. Jeg har laaangt, krøllete hår som blir veldig fort bustete. Men med fletter ligger det greit hele dagen. 

• Liker 3

Jeg hadde det akkurat som deg, helt til jeg begynte å bruke en veldig god proteinkur i håret! Det høres helt idiotisk usannsynlig ut, jeg vet, men når jeg bruker denne i dusjen før en hyttetur, og så IKKE følger opp med fuktighetsgivende balsam slik jeg pleier, så ser håret mitt nyvasket ut i 3-4 dager på hytta, kun med bruk av en pulver-tørrsjampo. 

Enhver har sin balanse, men sånn fant iallfall jeg veien til lettstelt hyttetur! 

I ansiktet bruker jeg hver dag et serum med hyaluronsyre, og det holder fjeset friskt som en fjellrose. Jeg har kun med meg tannbørste, kam, ansiktsvask, dette serumet og tørrsjampoen til stell på hytteturer. Mannen har med mer greier enn meg! 😅

Anonymkode: 604e0...f43

• Liker 1

Annonse

21 minutter siden, Munti skrev:

Ikke alle kan gå en uke uten å vaske håret (ekkelt er det også). 

Anonymkode: d4eb7...faa

• Liker 3

Jeg føler klima og det å være aktkv ute i naturen gir meg en glød og føler jeg ser frisk og fin ut. Faktisk. Om du fokuserer på å nyte naturen å kose deg istedenfor å tenke på at du ikke har dusjet osv, så kanskje du også får denne gløden etterhvert! Prøv😃

Anonymkode: 77d75...15c

• Liker 8

Lever sånn flere uker om sommeren. Vi koker opp vann på bålpanne eller bål for en god kattevask en gang i uken. Ellers bader vi i vannet. Hele kroppen under hver dag, skrubbe litt med såpe. Håret i strikk og en hårbøyle til å samle det. Føler meg fresh og fin vær eneste dag. 

Anonymkode: 555de...49c

• Liker 2
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Stakkars deg som lever i en verden der en så ekkel vane faktisk er anbefalt!

https://www.kk.no/mote/vi-anbefaler-generelt-a-vaske-haret-n-gang-i-uken/69375661

• Liker 5
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde det akkurat som deg, helt til jeg begynte å bruke en veldig god proteinkur i håret! Det høres helt idiotisk usannsynlig ut, jeg vet, men når jeg bruker denne i dusjen før en hyttetur, og så IKKE følger opp med fuktighetsgivende balsam slik jeg pleier, så ser håret mitt nyvasket ut i 3-4 dager på hytta, kun med bruk av en pulver-tørrsjampo. 

Enhver har sin balanse, men sånn fant iallfall jeg veien til lettstelt hyttetur! 

I ansiktet bruker jeg hver dag et serum med hyaluronsyre, og det holder fjeset friskt som en fjellrose. Jeg har kun med meg tannbørste, kam, ansiktsvask, dette serumet og tørrsjampoen til stell på hytteturer. Mannen har med mer greier enn meg! 😅

Anonymkode: 604e0...f43

Sorry for at jeg kupper tråden et lite øyeblikk, men hvilket serum bruker du? Er på leting etter serum, men sliter med å navigere gjennom beauty-jungelen

Anonymkode: 836eb...b1a

Jeg tenker at du kanskje er litt for forfengelig for ditt eget beste. Prøv å ikke bry deg så mye. Jeg kan love deg at det er ingen andre som legger merke til hvordan håret ditt ser ut. Det er jo ikke derfor dere samles, for å studere hverandres hår. 
Hvis du føler du ser veldig trett ut om morgen, ta deg et kaldt bad i en elv eller løp deg en liten tur så du får i gang blodomløpet. 

Anonymkode: a2b6a...ab7

• Liker 3

Lurer jeg også på! Møter stadig jenter i fjellet som kommer rett fra telttur og ser så freshe ut. På instagram er det jo også massevis av bilder fra jentegjenger som har teltet i sommer og ser like bra ut. Selv «overlever» jeg kun en natt i telt før behovet etter dusj og hårvask er der. Kunne til nød ha gått litt lengre hvis jeg hadde hatt tilgang til saltvann for det tørker ut det fete håret mitt, men det er jo iskaldt og lite fristende å ta seg en dukkert i for å bli ren da. 
Har liksom en liten «drøm» om å kunne være på telttur i en uke, men jeg klarer det bare ikke. Selvtilliten bare stuper😅 Forfengeligheten lenge leve! Det hjelper en del hvis det er sol og jeg har blitt brun da, da kan jeg faktisk se ganske bra ut, men årets juli bydde på sånn ca tre soldager så den gløden ble ikke langvarig.

