Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tror ikke det er et kun bra budskap å sende ut til folk. Hvis alle er gode nok akkurat som de er - i den konkrete betydningen - betyr det at ingen trenger å forandre seg, i det hele tatt. Er dere virkelig enige i det utsagnet? Det betyr at folk med sinneproblemer trenger ikke å jobbe med det, helikopterforeldre, uoppdragne barn, sjefer med maktbehov, mennesker med livsstilssykdommer, folk som er nedlatende, listen går videre. Har dere mennesker i livet deres som dere oppriktig mener at ikke trenger å forandre noenting?

Kan dere virkelig stå for dette utsagnet fullt og helt? Jeg er overbevist over at vi alle har noe å jobbe med. Hos meg burde «god nok som du er» erstattes med «80% av deg er god nok som du é, men de resterende 20 må du jobbe med»😅😬😬

Anonymkode: a7789...f2b

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alle har forbedringspotensiale, men at du er god nok som du er kommer an på måten det blir sagt på og i hvilke sammenheng. 

Anonymkode: f6b47...e03

• Liker 8
Gjest theTitanic
Skrevet

Det er et utsagn for at folk får økt funksjonsevne med å føle på minst mulig skam og feil med seg selv. Det er ikke tenkt som en hvilepute for dårlig oppførsel eller som unnskyldning til å ikke jobbe med seg selv. 

Skrevet

Vil heller si at de aller fleste har stort forbedringspotensiale! Altfor mange sinte foreldre!

Anonymkode: b7243...1fb

• Liker 2
Skrevet

Samme som floskelen "Alle er like mye verdt".

Jaggu sa jeg.

Anonymkode: f9c7c...e36

• Liker 1
Skrevet

Dette er norsk jantelov-mentalitet som dyrker middelmådighet. 

Mennesket som den intelligente og komplekse arten vi er i dag er et resultat av at noen er vinnere, og andre tapere. 

Lenge leve konkurranseinstinktet!

Anonymkode: 5b587...bb3

Gjest Warrior
Skrevet

Synes folk er gode nok som de er, men ja noen ganger bør en forbedre seg. Sånn som meg og mitt sinne. Ellers er folk gode nok som de er. 

Skrevet

Nok en frase som oftest er løgn. Den bidrar heller ikke til selvutvikling.

• Liker 1
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er norsk jantelov-mentalitet som dyrker middelmådighet. 

Mennesket som den intelligente og komplekse arten vi er i dag er et resultat av at noen er vinnere, og andre tapere. 

Lenge leve konkurranseinstinktet!

Anonymkode: 5b587...bb3

Konkurranseinstinktet er slitsomt! 

er enig i den første setningen din. Middelmådighet dyrkes. Ingen vil være middelmådig, men noen er det og kan ikke bli «over snittet» uansett hva det gjør. Dette er det noen av disse som ikke vil akseptere. Er jo også folk som aksepterer «sin plass» og disse er ikke bittre og missunnelige. De slår seg til ro med at de faktisk er bra nok, og at deres plass ikke er «der oppe» men så har du disse som altså vil komme seg «dit opp», bli penere, rikere, få en mer attraktiv partner og sikter da på noen på nivå høyere enn dem selv. Det som skjer er at denne da blir brutalt dumpet til fordel for noen som faktisk glir naturlig inn «der oppe». 
Så for mye konkurranseinstinkt er ikke bra.

Anonymkode: eb11c...605

Skrevet

Selvsagt er vi ikke gode nok som vi er. Vi er stygge mot andre, lyver, baksnakker, tenker stygt, er egoistiske, hensynsløse, kalde, ignorerer, blir altfor sinte eller sure etc ad infinitum. 

Det er bare en teit floskel som ikke betyr noe. Vi bør alle strekke oss mot å bli bedre (med)mennesker.

Ellers mener jeg at vi uansett er like mye verdt, menneskets ukrenkelighet er absolutt og helt uavhengig av vår funksjonsevne eller vilje til godhet.

Anonymkode: 263ec...c19

Skrevet

Så lenge folk er lovlydige og har skattbar inntekt er de gode nok for meg.

Anonymkode: 57662...680

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Selvsagt er vi ikke gode nok som vi er. Vi er stygge mot andre, lyver, baksnakker, tenker stygt, er egoistiske, hensynsløse, kalde, ignorerer, blir altfor sinte eller sure etc ad infinitum. 

Det er bare en teit floskel som ikke betyr noe. Vi bør alle strekke oss mot å bli bedre (med)mennesker.

