AnonymBruker Skrevet 16. august 2020 #1 Skrevet 16. august 2020 Hei. Minste på start 3 år begynte i går kveld med snørr og litt hoste. Hun er tett😵 Eldste er litt tett i nesa bare. Bør vi teste minste som har flest symptomer? Vi bor i en kommune med lite utbrudd. Tenker egentlig at det er ny barnehage og SFO, generelt oppstart i ny barnehage og skole som er grunnen til dette. Hva bør vi gjøre? Hvis vi tester minste og den er negativ, kan hun dra i barnehagen når hun ikke er like snørrete? Hårfin balanse dette her. Anonymkode: 914fa...8f1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2020 #2 Skrevet 16. august 2020 https://www.fhi.no/contentassets/8dd151206b26481698377dbc45f9189f/2020-08-11-flytskjema.pdf Anonymkode: 93bb8...2ed
AnonymBruker Skrevet 16. august 2020 #3 Skrevet 16. august 2020 Barn under 10 år med kun lette symptomer kan se an symptomene hjemme et par dager før testing. Vårt barn er også forkjølet og vi ventet et par dager før vi bestilte test. Håpet nesten at en av oss foreldre skulle bli syke også, så vi kunne teste oss og barnet slippe, for da hadde vi jo nesten garantert hatt det samme. Men vi holdt oss friske, så barnet ble testet. Testen var negativ, og nå venter vi på at symptomene skal bli milde nok til å være blant folk. Han er såpass snørrete enda at han må snyte seg flere ganger om dagen, og da tenker jeg skolestart i morgen utgår. Anonymkode: bb280...d4a
AnonymBruker Skrevet 16. august 2020 #4 Skrevet 16. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Barn under 10 år med kun lette symptomer kan se an symptomene hjemme et par dager før testing. Vårt barn er også forkjølet og vi ventet et par dager før vi bestilte test. Håpet nesten at en av oss foreldre skulle bli syke også, så vi kunne teste oss og barnet slippe, for da hadde vi jo nesten garantert hatt det samme. Men vi holdt oss friske, så barnet ble testet. Testen var negativ, og nå venter vi på at symptomene skal bli milde nok til å være blant folk. Han er såpass snørrete enda at han må snyte seg flere ganger om dagen, og da tenker jeg skolestart i morgen utgår. Anonymkode: bb280...d4a Så kjedelig at skolestart blir utsatt for han er heldigvis ikke skolestarteren min som er verst, han er kun litt småtett uten rennende nese.. men det kan jo fort snu! Men ja, tenkte samme tanke at man kunne teste seg selv i stedenfor her. Jeg er lærer på barneskole og bør egentlig ikke være hjemme framover da jeg får mange nye elever i klassen min. Blir en meget interessant høst dette her! Høsten byr jo på mange runder med forkjølelse, spesielt med oppstart 🤯 blir så stressa ts Anonymkode: 914fa...8f1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2020 #5 Skrevet 16. august 2020 Er det ingen som er kjent med søkefunksjonen her på forumet? Hvor mange tråder må postes hvor folk spør om de skal teste seg selv eller barnet pga snørr og hoste? Anonymkode: c486c...049 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2020 #6 Skrevet 16. august 2020 2 minutter siden, AnonymBruker said: Så kjedelig at skolestart blir utsatt for han er heldigvis ikke skolestarteren min som er verst, han er kun litt småtett uten rennende nese.. men det kan jo fort snu! Men ja, tenkte samme tanke at man kunne teste seg selv i stedenfor her. Jeg er lærer på barneskole og bør egentlig ikke være hjemme framover da jeg får mange nye elever i klassen min. Blir en meget interessant høst dette her! Høsten byr jo på mange runder med forkjølelse, spesielt med oppstart 🤯 blir så stressa ts Anonymkode: 914fa...8f1 Startet sånn for min også, så begynte det å renne neste dag sammen med en stygg hoste. Kjedelig med utsatt skolestart ja, håper din slipper det samme, men greit å være forberedt på at det kan skje. Skjønner at du blir stressa, men det er ikke så mye man kan gjøre utenom å følge anbefalinger. Om du må være hjemme med barna så må du jo det, det er ikke noe du får gjort noe med eller kan klandres for. Anonymkode: bb280...d4a 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2020 #7 Skrevet 16. august 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Blir en meget interessant høst dette her! Høsten byr jo på mange runder med forkjølelse, spesielt med oppstart 🤯 blir så stressa ts Anonymkode: 914fa...8f1 Nettopp derfor er det fint at foreldre holder barna hjemme noen dager, slik at ikke flere blir smittet av hva nå enn slags virus som forårsaker symptomene. 😊 Anonymkode: 93bb8...2ed
