Gå til innhold

Dere med kronisk migrene

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei. 

Dere som har kronisk migrene og fått botox behandling, har dere også fått annen forebyggende behandling i tillegg? 

For hvis botox fjerner kravet til å kronisk migrene (8 dager migrene og til sammen 15 dager med hodepine), men man fortsatt har 4 dager med migrene. Vil man da kunne stå på medisiner som aimovig? 

Anonymkode: d8e62...ab4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen? 

Skrevet

Godt spørsmål!  Dette er jo litt kinkig, for når Botox virker så godt at du ikke lenger har diagnosen kronisk migrene, har du heller ikke rett på å få Aimovig eller de andre CGRP-hemmerne.  Det er riktig det.   Selv om en supplering med en CGRP-hemmer kanskje kunne fått deg enda lavere ned i antall anfall pr. måned.

Årsaken er den høye prisen disse medisinene har. De er så dyre at det er satt strenge restriksjoner på hvem som får lov å få dem på blå resept. Når du allerede har såpass god effekt av Botox at du er nede i 4 hodepinedager i måneden, får du ikke f.eks. Aimovig i tillegg.   

Det finnes de som får begge deler, men da har de typisk f.eks. gått fra 25 hodepinedager til 17, og har dermed fortsatt pr. definisjon kronisk migrene.   

Skrevet

Får Aimovig. Var ingen tvil med tanke på antall hodepinedager og graden av anfallene. Sluttet med botox fordi det ikke hadde noe effekt på meg. 

Anonymkode: 409dd...140

Skrevet
43 minutter siden, Kalevala skrev:

Godt spørsmål!  Dette er jo litt kinkig, for når Botox virker så godt at du ikke lenger har diagnosen kronisk migrene, har du heller ikke rett på å få Aimovig eller de andre CGRP-hemmerne.  Det er riktig det.   Selv om en supplering med en CGRP-hemmer kanskje kunne fått deg enda lavere ned i antall anfall pr. måned.

Årsaken er den høye prisen disse medisinene har. De er så dyre at det er satt strenge restriksjoner på hvem som får lov å få dem på blå resept. Når du allerede har såpass god effekt av Botox at du er nede i 4 hodepinedager i måneden, får du ikke f.eks. Aimovig i tillegg.   

Det finnes de som får begge deler, men da har de typisk f.eks. gått fra 25 hodepinedager til 17, og har dermed fortsatt pr. definisjon kronisk migrene.   

Jeg mente å gå fra 8-10 migrene dager til 4 dager, og da oppfyller man ikke kravene til kronisk migrene lenger, men man oppfyller kravene til aimovig feks, som er fire migrene dager per måned. 

Jeg ligger på 22- 25 hodepinedager i måneden før botox, og da noen dager mindre ved botox. 

Det står i mine papirer at hvis ikke botox har virkning så er det aimovig (eller noen av disse medisinene) som er aktuelt.

Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Får Aimovig. Var ingen tvil med tanke på antall hodepinedager og graden av anfallene. Sluttet med botox fordi det ikke hadde noe effekt på meg. 

Anonymkode: 409dd...140

Hvordan virker da aimovig? Har du mye bivirkninger? 

Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

men man oppfyller kravene til aimovig feks, som er fire migrene dager per måned. 

Ja anbefalingen for bruk av Aimovig og andre CGRP-hemmere er for de som har 4 eller flere hodepinedager pr. måned.  Men kravet til å få det på blå resept er de samme som for Botox. Dvs. diagnosen kronisk migrene (15 hodepinedager hvor av 8 migrene).

Dvs. at du kan få resept på Aimovig, men du får ikke dekket utgiftene dessverre. De koster rundt 5000,- pr. måned. 

Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan virker da aimovig? Har du mye bivirkninger? 

Jeg har ikke opplevd en eneste bivirkning av Aimovig de tre årene jeg har brukt den.  Har veldig god virkning. 

Skrevet
2 timer siden, Kalevala skrev:

Ja anbefalingen for bruk av Aimovig og andre CGRP-hemmere er for de som har 4 eller flere hodepinedager pr. måned.  Men kravet til å få det på blå resept er de samme som for Botox. Dvs. diagnosen kronisk migrene (15 hodepinedager hvor av 8 migrene).

Dvs. at du kan få resept på Aimovig, men du får ikke dekket utgiftene dessverre. De koster rundt 5000,- pr. måned. 

Okay, da har jeg misforstått. Trodde det da var snakk om blå resept. 

Skrevet
2 timer siden, Kalevala skrev:

Jeg har ikke opplevd en eneste bivirkning av Aimovig de tre årene jeg har brukt den.  Har veldig god virkning. 

Har du blitt helt anfallsfri da? Ihvertfall fra migrene 

Skrevet

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du blitt helt anfallsfri da? Ihvertfall fra migrene 

Ikke helt anfallsfri.  Jeg gikk fra et gjennomsnitt på 17 hodepinedager i måneden til 7.   Det var det første året. Så har det blitt enda litt bedre for hvert år.  5 pr. måned det andre året, og nå er jeg nede i 4. 

Det er såpass få at jeg nå kan leve fint med det.  Jeg kan ta anfallsmedisin når jeg trenger det uten å måtte rasjonere, og uten at jeg kommer inn i en spiral med hodepine mange dager på rad. 

Helt anfallsfri er det bare noen veldig få som blir, men det skjer jo. De kalles superrespondere.  

Skrevet
3 timer siden, Kalevala skrev:

Fikk du det på blå resept og gjennom nevrolog?  Hva koster det og hvor ofte må sprøyta tas?

Anonymkode: 6a1ff...ebb

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Fikk du det på blå resept og gjennom nevrolog?  Hva koster det og hvor ofte må sprøyta tas?

Ja, det koster kr. 520,- å hente ut tre doser.   Den tas hver fjerde uke.  Det er en selvbetjent sprøyte, en penn med knapp på.  

Skrevet
1 time siden, Kalevala skrev:

Ikke helt anfallsfri.  Jeg gikk fra et gjennomsnitt på 17 hodepinedager i måneden til 7.   Det var det første året. Så har det blitt enda litt bedre for hvert år.  5 pr. måned det andre året, og nå er jeg nede i 4. 

Det er såpass få at jeg nå kan leve fint med det.  Jeg kan ta anfallsmedisin når jeg trenger det uten å måtte rasjonere, og uten at jeg kommer inn i en spiral med hodepine mange dager på rad. 

Helt anfallsfri er det bare noen veldig få som blir, men det skjer jo. De kalles superrespondere.  

Men ned til 4 dager høres jo virkelig helt fantastisk ut da! 

Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men ned til 4 dager høres jo virkelig helt fantastisk ut da! 

Ja jeg synes det. Det er jo et helt nytt liv, der migrenen ikke styrer dagene mine lenger. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...