Anonymkode: 6fe7d...bf4

• Liker 1

Annonse

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo, alle kan det.

Anonymkode: d24d6...9f2

• Liker 5

Jeg får også veldig fort fett hår. I dårlige perioder begynner det å bli fett samme dag som jeg var vasket det. Jeg "overlever" med å bruke tørrshampo og bruker litt mer tid på å flette og ordne håret så jeg føler meg freshere. 

Jeg sminker meg generelt lite til hverdags, men å bare slenge med en vippetang kan gjøre stor forskjell. Er man ellers helt usminket syns jeg at jeg får et mye mer våkent blikk, og ser finere ut. Kan kanskje være noe så enkelt du kanskje kan prøve? 

Jeg lengter nesten aldri etter en dusj når jeg er på hytta, men når jeg først er i bilen på vei hjem er dusj det eneste jeg tenker på! Det er bare "koblet ut" mens jeg er på fjellet. Syns da det er helt innafor med kattvask. 

• Liker 2

Skjønner hva du mener, kan se fresh ut hvis jeg er sånn sydenbrun.  Men uten sminke og halvbleik ser jeg syk ut, får heller ikke slike friske roser i kinnene som mange får.

Anonymkode: 783bf...76a

Annonse
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

På sommer og høst er vi mye på hytta til svigers. Det er en jaktfamilie, så mye tid tilbringes der. Det er en veldig liten hytte uten hverken strøm eller vann, et veldig primitivt liv hvor vi ligger omtrent oppå hverandre om natten siden hytta er veldig liten. 

Vi bor på bygda, og flere venner av oss har samme type hytter, driver med jakt sånn som min familie. 

Etter første natt på fjellet føler jeg meg alltid veldig ufresh til tross for at jeg har med meg hygienesaker som deo, tørrshampo, fuktighetskrem, rene klær og slike ting. Jeg vasker meg kjapt nede ved et vann og setter opp håret. Føler likevel jeg ser helt herpa ut når jeg ser meg selv i speilet. 

Så besøker vi hverandres hytter, går på turer og speider etter dyr. Men jeg ser på de andre damene jeg er med at de ser så utrolig freshe ut! Perfekt hår, fine klær i friske farger. De stråler i naturen på en måte. Ser nesten ut som de faktisk har dusjet, selv om jeg vet de bor i enkle hytter uten strøm og vann de også. 

Det er akkurat som om enkelte har veldig godt av å være i naturen og blir nesten enda vakrere jo lenger tid de tilbringer der. Jeg føler jeg bare ser grå og gusten ut med fett hår og møkk under neglene uansett hvor mye jeg steller meg. Går med "mårra-tryne" hele dagen gjennom. 

Jeg lengter bare etter dusjen kjenner jeg når jeg er på disse fjellturene. 

Flåsete innlegg jeg vet, men er det andre som føler på det samme? 

Håret i pariserflette fra dag 1 🙏🏼

Anonymkode: 8d93d...713

• Liker 2

Ha med seg tørrsjampo på fjelltur..? Vet ikke om jeg skal le eller gråte?

Tipper disse du synes ser så freshe ut er de som ikke er så overstylet til vanlig - de ser med andre ord bare ut som seg selv. Hvis de i tillegg har helt mørke eller har farget øyenvippene ut vil de se sminket ut også på fjellet. 

Jeg fletter håret i fransk eller hollandsk flette, da holder det seg greit opp til en uke på tur. 

Anonymkode: 93e42...626

• Liker 2

Trolig syne de andre damene at det er du som ser fresh ut.

Men ja, jeg tror frisk luft på fjellet, og være der lenge, gjør at man ser frisk og opplagt ut.

• Liker 3
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Ha med seg tørrsjampo på fjelltur..? Vet ikke om jeg skal le eller gråte?

Hva er det som er så tragisk med å bruke 10 sekunder på å drysse litt pulver i hodebunnen på morgenkvisten når man er på fjelltur? Er man "diva" da eller? 🤷‍♀️

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...