AnonymBruker Skrevet 16. august 2020 #8 Skrevet 16. august 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så kjedelig at skolestart blir utsatt for han er heldigvis ikke skolestarteren min som er verst, han er kun litt småtett uten rennende nese.. men det kan jo fort snu! Men ja, tenkte samme tanke at man kunne teste seg selv i stedenfor her. Jeg er lærer på barneskole og bør egentlig ikke være hjemme framover da jeg får mange nye elever i klassen min. Blir en meget interessant høst dette her! Høsten byr jo på mange runder med forkjølelse, spesielt med oppstart 🤯 blir så stressa ts Anonymkode: 914fa...8f1 Jeg vet. Er selv pedagogisk leder på småbarnsgruppe og holder på med tilvenning. Er krise om jeg må være hjemme nå. Det som er, er at barna kan være i barnehagen med restsymptomer dersom de er testet negativt og vil da nødvendigvis smitte både andre barn og ansatte. Og jeg som voksen, må være hjemme til jeg er symptomfri uansett testresultater og allmenntilstand. Anonymkode: f4592...88c
AnonymBruker Skrevet 16. august 2020 #9 Skrevet 16. august 2020 Ikke for å kuppe tråden, men hvordan har det gått for dere som har fått testet små barn under 10 år? Tenker på hvordan barna tar det. Har de tatt den dype nesetesten? Kjenner at jeg gruer meg til høsten og vinteren med en 5-åring som er litt engstelig av seg. Håper ikke vi må gjennom flere runder med testing pga. forkjølelser. Anonymkode: 65866...62e
AnonymBruker Skrevet 16. august 2020 #10 Skrevet 16. august 2020 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet. Er selv pedagogisk leder på småbarnsgruppe og holder på med tilvenning. Er krise om jeg må være hjemme nå. Det som er, er at barna kan være i barnehagen med restsymptomer dersom de er testet negativt og vil da nødvendigvis smitte både andre barn og ansatte. Og jeg som voksen, må være hjemme til jeg er symptomfri uansett testresultater og allmenntilstand. Anonymkode: f4592...88c Ja, det er faktisk totalt krise hvis jeg må være hjemme nå framover. Får to elever som er ekstremt utrygge og ny, er snakk om småtrinnet. Da trenger man trygge voksne som er der for starten av! Men må man, så må man. Tror ikke jeg får testet snuppa mi i dag, men skal ringe i morgen for å teste henne. Hun har veldig stygg hoste, renner grønt av nesa så hun skal ingen plass.. Krysser alle fingre og tær for at skolestarteren min kommer seg på skolebenken på tirsdag 🤞🏻 Anonymkode: 914fa...8f1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2020 #11 Skrevet 16. august 2020 37 minutter siden, AnonymBruker said: Ikke for å kuppe tråden, men hvordan har det gått for dere som har fått testet små barn under 10 år? Tenker på hvordan barna tar det. Har de tatt den dype nesetesten? Kjenner at jeg gruer meg til høsten og vinteren med en 5-åring som er litt engstelig av seg. Håper ikke vi må gjennom flere runder med testing pga. forkjølelser. Anonymkode: 65866...62e Det var meningen å ta den dype nesetesten, men jeg vet ikke om det lyktes. Gutten min sutret en del mens det stod på, men det var jo fort gjort, og etterpå syntes han det var helt greit. Hørte hun som tok testen sa da hun leverte den at det ble bare nesesekret. Vet ikke helt hva det betyr. Hun var veldig forsiktig med ham pga sutringen, så mulig hun ikke fullførte helt pga det. Anonymkode: bb280...d4a
AnonymBruker Skrevet 16. august 2020 #12 Skrevet 16. august 2020 Just now, AnonymBruker said: Det var meningen å ta den dype nesetesten, men jeg vet ikke om det lyktes. Gutten min sutret en del mens det stod på, men det var jo fort gjort, og etterpå syntes han det var helt greit. Hørte hun som tok testen sa da hun leverte den at det ble bare nesesekret. Vet ikke helt hva det betyr. Hun var veldig forsiktig med ham pga sutringen, så mulig hun ikke fullførte helt pga det. Anonymkode: bb280...d4a Min er forresten også engstelig av seg, så det hørtes nok verre ut enn det var for ham. Han hylskriker når han må ta blodprøve, selv med bedøvelse. Så dette var nok ikke på langt nær så ille som det. Anonymkode: bb280...d4a
Anbefalte innlegg