Ellers mener jeg at vi uansett er like mye verdt, menneskets ukrenkelighet er absolutt og helt uavhengig av vår funksjonsevne eller vilje til godhet.

Anonymkode: 263ec...c19

Alle er ikke like mye verdt. Det blir sagt bare for å betrygge. Eneste som gjør oss like mye verdt er at vi eldes og dør.. 

Ellers går verdi i utseende, sosial klasse og nettverk. 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alle er ikke like mye verdt. Det blir sagt bare for å betrygge. Eneste som gjør oss like mye verdt er at vi eldes og dør.. 

Ellers går verdi i utseende, sosial klasse og nettverk. 

Hva mener du med at ikke alle er like mye verdt? I forhold til hva? At er menneskeliv er like mye verdt som er annet er vel nokså grunnleggende i vår kultur osv - arv,

Anonymkode: 08962...ffb

• Liker 2
Skrevet
10 timer siden, theTitanic skrev:

Det er et utsagn for at folk får økt funksjonsevne med å føle på minst mulig skam og feil med seg selv. Det er ikke tenkt som en hvilepute for dårlig oppførsel eller som unnskyldning til å ikke jobbe med seg selv. 

👏

Anonymkode: 08962...ffb

Skrevet

Det er for folk som har gensykdommer eller f.eks Down syndrom , ting dem ikke kan gjøre noe med.

Ikke for å unnskylde dårlig oppførsel mot andre mennesker, f.eks ''jeg er alkis, og vil ikke endre meg''

Anonymkode: 00cbf...e3e

Skrevet

Tenker at vi alle har forbedringspotensiale jeg både på den ene måten og den andre.

Skrevet
10 timer siden, theTitanic skrev:

Enig i dette! 

Folk flest er late, og dette har blitt en aksept hos de som ikke ønsker forandring, fordi de vet at det kommer til å koste, det bunner i latskap. 

Skal selv endre meg fremover og gruer meg til deg men tror du skal lære av andre og ta til deg fra de du ser opp til. Det er jo gjennom andre at du kjenner deg selv, med andre ord, det er ikke opp til deg. 

Anonymkode: 530bf...641

Skrevet

Jeg tenker at de aller fleste er gode nok, men at det også finnes mennesker som ikke er gode i det hele tatt. Monstre finnes. Også psykopater som gjør alt de kan for å ødelegge og skade andre mennesker. 

Skrevet
22 timer siden, Uatskillelig skrev:

Jeg tenker at de aller fleste er gode nok, men at det også finnes mennesker som ikke er gode i det hele tatt. Monstre finnes. Også psykopater som gjør alt de kan for å ødelegge og skade andre mennesker. 

Det ironiske er at mannlige psykopater og "monstre" ofte kommer i forhold og får barn. Mens de virkelige "taperne" der ute er menn som aldri blir sett, som egentlig har alle de bra egenskapene som skal til. Men de blir for kjedelige, visstnok.

Så, nei, jeg er rivende uenig i at alle er gode nok som de er. Det viser samfunnets rangeringssystem gang på gang at er galt. Attpåtil er det mange av dem som har de verste egenskapene som når lengst her i livet.

Moralen blir da, ødelegg alt og alle på din vei, så lykkes du.

Anonymkode: 2dff7...f5f

Skrevet
På 16.8.2020 den 10.55, AnonymBruker skrev:

Jeg tror ikke det er et kun bra budskap å sende ut til folk. Hvis alle er gode nok akkurat som de er - i den konkrete betydningen - betyr det at ingen trenger å forandre seg, i det hele tatt. Er dere virkelig enige i det utsagnet? Det betyr at folk med sinneproblemer trenger ikke å jobbe med det, helikopterforeldre, uoppdragne barn, sjefer med maktbehov, mennesker med livsstilssykdommer, folk som er nedlatende, listen går videre. Har dere mennesker i livet deres som dere oppriktig mener at ikke trenger å forandre noenting?

Kan dere virkelig stå for dette utsagnet fullt og helt? Jeg er overbevist over at vi alle har noe å jobbe med. Hos meg burde «god nok som du er» erstattes med «80% av deg er god nok som du é, men de resterende 20 må du jobbe med»😅😬😬

Anonymkode: a7789...f2b

Det du sier er at ingen noen gang er god nok. For det finnes ikke ett menneske det ikke er "feil" på eller med. 

Anonymkode: c46da...bbd

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...